Permalänk
Skrivet av the squonk:

Det där med 3GHz på minnet, det är för att det är g_DDR_-minne(DOUBLE Data Rate) dvs 3GHz x2 = 6GHz!

Alla program behagar inte visa det faktumet på samma sätt, därav förvirring.

Ok, men jag tyckte att mitt resultat på fps i testet var väldigt låga:
http://3dmark.com/3dm11/3033348;jsessionid=xwyisnv77rt41gdtim...

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS Rog Strix B550
AMD Ryzen 7 5800X3D,MSI GeForce RTX Ventus 3X 4080 Super OC
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk

Jag har ett problem med EVGA GTX 680...

Det är slutsålt överallt

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x38
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Det är din CPU som är orsaken till ditt låga resultat. Klocka ...

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathtrip2k:

Jag har ett problem med EVGA GTX 680...

Det är slutsålt överallt

Kanske bra det? Dom kommer ju med en 4Gb version om några veckor

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Skrivet av Peterrrrr:

Fan vilken tur jag fick sålt min i5:a 750

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Skrivet av MarkSix:

Min 1680x1050 ser ingen användning för det Får se vad priset hamnar på om det släpps snart eftersom butiker har satt ett preliminärt datum på 30 aug för 2gb versionen...

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x38

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Vadå Core Clock 705 MHz?. Core Clock är väl detsamma som grafikkortets processorhastighet? GTX680 ska väl ha 1006 MHz? Antingen är ditt GTX680 nerklockat, defekt eller så är det fel på 3DMark eller så är jag väldigt morgontrött och har missuppfattat allt vad GTX 680 skall innebära.

Tyckte detta verkade lite lurigt.

Edit: Sen står det ju överst på 3DMark-sidan ''Graphics driver is not approved'', är inte helt hemma på 3DMark, men försöker lägga ihop pusselbitarna.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Det är din CPU som är orsaken till ditt låga resultat. Klocka ...

Men hallå, hans core clock ligger på 705 MHz enligt 3Dmark, original är ju 1006 MHz, och nu menar jag på grafikkortet.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av XpreS:

Hur många procent CPU användning har du när du spelar? Är den uppe och seglar på max, vet du att den agerar flaskhals i alla fall.

Är det så man indentifierar flaskhalsar för CPUs? Väldigt bra tips i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Vulture:

Är det så man indentifierar flaskhalsar för CPUs? Väldigt bra tips i så fall.

Ja om du upplever FPS som låg gentemot tester

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Det är inga som helst problem med dina poäng och din CPU flaskar inte ditt grafikkort, om det skulle göra det skulle du se låga poäng på din graphics score. Du har 9400 i graphics score och anledningen till att du får ett lågt resultat är för att din CPU genererar låga poäng i testet och slutresultatet är en sammanvägning av din CPU/GPU.

http://3dmark.com/3dm11/3036033

Så här ser mitt resultat ut med kortet något överklockat. Det är väldigt luddigt med vilka frekvenser som gäller vid överklockningen men jag tror att den åtminstone jobbar i 1175 mhz på kärnan. Mina graphics score ligger på 10200~ poäng eftersom jag överklockat det. Skillnaden är att jag får mer i det sammanvägda resultatet.

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Inaktiv

Angående problemet med Mass Effect 3 och i5 750 så upplever inte jag några problem alls, och mitt graffkort är dessutom ett sämre (5970). Har dock 16gb ram men är tveksam över att konsollspelet använder allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsc:

Det är inga som helst problem med dina poäng och din CPU flaskar inte ditt grafikkort, om det skulle göra det skulle du se låga poäng på din graphics score. Du har 9400 i graphics score och anledningen till att du får ett lågt resultat är för att din CPU genererar låga poäng i testet och slutresultatet är en sammanvägning av din CPU/GPU.

http://3dmark.com/3dm11/3036033

Så här ser mitt resultat ut med kortet något överklockat. Det är väldigt luddigt med vilka frekvenser som gäller vid överklockningen men jag tror att den åtminstone jobbar i 1175 mhz på kärnan. Mina graphics score ligger på 10200~ poäng eftersom jag överklockat det. Skillnaden är att jag får mer i det sammanvägda resultatet.

Detta skrev jag däruppe angående Peteeeeerrrrrs 3DMark score http://3dmark.com/3dm11/3033348;jsessionid=xwyisnv77rt41gdtim...

Vadå Core Clock 705 MHz?. Core Clock är väl detsamma som grafikkortets processorhastighet? GTX680 ska väl ha 1006 MHz? Antingen är ditt GTX680 nerklockat, defekt eller så är det fel på 3DMark eller så är jag väldigt morgontrött och har missuppfattat allt vad GTX 680 skall innebära.

Edit: Sen står det ju överst på 3DMark-sidan ''Graphics driver is not approved'', är inte helt hemma på 3DMark, men försöker lägga ihop pusselbitarna.

Du tycker inte det är konstigt att hans GPU core bara visar 705MHz när den egentligen borde visa 1006MHz?

Du får gärna förklara detta för mig, för jag tror att det är där problemet ligger nämligen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av XpreS:

Detta skrev jag däruppe angående Peteeeeerrrrrs 3DMark score http://3dmark.com/3dm11/3033348;jsessionid=xwyisnv77rt41gdtim...

Du tycker inte det är konstigt att hans GPU core bara visar 705MHz när den egentligen borde visa 1006MHz?

Du får gärna förklara detta för mig, för jag tror att det är där problemet ligger nämligen.

Jag tror problemet ligger i vad grafikkortet rapporterar till 3dmarks sysinfo som läser av klockfrekvenser. Jag tror att den läser av innan GPU boost har kickat in. Skulle ju vara sjukt märkligt att få så pass höga graphics score om GPU bara rullade 705 MHz. Titta runt lite på vad olika recensenter har fått för resultat på _"Graphics score"_ i stockhastigheter så inser du att ingenting är konstigt.

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av XpreS:

Om du kollade på fredagspanelen så sas det där att den boostfunktionen som håller i just GPU Core var lite svajjig och skulle vara mjukvaruknas och förmodas fixas i kommande drivers. Den låste sig lite olika när den egentligen skall upp till 1006 direkt.

Permalänk
Medlem

Har du DXVA aktiverat?

Skrivet av Björninho:

Har nu haft mitt Gtx 680 i 2 dagar, det jag hittat som irriterar mig är först och främst att om man kör med 2 skärmar och vill se på VLC på den sekundära så får man stå ut med extremt lag. Dessutom visar MSI afterburner att jag bara kör med 3ghz i minnesklock, vet dock ej om det ska vara så. Kör med Afterburner 2.2.0 Beta 15.

Mvh Berra

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Peterrrrr:

Jo den skjuter ganska högt upp i höjden Skulle det bli mycket bättre resultat om man överklocka den till 3,5ghz? Frågan är då hur mycket nätagget klarar av?

iregel klarar i5 750 av 4ghz stabilt, hade själv en tidigare som låg på 4ghz 24/7 då kommer den inte flaska då den presterar som en standard i7 2600.
Kan också bero på drivrutinerna som vetligt är fylld av buggar,mycket lär va fixat vid nästa släpp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XpreS:

3D mark visar inte alltid korrekta värden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Peterrrrr;12095348"]Jo den skjuter ganska högt upp i höjden Skulle det bli mycket bättre resultat om man överklocka den till 3,5ghz? Frågan är då hur mycket nätagget klarar av?[/QUOT

höj ej spänningen bara frekvensen då blir den inte så törstig

Visa signatur

4070 super - amd ryssen 5700x -
3070ti - intel 12700KF
laptop 3070ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av brajonk:
Skrivet av Peterrrrr:

Jo den skjuter ganska högt upp i höjden Skulle det bli mycket bättre resultat om man överklocka den till 3,5ghz? Frågan är då hur mycket nätagget klarar av?

höj ej spänningen bara frekvensen då blir den inte så törstig

En höjning av klockfrekvensen kommer självklart få den att dra lite mer ström men det är först när man börjar öka klockfrekvensen som brajonk skriver som den börjar dra avsevärt mer ström.

Däremot är GTX 680 ett strömsnålt kort så du bör kunna klocka en bit utan problem.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Skrivet av mikee1:

Har du DXVA aktiverat?

Hur ser jag om jag har det aktiverat?

Visa signatur

CPU » Inter i7 2600k @ 4ghz MINNE» Kingston HyperX 1600mhz 8gb MOBO »Asus Sabertooth P67 Rev. B3 GPU » Gigabyte Geforce GTX 680 @ 1215/1650 CHASSI » Fractal Design Define R3 HDDs » Samsung 830 Series 128GB PSU » Corsair CX 500W

Permalänk
Medlem

Hej, vet inte om detta är rätt tråd att fråga i men jag undrar om en i5:a kommer flaska ett 680 i spel på något sätt?

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Skrivet av XpreS:

Tycker det också är konstigt, kan man kolla frekvensen någon annanstans i datorn?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS Rog Strix B550
AMD Ryzen 7 5800X3D,MSI GeForce RTX Ventus 3X 4080 Super OC
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björninho:

Hur ser jag om jag har det aktiverat?

Tyvärr vet jag inte hur man kollar eller ställer in de med VLC, men som jag fattat det så har VLC i allafall stöd för det.

Jag kör med MPC HC och det finns en bra Guide på detta forum hur man får igång det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Tycker det också är konstigt, kan man kolla frekvensen någon annanstans i datorn?

MSI Afterburner är pålitligt

Visa signatur

Permalänk

Det är nog bara GPU Boost som spökar till det i 3Dmark

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

Hej, vet inte om detta är rätt tråd att fråga i men jag undrar om en i5:a kommer flaska ett 680 i spel på något sätt?

Vill inte verka otrevlig men hur vore det om du kanske läste tråden först innan du frågade?

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsc:

Vill inte verka otrevlig men hur vore det om du kanske läste tråden först innan du frågade?

Tack, skulle gjort det från början men var för lat för det. Dock har jag en i5 2500.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Och med bättre kylare.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk

Jag har ett problem där min sekundära skärm (DVI) har en massa gröna pixlar som flimrar. Det är bara på den bildskärmen och det är bara på områden som är helt svarta. Ser jag tex på en film på den skärmen så är det bara dom svarta raderna uppe och nere som får gröna pixlar som flimrar.

Vad kan det bero på?