Permalänk

Startnings process av dator!

Hejsan!

För 1-2 månader sen köpte jag nya delar till min dator:

CPU: i5-2500k
CPU kylare: Cooler Master Hyper 212 Plus CPU Kylare
Moderkort: ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Socket-1155
Ram-Minne: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9
Nätaggregat: Corsair CX V2 600W PSU
Hårddisk: Corsair SSD Force 3 Series 120GB
Grafikkort: Radeon HD 5870 1gb

Och enda sen dess har jag haft en konstig uppstart av datorn, det ser ut så här:
Asus start skärm >> Svart skärm med vit text som säger "No harddrive detected" >> Asus start skärm >> Svart skärm med vit text som säger "No harddrive detected" >> Asus start skärm >> windows.
Datorn funkar normalt och jag kan använda den utan några problem.

Jag har ställt in så SSD'n är den enda boot processen och även testat reseta ram-minnen. Jag har flashat bios till senaste versionen och laddat ner alla drivrutiner till min dator. Men felet kvarstår. Någon som vet vad felet kan bero på ?

//Someone

Permalänk
Inaktiv

Stäng av Marvell-kontrollern i BIOS.

Permalänk
Skrivet av anon150406:

Stäng av Marvell-kontrollern i BIOS.

Det hjälpte lite nu är det så här:

Asus start skärm >> Svart skärm med vit text som säger "No harddrive detected" >> Asus start skärm >> windows

//Someone

Permalänk
Medlem

Jag har likadant som dig nu.

Såhär;
Asus skärm -> No harddrive detected -> Hoppar tillbaks till asus-skärmen sen startar windows.

Så det kan ju vara något som "ska" vara så typ. Fungerar det som det ska så är det nog ingen fara. Annars får någon rätta mig!

Visa signatur

Intel Core i7 950, 3.06GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Samsung 850-Series EVO 500GB | Gigabyte GeForce GTX 1050 2GB | ASUS BW-16D1HT | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair HX 650W 80+ | Fractal Design Define R3, Svart

Permalänk
Skrivet av m4goo2:

Jag har likadant som dig nu.

Såhär;
Asus skärm -> No harddrive detected -> Hoppar tillbaks till asus-skärmen sen startar windows.

Så det kan ju vara något som "ska" vara så typ. Fungerar det som det ska så är det nog ingen fara. Annars får någon rätta mig!

Hehe kan vara så Tyckte de va lika bra att fråga så de är inte är nått fel

Permalänk
Medlem

kan ju ta bort boot logon från asus så slipper du iaf den !

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Nja, min erfarenhet av datorer är nog mer att om något är fel så lär du få blåskärm eller så.

Men visst, jag har också reflekterat över det där. Det är lite skumt!
Tänkte först att det var typ CD-läsaren som var first boot, men näe, det verkar vara min hårddisk..

Visa signatur

Intel Core i7 950, 3.06GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Samsung 850-Series EVO 500GB | Gigabyte GeForce GTX 1050 2GB | ASUS BW-16D1HT | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair HX 650W 80+ | Fractal Design Define R3, Svart

Permalänk
Medlem

Om det går, inaktivera samtliga portar/kontrollrar som inte används, då kanske du slipper "no harddrive detected" överhuvudtaget.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk

Ni har satt eran OS hdd på första sata boot device platsen? Tror de står i moderkortsmanualen vikken port som e rekommenderad till OS hdd:n.

Sen om ni har SSD disk så hoppas jag verkligen att den sitter på intels sata 6gb port den vit/gråa.

Och som sagt disable marvel och jimcron controllerna i bios om dessa ej använda kan va de som visar att de ej har någon boot device på sig..
Jimcron = JMB storage controller.

Permalänk
Avstängd

Stäng av OPROM för kontrollerenheterna. Brukar finnas direkt under där du stängde av den förra kontrollern.
(inte nödvändigt att stänga av dom helt)

Ska se om jag kan leta upp en bild

http://blog.tabinda.net/wp-content/uploads/2011/05/oprom.jpg

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av MindRipper:

Ni har satt eran OS hdd på första sata boot device platsen? Tror de står i moderkortsmanualen vikken port som e rekommenderad till OS hdd:n.

Sen om ni har SSD disk så hoppas jag verkligen att den sitter på intels sata 6gb port den vit/gråa.

Och som sagt disable marvel och jimcron controllerna i bios om dessa ej använda kan va de som visar att de ej har någon boot device på sig..
Jimcron = JMB storage controller.

Står inget om vilken port hårddisken ska vara inkopplat på men jag tog åh stängde av Jimcron och det löste sig :D:D

Tack så mycket för allas hjälp!

Permalänk
Skrivet av Someone92:

Står inget om vilken port hårddisken ska vara inkopplat på men jag tog åh stängde av Jimcron och det löste sig :D:D

Tack så mycket för allas hjälp!

Kom ej ihåg vart ja läste de men rekommenderat port_1 på Intel 6gb ports alltså den översta av de 2 gråa portarna att använda OS hdd:n på för den kollar moderkortet först sen port_2 ect..

Permalänk
Skrivet av MindRipper:

Kom ej ihåg vart ja läste de men rekommenderat port_1 på Intel 6gb ports alltså den översta av de 2 gråa portarna att använda OS hdd:n på för den kollar moderkortet först sen port_2 ect..

De var den jag använde, men allt funkar nu när jag stängde av massa saker i bios