BBB gör reklam för 250 Mbit. Nån som har det alls?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

De ska väl inte hålla mot utvecklingen i hela landet bara för att ditt stadsnät suger...

Skickades från m.sweclockers.com

Bredbandsbolaget levererar väl inte ens i stadsnät?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Bredbandsbolaget levererar väl inte ens i stadsnät?

Det stämmer, de kör sitt egna nät istället!

Permalänk
Medlem

Det kan verkligen inte bara vara jag som har 4 datorer i hemmet?
Känns nästan som det när det är så många som undrar "vad ska man med 250mbit/s till".

Kan ju säga att med 4 datorer i hemmet så belastas 100/10 linan ganska snabbt. No piracy.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Det kan verkligen inte bara vara jag som har 4 datorer i hemmet?
Känns nästan som det när det är så många som undrar "vad ska man med 250mbit/s till".

Kan ju säga att med 4 datorer i hemmet så belastas 100/10 linan ganska snabbt. No piracy.

Vad gör du då?

Jag undrar hur många av som mäter sin internet access? Typ Cacti/RRDtool

Mina mätningar visar ett snitt på ca 1-2 Mbit/månad (100/10) och då kör jag en server, en speldator, två bärbara, ipad och en HTPC.
Vissa korta perioder går förbrukningen upp (2-3 Mbit), men det beror på min remote backup.

Rätta mig om jag har fel, men om man lastar en 100 Mbit lina till 100% i en månad så har man skyfflat 32.4 TB data! ( 33 stycken 1 TB diskar!!)
Om mina uträkningar stämmer så betyder det att jag skyfflar 324 - 648 GB data per månad!

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av Schluug:

Inte helt on-topic. Men vad ska man ha en uppkoppling av detta slag till utöver ladda ner icke-tillåtet material? Streama film, spela etc. kräver ju knappast denna bandbredd

Jag har 100/10 just nu och nöjd med det, men klart man skulle kunna ha snabbare.

Man kan tex ställa sin backupdisk hemma hos någon annan, som har liknande uppkoppling. Så slipper man bli av med all sin data om lägenheten brinner ner.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Vad gör du då?

Jag undrar hur många av som mäter sin internet access? Typ Cacti/RRDtool

Mina mätningar visar ett snitt på ca 1-2 Mbit/månad (100/10) och då kör jag en server, en speldator, två bärbara, ipad och en HTPC.
Vissa korta perioder går förbrukningen upp (2-3 Mbit), men det beror på min remote backup.

Rätta mig om jag har fel, men om man lastar en 100 Mbit lina till 100% i en månad så har man skyfflat 32.4 TB data! ( 33 stycken 1 TB diskar!!)
Om mina uträkningar stämmer så betyder det att jag skyfflar 324 - 648 GB data per månad!

nu är det ju knappast så att jag har 4 datorer igång hela tiden Så att räkna 100% i en månad är ju, minst sagt, missvisande.
Jag trodde att det var underförstått att uttalandet endast gällde "peak-hours" då samtliga datorer är igång och samtliga användare sitter framför varsin.

Sen har jag 4 stycken stationära datorer, jag nämnde inte ens de två bärbara.

Men du kan ju alltid testa att ha två av dessa datorer, ladda ner säg ett spel i origin och ett i steam, då når man sammanlagt upp till de (cirkus) 10MB/s som är gränsen för en 100/10 lina, och försök surfa vidare på en annan.
Fungerar inte så bra, om man inte sätter in spärrar på nedladdningshastigheten

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Ni som har 100/100 eller högre, vad kommer ni upp i för hastighet totalt på en populär torrent t.ex?

8 eller 9 MB/S

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Man kan tex ställa sin backupdisk hemma hos någon annan, som har liknande uppkoppling. Så slipper man bli av med all sin data om lägenheten brinner ner.

Har vanliga människor krav på snabba backuper?

Tar backup på mina föräldrars bilder och de sitter på 2 Mbit lina. Jag kan meddela att det fungerar hur bra som helst.
Det blir ca 500 MB bilder per timme och det är helt ok.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Inte helt on-topic. Men vad ska man ha en uppkoppling av detta slag till utöver ladda ner icke-tillåtet material? Streama film, spela etc. kräver ju knappast denna bandbredd

Jag har 100/10 just nu och nöjd med det, men klart man skulle kunna ha snabbare.

Exakt vad jag tänkte. Med den hastigheten har man ju tömt hela piratbukten inom loppet av en vecka eller så

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

nu är det ju knappast så att jag har 4 datorer igång hela tiden Så att räkna 100% i en månad är ju, minst sagt, missvisande.
Jag trodde att det var underförstått att uttalandet endast gällde "peak-hours" då samtliga datorer är igång och samtliga användare sitter framför varsin.

Sen har jag 4 stycken stationära datorer, jag nämnde inte ens de två bärbara.

Men du kan ju alltid testa att ha två av dessa datorer, ladda ner säg ett spel i origin och ett i steam, då når man sammanlagt upp till de (cirkus) 10MB/s som är gränsen för en 100/10 lina, och försök surfa vidare på en annan.
Fungerar inte så bra, om man inte sätter in spärrar på nedladdningshastigheten

Då handlar det om tid. Orkar man inte vänta extra X antal minuter under "peak-hours" så löser man det genom att betala extra varje månad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja kan verkligen inte förstå varför så många jämt har emot när isp ökar download och uploaden föreslår att ni återgår till 56k modem igen då behöver ni bara betala för det ni använder

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

Om det tar 2 minuter för 1 GB har du 135 MBit lina...

Jaså? Betalar för 10/10 men får 100/100 ändå enligt bredbandskollen. Jag maxxar 12 MB/s, vilket är 720 MB på en minut, 1,4 GB på två minuter. Men oftast ligger jag på runt 9-10 när det inte är från företag jag laddar ned från (Ex origon, steam, osv osv). Så jo runt en halv gigabyte per minut skulle jag nog säga att jag har.

Köper dessutom de flesta av mina filmer på DVD och använder spotify så ptja piratskapet är inte lika intressant längre som back in the days, vilket också gör att intresset för snabb bredbandsuppkoppling svalnar. Spel köper jag endast.

Hinner ju knappt gå och snyta mig innan en stor fil är klar. Mot förut när man fick vänta hela natten, var ju iofs ändå och helt okej, detta är bara sjukt snabbt och har inte vant mig ens nu efter ett år när jag bott med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Då handlar det om tid. Orkar man inte vänta extra X antal minuter under "peak-hours" så löser man det genom att betala extra varje månad.

Nu har jag inte sagt något annat?

Vet inte var du ville komma med det inlägget, men det hade ju 0 relevans till det jag först sade, dvs. att jag inte förstår hur många som inte kan se det sköna i att ha 250mbit/s. Sen att man sparar tid med det, det gäller för exakt ALLA hastigheter.
Det enda man gör när man ökar sin hastighet, oavsett om det är från 56k till 1mbit eller från 1 till 10 eller från 10 till 25, är ju att det ska gå snabbare och därmed spara tid.
vet inte riktigt vad du vill ha sagt.

Visa signatur

Permalänk

Onödig kommentar.. Inget att se här..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Papperslapp:

Inte för att skryta, men själv så har man 2 Mbit ner och runt 0.40 Mbit upp!

Med det inlägget vill du tillföra diskusdionen?

Att skaffa bättre lina är lite samma sak som att köra ssd som systemdisk. Även om det bara rör sig om sekunder är det alltid skönareatt lägga sin tid på något annat än att vänta....

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Har vanliga människor krav på snabba backuper?

Tar backup på mina föräldrars bilder och de sitter på 2 Mbit lina. Jag kan meddela att det fungerar hur bra som helst.
Det blir ca 500 MB bilder per timme och det är helt ok.

Dom flesta människor är alldeles för dåliga för att få regelbundna backups gjorda, och behöver verkligen få det att fungera så smidigt som möjligt

Själv har jag ingen lust att låsa upp min dator i flera timmar för att kopiera bilder. Jag vill kunna stänga av/starta om eller så, utan att behöva planera det hela.

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Dom flesta människor är alldeles för dåliga för att få regelbundna backups gjorda, och behöver verkligen få det att fungera så smidigt som möjligt

Själv har jag ingen lust att låsa upp min dator i flera timmar för att kopiera bilder. Jag vill kunna stänga av/starta om eller så, utan att behöva planera det hela.

Nu har jag all backup fysisk hemma och offsite, men går det inte bara att lösa med någon form av torrenteknik? Dvs du KAN stänga av och starta datorn medan du laddar upp?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Ni som har 100/100 eller högre, vad kommer ni upp i för hastighet totalt på en populär torrent t.ex?

12MB/s när jag laddade hem BF3 via origin.
ca 10-11MB/s när jag tankar torrents.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Nu har jag inte sagt något annat?

Vet inte var du ville komma med det inlägget, men det hade ju 0 relevans till det jag först sade, dvs. att jag inte förstår hur många som inte kan se det sköna i att ha 250mbit/s. Sen att man sparar tid med det, det gäller för exakt ALLA hastigheter.
Det enda man gör när man ökar sin hastighet, oavsett om det är från 56k till 1mbit eller från 1 till 10 eller från 10 till 25, är ju att det ska gå snabbare och därmed spara tid. vet inte riktigt vad du vill ha sagt.

Det jag menar är att folk överskattar hur mycket bandbredd de använder och behöver. När man läser inlägg här så pratar många om situationer som är ovanliga, dvs "peak-hours". Dessa "peak-hours" sker kanske en till två gånger per vecka (om ens det) och då sparas några minuter på att ha ett abonnemang på 250 Mbit. Är man stortankare och laddar ned massor med data så är det en annan femma.

Självklart skulle jag också vilja ha 250 Mbit (om jag fick det till samma pris som 100 Mbit), men när man sätter sig och räknar så ser man ganska snabbt att vanliga människor klarar sig säkert 99.99% av tiden med en 100 Mbit lina, utan att den är överbelastad så att det känns segt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av MooD:

Nu har jag all backup fysisk hemma och offsite, men går det inte bara att lösa med någon form av torrenteknik? Dvs du KAN stänga av och starta datorn medan du laddar upp?!

jag är faktiskt inte alls speciellt insatt i backuplösningar. men det känns som det lätt kan bli rörigt, då man ofta jobbar med och förändrar materialet som ska backupas.
Jag föredrar att ta en paus i datorarbetet, skicka upp en kopia av det som behöver, och sedan fortsätta igen.

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Det jag menar är att folk överskattar hur mycket bandbredd de använder och behöver. När man läser inlägg här så pratar många om situationer som är ovanliga, dvs "peak-hours". Dessa "peak-hours" sker kanske en till två gånger per vecka (om ens det) och då sparas några minuter på att ha ett abonnemang på 250 Mbit. Är man stortankare och laddar ned massor med data så är det en annan femma.

Självklart skulle jag också vilja ha 250 Mbit (om jag fick det till samma pris som 100 Mbit), men när man sätter sig och räknar så ser man ganska snabbt att vanliga människor klarar sig säkert 99.99% av tiden med en 100 Mbit lina, utan att den är överbelastad så att det känns segt.

Visst har du helt rätt i det du säger.
Det ändrar fortfarande inte faktum att jag, precis som du, kan se användningen för 250mbit bredband, vilket många här inne uppenbarligen inte kan.
Vilket var det enda jag påpekade, att jag inte förstår att så många inte ser användningen för det.
Att det sedan inte är nödvändigt, det är inte 100mbit heller, Jag hade Klarat mig på 10mbit. Men nu snackar man inte nödvändighet, utan endast användningsområde. Ungefär samma som med en Ipad, som har sjukt många bra användningsområden och gör livet lättare - men den är INTE Nödvändig för någon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

Om det tar 2 minuter för 1 GB har du 135 MBit lina...

-----------------------------------------------

Varför skall man ha fet nedladdnings/uppladdnings kapacitet?

[LIST]
[*]Streama 1080p video, behövs ungefär 1 MB/s, dvs 8 MBit minst. (MegaByte, många skriver fel här)
[*]Tanka allt möjligt som...
[LIST]

Du beskriver väldigt bra orsaker för att skaffa snabbare lina, men gör ett stort fel min herre. Du påpekar att folk skriver fel och gör detta själv.

Nätverkshastigheter räknas i Kbps (Kbit/s), Mbps(Mbit/s), Gbps (Gbit/s) etc, inte MBit/s. MBit/s exciterar inte och skulle vid förkortning till xbps bli MBps och då har du plötsligt åtta gånger högre hastighet än du menade att visa. Litet "b" står för bit, stort "B" står för byte och representerar åtta stycken små "b" bits.

Så 8bit = 1Byte
Därmed = 8Mbit/s (8Mbps) ger en teoretisk maximal nedladdningshastighet av 1MBps (MegaByte) per sekund.

En liten vänlig rättning och ha en trevlig dag.

Visa signatur

Never argue with Idiots...they will drag you down to their level and beat you with experience!

Permalänk
Skrivet av TheCadde:
  • Streama 1080p video, behövs ungefär 1 MB/s, dvs 8 MBit minst. (MegaByte, många skriver fel här)

Och då är det dessutom överkomprimerad 1080p man får...

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

Sedan var det någon som snacka om 10 Megapixel vs 30 Megapixel... Har du någonsin tagit ett foto eller tittat på ett och stört dig att du inte kan se detaljer när du vill titta närmre på en bild?
Säg att du tar ett kort på en smitare i trafiken men han är 100 meter bort redan och du hann inte zooma in. 10 Megapixel visade sig inte vara tillräkligt för att se nummerplåten men 30 var mer än nog för att läsa den.

Och när du har zoomat in och fortfarande inte kan se ett skit så inser du att det hade varit bättre att lägga pengarna på optiken än på sensorn. Bandbredd i all ära, men i en värld där de flesta sitter på en hundradel av din kapacitet blir den praktiska nyttan ganska begränsad!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neqrom:

Du beskriver väldigt bra orsaker för att skaffa snabbare lina, men gör ett stort fel min herre. Du påpekar att folk skriver fel och gör detta själv.

Nätverkshastigheter räknas i Kbps (Kbit/s), Mbps(Mbit/s), Gbps (Gbit/s) etc, inte MBit/s. MBit/s exciterar inte och skulle vid förkortning till xbps bli MBps och då har du plötsligt åtta gånger högre hastighet än du menade att visa.

Det du säger i den meningen är Nätverkshastigheter räknas i Mbps (Mbit/s), inte MBit/s. Hur tänkte du där?
Att Mbit/s inte är det samma som Mbit/s?
Det TheCadde skrev var att 1MByte/s är det samma som 8Mbit/s vilket är helt korrekt, inte något prat om att äpplen inte är äpplen.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

Själv har jag 100/10. Det största problemet med en 250-lina är ju att alla andra sitter på slöare uppkoppling, så det är väldigt sällan som man ens kommer upp i 100Mbit. Vissa poppulära torrents etc. när man kan tanka från flera samtidigt eller från stora leverantörer som Steam kan man komma upp i de siffrorna men sällan annars. Samma sak om någon skulle tanka från mig, även om de har en 250Mbit lina så är de begränsade av min uppload.
Har man många användare samtidigt hemma så blir det naturligtvis viktigare, man får ju räkna hastighet/användare.

Jag skulle gärna köpa en snabbare uppkoppling (100/10 är dock snabbaste som erbjuds där jag bor) men jag tror man skulle få en större "hastighetsökning" om ANDRA skaffade sig snabbare uppkoppling. Om ISP'erna skulle satsa på att få upp alla till 100/100 istället för att erbjuda 250Mbit skulle jag bli gladare, men precis som många entusiaster här verkar ha svårt att se meningen med snabbare uppkoppling är det nog svårt att övertyga Svensson att de behöver 100Mbit.

Visa signatur

5700X3D|32GB|RTX 3080|Vattenkylt
Quest 3|HOTAS Warthog|G27|PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av lollol7:

Det du säger i den meningen är Nätverkshastigheter räknas i Mbps (Mbit/s), inte MBit/s. Hur tänkte du där?
Att Mbit/s inte är det samma som Mbit/s?
Det TheCadde skrev var att 1MByte/s är det samma som 8Mbit/s vilket är helt korrekt, inte något prat om att äpplen inte är äpplen.

Hejsan hejsan
Det TheCadde skrev om att 8Mbit/s är det samma som 1MB/s är givetvis korrekt och jag har inte sagt något annat, nedre delen var bara för att visa vad fel det kan bli vid förkortningar i detta sammanhang utan att veta skillnaden på ett litet b och ett stort B i förkortningen.
MBit/s är samma som Mbit/s, men det skall inte användas stort B om man ska vara korrekt. Det heter som tidigare sagt Mbit/s eller Mbps. Eftersom herrn använde MBit/s genom hela sitt inlägg så ville jag bara påpeka att rätt skrivning av hastigheten som diskuterades är Mbit/s eller Mbps, inte farligare än så.
Jag anser även att eftersom herrn påpekat skrivfel (jag håller med om att det finns mycket värre än hans egna så är det snällt att rätta hans lilla misstag, med den trevliga ton som jag valde att använda i mitt inlägg (Jag hade dock inte behövt använda ordet "stort" fel men det kom av ren fart vilket jag ber om ursäkt för).
Vill man vara mycket petig så skulle man även kunnat påpeka på att han inte använder sig av tidsenheter i sina förkortningar, och visst jag är ganska petig då jag använder det i mitt jobb och om någon skrev detta på jobbet så skulle det skrattas en del.
dåligt exempel följer: 70km är inte det samma som 70km/h.
Det är en bagatell det vet jag också, men om man skall påpeka att folk skriver fel så kan man i alla fall använda sig av rätt typ av förkortning som hör till hastigheten som diskuteras, och om man inte är säker på hur förkortningen skrivs så är google din vän som det heter.

Det var så jag tänkte herrn, något som jag hemskt gärna vill att folk påpekar för mig själv ifall jag använder mig av fel förkortningar eller annat som jag gör fel. Det bidrar till lärandet anser jag.

OnTop nu.
Själv sitter jag på en 10/10 Mbps lina och ligger ofta i överkant beroende på att det är den lägsta hastigheten vi har i min förening, och vid kväll och nattetid då inte många använder sig av nätet når jag betydligt högre och som högst 34/46 Mbps.
Med mina behov så behöver jag inte mer men då använder jag mig inte så otroligt mycket av tunga filer på nätet faktiskt, men när jag väl börjar streama 1080p dagligen så blir det givetvis en uppdatering.
Här erbjuds även 1000/100 Mbps också sedan förra året men priset avskräcker med 895kr/mån.

Ha en fortsatt trevlig dag allihop

Visa signatur

Never argue with Idiots...they will drag you down to their level and beat you with experience!

Permalänk
Skrivet av Schluug:

Ju snabbare internet man får, desto mer kan man använda det till Till exempel skydrive, icloud, och allt vad de kallas, är oanvändbart för mig atm Om man lyckas få snabbare internet än hårddiskhastighet, så kanske man kan gå över till sånt helt...

Permalänk

Btw, det går 8 bit på 1 byte...

Permalänk
Medlem

Ja, det är rätt att det skall vara litet b i Mbit men jag har börjat skriva MBit för att jag är en programmerare och nyttjar camel case. Sitter i fingrarna och det går ju inte missta vad som menas ändå eller?
Inte precis så att jag menar MegaByteBit... :/

Och nu till en del andra frågeställningar:

Vad skall men med 100/100 till om de flesta sitter på 10/10 eller lägre bandbredder?

Om du är (via torrent t.ex) ansluten till 10 stycken 10/10 användare (och dom har 100% över till dig så att säga) så är du uppe i 100 Mbit/s bara där.
Idag sker ju den mesta "tanka" trafiken via multiklienter. Även Direct Connect nyttjade ju detta.
Tilläggas kan att om du och dina arbetskamrater/kompisar/kollegor har 100/100 Mbit så spelar det ingen roll om resten av världen sitter på 1 Mbit. För du har skaffat linan för att överföra arbete och liknande så snabbt som möjligt för tid är pengar.

Vad har du för nytta av en 100/10 Mbit lina, du har ju ingen upload att tala om?

Anledningen till att internetoperatörer säljer sådana linor är för att en stor del av deras driftskostnader kommer från överföring av data till andra nät. Likaså står en stor del av deras inkomster av drift i att andra nät överför till dom.
Dvs, om du laddar upp så måste din ISP (oftast) betala för att din trafik lämnar deras nät och går över i ett annat.
Poängen är alltså, det blir billigare så för både dig och ISP.

Många ISP har dock ett "neutralt" avtal. Eftersom båda skickar ungefär lika mycket data till och från varandra över en månad så spelar det ingen roll.

En annan sak som spelar in här är vad som kan erbjudas praktiskt. Bara för att det går skicka 12 MB/s (dvs 100 Mbit/s) ena vägen betyder inte det automatiskt att du kan skicka lika mycket samtidigt andra vägen. Nu sitter inte din ISP med en hel kedja 100 MBit anslutningar per kund utan du är (kan vara) ansluten till en 10 Gbit lina efter hemmet. på dessa linor sitter DYRA routrar som tar hand om alla paket som skickas. skickar kunderna massa mikrotransaktioner (torrent, speciellt uTorrent har visat sig "duktiga" på detta) så överbelastas dessa routers och då sjunker den praktiska hastigheten.
Med andra ord, om man begärnsar till 100/10 så begränsar man den totala belastningen båda vägar till 110 Mbit/s istället för 200 Mbit/s.

Slutligen, folk är giriga i sin natur. Dom vill ha men inte ge. 100 till mig, 10 till dig.

Men pff, du använder ju bara 1% av din lina under en månad ändå?!?

Varför skall du ha en bil som kan köra > 120 km/h om alla vägar bara tillåter max 120 km/h? Du nyttjar ju nästan aldrig dom hastigheterna?
- Prestandan är trevlig när man skall accelerera till 120 km/h från en annan.

Varför tar du X2000 mellan Göteborg - Stockholm när IC tåget bara tar 1 timme längre att åka med?
- Skönt att slippa sitta ner en hel timme extra. (Själv föredrar jag dock IC då dom är skönare att åka med)

Varför ha en jättesnabb dator om man bara spelar spel 10% av tiden man sitter vid den?
- För att när man spelar vill man ha prestandan.

Varför ha 100/100 Mbit när man bara använder 1% av den hastigheten över en månad?
- För att man gillar inte att VÄNTA.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt