Permalänk
Medlem
Skrivet av markiiie:

Går väldans mycket snabbare att få ihop poäng med grafikkortet. Synd bara att jag får något vinande ljud så fort jag börjar använda GPU:n för att folda.

Om jag stressar den vanligt i andra program eller bara skruvar upp fläkten manuellt så händer inget, utan det är endast när jag foldar.
Verkar skitskumt, och är riktigt tråkigt ):

Låter konstigt.. men foldingen pressar väl max? Är det fläktljud eller coil whine?
Dock är det tydligen inte ovanligt med tjutande PNY GTX 570.. googlade lite.

Hittade en tråd om samma kort också..
http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1049810-pny-gefo...

En i den tråden som hade problem med tjut, hade fel på nätagget.... PSU:ns komponenter pressas också.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av markiiie:

Går väldans mycket snabbare att få ihop poäng med grafikkortet. Synd bara att jag får något vinande ljud så fort jag börjar använda GPU:n för att folda.

Om jag stressar den vanligt i andra program eller bara skruvar upp fläkten manuellt så händer inget, utan det är endast när jag foldar.
Verkar skitskumt, och är riktigt tråkigt ):

Foldingen ger en konstant belastning på grafikkortet, så pröva med att experimentera med t.ex MSI afterburner, där du kan reglera grafikortets fläkthastighet i detalj.
Vanliga projekt för GPU:n ger en hög belastning men det är inte max, beta-projekt som det råder brist på nu men som man kan få med -advmethods kan ge upp till ytterligare 10 grader högre temperatur.
Mitt 560 ti-kort blir instabilt vid över 82 grader men det ger ändå ett ganska stort spelrum att hitta en icke-störande fläkthastighet.

Med MSI afterburner och liknande program kan du även reglera grafikkortets hastighet, det skulle kunna hjälpa om det är coil-whine som orsakar ljudet.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Låter konstigt.. men foldingen pressar väl max? Är det fläktljud eller coil whine?
Dock är det tydligen inte ovanligt med tjutande PNY GTX 570.. googlade lite.

Hittade en tråd om samma kort också..
http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1049810-pny-gefo...

En i den tråden som hade problem med tjut, hade fel på nätagget.... PSU:ns komponenter pressas också.

Åh det tänkte jag inte på, att det kan vara PSU:n som ger ifrån sig det ljudet. Men det slog mig inte eftersom att jag aldrig har hört ljudet innan och så satte jag in mitt 570 igår och därför testade att folda igen.

Ska testa med mitt gamla kort och se om ljudet finns där fortfarande

Skrivet av a4magkar:

Foldingen ger en konstant belastning på grafikkortet, så pröva med att experimentera med t.ex MSI afterburner, där du kan reglera grafikortets fläkthastighet i detalj.
Vanliga projekt för GPU:n ger en hög belastning men det är inte max, beta-projekt som det råder brist på nu men som man kan få med -advmethods kan ge upp till ytterligare 10 grader högre temperatur.
Mitt 560 ti-kort blir instabilt vid över 82 grader men det ger ändå ett ganska stort spelrum att hitta en icke-störande fläkthastighet.

Med MSI afterburner och liknande program kan du även reglera grafikkortets hastighet, det skulle kunna hjälpa om det är coil-whine som orsakar ljudet.

Precis, och det var i MSI Afterburner som jag höjde och sänkte fläkthastigheten på grafikkortet för att se om det var den som lät.
Men nu när jag tänker efter så låter det som ett högfrekvent ljud, och skulle då enligt en annan tråd här på forumet vara spolar, kondensatorer eller annat som avger detta ljudet vid hög belastning.

Men det skulle väl i så fall höras när jag kör t.ex furmark också?

Så om jag fick ge det en amatörgissning nu när jag läst lite så skulle jag tro det var min PSU som låter. Har iofs bara märkt det medan jag foldar, hörs inget när jag pressar höga inställningar i BF3, så stör mig egentligen inte så enormt.

Tack för svaren gubbar!

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: Gigabyte B650M PG Lightning | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | GPU: Gigabyte Radeon RX 7800 XT GAMING OC | RAM: Crucial Pro RAM 32GB (2x16GB) DDR5 @ 6000 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Kingston NV2 1TB | Seagate Barracuda 2TB | Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | OS: Windows 111 Professional - https://valid.x86.fr/vy2iva

Permalänk
Medlem

Har en liten fundering.. Har hittills mest använt FahMon och en fil som heter "Folding@home-Win32-x86.exe" till processorn.. Detta var inte smärtfritt, då den inte använder all kärnor. Funkade dock en liten period..
Då jag installerade "FAH GPU Tracker V2" så används nu alla kärnor, men det tar en ohygglig tid innan projekten blir klara..!?!
Med FahMon så tar ett jobb 4-5tim.. Med FAH GPU Tracker V2, så verkar det ta ett dygn nästa att få klart ett jobb.
Det första jobbet den gör iofs och det heter 6099.
Känns ju som att jag bör byta tillbaka till FahMone eller?

Sen har jag en annan fundering.. Just nu har jag ett GTX 580 i riggen och funderar på om man kan stoppa in ett annat kort också. Är inte så bra på SLI/CF då jag aldrig hållt på med det. Det jag snappat upp är att man ska ha ett kort i samma serie.. 580/580.. Men så läste jag i någon tråd om folk som hade Nvidia/ATI och kort ur olika serier när de foldade.

Kan jag stoppa in mitt gamla 9600GT i riggen och folda på den också..? Utan problem/komplikationer med andra program/spel..

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Har en liten fundering.. Har hittills mest använt FahMon och en fil som heter "Folding@home-Win32-x86.exe" till processorn.. Detta var inte smärtfritt, då den inte använder all kärnor. Funkade dock en liten period..
Då jag installerade "FAH GPU Tracker V2" så används nu alla kärnor, men det tar en ohygglig tid innan projekten blir klara..!?!
Med FahMon så tar ett jobb 4-5tim.. Med 6099, så verkar det ta ett dygn nästa att få klart ett jobb.
Det första jobbet den gör iofs och det heter 6099.
Känns ju som att jag bör byta tillbaka till FahMone eller?

Sen har jag en annan fundering.. Just nu har jag ett GTX 580 i riggen och funderar på om man kan stoppa in ett annat kort också. Är inte så bra på SLI/CF då jag aldrig hållt på med det. Det jag snappat upp är att man ska ha ett kort i samma serie.. 580/580.. Men så läste jag i någon tråd om folk som hade Nvidia/ATI och kort ur olika serier när de foldade.

Kan jag stoppa in mitt gamla 9600GT i riggen och folda på den också..? Utan problem/komplikationer med andra program/spel..

Projekt 6099 är något du får helt slumpmässigt, dess grundpoäng är 1588, så det är tre gånger så stort och tar tre gånger så lång tid att folda som de vanligaste projekten, även med en 3930k kan det ta större delen av en dag.

Jag har själv FAH GPU Tracker V2 på min speldator och du kan ta bestämma själv hur många kärnor du vill folda med, setup--> configuration --> smp setting --> use specific number of cores.

Fast jag skulle hellre dra ned frekvensen om det är problem med värmen, och även se över kylningen, tycker det är lite konstigt att du har sådana problem med en dyr vattenkylning? Har själv en coolermaster 412s på min 3930k, långt ifrån en värsting och den är tyst. Om du skulle folda med 4 kärnor istället för med 6 = samma kapacitet som en 2500 kronors processor, lite slöseri på en fin (och dyr) CPU. :/

Använder 9600GT och din 580 samma drivrutiner? Det kan bli problem om drivrutiner krockar, det skiljer ju några generationer mellan korten. Jag tror att en 9600GT ger ca 3500-4000 ppd. Frågan är om den extra strömförbrukningen och värmen är värt det. Ditt system i övrigt är väldigt väl lämpat för fah, sånär som på kylningen.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av a4magkar:

Projekt 6099 är något du får helt slumpmässigt, dess grundpoäng är 1588, så det är tre gånger så stort och tar tre gånger så lång tid att folda som de vanligaste projekten, även med en 3930k kan det ta större delen av en dag.

Jag har själv FAH GPU Tracker V2 på min speldator och du kan ta bestämma själv hur många kärnor du vill folda med, setup--> configuration --> smp setting --> use specific number of cores.

Fast jag skulle hellre dra ned frekvensen om det är problem med värmen, och även se över kylningen, tycker det är lite konstigt att du har sådana problem med en dyr vattenkylning? Har själv en coolermaster 412s på min 3930k, långt ifrån en värsting och den är tyst. Om du skulle folda med 4 kärnor istället för med 6 = samma kapacitet som en 2500 kronors processor, lite slöseri på en fin (och dyr) CPU. :/

Använder 9600GT och din 580 samma drivrutiner? Det kan bli problem om drivrutiner krockar, det skiljer ju några generationer mellan korten. Jag tror att en 9600GT ger ca 3500-4000 ppd. Frågan är om den extra strömförbrukningen och värmen är värt det. Ditt system i övrigt är väldigt väl lämpat för fah, sånär som på kylningen.

Kylningen är under kontroll nu.. då jag klockade ner processorn. Kör den oklockad just nu..
Egentligen var det inga bekymmer förut heller, förutom ljudbeskymmer då.

Kan man pröva stoppa in det och se om det går..? Inget som pajar eller så.. lite rädd om de nya grejerna.
Eller är det bara BSOD:s och liknande som kommer att uppstå eventuellt..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Kylningen är under kontroll nu.. då jag klockade ner processorn. Kör den oklockad just nu..

Kan man pröva stoppa in det och se om det går..? Inget som pajar eller så.. lite rädd om de nya grejerna.

Om drivrutinerna krockar... nej det tror jag inte, det skulle väl vara att datorn får för sig att 9600t kortet är ditt enda kort och glömmer att ditt 580gtx kort finns. Men det gäller ju bara så länge du har i 9600-kortet.

Värsta som skulle hända är väl att nätaggregatet blir överbelastat och smäller, men du har ett 650 Watts nätaggregat av hög kvalitet så det är osannolikt.

Pröva på du.

*Gömmer sig bakom ett par sandsäckar.*

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Inget farligt att stoppa i. Men frågan är hur mycket du vinner i poäng eftersom smp-foldingen kommer tappa lite.
Jag är lite nyfiiken på cpuns ppd just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av a4magkar:

*Gömmer sig bakom ett par sandsäckar.*

Får väl pröva då.. Ni märker väl om jag inte har loggat in här på ett par dagar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Inget farligt att stoppa i. Men frågan är hur mycket du vinner i poäng eftersom smp-foldingen kommer tappa lite.
Jag är lite nyfiiken på cpuns ppd just nu.

Den har travat uppåt.. innan låg den på runt 16000-16700. Men det har ändrat sig hela tiden..
Vet inte var den kommer landa.. då det mesta har körts med GPU:n, som ligger på samma.

Edit.. Nu ligger den på 18000.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Den har travat uppåt.. innan låg den på runt 16000-16700. Men det har ändrat sig hela tiden..
Vet inte var den kommer landa.. då det mesta har körts med GPU:n, som ligger på samma.

Edit.. Nu ligger den på 18000.

Normalt sett beräknar den tiden baserat på de X (typ 3st) senaste frames'en (x är beroende på monitor och inställning i den). Jag antar att du surfar och gör annat på datorn och eftersom en frame inte tar många minuter så kan värdet variera. Sedan är säkert gpu-foldingens påverkan på cpun inte konstant och varierar.
Antar att du inte fått någon bonus ännu? För då ser du ett stort hopp i ppd

edit: Vill du ha en jämnare ppd kan du säkert ställa in så den beräknar den på alla frames i wu'n.

Permalänk
Medlem

Har idag testat att stoppa in mitt gamla 9600GT, men det verkar inte fungera.
Datorn startar inte upp, utan står bara med en svart skärm och en markör som blinkar..

Den exploderade i allla fall inte..

Visa signatur

Permalänk

Hoppade nyligen upp till SMP (dual core) från unicore, men det går inte mycket snabbare och FahCore_a4.exe verkar vara rädd att hoppa över 50% av CPU under fliken processer i aktivitetshanteraren på min Vista laptop. Tillät den att sno 95% under installationsprocessen samt satte den på idle.
Vad göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nomiSvonLeafstic:

Hoppade nyligen upp till SMP (dual core) från unicore, men det går inte mycket snabbare och FahCore_a4.exe verkar vara rädd att hoppa över 50% av CPU under fliken processer i aktivitetshanteraren på min Vista laptop. Tillät den att sno 95% under installationsprocessen samt satte den på idle.
Vad göra?

Det innebär att den just nu arbetar med en uni-core WU och en sådan kan inte utnyttja mer än en "core" oavsett processor. Har för mig att FahCore_a4.exe kan ge både uni-core och smp-WU.

Få se om nästa arbete är ett smp-wu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur börjar man folda? Har startat programmet och när jag tar Display så får jag upp en liten animation. Men osäker om den är igång, då cpun är bara runt 10%?
Räcker de bara att ha igång programmet så Foldar man?

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Medlem
Skrivet av syNden:

Hur börjar man folda? Har startat programmet och när jag tar Display så får jag upp en liten animation. Men osäker om den är igång, då cpun är bara runt 10%?

Japp. Vill du köra lite avancerat så kan du köra SMP-klienten: http://www.sweclockers.com/forum/104-sweclockers-foldinglag/7.... Den stödjer flera kärnor och höjer dina poäng. Ska du köra SMP behöver du inte ha unicore-programmet installerat.

Visa signatur

5900X | Gigabyte X570 | NH-U14S | 32 GB @3200 DDR4
RTX 4060 | RMx 650W | Dell U2415 UltraSharp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Japp. Vill du köra lite avancerat så kan du köra SMP-klienten: http://www.sweclockers.com/forum/104-sweclockers-foldinglag/7.... Den stödjer flera kärnor och höjer dina poäng. Ska du köra SMP behöver du inte ha unicore-programmet installerat.

Okey, tack så mkt Blev lite fundersam först då jag trodde CPUn skulle jobba röven av sig. Men istället låg den så lågt som 10-20%, så var tvungen att fråga När kan man börja se sina poäng? Har försökt söka på mitt nick men inte hittat något och den visar inget när klickar på User Stats i programmet.
Får installera SMP klienten och köra med den sen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av syNden:

Okey, tack så mkt Blev lite fundersam först då jag trodde CPUn skulle jobba röven av sig. Men istället låg den så lågt som 10-20%, så var tvungen att fråga När kan man börja se sina poäng? Har försökt söka på mitt nick men inte hittat något och den visar inget när klickar på User Stats i programmet.
Får installera SMP klienten och köra med den sen

Först måste du gå med vårat lag: http://www.sweclockers.com/grupper och fixa passkey här: http://fah-web.stanford.edu/cgi-bin/getpasskey.py

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Nu är det klart

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av syNden:

Nu är det klart

När du har skickat in din första WU så kommer detta synas på folding-ranken som du kan se här: http://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t=... För att se din rank, skriv bara in ditt folding-nick i vänstra sidan. Tänk på att sidan inte uppdaterar direkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

När du har skickat in din första WU så kommer detta synas på folding-ranken som du kan se här: http://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t=... För att se din rank, skriv bara in ditt folding-nick i vänstra sidan. Tänk på att sidan inte uppdaterar direkt.

Okey, då hänger jag med Tack för tipsen och hjälpen. Uppskattar de.
Skickas WU in automatiskt eller skickar jag in manuellt? Min Folding är på 210/7000 atm ^^ Den laddas upp när den nått 7000 om jag kan gissa rätt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av syNden:

Skickas WU in automatiskt eller skickar jag in manuellt? Min Folding är på 210/7000 atm ^^ Den laddas upp när den nått 7000 om jag kan gissa rätt

Automatiskt. När den har skickat in så får du en annan WU som den ska jobba på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av syNden:

Är troligtvis så att du bara kör med Folding på ditt grafikkort..

Skrivet av syNden:

Den laddas upp automatiskt och sedan startar en ny efteråt, om du har ställt in det i installationen. Man kan välja om den ska hämta nya automatiskt eller inte..

Visa signatur

Permalänk

Hittade denna länk: https://fah-web.stanford.edu/projects/FAHClient/wiki/BetaRele... där man kan ladda ner en betaverision utav v7 för mac men vet någon ifall den är säker att ladda ner? Tänkte på virus och sådant då jag inte hittade varken någon copyright från standford samt att sidan ser i allmänhet lite skum ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av mine.craft:

Hittade denna länk: https://fah-web.stanford.edu/projects/FAHClient/wiki/BetaRele... där man kan ladda ner en betaverision utav v7 för mac men vet någon ifall den är säker att ladda ner? Tänkte på virus och sådant då jag inte hittade varken någon copyright från standford samt att sidan ser i allmänhet lite skum ut

Själva adressen går ju till Stanford.. så det borde inte vara några problem.

BTW. Menar du att det finns virus till Mac?!?

Hade en tråd för ett tag sen då detta var uppe för diskussion, där Mac-ägare påstod att det inte finns virus till dessa.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Själva adressen går ju till Stanford.. så det borde inte vara några problem.

BTW. Menar du att det finns virus till Mac?!?

Hade en tråd för ett tag sen då detta var uppe för diskussion, där Mac-ägare påstod att det inte finns virus till dessa.

Tack så mycket! Då är det väl bara att testa och köra igång, Hehe okej virus nja men man vet ju inte vad för skit som kan komma ner

Permalänk

Undrar lite över detta med poäng, står total för antal WU?
Om det gör det borde inte den som har mest poäng med minst WU få en bonus?
Alla hjälper ju till på sitt sätt men borde inte den som är snabbare få lite fördel eller tänker jag helt fel?

Ett exempel: 44218 500 IngeNipStoraHoga 351901 1697 37451
44297 501 Dr_Hanke 351070 138 37451

ett till: 50917 555 Calle_Canin 288931 222 37451
50960 556 rockabilly65 288552 94 37451
51203 557 Maedas 286787 526 37451

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Medlem
Skrivet av rockabilly65:

Undrar lite över detta med poäng, står total för antal WU?
Om det gör det borde inte den som har mest poäng med minst WU få en bonus?
Alla hjälper ju till på sitt sätt men borde inte den som är snabbare få lite fördel eller tänker jag helt fel?

Den som är snabbare får en MYCKET stor fördel. Foldar du med grafikkortet blir det inte en så stor fördel då det inte ges ut en bonus för ett snabbt avklarat arbete (WU) - men samtidigt blir det ju mer poäng för fler arbeten kan klaras av per dag.
Foldar du med en en-kärnig processor får du WU som ger mindre än 100 poäng styck och du kan inte få en bonus - alls. Flerkärniga processor kan köra SMP-arbeten som inte bara ger sisådär 500-1500 poäng i grunden - med tidsbonus efter 10 lyckade arbeten med passkey så kan varje arbete ge upp till 10 ggr mer poäng än grundpoängen.

Maskiner med värsting-processor typ 3930K eller helst flera processorer som körs dygnet runt med linux som operativsystem kan tilldelas BigAdv - i mitt fall kan t.ex ett BigAdv-WU ta 3 dygn att klara av och med en passkey-bonus kan det ge 280 000 poäng.

Antalet WU är näst intill ointressant, en del arbeten som är ofullständiga kan fortfarande registreras som ett WU men inte ge några poäng alls. Ett BigAdv-arbete kan ge hundratusentals poäng men är fortfarande bara 1 WU.

I dina exempel så är första siffran hur de ligger till globalt, andra siffran platsen i Sweclockers, tredje siffran
antalet poäng de har fått ihop sammanlagt, fjärde - antalet WU. Femte är Sweclockers lagnummer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Herregud, min dator låter som ett gammalt 56-kmodem i symfoni av olika coilwhine-liknande ljud

3 olika ljud hittills i olika "tonart" och i olika "takter".

Då jag enbart kylt av grafikkorten på luft så verkar 91 grader lite i överkant... Någon som vill skicka en hopplös själ en liten snabbguide hur man ställer in något sorts halvläge?

<3

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpan_b:

Herregud, min dator låter som ett gammalt 56-kmodem i symfoni av olika coilwhine-liknande ljud

3 olika ljud hittills i olika "tonart" och i olika "takter".

Då jag enbart kylt av grafikkorten på luft så verkar 91 grader lite i överkant... Någon som vill skicka en hopplös själ en liten snabbguide hur man ställer in något sorts halvläge?

<3

Det finns program för att justera både grafikkortets hastighet och fläktens hastighet. MSI afterburner är ett exempel.
Går fläkten på maxvarv och du har en temp på 91 grader kanske är det snarare så att du behöver nedklocka kortet. Undvik advmethods för grafikkortet, WU som inte är i beta stadiet kan vara mindre belastande för grafikkortet -> lägre temp, men de kan belasta CPU:n mer så dess poäng per dag blir sämre.

<-- Ser till att inte överskrida 81 grader på mitt grafikkort.

Coil-whinet kan komma från nätaggregatet också om du har otur.

Visa signatur