Permalänk
Medlem

Kylpasta på moderkortet

Hej,
Detta kanske inte är rätt forumdel, men hursomhelst:

Jag försökte idag på mig att bygga ihop min första dator. Dock lyckades jag droppa kylpasta på kretsar i moderkortet. Jag fick bort en del genom att gnugga med alsolsprit & en gammal shirt, men allt försvann dock inte.

Är det bara att köpa nytt moderkort? Det kostade drygt 900 så det är ju ingen jätteförlust men ändå jäkligt störande.

Permalänk
Medlem

Det borde vara lungt! Kylpastan lär inte vara något problem men gnugga mot ett moderkort är inte bra då det kan upkomma statisk elektricitet. Testa och håll tummarna!

Visa signatur

Intel i5 3570K, Radeon HD 6970 artic cooling Accelero Twin Turbo II, 8gb 1600mhz, Fractal Design Define R4, msi Z77-S03, Coler Master GX 750w 80+ brons.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linan360:

Det borde vara lungt! Kylpastan lär inte vara något problem men gnugga mot ett moderkort är inte bra då det kan upkomma statisk elektricitet. Testa och håll tummarna!

Precis, det största hotet är nog inte kylpastan utan att du skapade "ESD" och att detta kan ta sönder MOBOt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shinzai:

Hej,

Jag försökte idag på mig att bygga ihop min första dator. Dock lyckades jag droppa kylpasta på kretsar i moderkortet. Jag fick bort en del genom att gnugga med alsolsprit & en gammal shirt, men allt försvann dock inte.

Är det bara att köpa nytt moderkort? Det kostade drygt 900 så det är ju ingen jätteförlust men ändå jäkligt störande.

Borde inte vara någon stor fara, själv råkade jag "köra ner" lite kylpasta i CPU-sockeln (AMD-mobbo) som fortfarande är kvar efter 1,5 år och inget har hänt än

Permalänk
Medlem
Skrivet av shinzai:

Hej,

Hänt på min gamla dator (Phenom II X4 955 tillsammans med ett MSI 790XT), att jag fick kylpasta i CPU-sockeln..bara att torka bort så gott man kan och hoppas på det bästa, den datorn fungerade utan problem och funkar fortfarande

Kylpasta på datordelar brukar inte vara något större problem, aldrig hört talas om någon som fått pasta på moderkort och sen bränt det

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

De flesta kylpastorna är inte elektriskt ledande, så det skall nog inte vara ett bekymmer. Men det är obra att gnugga med en t-skjorta (eller liknande) på elektroniska komponenter...inte det värsta materialet (bomull) man kan använda för att bygga upp statisk elektricitet...men i alla fall obra...

Permalänk
Medlem

En relevant fråga är vilken kylpasta det var.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

En relevant fråga är vilken kylpasta det var.

Det var en kylpasta som hängde med cpu-fläkten jag köpte till. Den heter endast "Cooler Master Thermal compound kit".

Jag googlade igår och då lät det som att många kylpastor faktiskt är elektriskt ledande?

1: Ifall jag testar och det skulle bli kortslutning, riskerar jag samtliga datordelar eller endast moderkortet?

2: Kan va värt att tillägga att kylpastan inte kom i processorsockeln utan på moderkortats kretsar utanför, där det står "cpu fan".

3: Angående statisk elektricitet använde jag en antistaitisk armlänk, men det kanske inte räckte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shinzai:

Det var en kylpasta som hängde med cpu-fläkten jag köpte till. Den heter endast "Cooler Master Thermal compound kit".

Jag googlade igår och då lät det som att många kylpastor faktiskt är elektriskt ledande?

1: Ifall jag testar och det skulle bli kortslutning, riskerar jag samtliga datordelar eller endast moderkortet?

2: Kan va värt att tillägga att kylpastan inte kom i processorsockeln utan på moderkortats kretsar utanför, där det står "cpu fan".

3: Angående statisk elektricitet använde jag en antistaitisk armlänk, men det kanske inte räckte?

0: Om det är denna kylpasta så skall du inte bekymra dig för ifall den är elektrisk ledande eller inte - det är den inte (inom rimliga gränser). För allt leder elektricitet vid tillräckligt hög spänningsskillnad, men i datorsammanhang är du inte i närheten av detta... Som jag skrev tidigare, kylpasta som är avsedd för datorer brukar ha så högt diektrikum att de kan anses vara oledande (kV/mm)...

1: Beror helt på VAR kortslutningen sker, men har man otur kan en kortslutning av moderkortet ta med sig flera andra komponenter.

2: Som du beskriver det så låter det som om kylpastan hamnade på moderkortets ledningsbanor? Dessa är (normalt) lackade och då är det bara att torka bort. Har du fått kort alla synliga rester och inte fått in pastan i eller under några komponenter så skall det _nog_ inte vara något problem (disclaimer - här lämnas inga garantier)
EDIT
Om det var detta moderkortet du köpte och pastan hamnade på samma sida som det står CPU_FAN så är det absolut inga problem...på andra sidan är ytmonterade komponenter och då bör du rengöra noggrant, inte för att kylpastan skulle kunna vara elektriskt ledande - utan för att många av kylpastorna är kapacitiva vilket skulle påverka komponenternas elektriska egenskaper...

3: ESD-skydd är jättebra att använda - ifall man använder det på korrekt sätt: både du (via armbandet) och datorn/komponenten måste ha samma potential genom att vara jordade till samma jordpunkt. Det räcker inte (som en del verkar tro) att bara ansluta armbandet till datorchassit... Sedan verkar du ha använt någon form av bomullstrasa? Bomull är inte ett material som bildar statisk elektricitet så lätt, så det är nog ingen fara...undvik bara ull, syntetmaterial eller liknande material så är du hyfsat säker.

Som alltid inom elektronik gäller devisen:
Frisk kopplat - hälften brunnet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

0: Om det är denna kylpasta så skall du inte bekymra dig för ifall den är elektrisk ledande eller inte - det är den inte (inom rimliga gränser). För allt leder elektricitet vid tillräckligt hög spänningsskillnad, men i datorsammanhang är du inte i närheten av detta... Som jag skrev tidigare, kylpasta som är avsedd för datorer brukar ha så högt diektrikum att de kan anses vara oledande (kV/mm)...

1: Beror helt på VAR kortslutningen sker, men har man otur kan en kortslutning av moderkortet ta med sig flera andra komponenter.

2: Som du beskriver det så låter det som om kylpastan hamnade på moderkortets ledningsbanor? Dessa är (normalt) lackade och då är det bara att torka bort. Har du fått kort alla synliga rester och inte fått in pastan i eller under några komponenter så skall det _nog_ inte vara något problem (disclaimer - här lämnas inga garantier)
EDIT
Om det var detta moderkortet du köpte och pastan hamnade på samma sida som det står CPU_FAN så är det absolut inga problem...på andra sidan är ytmonterade komponenter och då bör du rengöra noggrant, inte för att kylpastan skulle kunna vara elektriskt ledande - utan för att många av kylpastorna är kapacitiva vilket skulle påverka komponenternas elektriska egenskaper...

3: ESD-skydd är jättebra att använda - ifall man använder det på korrekt sätt: både du (via armbandet) och datorn/komponenten måste ha samma potential genom att vara jordade till samma jordpunkt. Det räcker inte (som en del verkar tro) att bara ansluta armbandet till datorchassit... Sedan verkar du ha använt någon form av bomullstrasa? Bomull är inte ett material som bildar statisk elektricitet så lätt, så det är nog ingen fara...undvik bara ull, syntetmaterial eller liknande material så är du hyfsat säker.

Som alltid inom elektronik gäller devisen:
Frisk kopplat - hälften brunnet!

Tack för utförligt svar!

Nedan är en länk till en bild på mitt moderkort.

http://s1164.photobucket.com/albums/q565/shinzai1/?action=view&current=kylpasta.jpg

De röda ringarna visar vart kylpasta fortfarande finns kvar. De gröna visar ställen jag lyckades gnugga bort den på. Kommentar på detta?

Angående kylpastan var det denna tuben
http://www.google.se/imgres?q=cooler+master+%22thermal+compound+kit%22&hl=sv&sa=X&biw=1280&bih=918&tbm=isch&prmd=imvnsfd&tbnid=bI7noSXb6K5HWM:&imgrefurl=http://www.hardwaresecrets.com/printpage/Thermal-Compound-Roundup-February-2011/1202&docid=PNQGh58hE2y3HM&imgurl=http://www.hardwaresecrets.com/imageview.php%253Fimage%253D32562&w=300&h=225&ei=ky1VT577E5P74QTe7KziBg&zoom=1&iact=hc&vpx=195&vpy=153&dur=1603&hovh=180&hovw=240&tx=168&ty=96&sig=101180672363634407077&page=1&tbnh=128&tbnw=171&start=0&ndsp=32&ved=1t:429,r:0,s:0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av shinzai:

Tack för utförligt svar!

http://s1164.photobucket.com/albums/q565/shinzai1/?action=view&current=kylpasta.jpg

De röda ringarna visar vart kylpasta fortfarande finns kvar. De gröna visar ställen jag lyckades gnugga bort den på. Kommentar på detta?

Har du testat att använda tops+acolsprit? Skall nog kunna få bort det. Alternativt skrapa försiktigt med nageln, för att sedan använda tops.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

3: ESD-skydd är jättebra att använda - ifall man använder det på korrekt sätt: både du (via armbandet) och datorn/komponenten måste ha samma potential genom att vara jordade till samma jordpunkt. Det räcker inte (som en del verkar tro) att bara ansluta armbandet till datorchassit.

Du behöver inte jorda varken dig själv eller chassit. Det enda som ska göras är att potentialen mellan dig, chassit samt komponenter ska jämnas ut, inte dig mot jord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shinzai:

Tack för utförligt svar!

Vät tops med isopropanol (motsvarande) och dra ett drag.
Kasssera topsen och gör om till allt synlig kylpasta försvunnit.
Givetvis ESD-skyddad hela tiden...

Har kylpasta kommit in under benen till flatpacken (grön inringad IC)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Du behöver inte jorda varken dig själv eller chassit. Det enda som ska göras är att potentialen mellan dig, chassit samt komponenter ska jämnas ut, inte dig mot jord.

Det du nu skriver fungerar ENBART om du skall arbeta I chassit...
Skall du ta tag i någon annan komponent som inte har samma potential som dig/chassit så är den "externa" komponenten i farozonen...

Jag orkar inte ta diskussionen om ESD, finns redan trådar i ämnet och en hel del åsikter.
Men vad vet jag, de kanske lurade mig på ESD-utbildningen...suck...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Vät tops med isopropanol (motsvarande) och dra ett drag.
Kasssera topsen och gör om till allt synlig kylpasta försvunnit.
Givetvis ESD-skyddad hela tiden...

Har kylpasta kommit in under benen till flatpacken (grön inringad IC)?

Vilken av de gröna cirklarna menar du?

De ytor den är kvar på är inte flata utan uppstickande ojämna ytor. Jag tror inte jag får bort mycket mer än jag redan fått tyvärr. Vågar jag testa?

Jag köpte ett nytt mobo idag i webhallens lokala butik, men pga dåligt sortiment blev det storebrodern för 1150 kr. Samtliga datorkomponenter gick på drygt 10 000 kr vid inköpet, ca 8 000 kr efter chassi & operativsystem. Så jag antar att det är ekonomiskt försvarbart att testa ifall risken för att samtliga komponenter pajar är mindre än ca 14% hehe. Vad tror ni om risken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Det du nu skriver fungerar ENBART om du skall arbeta I chassit...
Skall du ta tag i någon annan komponent som inte har samma potential som dig/chassit så är den "externa" komponenten i farozonen...

Jag orkar inte ta diskussionen om ESD, finns redan trådar i ämnet och en hel del åsikter.

De flesta komponenter kommer i antistatiska påsar. De är gjorda för att fungera på samma sätt som ett ESD armband, alltså att ladda ut den elektriska potentialen mellan dig och delen. Om du då har ett armband mellan dig och chassit blir komponentens potential likadan som det.

Skrivet av Cybertsen:

Men vad vet jag, de kanske lurade mig på ESD-utbildningen...suck...

De kanske lurat mig också på min ESD utbildning.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

De flesta komponenter kommer i antistatiska påsar. De är gjorda för att fungera på samma sätt som ett ESD armband, alltså att ladda ut den elektriska potentialen mellan dig och delen. Om du då har ett armband mellan dig och chassit blir komponentens potential likadan som det.

De kanske lurat mig också på min ESD utbildning.

Komponenter som kommer i antistatpåsar är ofta "skärmande" påsar om dom är genomskinliga och då jämnar dom inte ut några skillnader i potential alls.
Kortet i sig är skyddat i påsen men du kan fortfarande ladda ur dig om du tar i det.

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Medlem
Skrivet av shinzai:

Vilken av de gröna cirklarna menar du?

De ytor den är kvar på är inte flata utan uppstickande ojämna ytor. Jag tror inte jag får bort mycket mer än jag redan fått tyvärr. Vågar jag testa?

Jag köpte ett nytt mobo idag i webhallens lokala butik, men pga dåligt sortiment blev det storebrodern för 1150 kr. Samtliga datorkomponenter gick på drygt 10 000 kr vid inköpet, ca 8 000 kr efter chassi & operativsystem. Så jag antar att det är ekonomiskt försvarbart att testa ifall risken för att samtliga komponenter pajar är mindre än ca 14% hehe. Vad tror ni om risken?

Som sagt, jag orkar inte diskutera ESD - bara att du är medveten om ESD är en bra början...

Tillbaka till huvudämnet:

Flatpacken är den integrerade kretsen (IC) i den gröna cirkeln i bildens undre del. Om kylpasta kommit mellan/under flatpackens ben bör du försöka få bort den. Om du med "uppstickande ojämna ytor" menar de små rektangulära sakerna så är det ytmonterade komponenter. Samma sak här, få bort så mycket kylpasta som möjligt.

Som jag skrev tidigare, oftast är inte kylpasta i datorsammanhang elektriskt ledande (inom rimliga gränser) - men däremot kan den vara kapacitiv. Så kylpastan kanske inte orsakar en kortslutning, men ligger den t.ex. mellan olika ytmonterade komponenter eller mellan flatpackens kontaktben så kan dess elektriska egenskaper förändras. Vad detta innebär i verkligheten går inte att ge ett absolut svar på, men det kan orsaka skumma problem...

Ta bort så mycket kylpasta du kan och kommer åt (med t.ex. tops och någon form av kemisk ren sprit), inte så mycket du orkar (oftast är det inte samma sak)...
Sedan är det inte så mycket mer du kan göra, utan då är det bara att prova...

Lycka till och hoppas du slipper se den magiska röken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Som sagt, jag orkar inte diskutera ESD - bara att du är medveten om ESD är en bra början...

Tillbaka till huvudämnet:

Flatpacken är den integrerade kretsen (IC) i den gröna cirkeln i bildens undre del. Om kylpasta kommit mellan/under flatpackens ben bör du försöka få bort den. Om du med "uppstickande ojämna ytor" menar de små rektangulära sakerna så är det ytmonterade komponenter. Samma sak här, få bort så mycket kylpasta som möjligt.

Som jag skrev tidigare, oftast är inte kylpasta i datorsammanhang elektriskt ledande (inom rimliga gränser) - men däremot kan den vara kapacitiv. Så kylpastan kanske inte orsakar en kortslutning, men ligger den t.ex. mellan olika ytmonterade komponenter eller mellan flatpackens kontaktben så kan dess elektriska egenskaper förändras. Vad detta innebär i verkligheten går inte att ge ett absolut svar på, men det kan orsaka skumma problem...

Ta bort så mycket kylpasta du kan och kommer åt (med t.ex. tops och någon form av kemisk ren sprit), inte så mycket du orkar (oftast är det inte samma sak)...
Sedan är det inte så mycket mer du kan göra, utan då är det bara att prova...

Lycka till och hoppas du slipper se den magiska röken!

Hehe ok. Tror trots allt jag kör fegspåret och använder det nya moderkortet istället. Tack för hjälpen iaf!