Permalänk
Medlem

Jag kör med cherry mx brown switchar, de låter inte alls mycket och jag tycker de är de skönaste.

Det enda rätta egentligen är att försöka lägga vantarna på några olika och testa innan du köper. Smaken är som baken, sen är det klart att man kan vänja sig vid vilket skit som helst ;p

Visa signatur

#1:Win 7 / Corsair 650D, Crucial m4 128GB, MSI Z68A-GD65(G3), Corsair 750W HX, Gigabyte GTX770, Intel 2600K 4.2GHz, Corsair PC3-12800 8GB, ASUS Xonar DX / Sennheiser PC350SE, Razer Deathadder, SteelSeries Qck+, FILCO Majestouch Cherry MX Brown / BenQ XL2410T

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Du kan visst skriva '*'* med ANSI, det är programeringstecken du inte kan skriva, just nu kan jag inte visa vilka det är, eftersom jag sitter med ett ANSI tangentbord som jag inte orkat fixa så att jag kan göra dessa tecken.

Det är iaf tangenten som är precis bredvid vänster shift som saknas, men det går att lägga om så att den knappen hamnar på test "Pause/break" knappen eller liknande knapp som man aldrig använder.

Du menar < >

Men poängen med ett ANSI är ju att man ställer in det i OS-et också, annars blir det ju jobbigt

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Cindori:

Du menar < >

Men poängen med ett ANSI är ju att man ställer in det i OS-et också, annars blir det ju jobbigt

Nej fifan, det gör man ju verkligen inte. Titta på tangenterna när man skriver gör man inte heller, så det spelar ju inte så stor roll vad det står på tangenterna. Men annars om man e kodare så kan det ju vara skönt med ANSI och US layout om man lyckas intigrera öäå på ett bra sätt.

Och ja, jag menar < >

Permalänk
Medlem

Jag planerar att köra ANSI i OS-et när jag kodar, då behöver jag inte ÅÄÖ. Sedan binda switch till ISO på nån hotkey så jag kan få ÅÄÖ när jag inte kodar.

Är inne på KBT Race nu. Måste bara hitta någonstans att beställa från.. Har typ kört CTRL-R på groupbuyforum varje minut idag.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Cindori:

Jag planerar att köra ANSI i OS-et när jag kodar, då behöver jag inte ÅÄÖ. Sedan binda switch till ISO på nån hotkey så jag kan få ÅÄÖ när jag inte kodar.

Är inne på KBT Race nu. Måste bara hitta någonstans att beställa från.. Har typ kört CTRL-R på groupbuyforum varje minut idag.

Det går ju att ställa in så att OSet har US layout i vissa program och svenska i andra, så då kan du ju bara välja ANSI på de program du använder att koda med och sen köra Svenska på resten. Just a tip.

Om du gillar att fippla mkt med tangentbordet så är ju Poker ett bra alternativ annars, det finns diverse custom cases i alu till det, tror dom gjort ett i akryl också, som gör att det ser riktigt awesome ut, sen passar mig veterligen standard ANSI caps till det också, så du kan byta ut varenda tangent på det också om du vill. Sedan är det även lätt att fippla bort topppen på switcharna så du kan köra in vilka fjädrar och switchar du vill i det.

Håller själv på och ska bygga en ergoclear bräda, funderar på att senare plocka in dom switcharna i just ett poker för att det är såpass moddvänligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Du kan visst skriva '*'* med ANSI, det är programeringstecken du inte kan skriva, just nu kan jag inte visa vilka det är, eftersom jag sitter med ett ANSI tangentbord som jag inte orkat fixa så att jag kan göra dessa tecken.

Vad jag menade var att om du har amerikanskt tangentbord men svenskt inställt i OS (för att skriva åäö) så kan du inte skriva *'.

Klart att man kan programmera in *' på någon annan knapp, men det känns lite onödigt när man kan välja att få en keyboard med svensk layout. Har en laptop med (tyvärr) amerikanskt tangentbord som jag kodar med i skolan och visst kan jag tycka att amerikanskt har vissa lösningar som är bättre för programmering, främst []{}, men jag har ändå använt svenskt i cirka 17 år så jag är betydligt mer bekväm med det.

Skrivet av Cindori:

Alt + Shift funkar rätt väl.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Siken:

Vad jag menade var att om du har amerikanskt tangentbord men svenskt inställt i OS (för att skriva åäö) så kan du inte skriva *'.

Klart att man kan programmera in *' på någon annan knapp, men det känns lite onödigt när man kan välja att få en keyboard med svensk layout. Har en laptop med (tyvärr) amerikanskt tangentbord som jag kodar med i skolan och visst kan jag tycka att amerikanskt har vissa lösningar som är bättre för programmering, främst []{}, men jag har ändå använt svenskt i cirka 17 år så jag är betydligt mer bekväm med det.

Sitter med ANSI som är på svenska nu, och jag kan skriva '***'''*** hur mkt jag vill, det är tecknena i min senaste kommentar jag inte kan skriva, alltså < >

Sen är det ju såklart en smaksak, jag föredrar ANSI för att det öppnar upp marknaden en hel del över vilka tangentbord man kan köpa, låser man sig på svenska så får man nöja sig med noname tangentbord som gamingföretag har rebrandat, alternativt filco/topre då, men det kostar ju en hel del också, och då har man problemet med att man inte kan byta knapparna som man vill eftersom det är ISO.

Men som sagt, det beror ju helt på vad man är ute efter med sitt tangentbord, räcker det med det som finns att erbjuda i ISO och man föredrar det så ska man ju såklart använda sig av det.

Permalänk
Medlem

Ska man köra på tenkeyless? Finns det spel som absolut kräver numpad?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av seegull:

Inget spel jag spelat har krävt numpad iaf, men när jag betalar räkningar vill jag ha det, så jag köpte billgaste jag kunde hitta på elgiganten.
Den sitter bakom skärmarna just nu och åker fram när man ska göra bankärenden, annars aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seegull:

Jag kör tenkeyless nu! Tog mig 2 dagar innan jag förstod att numpaden var borta.
Man använder den ju inte i spel, bara till knappa in nummer lixom! Eller jo, hade till buyscript i cs xD

Visa signatur

HHKB Pro2 - HHKB Pro JP - IBM Model M SSK - Phantom - GH60 - LZ-GH - Raptor K1 - Ducky Shine3 TKL - Filco Majestouch2 Ninja

Permalänk
Medlem

Någon som vet om detta tangentbord är något att ha?

http://www.inet.se/produkt/6606178/mionix-zibal-60-mechanical-keyboard

Visa signatur

Citera För Svar! Fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Sitter med ANSI som är på svenska nu, och jag kan skriva '***'''*** hur mkt jag vill, det är tecknena i min senaste kommentar jag inte kan skriva, alltså < >

Sen är det ju såklart en smaksak, jag föredrar ANSI för att det öppnar upp marknaden en hel del över vilka tangentbord man kan köpa, låser man sig på svenska så får man nöja sig med noname tangentbord som gamingföretag har rebrandat, alternativt filco/topre då, men det kostar ju en hel del också, och då har man problemet med att man inte kan byta knapparna som man vill eftersom det är ISO.

Men som sagt, det beror ju helt på vad man är ute efter med sitt tangentbord, räcker det med det som finns att erbjuda i ISO och man föredrar det så ska man ju såklart använda sig av det.

Aahh! Jag hade inte ens testat att trycka på de extra tangenterna, den ovanför enter är '*. Jag har dock en extra precis likadan knapp till vänster om blanksteg, där kan jag skriva <> också.

Permalänk

Har fått mitt MK-50 nu och man kan vicka riktigt mycket på höger shift tangent. Ska det vara så?

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem

Behåll ditt Corsair K90. Att ha klickljud skulle göra mig knäpp. Av de jag testat är Corsair det absolut skönaste att använda under lång tid. Skön yta på tankenterna med. Nä, behåll det du har.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Insanity92:

Har fått mitt MK-50 nu och man kan vicka riktigt mycket på höger shift tangent. Ska det vara så?

Som jag sa, stabilisatorerna är SKIT i dom där tangentborden. Hade ju några sidor lång diskution om det.
Antagligen har den gått sönder, så det är nog bara RMA som gäller tyvärr. Om du inte vill fixa dem själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

Jag har keycaps i zinc, dom är helt jäkla galna. Låter som fan ^^
Tog lite bilder när jag bytte keycaps på mitt tenkeyless på jobbet så har inga bilder på wasd ditsatt...

http://i.imgur.com/nwGhi.jpg

http://i.imgur.com/Bgheu.jpg

http://i.imgur.com/oQr3j.jpg

Var fick du tag på sådana :O?
Man blev ju riktigt avis när man såg det där.

EDIT: Nvm, efter att jag har googlat så hittade jag det till slut, http://geekhack.org/showthread.php?28652-Order-Thread-Metal-%...

Edit: Det var fan i mig dyrt, WASD, Arrow keys, + backspace, alt, ctrl, tab tillsammans med 5 st r4 tangenter kostar över 500 kr.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Var fick du tag på sådana :O?
Man blev ju riktigt avis när man såg det där.

EDIT: Nvm, efter att jag har googlat så hittade jag det till slut, http://geekhack.org/showthread.php?28652-Order-Thread-Metal-%...

Edit: Det var fan i mig dyrt, WASD, Arrow keys, + backspace, alt, ctrl, tab tillsammans med 5 st r4 tangenter kostar över 500 kr.

Jo därför jag bara köpte zerg,terran,protoss och wasd. Funderar dock på att köpa ett 37-set silver om han nu har några kvar. Gillade silver mer än guld.

Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Fractal Design Torrent | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Ta valfritt filco, men en bra allround switch är ju de bruna, sköna att spela och skriva med.
Finns på keyboardco.com
Topre finns även att köpa från andra sidan östersjön i finland, då är det Verkkokauppa.fi som gäller. Bara att googletranslate om man inte förstår finska. Går även att söka på topre i deras sökfält så får man fram de topre tangentbord de har.

Har inte hittat PBT med ISO, kör inte ISO själv heller, då ANSI är bra mkt bättre, enligt mig då.
Jag skulle ta WASD över Filcos standardcaps.

Två frågor bara. Varför kör du men ANSI?(om det inte är hemligt) och varför tycker du att det är bättre? Bara undrar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CM HAF 932 - i5 3570k @ 4.1GHz - MSI Z77A-GD65 - Nvidia ASUS GTX660 TOP - Razer Deathadder 2013 - Ducky G2PRO TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nehemja:

Två frågor bara. Varför kör du men ANSI?(om det inte är hemligt) och varför tycker du att det är bättre? Bara undrar

ANSI är bra mkt bättre för < >[ ] {} när man kodar. Enda nackdelen är väl mindre Enter och inte nativt stöd för å ä ö, men det löses relativt enkelt.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Nehemja:

Skrivet av Stealthbomb:

ANSI är bra mkt bättre för < >[ ] {} när man kodar. Enda nackdelen är väl mindre Enter och inte nativt stöd för å ä ö, men det löses relativt enkelt.

Jag kodar ingenting, jag kör ANSI för att jag älskar den mindre(och bredare) enter knappen. När man touchtypar är det mycket lättare att komma åt enter med lillfingret då den är närmre de andra tangenterna. Jag behöver alltså inte sträcka på mitt lillfinger för att trycka enter, som jag måste göra med ISO. Därför gillar jag ANSI bättre.

När jag kör ett tangentbord med ISO så kommer jag åt '''' knappen istället för enter varje gång, sjukt störande.

Sen att man kan köpa hur mycket roliga keycaps som helst är ju ett stort plus för mig, då jag älskar att ha kvalitativa tangenter, helst i olika uppsättningar så man inte tröttnar på sin gamla trotjänare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Jag kodar ingenting, jag kör ANSI för att jag älskar den mindre(och bredare) enter knappen. När man touchtypar är det mycket lättare att komma åt enter med lillfingret då den är närmre de andra tangenterna. Jag behöver alltså inte sträcka på mitt lillfinger för att trycka enter, som jag måste göra med ISO. Därför gillar jag ANSI bättre.

När jag kör ett tangentbord med ISO så kommer jag åt '''' knappen istället för enter varje gång, sjukt störande.

Sen att man kan köpa hur mycket roliga keycaps som helst är ju ett stort plus för mig, då jag älskar att ha kvalitativa tangenter, helst i olika uppsättningar så man inte tröttnar på sin gamla trotjänare.

Men hur gör du med åäö? om man får fråga?

Visa signatur

CM HAF 932 - i5 3570k @ 4.1GHz - MSI Z77A-GD65 - Nvidia ASUS GTX660 TOP - Razer Deathadder 2013 - Ducky G2PRO TKL

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Nehemja:

Men hur gör du med åäö? om man får fråga?

De sitter där de ska, bara lägga om tangentbordslayouten till Svenska i ditt OS. Sen syns de ju inte fysiskt på tangentbordet om du inte byter ut tangenterna, men det är inget problem för mig direkt då jag aldrig någonsin tittar på tangenterna när jag skriver. Och om det skulle vara ett problem så går det att få tag på ersättningstangenter med ÖÄÅ och alla tecken på rätt ställe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pozible:

Jag sitter på ett som jag har dagligen men de är värt att du provar före du köper för alla har ju olika smak

Permalänk
Medlem

Åh är verkligen sugen på denna:
http://www.keyboardco.com/keyboard_details.asp?PRODUCT=849

Har blivit helt galen med mekaniskt tangentbord, tjejen blir knäpp på mig om att jag alltid sitter och tittar på Internet angående tangentbordet som jag vill ha :)...blir nog att köpa runt maj/juni dock eftersom ekonomin inte är den bästa just nu

Visa signatur

Permalänk

Tjena har köpt WASD knappar i zink (for the lulz) till mitt MK-50 och jag får inte på de. De är för tighta så de glider inte på brytaren som de ska. Hur löser man det?

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Insanity92:

Tjena har köpt WASD knappar i zink (for the lulz) till mitt MK-50 och jag får inte på de. De är för tighta så de glider inte på brytaren som de ska. Hur löser man det?

Tryck hårdare!
Om det inte går så måste du ju göra fästet större, och det är nog inte det lättaste på zink. Börjar du skala av på brytaren så kommer ju inga andra tangenter passa sen.

Permalänk
Skrivet av huttala:

Tryck hårdare!
Om det inte går så måste du ju göra fästet större, och det är nog inte det lättaste på zink. Börjar du skala av på brytaren så kommer ju inga andra tangenter passa sen.

Ja exakt. Har tryckt så hårt jag vågar, vill inte att den fastnar så hårt att det är helt omöjligt att få bort sen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanity92:

Ja exakt. Har tryckt så hårt jag vågar, vill inte att den fastnar så hårt att det är helt omöjligt att få bort sen.

För mig var det bara att trycka sen när dom gick på skriva som faen och trycka lite mera. Det funkar än om det tar tid

Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Fractal Design Torrent | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Jag har ett Filco majestouch 2 sen cirka en månad tillbaka och har inte kunnat användra min ps2 kontakt.
Har iof bara testat med ps2 kontakten man får med men tangentbordet är stendött då. Måste jag installera eller aktivera ps2 porten innan jag kan använda den?
Moderkortet är ett eVGA p55 SLI FTW till s1156

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av HoBb3:

Jag har ett Filco majestouch 2 sen cirka en månad tillbaka och har inte kunnat användra min ps2 kontakt.
Har iof bara testat med ps2 kontakten man får med men tangentbordet är stendött då. Måste jag installera eller aktivera ps2 porten innan jag kan använda den?
Moderkortet är ett eVGA p55 SLI FTW till s1156

Vet inte om du redan testat det, men du måste koppla in tangentbordet när datorn är avstängd för att det ska fungera.
Alternativt koppla in tangentbordet och sedan starta om datorn då, det är inte plug'n play som USB.

Men som sagt, antar att du redan testat detta, men man kan ju alltid dubbelkolla.