USA - Surfplatta 3000 kr ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastforward:

Fast tillkommer det inte VAT (typ moms) på ca 10%?

Jag är också sugen på att köpa samma platta i USA. Egentligen var jag mest inställd på en Android men Apple ligger faktiskt riktigt bra till i pris på ipad.

Var inne på Apple igår igen och blev upplyst om det ;P 499 som är grundpriset, blir 545 ungefär i kassan... Då är det bara ungefär 600 kr skilnad mot Sverige. Frågan är om det är värt då..

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Skrivet av erikom:

Var inne på Apple igår igen och blev upplyst om det ;P 499 som är grundpriset, blir 545 ungefär i kassan... Då är det bara ungefär 600 kr skilnad mot Sverige. Frågan är om det är värt då..

Jag tycker det vore värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

Alla pengar mindre än i Sverige är väl värt det?

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av erikom:

Skrivet av Bennystreetracer:

Jag tycker det vore värt det.

Skrivet av Shamzin:

Alla pengar mindre än i Sverige är väl värt det?

Tycker inte det är värt det. I Sverige får du 3 års reklamationsrätt (även om Apple försöker att blåsa folk på det) och kanske högre andrahandsvärde om man har ett svenskt kvitto. Vet inte hur världsgarantin fungerar ifall man behöver skicka in plattan... Vem betalar?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Tycker inte det är värt det. I Sverige får du 3 års reklamationsrätt (även om Apple försöker att blåsa folk på det) och kanske högre andrahandsvärde om man har ett svenskt kvitto. Vet inte hur världsgarantin fungerar ifall man behöver skicka in plattan... Vem betalar?

Apple har världsgaranti, alltså det är bara att man kontaktar Apple . Har för mig att Apple hämtar produkten.
Apple har en av den bästa supporten, har läst flera ärenden är supporten har hjälpt folk efter garantin har gått ut.

Permalänk
Hedersmedlem

Apple har världsgaranti, alltså det är bara att man kontaktar Apple . Har för mig att Apple hämtar produkten.
Apple har en av den bästa supporten, har läst flera ärenden är supporten har hjälpt folk efter garantin har gått ut.

Själv har jag hört att Apple oftast skiter i folk när garantin har gått ut vilket är ett brott mot konsumentköpslagen.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Själv har jag hört att Apple oftast skiter i folk när garantin har gått ut vilket är ett brott mot konsumentköpslagen.

När jag googlat hitta jag en tråd på flashback, väldigt positiva saker stog där.
Apple har vunnit tester där de har haft bäst support.
https://www.flashback.org/t1717200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eppebansen:

Jag gjorde en snabb jämförelse sen så och jag förstår att tycker allt är perfekt för man vill ju inte kritisera sin produkt man köpt och sen om man håller dem jämte varandra så känner man skillnader på tjocklek och vikt. Sen så är den mkt varmare än ipad 2 och det är ett mycket större hopp mellan ipad 1 och 2. Inse det. Men tjockleken och vikten är ingen betydande faktor sen kan man fundera på om man vill lägga 1000kr om man ser till fördelar och nackdelar.
Edit: värmen har en betydande faktor men om jag skulle köpa en av dem så skulle jag nog vilja ta en närmare titt på dem.

Tänk till lite nästa gång när du ska citera någon

51g och 0,6mm jo du borde jobba på posten som våg, inget trollande alls. Men 4ggr så många pixlar är knappt märkbart och inte värt 800:-. Hur är värmen ett problem? Tror du att den bränns?

Lite hårda fakta
http://www.apple.com/se/ipad/compare/

[edit]Jag har en iPad2 som jag är sjukt nöjd med förutom den kassa upplösningen. Skulle inte märka om den var 51g tyngre eller 0,6mm tjockare. Att den är ljummen ser jag nästan som en bonus.[/edit]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartenKL:

51g och 0,6mm jo du borde jobba på posten som våg, inget trollande alls. Men 4ggr så många pixlar är knappt märkbart och inte värt 800:-. Hur är värmen ett problem? Tror du att den bränns?

Lite hårda fakta
http://www.apple.com/se/ipad/compare/

[edit]Jag har en iPad2 som jag är sjukt nöjd med förutom den kassa upplösningen. Skulle inte märka om den var 51g tyngre eller 0,6mm tjockare. Att den är ljummen ser jag nästan som en bonus.[/edit]

Ibland känns det som om andra säger det jag vill säga fast med mycket roligare ord.
Jobba på posten, klockrent!

I övrigt håller jag med, haft både 1:an och har 3:an nu.
Värmen är knappt märkbar men dock behaglig i handen, upplösningen och bildkvaliteten är oslagbar.

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartenKL:

Tror du att den bränns?

Nej men folk har haft problem med att den blir överhettad

Permalänk
Skrivet av eppebansen:

Den överhettas inte.
Den kan bli lite ljummen!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eppebansen:

Nej det stämmer inte.

Permalänk

Den överhettas inte.
Den kan bli lite ljummen!

ljummen är väl en underdrift, min blir ibland riktigt varm, och det är när jag bara sitter och surfar, konstigt nog håller den oftast relativt låga temps när man spelar...

Enorm temperaturskillnad mellan iPad 2 och 3 iaf.

Antar att han menar överhettas som att bli väldigt varm, för har aldrig hört talas om någon som har fått problem med mjuk/hårdvaran pga värmen.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartenKL:

Nej det stämmer inte.

räcker det inte med att en skriver den

Permalänk
Medlem

Ipadens grafikprocessor presterar bättre än Transformens.

Och? De har helt skilda OS och appar därför är en jämförelse mellan hårdvara som att jämföra bildar efter deras färg.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Ja Apple har worldwide warranty. När du tar med den hem så se till att du har kastat kartong o allt som kan avslöja att du köpt den i USA. Kvittot det gömmer du på ett bra ställe.

Sen riskerna kan jag inte uttala mig om. Men det viktigaste är att kasta kartongen.

Har en fråga angående det.

Jag ska till HongKong i sommar och tänkte köpa mig en Macbook Pro. Nu vet jag inte om de kör med Kinesiskt eller Engelskt tangentbord, men om de kör med Engelskt tangentbord, hur ska jag motbevisa att jag inte köpa den utomlands? Med tanke på det saknar Å Ä Ö. Bara att dra till en dålig historia om "Köpte den av en kompis som köpte den i t.ex USA?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

ljummen är väl en underdrift, min blir ibland riktigt varm, och det är när jag bara sitter och surfar, konstigt nog håller den oftast relativt låga temps när man spelar...

Enorm temperaturskillnad mellan iPad 2 och 3 iaf.

Antar att han menar överhettas som att bli väldigt varm, för har aldrig hört talas om någon som har fått problem med mjuk/hårdvaran pga värmen.

Kan det vara så att när du surfar visar skärmen mycket vitt och värmer således mer än när du spelar?

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Kan det vara så att när du surfar visar skärmen mycket vitt och värmer således mer än när du spelar?

Förstår inte hur det kan vara mer krävande att visa en vit skärm än de mest krävande spelen? Min Zenbook t.ex verkar aldrig speciellt upprörd över surfande.

Ne, att deras nya grafikprocessor skulle pumpa ut sig så över att visa en vit skärm tycker jag verkar skumt

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Här har ni en riktigt bra Ipad 3 Review med bra bild och han jämför med Ipad 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Förstår inte hur det kan vara mer krävande att visa en vit skärm än de mest krävande spelen? Min Zenbook t.ex verkar aldrig speciellt upprörd över surfande.

Ne, att deras nya grafikprocessor skulle pumpa ut sig så över att visa en vit skärm tycker jag verkar skumt

Han menar att skärmen uvecklar mer värme när den vissar vitt än te.x svart. Det är ju med största sannolikhet inte prollen/graffet som utvecklar värme. Utan batteriet och skärmen som utvecklar värmen. Då proccesorn och grafikchipet drar alldeles för lite stöm för att värma hela baksidan.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Skrivet av upl8447:

Han menar att skärmen uvecklar mer värme när den vissar vitt än te.x svart. Det är ju med största sannolikhet inte prollen/graffet som utvecklar värme. Utan batteriet och skärmen som utvecklar värmen. Då proccesorn och grafikchipet drar alldeles för lite stöm för att värma hela baksidan.

Okej, är ju dock baksidan som blir varmast, men får väl lita på det då

Tycker fortfarande att det borde bli lika varmt om inte varmare om skärm, CPU och GPU går på för fulla muggar, samtidigt som batteriet måste ge ström åt hela kalaset?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Okej, är ju dock baksidan som blir varmast, men får väl lita på det då

Tycker fortfarande att det borde bli lika varmt om inte varmare om skärm, CPU och GPU går på för fulla muggar, samtidigt som batteriet måste ge ström åt hela kalaset?

Som du ser nämmde jag även batteriet. Vilket dom har satt in ett större. Vilket jag själv tror är boven. Då det vanligtvis är det som utvecklar mest värme i teleofoner och tablets. En faktor till att den utvecklar mer värme när du surfar. Är nog att den även måste ge störm till anntenen. Men ääven att det som sagt är mycket vitt på internetet och gör att skärmen drar mer batteri som gör batteriet varmare.
Eller det kanske rentav är den ny anntenen som blir varm?

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Hur funkar det med laddaren,tänker på att de har 110V och vi 220.Sköts det automatiskt? Fattar att jag behöver en adapter till kontakten;)

Visa signatur

CPU:Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB Moderkort:MSI Z270 GAMING PRO CARBON GPU:MSI Radeon RX 480 8GB Gaming X Minne: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3000MHz Hdd: WD Black 2TB 7200rpm 64MB Chassi:Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Svart OS:Windows 10 PRO Monitor:AOC G2770PF 27" PSU:Corsair RM750x 750W Mus:Corsair Gaming Scimitar PRO RGB Svart Keyboard:Corsair Gaming K95 RGB Platinum MX Speed DVD/Blu-ray:ASUS Intern BW-16D1HT Headset:Creative Fatal1ty Gaming SSD:Samsung 960 PRO 512GB