Super/tunn bärbar - vad finns det att välja bland?

Permalänk

Super/tunn bärbar - vad finns det att välja bland?

Sambon behöver ny bärbar.
Hon vill ha en riktigt tunn.
Den ska användas till surf/ordbehandling/mail osv. Alltså inga tunga grejer.
Pris under 10.000, helst lägre, ner mot 6-7k om det går.
Vilka alternativ finns det?

De jag funnit är:
Asus Zenbook
Acer S3-951
Dell XPS 13

Har ingen koll längre så hade varit jättetacksam för all hjälp jag kan få.

Visa signatur

Phanteks XT PRO Ultra || Ryzen 7 9800X3D || RTX 3080 || Odyssey G95SC 49" || 32 GB 6000MHz CL30 || WD SN850X || || TR PS123SE || B650 Eagle AX || RME850e ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mårten C:

Sambon behöver ny bärbar.
Hon vill ha en riktigt tunn.
Den ska användas till surf/ordbehandling/mail osv. Alltså inga tunga grejer.
Pris under 10.000, helst lägre, ner mot 6-7k om det går.
Vilka alternativ finns det?

De jag funnit är:
Asus Zenbook
Acer S3-951
Dell XPS 13

Har ingen koll längre så hade varit jättetacksam för all hjälp jag kan få.

Gjorde en sökning på bärbara datorer på prisjakt och under fler sökkriterier ställde jag in ''höjd'' på lägsta.
Toshiba har de tunnaste enligt prisjakts listning.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s86452206

Hoppas det kan vara till någon nytta, om inte gör om sökningen med 5mm mer på höjd.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Kör på valfri ultrabook med ssd så kan de inte gå fel.
Personligen hade jag valt zeenbook från asus men de är fär jag tycker den är snyggast.

processorn är ointressant då alla har SB och klarar hennes krav, de du ska koll aefter är HDD men även där tror jag alla har SSD, sen är de ju smaksak med utseende och skärmupplösning. Dock tror jag det är asus som erbjuder bäst upplösning på 13" (1600x900)

Tror macbook Air är den ända med upplyst tangentbord men den är dock utanför prisramen :/

Om ni kan vänta med köpen så ska ju 2012 vara "ultrabookens år" så troligen är många instressant kndidater påväg ut.

Permalänk

Läste någon recension där det stod att det var mycket problem med Zenbooks musplatta.
Någon som upplevt detta med sin Zenbook?

Visa signatur

Phanteks XT PRO Ultra || Ryzen 7 9800X3D || RTX 3080 || Odyssey G95SC 49" || 32 GB 6000MHz CL30 || WD SN850X || || TR PS123SE || B650 Eagle AX || RME850e ||

Permalänk
Medlem

Runt 10k får du ju annars en Macbook Air som är ypperlig till ändåmålet!

Visa signatur

CPU: Intel 2600K@ 4.5ghz, ASUS P8P67 Deluxe, 8 gb Corsair Vengeance 1600mhz, AMD 7970 3gb, Asus Full hd LED, 2 x OCZ Vertex2 60gb raid-0, 4TB HDD. Logitech G500, W7 Enterprise

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mårten C:

Läste någon recension där det stod att det var mycket problem med Zenbooks musplatta.
Någon som upplevt detta med sin Zenbook?

Finns uppdateringar som löst problemen med plattan, testa den dock i butik då alla inte
gillar tangentbordet på den (även om jag själv gör det).

Visa signatur

1.r4 - SSD 80GB - Raptor - Asus dc2 770 - AX850 - Vengeance 8gb - FX-8350 som hatar OC -corsair h110
2. PHII X3 - Gtx260 - SP 850W - WD Caviar black - Crucial 8gb
Ipad3, Lumia 920, Wii U, ps3, SGS3

Permalänk
Skrivet av Smerof:

Runt 10k får du ju annars en Macbook Air som är ypperlig till ändåmålet!

Skulle ha skrivit att 13" är minimum. Därför faller MacBook utanför tyvärr

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av emahex:

Personligen hade jag valt zeenbook från asus men de är fär jag tycker den är snyggast.

För att den är mycket, mycket lik Macbook Air?

OnT: Annars är Air 11" ett mycket bra alternativ! Tycker du ska åka in och klämma på den och jämföra hur den står sig mot 13". Den är faktiskt VÄLDIGT liten, men har ändå hög upplösning, så man (läs: jag) upplevde inte att den är för liten för att använda till vardags.

Själv har jag 13" Air och kommer aldrig mer köpa en bärbar PC, av många anledningar.

EDIT: Fördelen med en 11" Air är att den väger knappt/drygt 1kg och är så pass liten att hon kan enkelt ha den i handväskan (förutsatt att hon inte har en "partyväska" ) utan att väskan kommer kännas tung som bly

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Processor: Intel i7 2700k @ 4,6 GHz | Kylare: Thermalight Silver Arrow | Grafikkort: Asus GTX 560Ti DirectCU II TOP | Chassi: NZXT H2 | Mobo: MSI Z68-GD55 (B3) | RAM: Corsair Vengance Black Low Profile 16 GB | HDD: 2x 1 TB Segate Barracuda 7200 RPM | SSD: N/A | Nätagg: Corsair 560 W

Permalänk
Skrivet av Immort:

Finns uppdateringar som löst problemen med plattan, testa den dock i butik då alla inte
gillar tangentbordet på den (även om jag själv gör det).

Jodå, hon gillade datorn. Vi har varit och klämt på den.
Varför finns det så så butiker (Prisjakt) som säljer Asus Zenbook UX31E-RY012V? Endast 3 stycken?
Är den outdated?

http://www.webhallen.com/hardvara/147111-asus_zenbook_ux31e-i...
Bra?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mårten C:

Jodå, hon gillade datorn. Vi har varit och klämt på den.
Varför finns det så så butiker (Prisjakt) som säljer Asus Zenbook UX31E-RY012V? Endast 3 stycken?
Är den outdated?

Har ju funnits sen jultider om jag inte misstar mig så kan mycket väl vara en ny modell på väg ut. Minns
dock när jag köpte min att i7 modellen som du hänvisar till inte var värt dem extra tusenlapparna för mig
och fler kanske känner så då den med i5 möter de flestas behov och mer därtill.

edit: såg att den på webhallen var samma som jag själv har.

Tror inte du blir missnöjd om du letar efter en helt tyst dator som du inte behöver sladd till konstant. Upplösningen blir väldigt hög för 13 tum så den är ju fin att arbeta med också, man känner inget handikapp av att den inte är 15 tum.

Ett av mina bästa köp har det vart iaf, just det att man inte saknar en mus vid en laptop är så skönt med, då har man lyckats med plattan :).

Visa signatur

1.r4 - SSD 80GB - Raptor - Asus dc2 770 - AX850 - Vengeance 8gb - FX-8350 som hatar OC -corsair h110

Permalänk
Skrivet av Immort:

Har ju funnits sen jultider om jag inte misstar mig så kan mycket väl vara en ny modell på väg ut. Minns
dock när jag köpte min att i7 modellen som du hänvisar till inte var värt dem extra tusenlapparna för mig
och fler kanske känner så då den med i5 möter de flestas behov och mer därtill.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1003311
Denna verkar vara goto modellen. i5 då alltså

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja, rekommenderas starkt av mig så länge du inte ska ha den till att köra spel på. Funkar också alldeles utmärkt att
se film tillsammans i sängen också då den har så pass bra högtalare att man inte saknar hörlurarna. Finns mycket bra saker
att säga om denna modell.

Visa signatur

Permalänk

Jag vet att man ofta får till svar att man ska vänta på nästa revolutionerande pryl, men om det är Zenbook du kikar på så tycker jag faktiskt du ska göra det iom att de har en förbättrad version på gång för (beryktat) samma pris. Se länk här.

Om det inte är superviktigt att ha datorn idag så är det nog faktiskt mer värt att vänta.

Permalänk
Skrivet av Wowbagged:

Jag vet att man ofta får till svar att man ska vänta på nästa revolutionerande pryl, men om det är Zenbook du kikar på så tycker jag faktiskt du ska göra det iom att de har en förbättrad version på gång för (beryktat) samma pris. Se länk här.

Om det inte är superviktigt att ha datorn idag så är det nog faktiskt mer värt att vänta.

Japp, BERYKTAT :D.
Men det är inte superbråttom, så ska försöka få henne att vänta 1-2 månader, se vad som kommer.

Visa signatur