Extremt lång leveranstid [Sova]

Permalänk
Medlem

Extremt lång leveranstid [Sova]

Hej!

Detta kanske inte passar in på ett datorforum men då det har med konsumenträtt att göra tyckte jag att tråden passade här.

Jag var i mellandagarna (tror det var 27 december) på Sova i barkaby och skulle köpa mig en ny säng då min tidigare säng är gammal och trasig.
Fick kanonbra service och fick genomgå en så kallad "sängskola". Där fick jag prova mig fram till vad som passade just mig. Verkligen helnöjd med detta. Hittade en ruggigt skön säng som jag bestämde mig för.

Det var en Tempur-säng jag slog till på. Vanlig leverans är mellan 6-8 veckor. Fine, det kan jag ta. Sover ganska bra en kortare period i soffan.

Sen börjar problemen...
Börjar med att de skriver "planerad leverans vecka 8" när man söker på leveransstatus på hemsidan. OK, detta är nästan inom spannet av 6-8veckor. Tar man bort julhelgen så visst då blir det 7-8 veckor.

Men när det närmar sig vecka 8 så ringer jag och tänkte kontrollera inom vilka tider som de kan leverera. Då får jag till svar att sängen är försenad. De kunde inte riktigt säga med hur mycket. Men max 2 veckor sa de.

Slutet av vecka 9 kommer och jag har fortfarande inte hört något. Jag ringer ännu en gång till säljaren som meddelar att det fortfarande är strul på fabriken då det "var ett så bra erbjudande så de blivit översvämmade med arbete". Försöker få ett ungefärligt datum. Det kunde inte säljaren ge. Men de säger nu att de kan ge ett presentkort eller liknande i kompensation för att det dragit ut på tiden.

Går till butiken några dagar senare. Tror det var början av vecka 10. Då har min säljare gått på semester i 3 veckor och han jag pratar med är inte insatt i mitt ärende. Han pillar på datorn och säger att det inte står så mycket om mitt ärende men han lovar att han ska ringa mig så fort han vet något mer.

Sen kom vecka 11 och då skulle jag iväg på semester en vecka. Hade dock telefonen igång och på 24/7. Inget samtal från dem. Har fortfarande inte hört något från dem och nu står det inget planerat leveransdatum på deras hemsida.

Nu till själva frågan.

Hur mycket kan man kräva i kompensation?
Vill verkligen inte ha något presentkort då det inte direkt är något jag vill köpa inne på en Sova butik.
Går inte riktigt att åka till en annan butik och beställa sängen där då alla Tempur-sängar görs vid beställning.
Sängen gick på ca 25000 så man har något att ha i tanken när man pratar om kompensationen.

Jag har aldrig riktigt varit i denna sitsen tidigare då jag om det gällt något annat enbart avbeställt och gått till nästa butik och handlat så behöver lite hjälp.

Tack på förhand
Peter

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Du går till säljaren och ber om 10% rabatt på köpet - annars drar du tillbaka ditt köp.

Att kräva mer är lite extremt - men handlar det om en summa på 25 000 så ska säljaren ha vinstmarginal nog för att kunna tillåta 10%. Och du tjänar 2500 :).

Vänta nu. Tempur-sängar byggs efter beställning? Har du skrivit under någon form av papper eller deklaration som deklarerar att du är medveten om att en beställning är bindande eller att priset är "orubbligt"? Om köpet fortfarande är "öppet", dvs om du inte skrivit under något utan bara betalt vanligt med kreditkort så kan du kräva rabatt/avbryta köpet.

Om du har skrivit under blir det komplicerat.

För att dra ett snabbt exempel från min egen bransch: Vid specialbeställningar som kräver speciellt smide av exempelvis bestick i silver måste vi först få ett underskrivet kontrakt från kunden som binder denne till köpet, oavsett leverans eller fördröjningstid på ordern (även om en preliminär leveranstid alltid anges och vi aldrig misslyckats med att leverera detta.) Samma sak gäller vid exempelvis gravyr av produkter i ädelmetall. Sådana beställningar kan alltså inte dras tillbaka.

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Har du betalad sängen ?
Skit i å ringa, åk till butiken och kräva en lösning. Finns en gräns på tålamod.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Det tog dem ett drygt halvår att fixa fram fjärrkontroll till min säng.
Fick presentkort på 2000:- (sängen kostade drygt 30k efter rabatt på 20k, utgående modell).
Vinstmarginalerna på sängar är riktigt höga, så du borde kunna kräva ett rejält avdrag på priset.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janav:

Du går till säljaren och ber om 10% rabatt på köpet - annars drar du tillbaka ditt köp.

Att kräva mer är lite extremt - men handlar det om en summa på 25 000 så ska säljaren ha vinstmarginal nog för att kunna tillåta 10%. Och du tjänar 2500 :).

Vänta nu. Tempur-sängar byggs efter beställning? Har du skrivit under någon form av papper eller deklaration som deklarerar att du är medveten om att en beställning är bindande eller att priset är "orubbligt"? Om köpet fortfarande är "öppet", dvs om du inte skrivit under något utan bara betalt vanligt med kreditkort så kan du kräva rabatt/avbryta köpet.

Om du har skrivit under blir det komplicerat.

För att dra ett snabbt exempel från min egen bransch: Vid specialbeställningar som kräver speciellt smide av exempelvis bestick i silver måste vi först få ett underskrivet kontrakt från kunden som binder denne till köpet, oavsett leverans eller fördröjningstid på ordern (även om en preliminär leveranstid alltid anges och vi aldrig misslyckats med att leverera detta.) Samma sak gäller vid exempelvis gravyr av produkter i ädelmetall. Sådana beställningar kan alltså inte dras tillbaka.

Jag har skrivit på en beställning men jag är lite osäker på vad det står där. Läste igenom det när jag skrev på det 27 december men inte läst det sen dess.
Har bara betalat en handpenning på 15% och resterande kommer jag att betala vid leverans.
Slutar snart jobbet för dagen så kommer åka hem och läsa vad det står på papperet jag skrev under.

Annars ett stort tack för snabbt svar!

Jag är inte intresserad av att dra tillbaka köpet. Bara få eventuell kompensation för köpet.
Men 10% skulle inte alls vara fel att spara in på köpet. Så vi får se hur det går. Jag hoppas att det inte står något dumt på det jag skrev under. Men har för mig att det typ bara stod att jag hade betalat handpenning + min leveransadress. Men kan ha fel.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Även om det står att köpet är bindande så kommer de flesta säljare med hjärna att vara intresserade av goda kundrelationer. Jag skulle gissa på att du kan kräva ett minimum på 5% rabatt om du har skrivit under tidigare nämnda dokumentation. Butiken lär inte vara intresserad av att få detta tills rättssak. Om den dokumentation/beställning som skrevs under tillåter dig att avbryta köpet så är din förhandlingsposition ännu starkare - då kan du kräva 10% eller ta tillbaka köpet.

Men. Risken är att pappret du skrivit under understryker och binder dig till beställningen. Om du försöker avbeställa den är nog följden att du kommer att förlora din handpenning - som troligtvis finns där för att täcka produktions/orderkostnaden.

Endast en gissning/ett antagande från min sida, dock.

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janav:

Även om det står att köpet är bindande så kommer de flesta säljare med hjärna att vara intresserade av goda kundrelationer. Jag skulle gissa på att du kan kräva ett minimum på 5% rabatt om du har skrivit under tidigare nämnda dokumentation. Butiken lär inte vara intresserad av att få detta tills rättssak. Om den dokumentation/beställning som skrevs under tillåter dig att avbryta köpet så är din förhandlingsposition ännu starkare - då kan du kräva 10% eller ta tillbaka köpet.

Men. Risken är att pappret du skrivit under understryker och binder dig till beställningen. Om du försöker avbeställa den är nog följden att du kommer att förlora din handpenning - som troligtvis finns där för att täcka produktions/orderkostnaden.

Endast en gissning/ett antagande från min sida, dock.

Kom precis hem nu och läste igenom det jag skrivit på. Det stod 3 saker om leverans. Först står det "Leverans sker inom 6-8 veckor", nästa grej det står är "Leverans enligt" sen står det inget mer. Sist så står det på andra sidan "Leverans kan variera, +/- 1-2 veckor".

Så det står inte något att jag binder mig till beställning eller liknande.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Kom precis hem nu och läste igenom det jag skrivit på. Det stod 3 saker om leverans. Först står det "Leverans sker inom 6-8 veckor", nästa grej det står är "Leverans enligt" sen står det inget mer. Sist så står det på andra sidan "Leverans kan variera, +/- 1-2 veckor".

Så det står inte något att jag binder mig till beställning eller liknande.

Titta efter noga så inget står angående handpenningen heller. Om inget där står gäller sedvanlig och lagenlig ångerrätt, vilket innebär att du har en väldigt stark position som köpare. De har redan lagt en order - om du drar dig tillbaka blir det en förlustaffär för företaget. Gå och kräv 10% för att hålla kvar ordern - jag antar att det finns andra företag i sverige som säljer dessa sängar också :).

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janav:

Titta efter noga så inget står angående handpenningen heller. Om inget där står gäller sedvanlig och lagenlig ångerrätt, vilket innebär att du har en väldigt stark position som köpare. De har redan lagt en order - om du drar dig tillbaka blir det en förlustaffär för företaget. Gå och kräv 10% för att hålla kvar ordern - jag antar att det finns andra företag i sverige som säljer dessa sängar också :).

Fick sängen levererad idag. Pratade med en säljare och jag kommer få 10% tillbaka!

Tack för hjälpen!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Där ser man!

Skönta att höra. Det lönar sig alltid att kräva. Ofta när man har köpt en väldigt dyr produkt så har en säljare personligen "gått i god" för ordern - och kommer göra mycket för att inte förlora den. Dessutom har de flesta säljare en marginal på 0-15% rabatt att ge beroende på ordervärde :).

Hoppas du tycker om din nya säng ^^

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Tjena:)

Nu vet jag redan att allt är löst, men vad bra att det gick soppas bra med butiken:) (när du får 10%:))
Dock har jag en tempur-madrass (endast madrassen, och kudde<3) men när jag köpte min för typ 4 år (?) sen så fick jag den dock på direkten, och det var absolut inga problem:)

Men hoppas du är nöjd med din säng, för jag blir förvånad om du inte blir det:D:)

Sov sött!:D

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

De är väl inte tvungna att ge dig ett skit, säg att du köper någon annan stans?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE