Windows 8 Metro förvirrar för "vanliga" användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

För allmänheten? Ja högst troligt. Tittar man dock på mer avancerad användare så är det troligen något annat. Se ex vissa spel från ex Paradox, tröskeln är fruktansvärd men de som klarar av att ta sig över den anser att det är de bästa spelen som finns. Samma verkar gälla om vi tittar på ex brädspel, enkla brädspel(Risk, Monopol m,m) är ett vis att bjuda in allmänheten men de som verkligen brinner för brädspel rör inte dessa spel utan riktar in sig på långt mycket mer avancerade spel och visst är det en tröskel men när de taget sig över den så går inte spelen att jämföra med casual spelen(monopol, mf.l). Återgår man till OS och då tittar specifikt på ex Linux som för en massa år sen ansågs som relativt avancerat med en ganska rejäl tröskel och det var väll också därför det inte nådde så många hemma användare. MEN de som tog sig över tröskeln verkar vara merän nöjda med Linux.

Hur detta spelar in på Windows 8:as nya Metro har jag dock ingen aning om, inte ens om det har något alls med Windows att göra men det intressanta är att ett avancerat GUI är långt ifrån alltid ett dåligt GUI.

Efter en längre tids användning vet jag inte vad jag tycker om just Metro på min burk. W8 gillar jag dock, lite små ändringar här och där till det bättre från W7. Jag gillar smidighetern med Eposten, Messenger i Metro men det andra grejerna i Metro är jag inte så förtjust i tror jag.

Skulle vilja se lite mer ihop sydd stil och mindre WP7. Men på surfplatta är det säkert bra...

Permalänk
Avstängd

Jag har skapat en tråd som förklarar varför Windows 8 är överlägset Windows 7. Läs gärna här:

http://www.sweclockers.com/forum/133-windows-8/1096717-varfor...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirkunit:

Det är någonting kvinnor gör på en syjunta. Och INGENTING annat.

applikation, app, tillämpningsprogram, ett datorprogram som är avsett för en viss tillämpning i praktiskt arbete (t.ex. ordbehandling eller bokföring) till skillnad från systemprogram, som är avsedda för datorns inre arbete (t.ex. anpassning till viss skrivartyp) och verktygsprogram för datahantering (t.ex. filkonvertering).

Källa: http://www.ne.se/applikation/1258417

Det jag vill säga är att det du skriver är inte fel men det är inte det ända det betyder

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johanness:

Tänker aldrig gå över eller ens testa Windows 8, förstår inte va de håller på med. Det där gränssnittet passar bra på en pad eller i en mobil, men inte i en fullstor dator.

Spännande, du har ju kritiserat Windows 8 massor i mina trådar. Du har alltså inte ens testat det?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selulance:

Windows 7 är perfekt för gamla folk. Windows 8 verkar vara e skitstorm för dom, och Mac är för annorlunda för dom om dom aldrig använt det. Riktigt illa, mycket bra video som demonstrerar problemet.

Min erfarenhet är att dom som är vana vid Windows (gamla som unga) och köper mac, är helt tvärtom vad du skriver! Och mycket tror jag beror på dockan som finns i OS X.

Skrivet av pekkasteele:

Alla nya gränssnitt har ju en viss inlärningströskel, och det hade tagit hela 2 sekunder att säga att han ska föra musen till nedre vänstra hörnet. Själva metrogränssnittet verkade han ju förstå, hittade explorer direkt.

Hade man satt han vid en ny Mac med deras mus utan synliga knappar hade han antagligen inte förstått att han kunde klicka på den ändå.

Touchknappar har funnits sen slutet på 70talet tror jag! Och köper man en mac för ex antal tusen, så lär man nog veta att musen har touchknappar!

Skrivet av lakej:

Installerade på min laptop. Big misstake, väntar nu på att få läge att dra in Windows 7 / xp igen.

Det som jag finner roligaste med Metro är dock "Apps". Ska det stå "Prog" i den svenska versionen då eller?

Skojar du?

Ontopic/ Som någon annan skrev, allt nytt har en inlärningskurva! Och så svårt är det inte att ta reda på vad som gäller! Och har man väl lärt sig att jobba med ett OS, så flyter det på. Och det kommer även att bli så med 8:an! Vill man inte lära sig, så är det bara skita i att skaffa det!
Jag gillar 8:an för att det är så snabbjobbat! Visst det tar ett tag att vänja sig, men så är det med allt nytt!

Alla har vi här visat nån nybörjare som har 0 datakunskap XP, och det är samma sak här som gäller!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

För att återgå till topic:
För den som inte är rädd för att läsa några sidor text, hemska tanke nu när all information finns på youtube, så har några skrivit ett rätt lång genomgång av det nya gränssnittet här: http://www.anandtech.com/show/5630/indepth-with-the-windows-8...
Jag var också tveksam till alla ändringar i börjar men efter att ha läst det där är jag försiktigt optimistisk. Jag har även följt utvecklingsbloggen där de går igenom mycket och förklarar varför de har gjort som de gjort. Många designbeslut är ju baserat på faktiskt användardata som de samlat på sig genom åren och det är inte bara en eller två personers beteende de utgår från då. Jag tänker helt klart installera det och provköra ett tag när det släpps på MSDNAA.

Skummade genom den. Gillar verkligen den nya Aktivitetshanteraren och alla andra små tekniska optimeringar som har gjorts. Borde egentligen tilltala Sweclockers-befolkningen. T.ex. tog det endast 25s att kallstarta datorn på min gamla AMD-laptop, att jämföras med 50s för Win7 (nyinstallation) på samma laptop. Är dock också något kluven till Metro. Samexistensen med desktopen gör att även datorn känns kluven: är det en stationär dator eller en överdimensionerad tablet utan touch?

Själva bristen på startknapp och enkelt sätt att stänga av datorn borde vara lätt att åtgärda. Lägg till det förstnämnda till desktopen och det sistnämnda som en Tile i Metro.

Själv ser jag dock spilld potential här. Ms borde satsa på att man ska kunna docka sin Win 8 tablet till datorn och använda tableten som en extra skärm, där man har startmenyn och menyn för program. Vore mycket fint till exv bildredigeringsprogram, där man kan använda hela skärmen för bilden och alla verktyg på den dockade tableten.

Permalänk
Medlem

Har kört win 8 2 dagar i vmware, och vet inte riktigt vad man ska säga, känns lite som windows 7 som har fått schizofreni, det totala gränssnittet blandar stillar hejvilt, nedre vänster hörn där fälls en meny fram rätt snyggt men med fula ikoner, på högra sidan kommer man till metro, som är lika fult eller fulare, det där funkar nog bra på en tablet men inget vidare på en vanlig dator, det som man förut bara kunde klicka start och sen vad man ville åt är nu utspritt lite överallt.
Och en ny användare av win 8 kliar sig bra länge i huvudet innan man av tur eller ren slump kommer på hur man ska göra.

Metro föresten om man nu ska klicka så först ner till hörnet ta fram metro, sen högerklicka för att få fram att visa allt, sen kan man starta valt program (ogillar stark detta med "apps" ser bara fånigt ut på en dator) med att klicka eller om det nu var dubbelklick.
Om man sen har ganska många program blir metro med visa allt en stor vägg också som på råge scrollas vertikalt också, regält ovant.

Har inga problem att navigera i windows 7 inte heller i windows 8, även linux och om jag blir tvingad även mac, men i windows 8 är det en mer frustrerande upplevelse, även efter dagar i det.

Dom flesta ej vana erfarna användarna använder heller inte tangentbords kombinationer, för att snabbt utföra saker, utan enbart musen kanske ibland windowstangenten.
tyckte det var ganska avigt med dessa dolda knappar också, fick titt och tätt upp kalendern istället för höger meny.

Lät min dotter min son och mitt X testa windows 8

Dottern begrep sig inte på windows 8 alls, och kom faktisk ingenstans, hon gav upp efter ett tag, efter fruktlösa försök att bara föröka hitta nått program som hon leta efter, hon svor frisk också

Grabben, (som hanterar Win 7 obehindrat) kom nånstans, men avskydde det hela och gav upp det hela efter 20 minuter, han svor ännu värre...

Exet gav upp efter 5 minuter och ansåg i kraftfulla ordalag vad microsoft kunde stoppa upp windows 8 nånstans, (fick hålla för barnens öron nästan i det här fallet

Som windows 8 är idag är det inget jag kommer skaffa eller använda på en dator, får behålla windows 7
men ska förstås följa utvecklingen för det finns en del bra saker i windows 8 också
Om microsoft tex inför 2 optioner som metro on/off samt gamla hederliga startmenyn gärna lite omstylad on/off kommer jag inte ha några problem med windows 8 och kommer skaffa det, men om inte så avstår jag helt och behåller windows 7 tills det blir hopplöst omodernt, eller går över kanske till linux.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Har kört win 8 2 dagar i vmware, och vet inte riktigt vad man ska säga, känns lite som windows 7 som har fått schizofreni, det totala gränssnittet blandar stillar hejvilt, nedre vänster hörn där fälls en meny fram rätt snyggt men med fula ikoner, på högra sidan kommer man till metro, som är lika fult eller fulare, det där funkar nog bra på en tablet men inget vidare på en vanlig dator, det som man förut bara kunde klicka start och sen vad man ville åt är nu utspritt lite överallt.
Och en ny användare av win 8 kliar sig bra länge i huvudet innan man av tur eller ren slump kommer på hur man ska göra.

Metro föresten om man nu ska klicka så först ner till hörnet ta fram metro, sen högerklicka för att få fram att visa allt, sen kan man starta valt program (ogillar stark detta med "apps" ser bara fånigt ut på en dator) med att klicka eller om det nu var dubbelklick.
Om man sen har ganska många program blir metro med visa allt en stor vägg också som på råge scrollas vertikalt också, regält ovant.

Har inga problem att navigera i windows 7 inte heller i windows 8, även linux och om jag blir tvingad även mac, men i windows 8 är det en mer frustrerande upplevelse, även efter dagar i det.

Dom flesta ej vana erfarna användarna använder heller inte tangentbords kombinationer, för att snabbt utföra saker, utan enbart musen kanske ibland windowstangenten.
tyckte det var ganska avigt med dessa dolda knappar också, fick titt och tätt upp kalendern istället för höger meny.

Lät min dotter min son och mitt X testa windows 8

Dottern begrep sig inte på windows 8 alls, och kom faktisk ingenstans, hon gav upp efter ett tag, efter fruktlösa försök att bara föröka hitta nått program som hon leta efter, hon svor frisk också

Grabben, (som hanterar Win 7 obehindrat) kom nånstans, men avskydde det hela och gav upp det hela efter 20 minuter, han svor ännu värre...

Exet gav upp efter 5 minuter och ansåg i kraftfulla ordalag vad microsoft kunde stoppa upp windows 8 nånstans, (fick hålla för barnens öron nästan i det här fallet

Som windows 8 är idag är det inget jag kommer skaffa eller använda på en dator, får behålla windows 7
men ska förstås följa utvecklingen för det finns en del bra saker i windows 8 också
Om microsoft tex inför 2 optioner som metro on/off samt gamla hederliga startmenyn gärna lite omstylad on/off kommer jag inte ha några problem med windows 8 och kommer skaffa det, men om inte så avstår jag helt och behåller windows 7 tills det blir hopplöst omodernt, eller går över kanske till linux.

Mycket välformulerat. Jag undrar just om MS kommer att ha curaget att avaktivera Metro för desktopanvändare. Jag tror, särskilt efter att ha sett den senaste tidens icke-proffsanvändare "gå vilse" i Metro, att det nästan är ett måste. Annars kommer nog vi få se en uppsjö nyfrälsta Mac-fans därute.

Permalänk
Medlem

Stora fula jävla röda, blå och gröna fyrkanter över hela skärmen. Allt ska vara fullscreen också! Nej fy fan. Jag håller mig till Win7, kommer inte röra Win8 tills de låter mig behålla min älskade startmeny.

Jag skiter fullständigt i om det finns en kvadrillion smarta genvägar genom hotspots, WIN+whatever knappar osv. Startmenyn har suttit där i 17 år, fungerat riktigt bra och fortsätter att fungera bra även nu. Bara en komplett idiot tar och uppfinner hjulet på nytt sedan hävdar att det är bättre än det gamla hjulet utan att ens ge möjligheten till att gå tillbaka, bara en klapp på axeln och "Du lär dig strax.".

Tills de låter mig stänga av alla dessa ribbons, metros och vafan det nu än är och ge mig mitt väl fungerande Aero så blir det inget Win8. Kalla mig gammalmodig men jag vet vad jag gillar.

Visa signatur

Dator 1: Mac Mini M4
Dator 2: 7800X3D, 64GB, 9070XT
Dator 3: Macbook Pro M1
Dator 4: Dell XPS 9500, i7 10750H, 32GB, 1050Ti

Permalänk

tycker själva "Metro"-gränssnittet är ganska stilrent och snyggt men användarvänligt på PC? knappast. på en tablet skulle en renodlad Windows Phone sitta fint. Ska iofs bli kul att se vilken jävla flopp det kommer bli;)

Permalänk
Medlem

Den färdiga versionen kommer med all sannolikhet få popupp hjälp.
Sen tror jag vi kommer få pekskärmar på skrivborden framöver.
Det är mer logiskt att peka med fingret direkt på skärmen är att använda mus.
Till en börgan kommer vi ha både mus och pekskärm på skrivbordet, sen vart efter kommer musen bli överflödig.

Min gammla mor har skit svårt att föra pekaren med musen, för henne vore det enklare att peka direkt med fingret på skärmen.

Permalänk
Medlem

Kör Win7 idag. Win8 kommer jag troligtvis aldrig att skaffa. Det får bli Linux nästa gång helt klart.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag har skapat en tråd som förklarar varför Windows 8 är överlägset Windows 7. Läs gärna här:

http://www.sweclockers.com/forum/133-windows-8/1096717-varfor...

Fast det spelar väll ingen större roll egentligen om det finns massa förbättringar under huven om användargränsnittet är kasst.

Windows Server 8 blir däremot intressant, något jag ser fram emot att prova.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ho designed this?
- Microsoft
They trying to make me mad?

HAHAHA - klockren kommentar

Att ha snygga saker, kontra enkel funktionalitet. Ja vilken väljer man?
Kör w7 i klassisk stil, att se nå visuellt tar bara onödig tid å är allmänt irriterande.

W7 som redan idag lider av korsbindning av filer åt höger å vänster så väljer man istället att skapa nå mer h-vete än att fixa till nuvarande system.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retur1:

Den färdiga versionen kommer med all sannolikhet få popupp hjälp.
Sen tror jag vi kommer få pekskärmar på skrivborden framöver.
Det är mer logiskt att peka med fingret direkt på skärmen är att använda mus.
Till en börgan kommer vi ha både mus och pekskärm på skrivbordet, sen vart efter kommer musen bli överflödig.

Min gammla mor har skit svårt att föra pekaren med musen, för henne vore det enklare att peka direkt med fingret på skärmen.

Då hade jag hellre rekommenderat någon form av hybridvariant av Apples Magic Trackpad.... Att sitta och trycka på skärmen kommer enbart orsaka ergonomiska besvär med axel och ryggproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweclockers:

För att påvisa sin ståndpunkt låter han sin far prova på det nya operativsystemet och fångar det hela på film.

Skrivet av Farenheit:

Hans farsa på videon för de som inte vet.

Tror du det?

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur utvecklingskurvan för operativsystem verkar se ut, och man samtidigt gärna bibehåller kompabiliteten med moderna spel och program så tycker jag följande. Det är dags att det släpps en variant av Windows avsedd för riktiga entusiaster och avancerade användare! Bort med allt lulull som är till för senildementa. Bort med alla defaultinställningar som försöker styra allt i bakgrunden utan att man vet vad som sker och när.

Jag vill ha full kontroll i mitt primära OS och med varje ny version av Windows blir det svårare och svårare att bibehålla kontrollen. Med alla versioner som ändå finns, kan de inte bara göra motsvarande Ultimate till den som inte förutsätter att användaren är okunnig?

Det är dags för Microsoft att ge kunderna två versioner av Windows, en för "vanliga" användare som gärna ser att allt kontrolleras per automatik och en för de som vill veta vad som händer och kunna bestämma allt själva.

Permalänk
Medlem

Undra om arm versionen skulle funka bra på min Samsung galaxy tab 10.1???

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Yes, en pensionär klarar inte av det. Försvarar verkligen inte M$ men en pensionär klarar inte BF3 heller, indikerar inte att det suger.

Skön CAPSLOCK FÖRRESTEN EHEHEHHEH =D=D 8=====D

Ja, för BF3 har ju exakt samma målgrupp som ett operativsystem. Spel riktar sig till mer avancerade användare. OS behöver kunna hanteras av alla.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av nathan:

Jag vill ha full kontroll i mitt primära OS och med varje ny version av Windows blir det svårare och svårare att bibehålla kontrollen. Med alla versioner som ändå finns, kan de inte bara göra motsvarande Ultimate till den som inte förutsätter att användaren är okunnig?

Nej, det vill du inte, och att du säger det visar bara att du inte vet vad du pratar om. Det du vill ha är tillgång till samma inställningar du haft tidigare. Du vill exempelvis inte ha kontroll över på vilka adresser i minnesrymden ett program ska få sitt minne allokerat när du startar det. Du vill inte ha kontroll över vilken tråd som ska köra på vilken processorcore och när, och du vill inte ha kontroll över när det är dags att pagea in och ut minne till och från disken, för att nämna några saker. Varför vill du inte det? För att det inte ger dig något, och för att du ändå inte skulle göra det bättre än operativsystemet gör utan din "hjälp".

Om du verkligen ville ha full kontroll över ditt primära OS, då skulle du inte köra Windows, där kan du ju nästan inte ändra någonting. Du skulle istället köra Linux eller något annat open source-operativsystem. Där kan du ändra precis vad du vill. Men det är klart, där skulle du ju även se varför även du, en power user, är ointresserad av att försöka fine-tunea minnesallokeringsalgoritmen, eller försöka ändra vilken heuristik som du ska använda för att avgöra när det är dags att pagea.

Det viktiga är att du kan göra dig bekväm med ditt operativsystem. Full kontroll eller ej har inget med saken att göra.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Det kommer väl snart en app som stänger ner metron och fixar så att den ser ut som win7 elr nåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huddit:

Länk till videon?

Om du klickar på YouTube-loggan så kommer du till filmen på youtube.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ponoff:

Det kommer väl snart en app som stänger ner metron och fixar så att den ser ut som win7 elr nåt

Det går att få det traditionella windows utseendet, men lycka till med att få en okunnig att lista ut hur han/hon ska göra.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrRotmos:

Nej, det vill du inte, och att du säger det visar bara att du inte vet vad du pratar om. Det du vill ha är tillgång till samma inställningar du haft tidigare. Du vill exempelvis inte ha kontroll över på vilka adresser i minnesrymden ett program ska få sitt minne allokerat när du startar det. Du vill inte ha kontroll över vilken tråd som ska köra på vilken processorcore och när, och du vill inte ha kontroll över när det är dags att pagea in och ut minne till och från disken, för att nämna några saker. Varför vill du inte det? För att det inte ger dig något, och för att du ändå inte skulle göra det bättre än operativsystemet gör utan din "hjälp".

Om du verkligen ville ha full kontroll över ditt primära OS, då skulle du inte köra Windows, där kan du ju nästan inte ändra någonting. Du skulle istället köra Linux eller något annat open source-operativsystem. Där kan du ändra precis vad du vill. Men det är klart, där skulle du ju även se varför även du, en power user, är ointresserad av att försöka fine-tunea minnesallokeringsalgoritmen, eller försöka ändra vilken heuristik som du ska använda för att avgöra när det är dags att pagea.

Det viktiga är att du kan göra dig bekväm med ditt operativsystem. Full kontroll eller ej har inget med saken att göra.

Du gör ett liknande misstag som Microsoft när du förutsätter att du vet vilken kunskapsnivå jag befinner mig på. Jag har läst Datorteknik på KTH, med fokus på Operativsystem bl a och hängt med i Linuxsvängen sen början.

Jag ser det dessutom som relativt märkligt att du väljer att tolka "full kontroll" som att man vill ta över kontrollen för grundläggande funktioner i systemet hehe. Det är naturligtvis inte det jag syftar på. Det jag menar är precis det du skriver sen, d v s bibehålla och lätt hitta samtliga inställningar från tidigare. Bort med allt vad Metro heter, t ex ge tillbaka det grafiska gränssnittet för inbyggd defragmentering. Prompta om schemaläggaren och ges en chans att styra detta från början. Kort och gott, tillåtas köra en version av Windows som inte följer trenden där allt mer döljs och görs per automatik utan att användaren vet om det.

Jag kör redan olika distributioner av Linux, Mac OSX och tidigare versioner av mängder med OS i virtuella maskiner för att lätt hitta tillbaka och kunna guida kunder när de har problem. Det jag eftersökte var ett framtida Windows som ger tillbaka mer av kontrollen över inställningar till användaren som är av den mer erfarne, avancerade typen. Det är ju trots allt här spel och det mesta fokuseras mot.

Permalänk

Vet inte om detta redan är postat men Chris far har gett sig på Ubuntu 11.10 nu för första gången! Och det gick överraskande bra enligt infon om videon.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av nathan:

Du gör ett liknande misstag som Microsoft när du förutsätter att du vet vilken kunskapsnivå jag befinner mig på. Jag har läst Datorteknik på KTH, med fokus på Operativsystem bl a och hängt med i Linuxsvängen sen början.

Jag ser det dessutom som relativt märkligt att du väljer att tolka "full kontroll" som att man vill ta över kontrollen för grundläggande funktioner i systemet hehe. Det är naturligtvis inte det jag syftar på. Det jag menar är precis det du skriver sen, d v s bibehålla och lätt hitta samtliga inställningar från tidigare. Bort med allt vad Metro heter, t ex ge tillbaka det grafiska gränssnittet för inbyggd defragmentering. Prompta om schemaläggaren och ges en chans att styra detta från början. Kort och gott, tillåtas köra en version av Windows som inte följer trenden där allt mer döljs och görs per automatik utan att användaren vet om det.

Jag kör redan olika distributioner av Linux, Mac OSX och tidigare versioner av mängder med OS i virtuella maskiner för att lätt hitta tillbaka och kunna guida kunder när de har problem. Det jag eftersökte var ett framtida Windows som ger tillbaka mer av kontrollen över inställningar till användaren som är av den mer erfarne, avancerade typen. Det är ju trots allt här spel och det mesta fokuseras mot.

Vad skulle egentligen full kontroll annars tänkas syfta på? Allt annat än att ha tillgång till all källkod är ju bara grader i det helvetet så att säga. Alla slags inställningar du gör är ju mer eller mindre bara en glorifierad configfil. De parametrarna du kan sätta existerar bara på grund av leverantörens godtycke.

Att du är beläst inom operativsystem borde ju mer än något göra att du vet precis hur ogärna du vill ha full kontroll att rota i saker som minnesallokeringsalgoritmer et c., då risken är överhängande att du bara försämrar prestandan på dessa

I grund och botten tror jag dock ändå den här trenden är bra. Varför vill du egentligen bli distraherad med saker som att själv hålla på med diskdefragmentering eller schemaläggning av systemunderhåll? Har du inte bättre saker för dig än att sitta och konfigurera och underhålla ditt operativsystem? Som typ att använda det till något vettigt?

Det är av precis den anledningen som jag inte kör Windows eller Linux. Jag kör Mac OS X, för det gör mer eller mindre vad jag vill out of the box. Jag behöver inte spendera timtal på att konfigurera saker som inte är det minsta produktiva eller ens intressanta för mig att ändra i. Om en asteroid kraschar rakt ner i min Mac (och min Time Machine-backup) kan jag åka till närmsta Mac-handlare, köpa en dator, ta hem min kod från GitHub, installera min Sublime Text 2 och vara tillbaka i en bekväm och produktiv miljö på någon timme. Det är vad jag kallar för användarvänlighet.

Sane defaults slår konfigurationsmöjlighet så gott som varje gång.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Då hade jag hellre rekommenderat någon form av hybridvariant av Apples Magic Trackpad.... Att sitta och trycka på skärmen kommer enbart orsaka ergonomiska besvär med axel och ryggproblem.

Är iPad ergonomisk?

Permalänk
Medlem

Ska jag vara ärlig förstår jag inte allt hat mot Windows 8.
Jag är mycket glad över utseendet på operativsystem och att det tar mer tid att lära sig navigera sig än det gjort de senaste 15 åren, för let's face it, den som kunde navigera sig i windows 95 skulle inte ha några problem att använda xp,vista, 7...

Bara för att startknappen är borta betyder inte det att detta kommer bli en lika stor flopp som Windows Vista, för ärligt talat var ju inte vistas problem utseendet eller hur man navigerade sig.

Det jag gillar med Windows 8 är att det just tar tid att lära sig.
Varje gång jag testar ett nytt operativsystem är det ungefär som när jag öppnar ett paket på julafton, men med Windows-versionerna känns det som att öppna ett paket och se likadana strumpor som man fick förra året, bara att det är annan färg och motiv på dem.

Jag kan tänka mig att stationära användare tycker att det "mobila interfacet" är helt åt skogen, men detta kommer bli guld på mobiler och laptops, framförallt inom arbete osv.

Och ni som oroar er över Windows 8, sitt kvar med Windows 7 - Precis som ni gjorde med XP när vista kom ut.

Visa signatur

Jag har inte alltid rätt, men när jag har rätt, så är det oftast ganska fel.
Projektloggar: | Macintosh SE mITX |

Permalänk
Medlem

Windows 8 är en konsolport, eller om man så vill en paddaport

Permalänk
Medlem

Ehm det kommer ta min kära mor VÄLDIGT lång tid innan hon får använda Win8 eftersom hennes tålamod hadde vart över långt innan jag fått förklara ens hur man gör...

Så för mig kanske det kan bli Win8 men deffenetivt inte någon mindre datakunig bara fö att eftersom de flesta jag känner har lärt sig Win XP och Win7 är inte för annorlunda. Men om vi säger som så jag har fortfarande enbart lärt lillasyster hur man snabbare hittar rätt program (win key+ skriv program namnet delvis/helt). Resterande har det fortfarnade inte gått in. Föra att inte tala om den vanliga sökfunktionen... gissa hur man fixar ändrat datum om du är dålig på datorer...

Men Microsoft behöver deffenetivt ett altenativ "lär dig Win8" lätt hittat sådant.... annars kommer det bli många roliga returer av datorer....