Permalänk
Medlem
Skrivet av DustPuppy:

Känns inte jättebra tycker jag. Sitter kylaren bra fast? Vet att det var problem med dem på 7950-korten.

Har inte kännt på skruvarna men full load tempen är ju helt OK.
Men ska kolla det bättre efter jag sattit tibax mitt 5870.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Skrivet av Merlinen:

Stämer det GPU-Z vissar GPU temp?

Öppet chassi, 21 grader i rummet och har en idel temp på 54-55 grader.

Finns inte en chans att detta kort ska ligga så högt. Något måste vara galet ja.
Även om du fick ner det 10C så är det fortfarande för högt.

Jag tycker att ett rimligt tal för totalt IDLE är runt 29-33 C.

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Skrivet av Dangerdan:

Finns inte en chans att detta kort ska ligga så högt. Något måste vara galet ja.

Definitivt. Mitt korts GPU är 32 grader idle, så om han inte har en stängd burk utan ventilation är något knas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dangerdan:

Tycker också IDEL tempen inte är OK, men LOAD är ju helt OK eller vad har ni?

Men somsagt öppet chassi just nu och det är 2x 180mm i push/pull just backom kortet, så det blåser på en del också på kortet så dålig ventilation är det då inte just nu.

Edit.

Nu är idel tempen tillbacka på 53-54 grader.

edit 2.

Ser nu att GPU'n sitter och hoppar mellan 350MHz och 1000MHz, och GPU load hoppar mellan 0-2%.
Har absolut inget alls igång förutom GPU-z.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Skrivet av Merlinen:

Men somsagt öppet chassi just nu och det är 2x 180mm i push/pull just backom kortet, så det blåser på en del också på kortet så dålig ventilation är det då inte just nu.

Edit.

edit 2.

Ser nu att GPU'n sitter och hoppar mellan 350MHz och 1000MHz, och GPU load hoppar mellan 0-2%.

Jag skulle inte riktigt kalla load-tempen bra heller. Ligger på 65-68 grader i mitt Silverstone FT02, med chassifläktarna på lägsta. GPU:ns fläkt har max varit uppe i 36%. Ingen klockning för mig heller. Du har inte råkat ut för ett pulserande ljud från fläktarna? Händer mig vid 34-35% fläkthastighet ungefär.

Permalänk
Skrivet av Merlinen:

Edit.

edit 2.

Helt ärligt så tycker jag du ska fundera på RMA. Det kortet du har verkar inte må bra helt enkelt. Tyvärr

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DustPuppy:

Jag skulle inte riktigt kalla load-tempen bra heller. Ligger på 65-68 grader i mitt Silverstone FT02, med chassifläktarna på lägsta. GPU:ns fläkt har max varit uppe i 36%. Ingen klockning för mig heller. Du har inte råkat ut för ett pulserande ljud från fläktarna? Händer mig vid 34-35% fläkthastighet ungefär.

Bra och bra, den är OK i load inte så pass varm att den går att göra en RMA pga det.
Fläkten är riktigt mjukkurva, har inte hört något pulserande ljud.

Skrivet av Dangerdan:

Helt ärligt så tycker jag du ska fundera på RMA. Det kortet du har verkar inte må bra helt enkelt. Tyvärr

Funderar på det, ska ta kortet och tesata den lite mera i en burk på jobbet.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Merlinen:

Funderar på det, ska ta kortet och tesata den lite mera i en burk på jobbet.

Helt rätt, har du chansen så testa det gärna i någon väns dator som har någon form av högpresterande grafikkort. Där kan du
nog få mycket information. Vad jag menar är. Har den personen normala värden i nuläget och du sätter in ditt kort och även
där så ligger det på 50C i IDLE så är det bara att RMA:a.

Ta gärna print och skicka med till dem du köpte utav.
Lycka till!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dangerdan:

Helt rätt, har du chansen så testa det gärna i någon väns dator som har någon form av högpresterande grafikkort. Där kan du
nog få mycket information. Vad jag menar är. Har den personen normala värden i nuläget och du sätter in ditt kort och även
där så ligger det på 50C i IDLE så är det bara att RMA:a.

Ta gärna print och skicka med till dem du köpte utav.
Lycka till!

Är snarare hägningarna jag är mer intresserad om dom förekommer i andra maskiner/installationer.

Tempen är konstant runt 53-55 i IDEL, även kört kortet i en öppen testbänk med en 120mm blåsande direkt på den och ingen skillnad.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Merlinen:

Är snarare hägningarna jag är mer intresserad om dom förekommer i andra maskiner/installationer.

Tempen är konstant runt 53-55 i IDEL, även kört kortet i en öppen testbänk med en 120mm blåsande direkt på den och ingen skillnad.

Ok, ja vad ska jag säga. Enligt mig som sagt är det riktigt illa med det kortet. Hoppas det löser sig!

Visa signatur

Permalänk

Jag har ett 7950 med direct kylare och det jag finner roligt är när man hjälper den tunga kylaren med lätt tryck så sjunker graderna med 5-8 direkt, jag har ingen påverkan i spel med den är inget clock-vänligt kort då temperaturerna stiger orealistiskt fort i högre core voltage, kan man återgärda detta med att dra åt dom små fyra skruvarna?

Permalänk

CUII for the win!

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32GB | 4070 Ti Super | Fractal Design North | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Skrivet av Merlinen:

Jag har sett att mitt 7970 har samma idle-temperatur som ditt när jag kör alla mina tre skärmar; ~47° när jag har två igång och ~43° när jag bara kör en. Hur många skärmar har du? (Har dock inte ett Asus 7970 DCII)

Visa signatur

| Cooler Master CM 690 II Advanced | Corsair HX 750 W | ASUS Sabertooth P67 | Intel Core i7-2600K | Corsair H100 | Corsair Force Series GT 120 GB × 2 | 16 GB Corsair Vengeance DDR3 | Sapphire Radeon HD 7970 | DELL U2412M Ultrasharp | Logitech G502, G510s & G35 | Creative Gigaworks T40 Series II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storfiskaren:

Jag har sett att mitt 7970 har samma idle-temperatur som ditt när jag kör alla mina tre skärmar; ~47° när jag har två igång och ~43° när jag bara kör en. Hur många skärmar har du? (Har dock inte ett Asus 7970 DCII)

Kör med 2st , men runt 53-54 är än då högt :/

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av raubtier:):

Jag har ett 7950 med direct kylare och det jag finner roligt är när man hjälper den tunga kylaren med lätt tryck så sjunker graderna med 5-8 direkt, jag har ingen påverkan i spel med den är inget clock-vänligt kort då temperaturerna stiger orealistiskt fort i högre core voltage, kan man återgärda detta med att dra åt dom små fyra skruvarna?

Jag skulle också vilja veta om någon här har provat det. Att dra åt skruvarna.
Hjälper detta till att få en bättre kylning?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dangerdan:

Jag skulle också vilja veta om någon här har provat det. Att dra åt skruvarna.
Hjälper detta till att få en bättre kylning?

Kommer kolla till min kylare i hleg då man har lite mera tid.
Se om det gör någon skillnad för mig som har redan dåliga temps.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Merlinen:

Låter bra! Återkom gärna så snart du vet mer. Om du vågar så dra åt skruvarna lite också. Vore mycket intressant
att vet om detta hjälper dig nämligen.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Merlinen:

Om det funkar kommer jag också testa

Permalänk
Medlem

Drabbar temperaturproblemen alla som har 7970 med DCII eller är det bara vissa som fått måndagsexemplar?
Så vad är dommen? När kan man börja köpa dessa korten igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiztor:

Drabbar temperaturproblemen alla som har 7970 med DCII eller är det bara vissa som fått måndagsexemplar?

Vad jag har sett är det 7950 som har problemet med att kylaren är lös vilket medför högre temp. men jag har för mig att det är löst, så endast de tidigare exemplarerna verkar vara drabbade. Hos 7970 är det VRM som är ovanligt hög, men enligt kinc är det bara avläsningsfel.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av zelxi:

Vad jag har sett är det 7950 som har problemet med att kylaren är lös vilket medför högre temp. men jag har för mig att det är löst, så endast de tidigare exemplarerna verkar vara drabbade. Hos 7970 är det VRM som är ovanligt hög, men enligt kinc är det bara avläsningsfel.

Så vad säger ni, är det "grönt ljus" på att slå till på ett 7970 med DCII? Eller skall jag slå till på en annan modell?

Permalänk
Skrivet av wiztor:

Undrar faktiskt samma sak, yttrar sig problemet hos ALLA med 7970 och DCII eller är det bara några stackare som fått "måndagsexemplar"?

Permalänk
Skrivet av Tekniklöken:

Undrar faktiskt samma sak, yttrar sig problemet hos ALLA med 7970 och DCII eller är det bara några stackare som fått "måndagsexemplar"?

Från vad jag kunnat läsa här och på hardforum så verkar de ok för de flesta, om man bortser från de tydligen felaktiga VRM-temperaturerna. Det pulserande fläktoljudet på mitt kort blir dock värre, men det tycks jag vara ensam om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiztor:

Så vad säger ni, är det "grönt ljus" på att slå till på ett 7970 med DCII? Eller skall jag slå till på en annan modell?

Ja, helt ok i nuläget men det är så pass kort tid till Kepler så avvakta. Stämmer benchmark för gtx 680 lär amd sänka priserna en del.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem

Tydligen fortfarande inte åtgärdat. Fick mitt kort leverat igår från CDON och förutsätter att det är från den senaste batchen.

Idle temp på drygt 50 C. Load i Furmark 89 C på GPU och 120 C på VRM efter några minuter med en fläkthastighet på 80% (stock). Har inte det bäst ventilerade chassit men det får ändå anses helt OK. Både 3dmark11 och Furmark får datorn att packa ihop och dö efter några få minuter.

Detta koret åker tillbaka pronto. Spännande att se hur lång tid detta tar...

Permalänk

Fick också mitt igår. Hann bara testa det en timma. Jag drog upp det till 1125/1575. Spelade BF3 och körde 3Dmark 11 och Vantage. Gick upp till 58 grader som mest. Skall testa mer idag

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem

har kört på samma frekvenser som ovanstående skrivare och fick samma temps. men i furmark skena tempen iväg till 91grader sen ville jag inte köra testet längre.

Visa signatur

CHASSI: CM haf-x GPU: GTX 780 CPU: I5 3570K mobo: gigabyte Z77x ud3h PSU: xfx 750w RAM: 16gb 2200mhz

Permalänk
Medlem

Jag fick mitt igår också och även 3 st 120hz skärmar. Har testat spela lite Bf3 idag med drivrutinerna 12.4 Beta.

Så såg GPU tweak ut efter 30 minuter spelande med medium settings i 5760x1080 upplösning.

Förstoring

Är det normala värden? 107 grader på POWER som max?

Idle ligger på 73 grader i POWER.

GPU temp idle är 42 just nu.

Permalänk
Medlem

jag har nära på samma temps i POWER diagrammet. är det normala temps?

Visa signatur

CHASSI: CM haf-x GPU: GTX 780 CPU: I5 3570K mobo: gigabyte Z77x ud3h PSU: xfx 750w RAM: 16gb 2200mhz

Permalänk

Är något knas på era temp sensorer? mitt referens 7970 när det var på luft gick aldrig över 86c vare sig Core eller VRM.

Annars tycker jag inte att 107c är ok, testa lira BF3 eller Crysis 2 med texture +DX11 och se temperaturer.