GTX 680 video från nVidia

Permalänk
Skrivet av IceKey:

Någon sa 4000?!
Hahahaha om dem tror att folk kommer betala 42% mer än 7970 för 20% prestanda är dem ju tappade...

Visa signatur

Jag drömmer mardrömmar om att installera chassifläktar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blazin87:

Hur vet du det?

Enligt de läckta benchmarksen vi sett så är GTX680 ca 20% snabbare än 7970 i ALLA områden.

Skulle vara trevligt om du kunde visa upp lite fakta till ditt påstående

Skulle vara trevligt om du faktiskt postade fakta som stödjer att GTX680 är 20% snabbare.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Om man går efter testerna som läcktes av Tom's Hardware så kommer GTX680 att prestera ca: 18% bättre i snitt än HD7970, och dessutom ha en lägre strömförbrukning, vilket i sin tur betyder lägre temperaturer. HD7970 plockade bara hem vinsten i några enstaka tester, och då i upplösningen 2560x1600.

AMD kommer ha en tuff tid framför sig. Nvidia har kanske inte alltid presterat bäst, men tack vare sina exklusiva egenskaper som 3D Vision och PhysX så har dom ändå kunnat hållit sig uppe på fötterna. AMD har absolut ingenting kvar att spela på. Prestanda/watt har dom förlorat, pris/prestanda lär dom ha förlorat om prisuppgifterna på GTX680 stämmer, och utan några exklusiva egenskaper så har dom inte så mycket att komma med den här generationen. Det enda som kan rädda dom från att gå allt för mycket back är att vara aggressiv med kraftigt konkurrerande priser.

Hur mycket skulle dom t.ex. gå minus på att sänka priset på HD7970 till 3500kr? Dom skulle ju utan tvekan sälja fler kort än om dom ligger nära GTX680 i prisklass, och i mina ögon så är ett sålt HD7970 för 3500kr betydligt bättre än att inte sälja något alls.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

synd bara att det kommer kosta för mkt

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem

Lite roligt att folk verkligen krigar om vilket kort som är bäst 7970 eller 680. Kom igen grabbar, det har inte ens kommit än^^ vänta tills imorgon med att vara fanboys:) Sen kan jag ju tillägga att 680 är ju egentligen inte nvidias topp GPU i kepler arkitekturen(rätta mig om jag har fel).

(Själv föredrar jag nvidia men jag köper det som har dom egenskaper som jag vill ha:))

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av LtnCharles:

Någon sa 4000?!
Hahahaha om dem tror att folk kommer betala 42% mer än 7970 för 20% prestanda är dem ju tappade...

http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:10510183;c:100537;g...

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Skrivet av _Merc_:

7970 är bättre än GTX 680 i många områden.

Fanboi detected!

Get the rid outahere...nao.

Visa signatur

HP

Permalänk
Skrivet av Kungmyhr:

Nöjer mig med mitt gtx580

BR0PH1ST 111

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem
Skrivet av tednasadator:

Jag skiter i om 7970 är bättre på många områden kring hårdvarans egenskaper. Deras drivrutiner är alltid skit, fattar inte hur företaget lever. Det är väl det att de säljer billigare kort än nvidia som gör att de överlever. Jag har försökt att få amds förtroende, men de misslyckades med två kort. 1. 5970, rena skitet, tänkt för bad company 2 när det var nytt, funkade inte alls. 2. 7970, gav ifrån sig missljud som ett surrande bi, presterade jättedåligt, drivrutinerna var i alls anpassade för spelen, efter 1 veckas användning började nog kortet gå i sönder eller så var det amds förbättringsdrivrutiner som gjorde att texten blev som stänkt färg när man scrollade på hemsidor på internetet.

Sammanfattning:

Har verkligen försökt få förtroende för amd. Testat två kort. Både gav dåligt intryck. De gör sämre drivrutiner än de första drivrutinerna som de gav ut. Verkar ha väldigt dålig kontakt med speltillverkarna och det är väl spel som man har grafikkorten främst till.
Nä, jag håller mig till nvidia, känner de förstår gamers bättre.

Hur vet vi att 680 inte surrar som ett bi det också?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Precis det jag påpekade?

Visa signatur

Jag drömmer mardrömmar om att installera chassifläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Om man går efter testerna som läcktes av Tom's Hardware så kommer GTX680 att prestera ca: 18% bättre i snitt än HD7970, och dessutom ha en lägre strömförbrukning, vilket i sin tur betyder lägre temperaturer. HD7970 plockade bara hem vinsten i några enstaka tester, och då i upplösningen 2560x1600.

AMD kommer ha en tuff tid framför sig. Nvidia har kanske inte alltid presterat bäst, men tack vare sina exklusiva egenskaper som 3D Vision och PhysX så har dom ändå kunnat hållit sig uppe på fötterna. AMD har absolut ingenting kvar att spela på. Prestanda/watt har dom förlorat, pris/prestanda lär dom ha förlorat om prisuppgifterna på GTX680 stämmer, och utan några exklusiva egenskaper så har dom inte så mycket att komma med den här generationen. Det enda som kan rädda dom från att gå allt för mycket back är att vara aggressiv med kraftigt konkurrerande priser.

Hur mycket skulle dom t.ex. gå minus på att sänka priset på HD7970 till 3500kr? Dom skulle ju utan tvekan sälja fler kort än om dom ligger nära GTX680 i prisklass, och i mina ögon så är ett sålt HD7970 för 3500kr betydligt bättre än att inte sälja något alls.

Tja... om priset på MSI 680 för 6803:- hos JME stämmer så är tyvärr nVidia förloraren.... men vi får helt enkelt se

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Om detta nu stämmer så tar jag tillbaka allt jag sa i mitt förra inlägg Dock är det inte allt för ovanligt att företag sätter en hög prislapp innan priset har blivit officiellt för att skrämma bort folk från att köpa det. Det här är ju dessutom ganska så stor PR för JME, och inte bara i Sverige, utan det här kan nå hela världen via forum m.m.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Hur vet du det?

Enligt de läckta benchmarksen vi sett så är GTX680 ca 20% snabbare än 7970 i ALLA områden.

Skulle vara trevligt om du kunde visa upp lite fakta till ditt påstående

na "alla" är nog att ta i lite, på gpgpu så är det lite svagt som sagt.

Skrivet av Tumnus:

Skulle vara trevligt om du faktiskt postade fakta som stödjer att GTX680 är 20% snabbare.

han syftar på tom's hardware's recensionsbilder som ser ut att ha läckt,

du kan hitta dem här.

om de däremot är fakta eller ej vet vi om ett par enstaka timmar!

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Det ät normalt att man sätter högre priser när något nytt lanseras... så har det alltid varit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LtnCharles:

Precis det jag påpekade?

Mjo, gjorde bara en prisuppdatering av det jag hittade. Lite utfyllnad liksom.
nVidia lär ju inte vinna FPS per krona med det här kortet på ett tag, nej.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Något jag har tänkt på är den där "boost" funktionen... den lär nog ha använts i benchmarks.. eller?

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Skrivet av IceKey:

Något jag har tänkt på är den där "boost" funktionen... den lär nog ha använts i benchmarks.. eller?

Prestanda ska vara prestanda, oavsett hur den används då hela slingan ska genomgås i slutändan.

I riktiga spel gissar jag att den inte märks då de säger att den används när det är mindre krävande sekvenser.

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Något jag har tänkt på är den där "boost" funktionen... den lär nog ha använts i benchmarks.. eller?

ja, det är ju något som kommer med kortet out of the box. det bör användas.
Likt turbo boost på prollar.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Alltså? i praktiken har GPU haft en klock på 1056Mhz right? Eller har jag fel?

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

ja, det är ju något som kommer med kortet out of the box. det bör användas.
Likt turbo boost på prollar.

Är inte Intels Torboboost konstant oavsett om prollen sitter i skiten eller inte?

Visa signatur

HP

Permalänk
Avstängd

asså http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:10510183

Detta pris för ett kort. asså Nvidia Mjölkar verkligen och Folk säger att AMD tar betalt va fan gör inte Nvidia.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Alltså? i praktiken har GPU haft en klock på 1056Mhz right? Eller har jag fel?

vet inte hur det funkar in i detalj.
videon som den här tråden handlar om verkar möjligvis ha den mest detaljerade informationen om funktionen hittills dock.

Skrivet av Summoning:

Är inte Intels Torboboost konstant oavsett om prollen sitter i skiten eller inte?

nej, det skulle ju dra massa ström i onödan.

turbo boost initieras när det behövs, sålänge användaren inte fått för sig nått och tvingat "always on" i bios eller liknande.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

asså http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:10510183

Detta pris för ett kort. asså Nvidia Mjölkar verkligen och Folk säger att AMD tar betalt va fan gör inte Nvidia.

Lugn det har inte kommit ännu.

Visa signatur

CPU: I7 5820k Kylning: Vatten Mobo: X99 Asus Pro GPU: EVGA RTX2080Ti Ram: 2666 32Gb PSU: Corsair AXi 760W Chassi: Define S Skärm: ASUS 27" PG279Q 165hz 2560x1440

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

vet inte hur det funkar in i detalj.
videon som den här tråden handlar om verkar möjligvis ha den mest detaljerade informationen om funktionen hittills dock.

nej, det skulle ju dra massa ström i onödan.

turbo boost initieras när det behövs, sålänge användaren inte fått för sig nått och pillat i bios.

okok, tack Relativt nyinvigd i intelträsket.

off-topic: för pilla i bois är inget vi håller på med här....

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem

en intressant sak i den här videon är att killen säger att de designat kortet för att vara det snabbaste kortet i världen.
då kan det ju aldrig i någon form eller period varit ämnat att lanseras som 660 eller 670.

Skrivet av Summoning:

off-topic: för pilla i bois är inget vi håller på med här....

jo, såg att jag formulerade mig dåligt.

menade att en användare gjort nått "dumt" i bios så att det alltid står på.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

jo, såg att jag formulerade mig dåligt.

menade att en användare gjort nått "dumt" i bios så att det alltid står på.

Haha bara glad du bjöd på den

Tror inte min 1366 rigg ens har tb.

Kommer kortet ner kring 5 kan jag faktiskt tänka mig efter några rediga tester.

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför folk hetsar upp sig angående priser på grafikkort?

Priset kommer troligtvis vara lite högre (400-800:-) högre än 7970, men ha samma utveckling som 7970 hade och sjunka efter hand. Orsaken till att priset kommer vara högre är att det ALLTID finns dom som handlar ändå, dvs butikerna kan tjäna en extra hacka. Det här är ju inget unikt för 7970/680 lanseringen, så här har det ju ALLTID sett ut, ändå så postar folk länkar till priser som uppenbarligen inte stämmer från sidor hos butiker som ser ytterst halvfärdiga ut och som med allra största sannolikhet kommer se helt annorlunda ut i morgon (idag, men efter det att jag sovit, alltså i morgon...).

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Summoning:

okok, tack Relativt nyinvigd i intelträsket.

off-topic: för pilla i bois är inget vi håller på med här....

Hahaha, vilka pillar INTE i killar

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Summoning:

Haha bara glad du bjöd på den

Tror inte min 1366 rigg ens har tb.

inte på samma vis som sandy bridge K modellerna nej.
processorn kan däremot hoppa upp ett extra multipelsteg s.k. turbo frequency (till 22 i ditt fall)
på vissa moderkort kan man skippa turbon helt istället ställa upp den vanliga multipeln till dit turbon skulle varit, vilket ger en extra edge vid BCLK överklockning.

men nog om det

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Ännu en godsak jag hittat Priset på JME är felaktigt.

EDIT: HÄR ÄR PRISERNA PÅ 7970!!! 680 ÄR BILLIGARE ÄN 7970!!

(bilderna kommer från Newegg)

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb