Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Diggar påhoppet utan grund. mycket smidigt och snabbt sätt att förtjäna sig en anmälning

Det är allmänt känt att 2600k på 5ghz MED HT aktiverat behöver MINST 1.45v för att fungera stabilt.

Men vadå MINST? Varje gång någon köper en SB CPU så är det som att köpa en Triss. Med lite tur så vinner man den stora potten, men som alla vet så är risken väldigt liten.
Och vad är stabilt? Att köra OCCT med Linpack? Hur mycket minne allokerar OCCT med Linpack? För att inte nämna prime95, där värdet är satt på 1600MB.
Dvs knappt 1 stick av vad många använder idag, standarden idag är 4GB stickor då Corsair Vengeance minnen är såpass billiga. Så vi belastar 1(!) sticka av 4.
För att inte nämna IBT, där man sätter "Auto" på antalet kärnor som skall köras. Och totalt glömmer bort att IBT isf struntar i logiska kärnor, dvs HT, så vi belastar då bara 50% av CPUn.

Din fakta är fel, dina tips stämmer inte (stänga av turbo?) gällande överklockning av SB. Så ja, dagens flopp.
Nästa gång så kanske du tipsar någon att säga LLC nivån på 100% med en vcore på 1.5 för att uppnå 5.x?
Kortfattat, ge inte folk tips om du inte vet vad sjutton du snackar om..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XrOo:

Men vadå MINST? Varje gång någon köper en SB CPU så är det som att köpa en Triss. Med lite tur så vinner man den stora potten, men som alla vet så är risken väldigt liten.
Och vad är stabilt? Att köra OCCT med Linpack? Hur mycket minne allokerar OCCT med Linpack? För att inte nämna prime95, där värdet är satt på 1600MB.
Dvs knappt 1 stick av vad många använder idag, standarden idag är 4GB stickor då Corsair Vengeance minnen är såpass billiga. Så vi belastar 1(!) sticka av 4.
För att inte nämna IBT, där man sätter "Auto" på antalet kärnor som skall köras. Och totalt glömmer bort att IBT isf struntar i logiska kärnor, dvs HT, så vi belastar då bara 50% av CPUn.

Din fakta är fel, dina tips stämmer inte (stänga av turbo?) gällande överklockning av SB. Så ja, dagens flopp.
Nästa gång så kanske du tipsar någon att säga LLC nivån på 100% med en vcore på 1.5 för att uppnå 5.x?
Kortfattat, ge inte folk tips om du inte vet vad sjutton du snackar om..

Sure, visst existerar det sk "golden chip" cpuer, men dessa är extremt sällsynta. så nu påstår du också att du hade ett goldenchip med tanke på ditt tidigare påstående om att du "hade" en i7 2600k på 5ghz med HT påslaget och volten 1.302v STABIL?

Det ironiska är att du vet ju inte ens själv hur mycket minne det allokerar, du tog ju siffror ur tomma luften.

OCCT allokerar 90% av minnet i linpack + att det testar HT, finns en anledning till att alla proffs använder det inklusive de flesta som gör reviews som sweclockers, etc.. Så nu vet du det.

Att inte stänga av turbo när man klockar är riktigt dumt. Inte vill du ha din cpu sittandes på 4ghz och sen turbo upp till 4.8? haha är du rolig eller? lär dig överklocka på riktigt.

Varför drog du upp LLC här? inte gav jag trådskaparen några tips om LLC? helst ska man inte peta på det om man inte kör med riktig vattenkylning. Så nu vet du det också. Är osäker på varför du ens drog upp det. Vill du gå in på det närmare kan du gärna ta det i PM med mig istället för att skräpa ner trådskaparens tråd med dina lögner och idiotiska påhopp.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Läs min post igen kanske? Siffror ur luften? Ehm nej.
Och jo, jag hade ett av världens starkaste 2600K exemplar faktiskt.
Du drog upp LLC, som du uppenbarligen inte riktigt verkar förstå dig på.
Man överklockar SB med turbons multiplier. Vilket du inte heller verkar förstå. Tanken bakom det hela är dynamik, maximal kraft hela tiden och till olika tillämpningar. Nej killen, orkar inte mata dig mer nu. Du trollar, och det börjar bli tråkigt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XrOo:

Läs min post igen kanske? Siffror ur luften? Ehm nej.
Och jo, jag hade ett av världens starkaste 2600K exemplar faktiskt.
Du drog upp LLC, som du uppenbarligen inte riktigt verkar förstå dig på.
Man överklockar SB med turbons multiplier. Vilket du inte heller verkar förstå. Tanken bakom det hela är dynamik, maximal kraft hela tiden och till olika tillämpningar. Nej killen, orkar inte mata dig mer nu. Du trollar, och det börjar bli tråkigt

Okej, synd att du inte kan bevisa att du faktiskt hade ett sådant exemplar av din 2600k. hoppas du sålde den på ebay för en väldans massa pengar isåfall.

Visst kan man överklocka igenom turbo multipliern, om man är en riktig nybörjare eller ovetande.
I vanliga fall överklockar man INTE igenom turbo multin. Fråga vilket proffs som helst och han/hon kommer säga att det är fel väg att gå.

Jag vet mycket väl vad LLC är.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Hedersmedlem

Kom ihåg att när man väljer att överklocka så är det på egen risk och man skall alltid läsa på noggrant innan man gör detta så kolla runt och se vad andra använder för inställningar och undvik de mer extrema inställningarna innan du är säker på vad du gör.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Okej, synd att du inte kan bevisa att du faktiskt hade ett sådant exemplar av din 2600k. hoppas du sålde den på ebay för en väldans massa pengar isåfall.

Visst kan man överklocka igenom turbo multipliern, om man är en riktig nybörjare eller ovetande.
I vanliga fall överklockar man INTE igenom turbo multin. Fråga vilket proffs som helst och han/hon kommer säga att det är fel väg att gå.

Alla säger ju till dig att du har noll koll, och du tror att du vet bättre? Du är helt borta pysen, min rullar stabilt i 1.28-1.29 och 4.6GHz, i linpack och allt annat.

Permalänk
Hedersmedlem

Håll er till fakta och undvik att göra diskussionen personlig!

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blazin87:

Han sålde den runt jul, eller precis innan, var nämligen intresserad då den är otroligt svår att få tag i.

Nu sitter jag med en i5-2500K, vetifan vad jag har för inställningar, men den tuffar på i 45x100MHz på en Sabertooth P67.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Segas:

Han sålde den runt jul, eller precis innan, var nämligen intresserad då den är otroligt svår att få tag i.

Nu sitter jag med en i5-2500K, vetifan vad jag har för inställningar, men den tuffar på i 45x100MHz på en Sabertooth P67.

Jag har pratat lite med han nu i PM och där har jag även fått bevis på att han faktiskt hade ett goldenchip.
Jag har bett om ursäkt, men att hoppa på mig och säga att jag har noll koll och kalla mig saker bara för att jag inte trodde på att han kunde ha såpass låg volt på en i7a med den frekvensen och HT aktiverat, finner inga ord för såna.
Visst, möjligheten finns där när det gäller såna där goldenchips, men det enda jag pratade om va generellt sett. (Sannolikheten att få ett goldenchip är som att vinna på Triss)
Jag antog att trådskaparen har ett "standard" chip och gav honom råd därefter. Enligt mig är det legit .

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tjena vad högt alla får sina cpu:er högt med låg spänning, själv måste jag mata på med minst 1;305 V för att min cpu ska va stabil på 4,4 ghz i linpack i 1 timma

Till trådsakaren: lycka till med klockningen och försök att inte bränna upp något;)

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blazin87:

Jag har pratat lite med han nu i PM och där har jag även fått bevis på att han faktiskt hade ett goldenchip.
Jag har bett om ursäkt, men att hoppa på mig och säga att jag har noll koll och kalla mig saker bara för att jag inte trodde på att han kunde ha såpass låg volt på en i7a med den frekvensen och HT aktiverat, finner inga ord för såna.
Visst, möjligheten finns där när det gäller såna där goldenchips, men det enda jag pratade om va generellt sett. (Sannolikheten att få ett goldenchip är som att vinna på Triss)
Jag antog att trådskaparen har ett "standard" chip och gav honom råd därefter. Enligt mig är det legit .

Jag menar inte att någon ljuger, jag bara konstaterade att han hade en "unik" cpu med bildbevis i annonsen - så jag antog att det var den han pratade om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Jag tror folk "hoppar på dig" för att du är otroligt arrogant när du skriver dina inlägg, du har också lyckats spåra ur den här tråden helt och hållet. Att dessutom rapportera folk hej vilt för "trolling" är ju riktigt tramsigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Segas:

Jag menar inte att någon ljuger, jag bara konstaterade att han hade en "unik" cpu med bildbevis i annonsen - så jag antog att det var den han pratade om.

Jag tänkte inte på dig nu, tänkte på vissa andra vid namn: InZ-Audio och Subzero299 som utövade påhopp bara för att jag inte trodde på att killen hade ett väldigt unikt chip, antagligen visste dom 2 inte ens själva vad det handlade om.

Jag menar..... ser man någon som påstår sig ha en i7a 2600k i 5ghz med HT aktiverad, stabilt i 1.302v, det är helt enkelt på tok för bra för att vara sant, såvida det inte är ett goldenchip, och vi vet alla hur sällsynta dom är.
Vilket i sin tur gjorde mitt antagande till att han satt och ljög stort tills jag pratade med han i PM och fick bevis på att han faktiskt hade ett sådant unikt chip.

Mitt antagande i första taget va inte ogiltigt eller felaktigt då det i generellt sett (typ sådär 98% av alla chip) skulle vara en ren omöjlighet att ens komma in i windows med en sådan låg volt och den frekvensen.

Visa signatur

Permalänk

1.295 V på 4.5GHz aldrig blåskärmat en månad tillbaka.

Fyfan vad töntigt med "printa annars trollar du" små flinar lite varje gång man ser det, nämner inga namn men väx upp förhelvete.

Permalänk

2500k @ 4.5. // vcore 1.24v ingen llc . Prime 24 timmar . Duger för mig och i idle runt 0.890 volt

Edit . Kan Peaka upp till 1.26 ibland men under prime test ligger den stabilt

Permalänk
Skrivet av Blazin87:

för lite volt kan orsaka data korruption då processorn matematiskt räknar fel/får error, och i många fall leder inte det till en blåskärm.
man kan säga att det är lika dumt att ha för lite som för mycket...
symptom vid för lite volt: program krasher, korrupta patcher, konstiga fps drops/slowdowns, etc.

Källa tack! Enligt mig är det mesta du nämner rena rama rappakaljan!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

För att vara ON-topic (seriöst gubbar! Ni får ta ert flamewar någon annanstans!):

Jag rekommenderar lite annorluda infallssvinkel gentemot de andra här. Kör inte med en fast spänning. Kör också med strömspar på! Jag ska förklara hur jag tänker.

Istället för att köra manuell spänning, kör med offset, inställning " - " sedan så HÖG spänning du kan (minustecknet betyder att den tar bort X spänning). Om det inte är stabilt sänker du spänningen och prövar igen. Hamnar du på 0 slår du över till " + " och kör så lågt som möjligt. Själv landar jag på - 0.35

Varför detta? Två saker:
1. Du får en dynamisk spänning som varierar med belastning (= mindre värmeutveckling i idle)
2. Lägre maxspänning. När jag körde manuell var jag tvungen att ha 1.35V för att vara stabil på 4.5 GHz. Nu kommer den som högst upp i 1.32V ( inte världens skillnad, men en skillnad).

Sedan kan du pilla lite på andra spänningar också om du vill, samt inställningar. Själv kör jag på med höga inställningar där det går, dock inte extrema. Spänningarna ställde jag på AUTO.

Slå inte av speedstep eller C1E. Dock de andra (C3 och C5?). Nu kommer processorn klocka upp vid behov och ned i idle. Mindre strömåtgång -> mindre värme.

Stresstesta med IBT på 4GB minne på alla kärnor minst 25 rundor. Om stabilt kör du Prime95 (läge Blend) i minst 12h (gärna 18h+). OBS! Håll alltid koll på temps! Rekommenderar RealTemp samt ALDRIG en coretemp över 75-80C!

Om inga räknefel: Grattis! Du har nu en överklockad CPU som inte alltid går i maxläge!

Edit av stavning/formulering samt offtopic: Varför har alla så bra spänningar när min är så hög? :<

Permalänk
Avstängd

jajaa, fick bli 4.6ghz på 1.29 volt körde prime 2 timmar utan några bluescreens.. lirade även BF3 någon timma innan.. Blev inte varmare än 58grader på 2 kärnor

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Diggar påhoppet utan grund. mycket smidigt och snabbt sätt att förtjäna sig en anmälning

Det är allmänt känt att 2600k på 5ghz MED HT aktiverat behöver MINST 1.45v för att fungera stabilt och att komma in här och ljuga/ej kunna bevisa, alternativt trolla om att snubben har/hade en i7 2600k på 5ghz med HT aktiverat på 1.302v (stabilt) är rent skitsnack, och när man ber om bevis så har han helt plötsligt inte kvar sin 2600k längre. Det förtjänar också en anmälning.

Vad är det som är svårt att ta in? Flera personer har testat och berättar deras resultat och sen kommer du och är avis på dom...

Jag kan juh säga att du behöver titta lite på vad det är för typ av personer som skriver här i forumet. antagligen trollar inte XrOo då han har varigt reggad sen -03 och är en av dom lite mer "kända" här på forumet!

PS. om det är någon i den här tråden som behöver bli anmäld så är det juh du...

Permalänk
Avstängd

har en fråga när folk ändå är här.. Om man har börjat klocka.. räcker det med någon kvart eller måste varje 100 mhz låtas på prime länge? :S

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av jonthan:

Tjena vad högt alla får sina cpu:er högt med låg spänning, själv måste jag mata på med minst 1;305 V för att min cpu ska va stabil på 4,4 ghz i linpack i 1 timma

På mitt "MSI P67A-G45 REV B3" kom jag bara upp i 4.4 GHz med 1.30 volt medans mitt "Asus P8P67 Deluxe B3" gör 4.5 på 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

har en fråga när folk ändå är här.. Om man har börjat klocka.. räcker det med någon kvart eller måste varje 100 mhz låtas på prime länge? :S

Du bör testa efter varje ändring i frekvens, ja.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chmat76:

Du bör testa efter varje ändring i frekvens, ja.

mjoo.. provade igår.. minst 1 timme måste man prova tycker jag :/.. fick några bluescreens efter 20 min

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänkte bara bidra med det jag har;

Multiplier x45 @ 1,380 Vc, kommer inte under det utan BSOD.

Visa signatur

Fractal Define R5 || Cooler Master V750S || Asus Z97-A || Intel i7 4790K + Hyper 212 Evo || EVGA GTX 980 Ti SC+ || Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz || 850 EVO 500GB + Samsung 860 EVO 1TB || 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OskarD90:

Tänkte bara bidra med det jag har;

Multiplier x45 @ 1,380 Vc, kommer inte under det utan BSOD.

multi x46 @ 1.27 Vc

Men den använder sig av 1.37 Vc

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Blazin87:

tvivlar STARKT på att din i5 2500k är 100% stabil i 4.5ghz med endast 1.30 volt om du inte har ett riktigt goldenchip.. testa kör 1timme i OCCT och printscreena , annars tror jag inte på dig. Bara för att du kom in i windows med såpass låg volt på 4.5ghz betyder inte att den är stabil....

Killen i videon kör på 1.356 i volt + att han pillar på massa andra volter också.
Jag VET att en i5 2500k behöver minst 1.34v för att vara stabil i 4.5ghz.

Att överklocka med turbo är dumheter och idiotiskt.

Till trådskaparen: stäng av ALLT som har med energi spar och göra, dvs turbo boost, C1E, speedstep, etc etc. höj multipliern tills den kommer till 4.5ghz, sätt volten på 1.35v, kör 1timme i OCCT linpack, klarar den testet så sänk till 1.34 och upprepa tills du hittar att cpun är ostabil och sen höjer du bara 1 snäpp. det är dumt att mata cpun med för mycket volt. men ännu dummare o mata den med för lite.

Du behöver INTE ändra några andra volter än CPU Voltage, för en 4.5ghz överklockning.
Det är inte först man kommer upp i 4.7-4.9 nånstans där man kommer behöva pilla på CPU PLL , etc.

inte för att jag är så haj på klocknign men jag ser att du inte är speciellt insatt i överclockning av sb.. Körde min 2500k i 4.5 på 1.275 i 1 timme occt och 2 timmar prime.. sen varför skulle man vilja stänga av all energisparning ? Sliter ju mycket mer att köra den i 4.5 hela tiden..

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Skrivet av xZistence:

multi x46 @ 1.27 Vc

Men den använder sig av 1.37 Vc

Jag har identisk hårdvara. Jag måste trycka upp volten till 1.320 för att den ska gå stabilt i 4,5 ghz. Se till att det inte blir för varmt bara och att kylningslösningen du har är bra!

EDIT: Var inte du som var TS tydligen HAHA, men du kan få det tipset och infon av mig iaf

/S

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sampabowie:

Jag har identisk hårdvara. Jag måste trycka upp volten till 1.320 för att den ska gå stabilt i 4,5 ghz. Se till att det inte blir för varmt bara och att kylningslösningen du har är bra!

EDIT: Var inte du som var TS tydligen HAHA, men du kan få det tipset och infon av mig iaf

/S

har min överklockad via bios och inte AI suite.. Så på bios har jag inte satt in någon volt utan den är på auto. På AI Suite stå det som "OS Default settings" 1.27 Vc,

Prime har snart varit på i 6 timmar och max grader jag fått är 75 på ena kärnan

Men jag undrar dock om det hade funkat och lägga manuell volt på 1.27 och sedan prova prima igen några timmar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

har min överklockad via bios och inte AI suite.. Så på bios har jag inte satt in någon volt utan den är på auto. På AI Suite stå det som "OS Default settings" 1.27 Vc,

Prime har snart varit på i 6 timmar och max grader jag fått är 75 på ena kärnan

Men jag undrar dock om det hade funkat och lägga manuell volt på 1.27 och sedan prova prima igen några timmar

Låt dig dock inte luras av prime, varesig det är Large, Small eller blend.
Om du har t.ex 16GB, välj custom istället och skriv in iaf 15000MB.

Prova igen och se om det fortfarande är stabilt.
En ostabil överklockning behöver inte bara bero på låg spänning till CPUn, utan kan också bero på spänningen till IMCn. Den körs i samma hastighet som processorn, och kan lätt gå ostabilt den med. Lite förenklat så måste man mer eller mindre pricka in 2 rätt av 2 möjliga, CPU + IMC. Och inte bara ena.
Dock styr ju processorns lott för frekvensväggen (max MHz man kan uppnå) samt IMCn för t.ex hur många stickor du kan köra, och i vilken frekvens m.m.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XrOo:

Låt dig dock inte luras av prime, varesig det är Large, Small eller blend.
Om du har t.ex 16GB, välj custom istället och skriv in iaf 15000MB.

Prova igen och se om det fortfarande är stabilt.
En ostabil överklockning behöver inte bara bero på låg spänning till CPUn, utan kan också bero på spänningen till IMCn. Den körs i samma hastighet som processorn, och kan lätt gå ostabilt den med. Lite förenklat så måste man mer eller mindre pricka in 2 rätt av 2 möjliga, CPU + IMC. Och inte bara ena.
Dock styr ju processorns lott för frekvensväggen (max MHz man kan uppnå) samt IMCn för t.ex hur många stickor du kan köra, och i vilken frekvens m.m.

ena kärnan används mindre än de andra.. Är det normalt? :P.. alla 4 användes 100% innan dock
Gjorde som du sa och skrev in 15000mb
Blir processorn lika varm som på "blend" tror jag det är (där processorn maxas och lite ram)
Är custom stabilare klock? :S

Visa signatur