Permalänk
Skrivet av olle360:

kul att du gilla de. För hålet använde jag sticksåg och jag gjorde mallen med hjälp av snöre och penna (bild nedan) sen är de bara att ha en lugn hand och låta sågen göra jobbet!

http://img838.imageshack.us/img838/1410/img0719d.jpg

Jag tror att de inte kommer vara störande att ha en TV där och tanken är att de ska sitta på en arm så den kan vinklas nedåt.

Smart, sett lösningen tidigare, men enklare med bild (fick inte till det i huvudet, plankan var såklart genialisk som center)

Kör du nån skärm med smalare ram till tv:n?

Visa signatur

MVH
/Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle360:

Tjenare alla SweClockare nu ska jag flytta in i ett nytt rum och har tänkt dela med mig av de konstruktioner och idéer jag kommer att göra.

om ni vill se min nuvarande setup kolla på mitt galleri här

Köplista:
2st Träbrädor för skrivbordet [X]
1st träbräda till skärm bordet [X]
Svart och grå vägg färg [X]
Ben till skrivbordet och skärmbordet [X]
En TV skärm [ ]
LED band [X]
Blå LED [X]
El kablar [X]
kabel list [ ]
Kabel sleev [ ]
Start knapp [X]
USB hubb [X]
Fåtölj [ ]
(kontorsstol) [ ]

Att göra lista:

Röja ut alla saker ur rummet [X]
Måla rummet [X]
Bygga skrivbordet [X]
Bygga skärmbordet [X]
Måla skrivbordet och skärmbordet [X]
montera skrivbordet och skärmbordet [X]
Flytta in möbler [X]
Sätta upp datorn och kringutrustning [X]
Göra klart små grejer LED startknapp etc.. [/]

Börjar med lite SketcshUp bilder på rumett:

De rummet jag ska ha i huset (in ringat i rött):
http://img854.imageshack.us/img854/8992/rumrdcircel1.png

Frila rummet:
http://img27.imageshack.us/img27/6499/rumbild1.png

De här är alla möbler på plats i rummet:
http://img813.imageshack.us/img813/3603/rumtop.png

De här är hörnan som jag tror ni är mest intresserad av:
http://img197.imageshack.us/img197/8843/rumskrivbord.png

Skrivbordet jag ska bygga:
http://img513.imageshack.us/img513/5092/skrivbordm.png

Bildbordet jag ska bygga, LEDs ska sitta under det:
http://img29.imageshack.us/img29/5382/hylla.png

Här ser ni att själva datorn kommer sitta i ett annat rum (+ en bild från mitt förra galler på dator positionen)
http://img207.imageshack.us/img207/6580/topse.png

start knappen och USB hubb kanske ska komma på en snyggare design på startknapps konsolen:
http://img805.imageshack.us/img805/7880/ioochhubb.png

Till sist en POV bild på skrivbordet la även till lite belysning:
http://img197.imageshack.us/img197/2999/fov.png

Sticker till K-Rauta och köper de mesta jag behöver, Uppdate kommer imorgon!

Du vad är det för program som du har använt när du har gjort ritningarna???

Visa signatur

Citera om ni vill något!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proboarder:

Smart, sett lösningen tidigare, men enklare med bild (fick inte till det i huvudet, plankan var såklart genialisk som center)

Kör du nån skärm med smalare ram till tv:n?

Har inte valt TV skärm än, får se vad de blir.

Skrivet av fnikanor:

Du vad är det för program som du har använt när du har gjort ritningarna???

De heter Google SketchUp ett användarvänligt CAD program, kan rekommendera de om man vill göra lite små ritningar annars har de lite begränsningar. Om du vill göra med detaljerade ritningar så som dator chassin etc... kan jag rekomondera SolidWorks (dyrt) som jag har använt ett bra tag nu, där kan du även beräkna luftflöden eller belastningar.

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Medlem

Ingen uppdatering? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sacrum:

Ingen uppdatering? :/

De kanske kommer imorgon går nämligen på en helgkurs den här helgen. (ont om tid)

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle360:

De kanske kommer imorgon går nämligen på en helgkurs den här helgen. (ont om tid)

Är det någon uppdatering på gånng snart?

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

Är det någon uppdatering på gånng snart?

de kommer, har varigt lite lat men på mån-tis har jag studiedag då bör jag hinna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Uppdatering (äntligen)

Äntligen kommer den efterfrågade uppdateringen som tur har jag ledigt idag så jag hann att göra klart de.

Jag valde skräpa iden om starts knapps lådan och satte den direkt i bordet, fixade även LED bandet och kablarna till datorn. TV:n får vänta tills vidare. jag kommer sätta upp ett galleri lite senare med bra kvalité bilder tills vidare ger jag er de här:

blev lite getto kabeldragning:

Här kommer kablarna ut från datorn, den kraftiga är 12v+jord de mindre är för strömbrytaren.

de här blev resultatet:

närbild på start knappen:

kabeldragningen under bordet kommer senare att hänge upp dom så de ser snyggt ut:

här kommer alla kablar ut till de andra rummet:

Använde mig av den här mannicken så jag slipper öppna hela datorn när jag ska till lan eller flytta den:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Riktigt nice! Fan vad avis man blir.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lite dåliga bilder men uppdateringen gillas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sacrum:

Lite dåliga bilder men uppdateringen gillas!

japp kommer göra ett galleri sen bra bra bilder.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fint jobb! Tänkte själv byta datorrum, kommer (förhoppningsvis påbörja det i helgen. Har nämligen ett förråd i lägenheten (uppfuckad planlösning, istället för källar-/vindsförråd har de byggt ett litet rum, utan fönster och med tråkiga målade betongväggar, i den redan ganska lilla ettan - en yta man hellre hade haft som sovalkov). Mitt största problem blir nog dock att fixa en sjysst belysning (viktigt som f-n då det inte finns några fönster i rummet). Någon som har några tips? Funderar på LEDs som lyser upp mot taket.

När det gäller att bygga skrivbord. Är det svårt att få det riktigt stabilt? För det är nog det viktigaste för mig. - Schtabilt som fan, som en tysk sa när han skulle köpa båt av farsan.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xburk:

Fint jobb! Tänkte själv byta datorrum, kommer (förhoppningsvis påbörja det i helgen. Har nämligen ett förråd i lägenheten (uppfuckad planlösning, istället för källar-/vindsförråd har de byggt ett litet rum, utan fönster och med tråkiga målade betongväggar, i den redan ganska lilla ettan - en yta man hellre hade haft som sovalkov). Mitt största problem blir nog dock att fixa en sjysst belysning (viktigt som f-n då det inte finns några fönster i rummet). Någon som har några tips? Funderar på LEDs som lyser upp mot taket.

När det gäller att bygga skrivbord. Är det svårt att få det riktigt stabilt? För det är nog det viktigaste för mig. - Schtabilt som fan, som en tysk sa när han skulle köpa båt av farsan.

Tackar, jag byggde med en 28mm tjock skiva och de blev stabilt som fan (testat med näven i bordet efter att ha blivit knivad i BF3). Dock har den en svag böjning på sig men man kan ta bort de genom att skruva fast reglar under bordet (de var original planen men märkte att de blev tillräckligt stabilt utan reglar). Kan nästan garantera att de kommer bli stabilt om du sätter fast den i väggen med en regel.

Angående belysning så använde jag mig av den här, om du bara ska ha en bakom skärmen t.ex. så kan de vara värt att koppla den till datorn (12v molex(den gula kabel och en av den svarta)) men om du vill få mer LED ljus i rummet t.ex under tavlor hyllor etc.. så kan de nog vara värt att köpa en transformator.En schyst varmvit dimbar LED taklampa är kan rekommenderas, undvik helvita LEDs

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle360:

Tackar, jag byggde med en 28mm tjock skiva och de blev stabilt som fan (testat med näven i bordet efter att ha blivit knivad i BF3). Dock har den en svag böjning på sig men man kan ta bort de genom att skruva fast reglar under bordet (de var original planen men märkte att de blev tillräckligt stabilt utan reglar). Kan nästan garantera att de kommer bli stabilt om du sätter fast den i väggen med en regel.

Angående belysning så använde jag mig av den här, om du bara ska ha en bakom skärmen t.ex. så kan de vara värt att koppla den till datorn (12v molex(den gula kabel och en av den svarta)) men om du vill få mer LED ljus i rummet t.ex under tavlor hyllor etc.. så kan de nog vara värt att köpa en transformator.En schyst varmvit dimbar LED taklampa är kan rekommenderas, undvik helvita LEDs

Kommer nog göra som du sade, med en regel i väggen. Mitt problem är dock att jag gärna vill komma undan så billigt som möjligt, kanske har lite kontakter för att få en billig bordsskiva iofs.

När det gäller belysning, de där på kjell & co verkar ju rätt schysta men misstänker att jag nog skulle behöva två (eller?), då jag som sagt vill ha rätt saftig belysning. Plus dimmer dessutom, då börjar pengarna flyga iväg (vill ju kunna köpa skärmar också). Man kanske kan bygga något själv, är visserligen inte den tyngstaste hejaren på elektronik men väldigt intresserad.

EDIT: missade ett "inte".

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xburk:

Kommer nog göra som du sade, med en regel i väggen. Mitt problem är dock att jag gärna vill komma undan så billigt som möjligt, kanske har lite kontakter för att få en billig bordsskiva iofs.

När det gäller belysning, de där på kjell & co verkar ju rätt schysta men misstänker att jag nog skulle behöva två (eller?), då jag som sagt vill ha rätt saftig belysning. Plus dimmer dessutom, då börjar pengarna flyga iväg (vill ju kunna köpa skärmar också). Man kanske kan bygga något själv, är visserligen inte den tyngstaste hejaren på elektronik men väldigt intresserad.

EDIT: missade ett "inte".

vart ska du ha belysningen? om de ska vara bakom 3st skärma så räcker nog 1m mina skärmar som är 23" har en spann på 160cm (med en svag vinkel) de lämnar 30cm på vardera sida vilket jag tycker är acceptabelt. Är inte heller den tyngste hejaren på elektronik men man kanske kan köpa en sån här och slakta? dock vet jag ej hur/om de kommer funka för om jag stoppar in LEDsen i 6v så tänder dom inte ens sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle360:

Så du menar att hela baletten vilar på de 2 benen som man ser på bilderna? Det måste väl vara något stöd från väggen för annars så hade ju allt tippat bakåt pga momentet? Hade nog nästan säkrat med ett 3e bordsben i mitten eller 2 där baktill, lär bidra till en stabilitet i längden då trä deformeras över tid...

Visa signatur

AMD Phenom x4 965 @ Stock || ASUS M4N68T LE V2 || 8Gb Corsair XMS3 RAM || Corsair HX 750W || XFX GTX260

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimbom3:

Så du menar att hela baletten vilar på de 2 benen som man ser på bilderna? Det måste väl vara något stöd från väggen för annars så hade ju allt tippat bakåt pga momentet? Hade nog nästan säkrat med ett 3e bordsben i mitten eller 2 där baktill, lär bidra till en stabilitet i längden då trä deformeras över tid...

Tror du missförstod lite, de är klart att skivan vilar på en regel som är fast i väggen du ser den på bilden med kabeldragningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle360:

vart ska du ha belysningen? om de ska vara bakom 3st skärma så räcker nog 1m mina skärmar som är 23" har en spann på 160cm (med en svag vinkel) de lämnar 30cm på vardera sida vilket jag tycker är acceptabelt. Är inte heller den tyngste hejaren på elektronik men man kanske kan köpa en sån här och slakta? dock vet jag ej hur/om de kommer funka för om jag stoppar in LEDsen i 6v så tänder dom inte ens sig.

ehm om ja minns rätt så fungerar inte en såndär dimmer lika på en LED som en glöd/halogen eller annan typ av lampa.

LED förlitar sig på en liten spänning för att lysa, och om det går under den spänningen så kommer inte dioden lysa
(men om man variera på volten sådär 0,1v så kanske ljusstyrkan ändras).
Men risken är större att dina leds kommer flimmrra p.g.a hur en dimmer är vanligen uppbygd.

En Glöd och Halogen lampa förlitar sig på ström styrkan när du där sänker strömstyrkan så kommer också ljusstyrkan att sjunka.
I.o.m att vanliga lampor är så "tröga" märks inte flimmret lika mycket.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

inte kollat helt ordentligt nu..men kablarna som sticker ut ur datorn med sockerbit..om dom kommer sitta så hela tiden så sleeva dom så ser det ju iaf snyggare ut:)

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

kan du beskriva lite mer hur du löste det med kablarna??? blev ej riktigt klok vad du gjorde med vilka kablar!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle360:

Äntligen kommer den efterfrågade uppdateringen som tur har jag ledigt idag så jag hann att göra klart de.

Jag valde skräpa iden om starts knapps lådan och satte den direkt i bordet, fixade även LED bandet och kablarna till datorn. TV:n får vänta tills vidare. jag kommer sätta upp ett galleri lite senare med bra kvalité bilder tills vidare ger jag er de här:

blev lite getto kabeldragning:
http://img190.imageshack.us/img190/8822/img0812xp.jpg

Här kommer kablarna ut från datorn, den kraftiga är 12v+jord de mindre är för strömbrytaren.
http://img837.imageshack.us/img837/5600/img0813n.jpg

de här blev resultatet:
http://img268.imageshack.us/img268/8357/img0818go.jpg

närbild på start knappen:
http://img10.imageshack.us/img10/5274/img0820dl.jpg

kabeldragningen under bordet kommer senare att hänge upp dom så de ser snyggt ut:
http://img825.imageshack.us/img825/504/img0821g.jpg

här kommer alla kablar ut till de andra rummet:
http://desmond.imageshack.us/Himg442/scaled.php?server=442&fi...

Använde mig av den här mannicken så jag slipper öppna hela datorn när jag ska till lan eller flytta den:
http://desmond.imageshack.us/Himg851/scaled.php?server=851&fi...

Hej,

jag löste "slippa öppna hela datorn när jag ska till lan eller flytta den" med att använda molex-kontakten till en e-sata bracket.
Om du vill slippa "getto-lösningen" så att säga=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gs242:

kan du beskriva lite mer hur du löste det med kablarna??? blev ej riktigt klok vad du gjorde med vilka kablar!

De grövre kablarna är en rulle jordnings kabel som jag har de går från LED bandet in i datorn till en molex sladd (12v sladden) de tunnare kablarna fick jag från en ethernet kabel de går från startknappen på mitt skrivbort in i datorn och i PW kontakten för front panelen.

Skrivet av Zahiren:

Hej,

jag löste "slippa öppna hela datorn när jag ska till lan eller flytta den" med att använda molex-kontakten till en e-sata bracket.
Om du vill slippa "getto-lösningen" så att säga=)

De var smart hade inte tänkt på de tack!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

De var smart hade inte tänkt på de tack! :)[/QUOTE]

Inga problem...
Det funkar även med usb-bracket, grabbens dator har den lösningen!

Ska få tummen ur och göra ett galleri.
Vi har liknande lösning på att slippa ha datorn i knäet så att säga.
Jag har lite längre avstånd bara, kabeldragningen blir 10m för mig!

Riktigt snygg hörna med skrivbordet och skärmarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zahiren:

De var smart hade inte tänkt på de tack!

Inga problem...
Det funkar även med usb-bracket, grabbens dator har den lösningen!

Ska få tummen ur och göra ett galleri.
Vi har liknande lösning på att slippa ha datorn i knäet så att säga.
Jag har lite längre avstånd bara, kabeldragningen blir 10m för mig!

Riktigt snygg hörna med skrivbordet och skärmarna![/QUOTE]

skulle vara kul att se, min förra setup var nog 15m ifrån gjorde ett galeri på den här http://www.sweclockers.com/galleri/7882-min-datorhorna

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ah, nu såg ja det med den långa usb-kabel dragningen, snyggt!

Jag ska ta tag i det här nu med ett galleri.
Ge mig en kväll eller två med att göra sketch up på planlösning och hur jag tänkt!

Har en del bilder men det blir lite rörigt att se bilder utan att se en ritning innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle360:

Ska ju fixa belysning till hela rummet. Och detta i spannet: ljus ala dagsljus (saknar ju fönster) -> soft (gaming/h4xx0r)

Om jag inte är helt ute och cyklar så reglerar man väl ljusstyrkan till LEDs genom att ge dem pulserande el. Alltså full spänning/ström i olika intervaller. Eller?

EDIT: Btw, tog en bild på det lilla rummet. http://www.ravenholm.nu/IMG_20120321_000946.jpg (jag vet, dålig kamera - ZTE Blade). Ursäkta röran förresten Mätte också lite. ca 145x300cm. Tror faktiskt inte det kommer vara för litet. Ska ju ha datorn mot kortväggen, så jag kan ha lite djup på den skrivbordsytan. Självklart skall väggarna fixas till, och hyllorna flyttas/tas ner.

Visa signatur

Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xburk:

Ska ju fixa belysning till hela rummet. Och detta i spannet: ljus ala dagsljus (saknar ju fönster) -> soft (gaming/h4xx0r)

Om jag inte är helt ute och cyklar så reglerar man väl ljusstyrkan till LEDs genom att ge dem pulserande el. Alltså full spänning/ström i olika intervaller. Eller?

EDIT: Btw, tog en bild på det lilla rummet. http://www.ravenholm.nu/IMG_20120321_000946.jpg (jag vet, dålig kamera - ZTE Blade). Ursäkta röran förresten Mätte också lite. ca 145x300cm. Tror faktiskt inte det kommer vara för litet. Ska ju ha datorn mot kortväggen, så jag kan ha lite djup på den skrivbordsytan. Självklart skall väggarna fixas till, och hyllorna flyttas/tas ner.

Du får nog kolla runt lite själv om LED dimning, men de där rummet kan ju ha potential, en djup skiva mot kortväggen och en mindre diameter cirkel utsågning så du nästan blir omgiven av skrivbord nått sådant här:

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle360:

Du får nog kolla runt lite själv om LED dimning, men de där rummet kan ju ha potential, en djup skiva mot kortväggen och en mindre diameter cirkel utsågning så du nästan blir omgiven av skrivbord nått sådant här: http://img849.imageshack.us/img849/3279/rump.png

Fin skiss Men jag är nog lite tveksam till det här med inbuktning i skrivbordet. Jag vill ha hyfsat mycket yta, ska nog låta vänstra långsidan få en smalare bänkskiva också. Perfekt för lan! Och så vill jag gärna ha plats för laptop/lödkolv/annat fix.

Ska nog skaffa två 16:10-skärmar också, fast jag såg en på blocket som sålde en quad-rigg *dreglar* 4 x 1920x1200. Det hade varit något.

Startar en egen tråd sen när jag kommit igång med fixandet. Är rätt sugen på lite hemautomatisering också... Det är svårt att hålla fingrarna i styr.

Visa signatur

Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle360:

DELL U2412M Ultrasharp 24"

Riktigt bra skärmar det där

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Ska man ha en dimmer för LED ska det vara en sånhär styrningen för att de ska funka.

En vanlig dimmer för glödlampor tror ja inte funkar.
Sen kan det finnas dimmers gjorda för led lampor.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W