Ok om vi börjar såhär för de första är agility en budget ssd.. så vi får de ur vägen.
din SSD har inget med din moderkort logga att göra så vi kan ta den ur ekvationen direkt..
När moderkorts loggan e framme så gör ditt moderkort en POST check alltså den kollar dinna minnen, cpu, temperaturer , alla portar (sata,usb,jimcron,raid settings) ect ect..
Så vill du ha snabbare boot så är det i din bios du måste ändra.. på vissa moderkort finns det en inställning som heter fast boot.
ibland kan man ställa ner tiden den visar portarna som den söker igenom t.ex på mitt Z68 pro moderkort stod den på 5 sec och ja satte ner den till 1 ect..
Det som e mest viktigt är dock att du ställer bort alla portar och skit du ej behöver... t.ex jag använder bara intel sata 3 och 2 portal på mitt moderkort så jag ställde bort marvels sata 3 portar, jimcrons port, usb3 ect ect.
Det sänkte min boot tid ca 15 sec.
Hoppas de hjälper.. DIN SSD hjälper bara när windows laddar som du säger tar ca 7 sec.. den kan som sagt ej påverka din POST check som bios gör i början av varje startup.