Permalänk
Medlem

Vad ska uppgraderas först?

Se min signatur, står i valet mellan grafikkort alternativt CPU och mobo.

Max kostnad: 4 lök

Tillverkare på alla komponenter spelar ingen roll, inte heller Intel/AMD eller AMD/Nvidia

Så hjälp nu en gammal nörd som har blivit nykär i PC världen igen!

Edit: Såg att det hamnade inget fel forumdel, moderera tack!

Fel forum
Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

CPU:n klarar sig, moderkortet spelar ingen större roll så länge den har PCI-e samt rätt socket för din CPU. Grafikkort skulle vara lämpligt. För 4k kan du nog hitta ett 7970 i marknaden alternativt köp ett billigt 580 som jag gjorde. Fick ett DCU2 för 2.4k så Gtx580 är också riktigt prisvärt om du ska köpa begagnat. Annars ligger 7970 på runt 4k nytt samt Gtx680 för runt 4.5k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebrra3:

CPU:n klarar sig, moderkortet spelar ingen större roll så länge den har PCI-e samt rätt socket för din CPU. Grafikkort skulle vara lämpligt. För 4k kan du nog hitta ett 7970 i marknaden alternativt köp ett billigt 580 som jag gjorde. Fick ett DCU2 för 2.4k så Gtx580 är också riktigt prisvärt om du ska köpa begagnat. Annars ligger 7970 på runt 4k nytt samt Gtx680 för runt 4.5k.

Det jag var lite tveksam över var huruvida mina minnen skulle strypa kraften då de bara är DDR2.
Och en till fråga: Hur mycket prestanda ökning kan jag förvänta mig om man uppgraderar till säg i7 2600K?
Begagnat är väl det jag fokuserar på, man är ju ändå smålänning:)

Visa signatur

Numera NUC + TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

Det jag var lite tveksam över var huruvida mina minnen skulle strypa kraften då de bara är DDR2.
Och en till fråga: Hur mycket prestanda ökning kan jag förvänta mig om man uppgraderar till säg i7 2600K?
Begagnat är väl det jag fokuserar på, man är ju ändå smålänning:)

Ok, tror inte DDR2 kommer ha någon större betydelse i spel (vilket jag förmodar din uppgradering är till för?). 2600K kommer väl ha en viss betydelse men en fyrkärnig processor är en fyrkärnig processor när det kommer till spel och när 2600K och 965BE båda är fyrkärniga är prestandan mer eller mindre likvärdig i spel. Grafikkortet bör du absolut satsa på om du vill ha mer kraft till spel, och jag hänvisar till mina tidigare förslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebrra3:

Ok, tror inte DDR2 kommer ha någon större betydelse i spel (vilket jag förmodar din uppgradering är till för?). 2600K kommer väl ha en viss betydelse men en fyrkärnig processor är en fyrkärnig processor när det kommer till spel och när 2600K och 965BE båda är fyrkärniga är prestandan mer eller mindre likvärdig i spel. Grafikkortet bör du absolut satsa på om du vill ha mer kraft till spel, och jag hänvisar till mina tidigare förslag.

Yes spel är fokusområdet, har funderat på gtx 580 DCII. Men jag är lite smygis gällande hur framtidssäkert det är i säg 2 år?
Vi har just nu ett generationsskifte och om två år borde next gen konsolerna fått fart på PC spelen också.

Visa signatur

Numera NUC + TV

Permalänk
Medlem

Försök hitta antingen 7970 eller gtx 680 begagnat Vad har du för nätagg?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Försök hitta antingen 7970 eller gtx 680 begagnat Vad har du för nätagg?

Hej, lite min tanke också. Har ett OCZ Modextreme 700w (funderar just nu på hur jag kunde missa en så viktig komponent i signaturen)

Dock vill jag undvika referensdesignen och då bjuder inte begmarknaden på något direkt upphetsande.

Sen är varken SLI eller CF aktuellt heller så trådskrivarna är medvetna om det:-)

Visa signatur

Numera NUC + TV

Permalänk

jag har ett 7970 och vill bara säga att det finns inte många spel som drar nytta av ett überkort. Om du byter MB eller CPU måste du byta det andra. Bäst är att bygga en ny dator, eftersom om du byter något får du bara flaskhals. Byt hela skiten, sälj din dator på blocket eller något.

Permalänk
Skrivet av Shamzin:

Hej, lite min tanke också. Har ett OCZ Modextreme 700w (funderar just nu på hur jag kunde missa en så viktig komponent i signaturen)

Dock vill jag undvika referensdesignen och då bjuder inte begmarknaden på något direkt upphetsande.

Sen är varken SLI eller CF aktuellt heller så trådskrivarna är medvetna om det:-)

Om du funderar på ett gtx 580 så tycker ajg att du även ska ta en titt på 7870, presterar likvärdigt med 580 fast är lite billigare(har jag för mig) Helt klart värt att ta en titt på!!

Edit: http://www.sweclockers.com/recension/15131-amd-radeon-hd-7870... Det presterar 2% sämre i snitt än ett 580.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rednaxela5950:

jag har ett 7970 och vill bara säga att det finns inte många spel som drar nytta av ett überkort. Om du byter MB eller CPU måste du byta det andra. Bäst är att bygga en ny dator, eftersom om du byter något får du bara flaskhals. Byt hela skiten, sälj din dator på blocket eller något.

Ja fast bygga en helt ny är inget alternativ, och frågan är om mina andra komponenter kommer flaska då jag inte för flera skärmar eller über upplösning.

Tack för din input iallafall.

Visa signatur

Numera NUC + TV

Permalänk
Skrivet av Wallman_91:

Om du funderar på ett gtx 580 så tycker ajg att du även ska ta en titt på 7870, presterar likvärdigt med 580 fast är lite billigare(har jag för mig) Helt klart värt att ta en titt på!!

Edit: http://www.sweclockers.com/recension/15131-amd-radeon-hd-7870... Det presterar 2% sämre i snitt än ett 580.

Edit igen: Kollade upp lite priser på Inet. msi 7870 twin frozr 3.3k, msi 580 twin frozr 3.7k.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk

När man uppgraderar komponenter måste man ju tänka på framtiden också såvida du inte planerar att skrota datorn helt när den är gammal. AMD har gått ut med att de ska sluta satsa på processorer i det högre prestanda klasserna så om jag var du skulle jag satsa på att upggradera till en I5 2500K och då samtidigt byta moderkort och ram till DDR3, och För er som tror att man inte kan få det för 4K:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1673117/2012-04-09

Visa signatur

Dator:
Antec P280 | I7 6700K | GTX 980 Ti | 16 GB 2133Mhz DDR4
Skärm: LG UM95 34UM95
Ljud: Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

Ja fast bygga en helt ny är inget alternativ, och frågan är om mina andra komponenter kommer flaska då jag inte för flera skärmar eller über upplösning.

Tack för din input iallafall.

Bry dig inte om honom, din dator klarar sig fint ett par år till så länge du byter grafikkort. som sagt, vänd dig till marknaden och se vad du kan få tag på. Ärligt talat så är det inte många spel som drar nytta utav ett strongt grafikkort och det kan därför vara dumt att betala allt för mycket pengar för något som du ändå inte utnyttjar fullt ut. 580, 7970, 7870, 680 är alla bra grafikkort värda att tänka över. Jag köpte mitt 580 för att det var såpass prisvärt att få det begagnat strax innan 680-release. Men gör som du vill, starkt eller ganska starkt grafikkort, hursom vänd dig till marknaden.

Permalänk

Har du några problem med det bygget du har nu? Vad du kan göra är att vänta tills nya playstation eller xbox kommer, då lär spelgrafik ändras rejält. Nu är nästan alla spel dx9, men dx11 kommer bli användbart när spelkonsolerna kommer. Det som klarar det som framtida konsolerna kör borde räcka ungefär lika länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

Varför vill du inte ha referenskort? 680t är i alla fall väldigt tyst i referens faktiskt

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_PC_Gamer:

När man uppgraderar komponenter måste man ju tänka på framtiden också såvida du inte planerar att skrota datorn helt när den är gammal. AMD har gått ut med att de ska sluta satsa på processorer i det högre prestanda klasserna så om jag var du skulle jag satsa på att upggradera till en I5 2500K och då samtidigt byta moderkort och ram till DDR3, och För er som tror att man inte kan få det för 4K:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1673117/2012-04-09

När gjorde AMD det?

Edit hittade en text själv.

Permalänk
Medlem

Du har ju en rätt trevlig maskin om än nått år gammal.

1. Nytt graffakort. Där kommer du märka mest skillnad, sen är det ju en smakfråga om det du fortsätter med nVidia eller testar på Ati.
2. Nytt moderkort med DDR3 minnen. Det står inte hur mycket minne du har men DDR3 är billigt och 16G är överkommligt. Köper du ett AM3+ moderkort kan du köra vidare på din CPU som du klockat trevligt (om du vågar hoppas att Piledriver lyckas lösa problem Bulldozer har)
3. Vattenkylning, du har en massa fläktar idag och vattenkylning till cpun, att gå all in på fullständig vattenkylning kan få ditt system att hålla stabilare temperaturer och lägre ljudnivå.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Du har ju en rätt trevlig maskin om än nått år gammal.

1. Nytt graffakort. Där kommer du märka mest skillnad, sen är det ju en smakfråga om det du fortsätter med nVidia eller testar på Ati.
2. Nytt moderkort med DDR3 minnen. Det står inte hur mycket minne du har men DDR3 är billigt och 16G är överkommligt. Köper du ett AM3+ moderkort kan du köra vidare på din CPU som du klockat trevligt (om du vågar hoppas att Piledriver lyckas lösa problem Bulldozer har)
3. Vattenkylning, du har en massa fläktar idag och vattenkylning till cpun, att gå all in på fullständig vattenkylning kan få ditt system att hålla stabilare temperaturer och lägre ljudnivå.

Först och främst: Tack allihopa för er otroligt snabba och bra input!

Gällande processor så väljer jag nog att avvakta med just det då det verkar som om min processor orkar ett tag till.

Idag har jag inga problem med burken förutom att grafikkortet känns lite svagt. Tyvärr känns det som om jag måste byta chassi för vattenkylning på allt. Och då får jag byta skrivbord också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Numera NUC + TV

Permalänk
Medlem

Och nu till min slutgiltiga fråga: 7870 eller gtx 580 om vi pratar samma pengar?

Visa signatur

Numera NUC + TV

Permalänk
Skrivet av Shamzin:

Och nu till min slutgiltiga fråga: 7870 eller gtx 580 om vi pratar samma pengar?

Skulle nog köra med 7870 då det är strömsnålare(28nm) stödjer PCI-E 3.0 (bra om du ska köra CF) samt directX 11.1(inte så viktigt). Inte så jättestora grejer men prestandaskillnaden är ju så pass liten.

OBS! PCI-E 3.0 stöds endast om du har en kompatibel CPU samt Moderkort(ivy bridge)

Visa signatur

Dator:
Antec P280 | I7 6700K | GTX 980 Ti | 16 GB 2133Mhz DDR4
Skärm: LG UM95 34UM95
Ljud: Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_PC_Gamer:

Skulle nog köra med 7870 då det är strömsnålare(28nm) stödjer PCI-E 3.0 (bra om du ska köra CF) samt directX 11.1(inte så viktigt). Inte så jättestora grejer men prestandaskillnaden är ju så pass liten.

OBS! PCI-E 3.0 stöds endast om du har en kompatibel CPU samt Moderkort(ivy bridge)

Har hittat ett ASUS GTX 580 DCII (Nytt) för samma pengar som ett ASUS 7870 DCII (Nytt), strömförbrukning är inte en faktor i mitt fall.
Dock överklockningsmöjligheter, temperatur samt ljudnivå

Vad ska jag köra på?

Kom igen nu gott folk, ikväll ska jag lägga beställningen

Visa signatur

Numera NUC + TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

Har hittat ett ASUS GTX 580 DCII (Nytt) för samma pengar som ett ASUS 7870 DCII (Nytt), strömförbrukning är inte en faktor i mitt fall.
Dock överklockningsmöjligheter, temperatur samt ljudnivå

Vad ska jag köra på?

Kom igen nu gott folk, ikväll ska jag lägga beställningen

DCII som DCII, jag har tidigare rekommenderat 580 men om du hittar 7870 och 580 för samma pris så är väl 7870 ett bättre alternativ. Drar mindre ström och tillåter på så vis lägre ljudnivåer och bättre klockningspotential. Personligen rekommenderar jag fortfarande att leta 580 på marknaden, du kan komma över ett för dryga 2k vilket är riktigt prisvärt! Men om du vill köpa nytt för lite mera pengar så är 7870 the way to go!

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebrra3:

DCII som DCII, jag har tidigare rekommenderat 580 men om du hittar 7870 och 580 för samma pris så är väl 7870 ett bättre alternativ. Drar mindre ström och tillåter på så vis lägre ljudnivåer och bättre klockningspotential. Personligen rekommenderar jag fortfarande att leta 580 på marknaden, du kan komma över ett för dryga 2k vilket är riktigt prisvärt! Men om du vill köpa nytt för lite mera pengar så är 7870 the way to go!

Lycka till!

Jag lutar lite åt detta,Sapphire 7870 OC Edition har dock ingen erfarenhet av Sapphire.

Bra eller anus?

Visa signatur

Numera NUC + TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

Jag lutar lite åt detta,Sapphire 7870 OC Edition har dock ingen erfarenhet av Sapphire.

Bra eller anus?

Grymt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

Grymt bra.

Har du någon fakta bakom det eller är det din åsikt just allmänt?

Visa signatur

Numera NUC + TV

Permalänk
Avstängd

gäller 5% rabatten ännu på cdon? tänkte då får han ju 7870 ännu bliigare

blir 3030 om du får 5% rabatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

Bra eller anus?

Säkert jättebra, även om jag inte har någon erfarenhet från just Saphire. Dock älskar jag verkligen DC2-kylaren och skulle nog lagt någon hundring till för den istället. En annan bra grej jag glömt är att 7870 har 2gb vram medans 580 har 1.5gb.

Permalänk
Medlem

Just min tanke, därav CDON länken:)

Se även deras GTX 580 för nån hundralapp mer på deras fyndvaror.

Visa signatur

Numera NUC + TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebrra3:

Säkert jättebra, även om jag inte har någon erfarenhet från just Saphire. Dock älskar jag verkligen DC2-kylaren och skulle nog lagt någon hundring till för den istället. En annan bra grej jag glömt är att 7870 har 2gb vram medans 580 har 1.5gb.

Jag öppnade faktiskt upp mitt chassi och mätte om en DCII fick plats. Tyvärr verkar det bli på det berömda håret:(

Och som jag skrev innan: Måste jag byta chassi, så innebär det ett nytt skrivbord/databord här hemma.
Tyvärr innebär den ekvationen också en ilsken sambo med svält som följd för mig...

Visa signatur

Numera NUC + TV

Permalänk
Avstängd

Förflyttning fixad!

*tråd flyttad till rätt forumdel*

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB