Köpt en SSD disk, men datorn startar ändå sakta!

Permalänk

Köpt en SSD disk, men datorn startar ändå sakta!

Corsair Force 3 120gb SSD disk har jag köpt och installerat Windows på! Har just nu 50% ledigt på den och när jag startar datorn brukar det ta mellan 20-30 sekunder. Och jag har läst folk med nästintill likadant system som mig som har den disken. Deras datorer startar på runt 5-10 sec.

Jag har googlat åh testat en hel del grejer men inget funkar. Har den kopplat med 6gb/s sata.

//Someone

Permalänk
Inaktiv

Vad har du för moderkort? Kan faktiskt vara den som är boven!

Permalänk
Medlem

är det 20-30 s från windows börjat ladda eller från du tryckt på start knappen ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se den datorn som startar på 5 sekunder från det man tryckt på power knappen och kommer in windows och kan börja använda skrivbordet.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Skrivet av Defender:

är det 20-30 s från windows börjat ladda eller från du tryckt på start knappen ?

Från de att jag trycker på start knappen. Så tar de runt 20-30 sec att komma in och se skrivbordet.

Skrivet av anon188021:

Vad har du för moderkort? Kan faktiskt vara den som är boven!

Asus P8Z68-V PRO/GEN3!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Someone92:

Från de att jag trycker på start knappen. Så tar de runt 20-30 sec att komma in och se skrivbordet.

Asus P8Z68-V PRO/GEN3!

Väldig normal tid från det att du trycker på knappen.

Permalänk

BIOS tar tid på sig att kollla komponenter och hårddiskar innan den laddar in OS. Detta är något som inte har med hårddisken att göra. Dvs. denna tid är samma för mekanisk och ssd. Därefter kommer skillnaden mellan hårddisktyperna. Kolla upp vad användaren menar med 5-10s. kanske från det att windowsflaggan syns. För mig är det nog ca.15s från att flaggan syns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Someone92:

Asus P8Z68-V PRO/GEN3!

20-30 sek är en helt acceptabel tid för att komma in på skrivbordet från cold boot.
Dom som kommer in på skrivbordet på 5-10 sek startar säkerligen från viloläge eller liknande.

EDIT: Jag var lite långsam där

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Medlem

Det finns lite olika saker du kan göra. Du kan välja bara din hårddisk som boot. Alltså ta bort CD/DVD/USB/ANDRA HÅRDDISKAR. Det borde fixa de lite. Sen finns det lite saker i BIOS man kan göra. Kommer inte ihåg vad. Men ta 5-10 sek med en nypa salt. Går inte för vissa.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||