Permalänk
Medlem

Fick grejjerna idag. Professorn från Inet och resten från JME. Dock så följde det inte med kylpasta men väl en jordgubbsstång. Tack Inet.
Ny beställning och påsken ska nog klara sig ändå men trist med fraktkostnaden. =/

Ok tillbaka igen med en ny ändring. I instruktionerna till processorn stod det att thermal interface redan var applicerat på kylaren. Är det bara att rocka då eller krävs meckande med kylpasta också? Ska jag isf ta bort det som redan finns på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ari_Gold:

Fick grejjerna idag. Professorn från Inet och resten från JME. Dock så följde det inte med kylpasta men väl en jordgubbsstång. Tack Inet.
Ny beställning och påsken ska nog klara sig ändå men trist med fraktkostnaden. =/

Ok tillbaka igen med en ny ändring. I instruktionerna till processorn stod det att thermal interface redan var applicerat på kylaren. Är det bara att rocka då eller krävs meckande med kylpasta också? Ska jag isf ta bort det som redan finns på?

Om det thermal interface innebär en grå klibbig massa så är det bara att rocka på. Gjorde jag iaf, fungerade klockrent.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ari_Gold:

Under April kan du slippa fraktkostnaden helt, http://www.inet.se/produkt/6101375/fraktfritt-indomo-se

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calon:

Om det thermal interface innebär en grå klibbig massa så är det bara att rocka på. Gjorde jag iaf, fungerade klockrent.

Tackar. Köpte ju samma processor som dig. Då blir det bygga lite ikväll då kanske. Hur gick det att undervolta? Kollade lite på sweclockers sista test på a8 där de även anger stabila siffror för undervoltning. Funderar även på att testa att köra utan processorfläkten då jag bygger i en sugo 5a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ari_Gold:

Tackar. Köpte ju samma processor som dig. Då blir det bygga lite ikväll då kanske. Hur gick det att undervolta? Kollade lite på sweclockers sista test på a8 där de även anger stabila siffror för undervoltning. Funderar även på att testa att köra utan processorfläkten då jag bygger i en sugo 5a.

Har inte gett undervoltningen ett ärligt försök än, kan du länka till siffrorna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calon:

Har inte gett undervoltningen ett ärligt försök än, kan du länka till siffrorna?

Here you go.
There you go.

Edit: Bör man undervolta även grafikdelen eller bara processordelen?

Permalänk

Tänkte sätta ihop min första HTPC som ska kunna spela upp såväl HD-material som 3D och 7.1-ljud via förstärkare och sedan vidare till TV och projektor. Den ska även vara tyst och sval då den ska stå i en mediabänk!

Har tänkt mig följande delar:
Chassi: Lian Li PC-Q08 B
Moderkort: Asus F1A75-I Deluxe
Processor: AMD Athlon II x4 651 3,0 GHz Socket FM1 Box
CPU-kylare: Noctua NH-U9DO
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 550 Ti OC HDMI Dual-DVI 1 GB
Ljudkort: Asus Xonar HDAV1,3 Slim
SSD: Intel 520 Series 2,5'' SSD 60 GB
Nätaggregat: Cooler Master Silent II 420W
DDR3: Corsair Vengeance Low Profile Blue DDR3 PC12800/1600 MHz CL9 2x4 GB
Blu-Ray: Asus BW-12B1LT

Film och musik mm ska skickas via NAS och styras med Logitech DiNovo Mini med Win7 som OS.

Är dessa delar kompatibla med varandra och går dem in i chassit (har även funderingar på Antec Fusion Remote Max och Lian Li PC-V351B) eller är jag helt ute och cyklar?

Vore tacksam för svar och förbättringar eller bara rent allmänna åsikter på bygget!

Permalänk

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2129380&view=m

Kommer dessa att passa? Kommer jag kunna spela upp 1080p osv?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smakaroni:

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2129380&view=m

Kommer dessa att passa? Kommer jag kunna spela upp 1080p osv?

Tack på förhand

Det kommer passa alldeles utmärkt, dock så kan du lika bra ta Sugo 05B med 300W och spara någon hundring - den setupen kanske kommer dra 70W som max...

Fast du får ju en Llano setup för samma peng som det E450-kortet... värt att fundera på kanske!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av stalkalle:

Tänkte sätta ihop min första HTPC som ska kunna spela upp såväl HD-material som 3D och 7.1-ljud via förstärkare och sedan vidare till TV och projektor. Den ska även vara tyst och sval då den ska stå i en mediabänk!

Har tänkt mig följande delar:
Chassi: Lian Li PC-Q08 B
Moderkort: Asus F1A75-I Deluxe
Processor: AMD Athlon II x4 651 3,0 GHz Socket FM1 Box
CPU-kylare: Noctua NH-U9DO
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 550 Ti OC HDMI Dual-DVI 1 GB
Ljudkort: Asus Xonar HDAV1,3 Slim
SSD: Intel 520 Series 2,5'' SSD 60 GB
Nätaggregat: Cooler Master Silent II 420W
DDR3: Corsair Vengeance Low Profile Blue DDR3 PC12800/1600 MHz CL9 2x4 GB
Blu-Ray: Asus BW-12B1LT

Film och musik mm ska skickas via NAS och styras med Logitech DiNovo Mini med Win7 som OS.

Är dessa delar kompatibla med varandra och går dem in i chassit (har även funderingar på Antec Fusion Remote Max och Lian Li PC-V351B) eller är jag helt ute och cyklar?

Vore tacksam för svar och förbättringar eller bara rent allmänna åsikter på bygget!

Varför ljudkort?

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R

Permalänk
Skrivet av nafs:

Varför ljudkort?

Tanken är att få bitstreamat HD-ljud från Blurays i full kvalité samt att ett dedikerat ljudkort lyfter musiken några snäpp på alla plan jämfört med det som kommer med moderkortet!

Undrar dock fortfarande om delarna i sig är kompatibla med varandra och går in i chassit eller om jag ska göra några förändringar?

Permalänk
Medlem

Ska för första gången bygga mig en HTPC och tänkte se om jag kan få lite feedback.

Tanken är något i stil med detta:
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2130484&view=m

Har ännu inte valt något chassi eller nätagg så hade uppskattat tips. Är i första hand ute efter ett mITX.

Något annat jag borde ändra på i mitt paket? Är det tillräckligt kraftfullt för film?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stalkalle:

Tanken är att få bitstreamat HD-ljud från Blurays i full kvalité samt att ett dedikerat ljudkort lyfter musiken några snäpp på alla plan jämfört med det som kommer med moderkortet!

Ok, det var ett ljudkort med HDMI - då är jag med.
Dock är jag skeptisk till att det blir så stor skillnad då D/A omvandlingen sker i Receivern i båda fallen - men du har förhoppningsvis erfarenheter av det så då är det ju upp till dig.

Bitstreamat får du ju via HDMI:n på grafikkortet oxo.

Citat:

Undrar dock fortfarande om delarna i sig är kompatibla med varandra och går in i chassit eller om jag ska göra några förändringar?

Passar gör det men du får problem att både ha ett ljudkort och ett separat grafikkort då moderkortet bara har en PCI-slot. Så antingen kör du med en annan processor med integrerad grafikdel a la A4/A6/A8 eller så får du köra ljudet via grafikkortets HDMI-gränssnitt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sponkan:

Ska för första gången bygga mig en HTPC och tänkte se om jag kan få lite feedback.

Tanken är något i stil med detta:
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2130484&view=m

Har ännu inte valt något chassi eller nätagg så hade uppskattat tips. Är i första hand ute efter ett mITX.

Något annat jag borde ändra på i mitt paket? Är det tillräckligt kraftfullt för film?

Tack på förhand!

Det där fixar allt som för film och musik. Jag hade nog dock lagt till en hundring för att få en A6 3500 som har en kärna till och en vassare grafikdel.

Chassi är ju mycket av en smaksak, vad har du för budget och vill du ha DVD-utseende eller kub-utseende på chassit?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Det där fixar allt som för film och musik. Jag hade nog dock lagt till en hundring för att få en A6 3500 som har en kärna till och en vassare grafikdel.

Chassi är ju mycket av en smaksak, vad har du för budget och vill du ha DVD-utseende eller kub-utseende på chassit?

Underbart. Ja en A6 3500 kanske är smartare med tanke på den lilla prisskillnaden. Får nog bli en sådan.

När de kommer till budget på chassi/nätagg har jag inte bestämt mig, har för dålig koll på vad vettiga saker kostar till htpc. Är alltså ganska öppen för olika priser, men helst inte i 2000 kr klassen.

När de kommer till form, dvd eller kub, har de inte heller någon större betydelse, men ett stort plus är om lådan håller sig tyst och kall och det kanske ett kub-chassi är bättre på?

Har tittat lite på Fractal Design Array R2 300W, är det chassit något att ha? Är ett 300w nätagg overkill för detta system?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inhandlade
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=634224 då det är slimmat nog att rymmas i min TV-bänk. Verkar se najs ut för priset också, tycker jag.

Läste någon review som sade att Scythe Big Shuriken II är högljudd. Några här som har den kylaren eller någon annan i samma storlek som de kan rekommendera? Hade tänkt köra min 2600K i stock alt. nedklockad/undervoltad i HTPC (ja, överkill.) medan min desktop får en 3770K.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av sponkan:

Underbart. Ja en A6 3500 kanske är smartare med tanke på den lilla prisskillnaden. Får nog bli en sådan.

När de kommer till budget på chassi/nätagg har jag inte bestämt mig, har för dålig koll på vad vettiga saker kostar till htpc. Är alltså ganska öppen för olika priser, men helst inte i 2000 kr klassen.

När de kommer till form, dvd eller kub, har de inte heller någon större betydelse, men ett stort plus är om lådan håller sig tyst och kall och det kanske ett kub-chassi är bättre på?

Har tittat lite på Fractal Design Array R2 300W, är det chassit något att ha? Är ett 300w nätagg overkill för detta system?

Skickades från m.sweclockers.com

300W är overkill ja, men du hitar ju inte några vanliga Nätagg som är billiga som har mindre än så. Det tystaste alternativet är ju ett passivt nätagg la Seasonic X-460FL 460W eller en picoPSU på tex 150W. Men då kostar dessa bara i sig runt tusenlappen. MEn kompleterar man med ett billigare chassi för sisådär 5-600:- så kanske det är ett alternativ.

Ett alternativ som är ganska priseffektivt är Silverstone Lascala LC19B för runt lusentappen (beroende på vilken variant man tar) där det ingår en passiv 120W PSU. Det är på gränsen för den setupen, men bara under full last. Kanske kan bli tajt med originalkylaren i det chassit oxo...

Fractal är det många som gillar, men jag har läst att en del tycker kylningen är lite sisådär då den bara har en fläkt. Lian Li PC-Q25 kan ju vara ett alternativ till Arrayen.

Det finns för många alternativ för att detta ska vara lätt... Men att satsa på ett bra nätagg och chassi som är utbyggnadsbara kan ju vara taktiskt ur framtidshänseende!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Inhandlade
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=634224 då det är slimmat nog att rymmas i min TV-bänk. Verkar se najs ut för priset också, tycker jag.

Läste någon review som sade att Scythe Big Shuriken II är högljudd. Några här som har den kylaren eller någon annan i samma storlek som de kan rekommendera? Hade tänkt köra min 2600K i stock alt. nedklockad/undervoltad i HTPC (ja, överkill.) medan min desktop får en 3770K.

Högljudd, beror väl på vad man jämför med. Om du jämför med stock-kylaren så är den nog tyyyyyyst... Men i fullt blås lär den kunna låta en del - men en HTPC belastas ju inte så hårt...

hade man fått plats med en Noctua NH-L12 så hade det ju varit trevligt men nu är ju CPU-kylar höjden begränsad till 70mm så då finns det inte så många att välja på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Såg nu efter mitt köp att Sugo 05 300W också finns med USB 3.0 nu.
Men jag är rätt nöjd. Inte helt klar med nervoltningen ännu... Fick ner CPU till 1.2V men sen vet jag inte vilket mer värde jag ska dra ner... Ska testa mig fram lite när jag får mer tid...

Både CPU- och Lådfläkt låter en del... ska se om jag kan sakta ner dem en del också. Dock vill jag påpeka att detta inte stört mig vid filmtittande då jag helt går ini filmen. Ser ingen mening med att sitta och koncentrera mig på om jag hör något annat som ev skulle kunna störa.

Moderkortets medföljande fjärrka/tangentbord säljer jag gärna om någon vill ha. Köpte till en DiNovi mini ist.

Permalänk
Medlem

Nu är det dags!

Hej kära vänner

Det är nu dags för mig att flytta upp stationära PC'n som har använts som HTPC till övervåningen så jag tänkte nu inhandla en smidig liten HTPC och skulle behöva era råd och tankar då jag är rätt så off nu för tiden.

Jag kan börja med att specificera vad jag hade tänkt mig.

* Jag ska köra XBMC på den, och Windows 7 i botten
* Ska i princip bara användas till att se på film och serier och spela musik
* Måste vara tyst (helst fläktlös) och helst dra väldigt lite ström
* Klara av att skicka ut bitströmmat ljud via HDMI
* Ska bara ha en SSD-disk i den och köra OS:et på, sen streama från min stationära PC och i framtiden en NAS
* Behöver inte ha ha någon Blu-Ray eller DVD-spelare
* Stilrent litet chassi då jag varken ska ha DVD eller några diskar förutom SSD'n i
* Ska klara av 24p
* 3d vore också trevligt om den fixade, beror dock på priset

Prisnivå, max 4000:-

det är säkert nåt mer jag inte tänker på nu

Jag sneglade lite mot en Zotac AD02 för nåt år sen med ADM LLano, men jag vet inte hur dom står sig längre, lär ju finnas bättre grejer?

Dessutom är det ju alltid bättre att sätta ihop egna grejer.

Kom gärna med förslag och råd!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av e2zippo:

Hej kära vänner

Det är nu dags för mig att flytta upp stationära PC'n som har använts som HTPC till övervåningen så jag tänkte nu inhandla en smidig liten HTPC och skulle behöva era råd och tankar då jag är rätt så off nu för tiden.

Jag kan börja med att specificera vad jag hade tänkt mig.

* Jag ska köra XBMC på den, och Windows 7 i botten
* Ska i princip bara användas till att se på film och serier och spela musik
* Måste vara tyst (helst fläktlös) och helst dra väldigt lite ström
* Klara av att skicka ut bitströmmat ljud via HDMI
* Ska bara ha en SSD-disk i den och köra OS:et på, sen streama från min stationära PC och i framtiden en NAS
* Behöver inte ha ha någon Blu-Ray eller DVD-spelare
* Stilrent litet chassi då jag varken ska ha DVD eller några diskar förutom SSD'n i
* Ska klara av 24p
* 3d vore också trevligt om den fixade, beror dock på priset

Prisnivå, max 4000:-

det är säkert nåt mer jag inte tänker på nu

Jag sneglade lite mot en Zotac AD02 för nåt år sen med ADM LLano, men jag vet inte hur dom står sig längre, lär ju finnas bättre grejer?

Dessutom är det ju alltid bättre att sätta ihop egna grejer.

Kom gärna med förslag och råd!

Tack på förhand!

Helt fläktlöst så är det ju E350 eller E450 om du vill ha 3D-stödet som passar bäst. Snåla och passivt kylda - dock så har en del problem att få igång 3D med E450 men det har en del med värre setupar oxo.

Chassi, kolla på Streacoms chassin - de är stilrena men det blir lite dyrare då de kräver en picoPSU. Lite mer priseffektivt är Silverstone Lascala LC19B då det har inkluderat 120W passiv PSU, om man gillar den formfaktorn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Helt fläktlöst så är det ju E350 eller E450 om du vill ha 3D-stödet som passar bäst. Snåla och passivt kylda - dock så har en del problem att få igång 3D med E450 men det har en del med värre setupar oxo.

Chassi, kolla på Streacoms chassin - de är stilrena men det blir lite dyrare då de kräver en picoPSU. Lite mer priseffektivt är Silverstone Lascala LC19B då det har inkluderat 120W passiv PSU, om man gillar den formfaktorn.

Tack för dom tipsen, ska kika lite närmare få se!

Permalänk
Medlem

Hallå igen!

Nu har jag spanat runt lite och funderat och kommit fram till att det svåraste att hitta/bestämma sig för är chassi och nätagg.

Såhär ser listan ut hitills

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2135476&view=m

Jag hade tänk att stoppa i en 3,5" 2TB disk samt en SSD som systemdisk.

Jag behöver som sagt hjälp att hitta ett snyggt chassi och ett nätagg som helst är helt fläktlöst, för runt 1500:-

Minnena spelar väl mindre roll, rekommendera gärna några billigare/bättre!

/Martin

Permalänk
Medlem
Skrivet av e2zippo:

Hallå igen!

Nu har jag spanat runt lite och funderat och kommit fram till att det svåraste att hitta/bestämma sig för är chassi och nätagg.

Såhär ser listan ut hitills

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2135476&view=m

Jag hade tänk att stoppa i en 3,5" 2TB disk samt en SSD som systemdisk.

Jag behöver som sagt hjälp att hitta ett snyggt chassi och ett nätagg som helst är helt fläktlöst, för runt 1500:-

Minnena spelar väl mindre roll, rekommendera gärna några billigare/bättre!

/Martin

I listan ahr du ett chassi som har heatpipes och kylfläns integrerat, känns jäkligt onödigt att lägga pengarna på det när du har valt ett moderkort som redan är passivt kylt. Så antingen byter du moderkortet och kör på en diskret lösning, dvs moderkort + CPU + eventuellt grafkkort eller så kan du gå "ner" till något annat Streacom chassi och spara några hundralappar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

I listan ahr du ett chassi som har heatpipes och kylfläns integrerat, känns jäkligt onödigt att lägga pengarna på det när du har valt ett moderkort som redan är passivt kylt. Så antingen byter du moderkortet och kör på en diskret lösning, dvs moderkort + CPU + eventuellt grafkkort eller så kan du gå "ner" till något annat Streacom chassi och spara några hundralappar.

Ja, chassit kändes lite overkill, böt ut det mot ett Streacom F7C nu som hade det jag var ute efter.

Då återstår nätagget, hur funkar ett picopsu egentligen, det som jag har lagt till i min lista är väl utan adapter, så vilken sån ska man ha?

Eller är det bättre att köpa ett fläktlöst Seasonic?

Permalänk
Medlem

Synpunkter önskas innan beställning

Hej på er
Nu är jag riktigt nära beställning efter mycket läsning och funderande:
Här är listan: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=1038447&view=m

Några frågor:
- Finns det bättre alternativ för de pengarna?
- Någon komponent som det finns bättre alternativ till som är värt att byta ut?

nafs: du är ju väldigt aktiv här och verkar kunnig, skulle uppskatta dina råd om du orkar ta dig tid

(kommer inte beställa 2st blue-ray läsare, har bara inte bestämt mig ännu)

Permalänk
Medlem
Skrivet av e2zippo:

Ja, chassit kändes lite overkill, böt ut det mot ett Streacom F7C nu som hade det jag var ute efter.

Då återstår nätagget, hur funkar ett picopsu egentligen, det som jag har lagt till i min lista är väl utan adapter, så vilken sån ska man ha?

Eller är det bättre att köpa ett fläktlöst Seasonic?

Ett Seasonic får du ju inte in i ett sådan chassi, de är ju nästan lika stora... Men visst hade det varit BÄST men knappast nödvändigt. Den picoPSU du hittat borde klara en E450-bräda lätt med rätt AC/DC-adapter till.

En picoPSU består av ett litet kretskort som sitter på strömkontakten som man sätter i moderkortet samt kablar till HD och annat. Från det lilla kretskortet, som i princip bara är en spänningsdelare, så går de olika kablarna till HD och annat.

Sedan behöver man en 230/12V adapter som kopplas till kretskortet. Tex någon av dessa beroende på vilken effekt man behöver. Har man tur kan man ju ha en 12V-adapter med tillräcklig effekt ligga och skräpa hemma och är det fel kontakt på den så är det ju bara att byta själva kontakten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Ett Seasonic får du ju inte in i ett sådan chassi, de är ju nästan lika stora... Men visst hade det varit BÄST men knappast nödvändigt. Den picoPSU du hittat borde klara en E450-bräda lätt med rätt AC/DC-adapter till.

En picoPSU består av ett litet kretskort som sitter på strömkontakten som man sätter i moderkortet samt kablar till HD och annat. Från det lilla kretskortet, som i princip bara är en spänningsdelare, så går de olika kablarna till HD och annat.

Sedan behöver man en 230/12V adapter som kopplas till kretskortet. Tex någon av dessa beroende på vilken effekt man behöver. Har man tur kan man ju ha en 12V-adapter med tillräcklig effekt ligga och skräpa hemma och är det fel kontakt på den så är det ju bara att byta själva kontakten.

Jag satt i helgen och läste på och kom till sist fram till det här paketet som jag beställde igår, det känns bra!

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2135757&view=m

Enda som jag är lite skeptisk över är om Schyte Big Shuriken kommer slå i ram-minnet, men jag har för mig att jag läste att det skulle funka med full-size minnen, samt att flläkten på den eventuellt kan vara lite högljudd, dock så lär man inte behöva köra den på max på A6-3500 som har ett TDP-värde på 65w.

Hoppas få grejerna på onsdag!

Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e2zippo:

Jag satt i helgen och läste på och kom till sist fram till det här paketet som jag beställde igår, det känns bra!

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2135757&view=m

Enda som jag är lite skeptisk över är om Schyte Big Shuriken kommer slå i ram-minnet, men jag har för mig att jag läste att det skulle funka med full-size minnen, samt att flläkten på den eventuellt kan vara lite högljudd, dock så lär man inte behöva köra den på max på A6-3500 som har ett TDP-värde på 65w.

Hoppas få grejerna på onsdag!

Tack för hjälpen.

Har du koll på Shuriken får plats i det chassit?
Med plåten för diskar monterad så blir det rätt dålig höjd kvar för för CPU-kylaren... Kolla in manualen.

Men ska du inte ha någon optisk läsare så kan du ju tejpa fast SSD-disken på en vägg eller i taket och ta bort den plåten och således kanske få plats för kylaren...

Shuriken kan ju låta när den behöver gå för fullt, men i lågläge är den så tyst man kan begära - och jag tvivlar att den kommer behöva varava upp speciellt ofta i den setupen och i HTPC-bruk. Man kan ju dessutom strypa den till en viss högsta nivå, till en kostnad av högre temp vid last, om man vill.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Har du koll på Shuriken får plats i det chassit?
Med plåten för diskar monterad så blir det rätt dålig höjd kvar för för CPU-kylaren... Kolla in manualen.

Men ska du inte ha någon optisk läsare så kan du ju tejpa fast SSD-disken på en vägg eller i taket och ta bort den plåten och således kanske få plats för kylaren...

Shuriken kan ju låta när den behöver gå för fullt, men i lågläge är den så tyst man kan begära - och jag tvivlar att den kommer behöva varava upp speciellt ofta i den setupen och i HTPC-bruk. Man kan ju dessutom strypa den till en viss högsta nivå, till en kostnad av högre temp vid last, om man vill.

Nu blir jag lite orolig när du säger sådär, jag hoppas såklart att den får plats! Och om inte den får plats vilken kylare skulle man då köra med, det är ju inte många som är lägre?!

Grejerna verkar komma imorgon eller på onsdag så det visar sig väl, annars kanske man går göra nån fullösning som sagt och ta bort plåten eventuellt, men det känns inte helt ok.

Såg även att manualen du länkade till var ett Wesena-chassi? Men det såg precis ut som Streacom-chassit, det kanske är samma?

Angående cpu-kylaren så var det väl ungefär så jag hade tänkt, att ställa ner RPM:en på den så den inte ska låta nånting.