Permalänk
Medlem

Strömkälla - Byggprojekt

Hej,

Jag håller på med ett eget byggprojekt där jag behöver kunna driva en komponent som kräver 24v DC och 5A.
Men tyvärr hittar jag inget vettigt sätt att driva den? Helst av allt skulle jag vilja använda mig av 230v.
Det närmaste jag har kommit är laptop-laddare, men de har sällan så mycket kräm som krävs.

Är tacksam för all hjälp som jag kan få!

//Wiker

Visa signatur

AMD 8320, Radeon 7950 etc... | Trächassi :) |

Permalänk
Medlem

gå och köp en transformator på 24v DC och 5A då?

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Det är precis detta som jag försöker hitta... Men de flesta transformatorerna klarar inte av 5A.
Men har du har hittat detta vore jag glad

Visa signatur

AMD 8320, Radeon 7950 etc... | Trächassi :) |

Permalänk
Skrivet av Wiker:

Det är precis detta som jag försöker hitta... Men de flesta transformatorerna klarar inte av 5A.
Men har du har hittat detta vore jag glad

http://www.conrad.se/AUTOMATISK-BLYLADDARE-24V-5A.htm?websale...

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet

Permalänk
Medlem
Permalänk

Och denna, från samma ställe, fast billigare.

http://www.amazon.com/Genuine-LITEON-POWER-ADAPTER-KODAK/dp/B...

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiker:

Det är precis detta som jag försöker hitta... Men de flesta transformatorerna klarar inte av 5A.
Men har du har hittat detta vore jag glad

Eller någon av dessa

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=19160&filter...

Permalänk
Medlem

Ni kan sluta länka rena laddare då dessa inte kommer funka bra med något som inte uppför sig som ett batteri, ska vara en ren konstant ström
Soldings länk är klart den bästa.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonnyRocker:

Dessutom AC..

http://www.kjell.com/sortiment/el/stromforsorjning/labaggrega...

Den klarar biffen

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Soldings länk är klart den bästa.

Wihi hehe

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Skrivet av ODDNAME:

Ni kan sluta länka rena laddare då dessa inte kommer funka bra med något som inte uppför sig som ett batteri, ska vara en ren konstant ström
Soldings länk är klart den bästa.

????
Uppföra sig som ett batteri? Nu får du nog ta och läsa på lite.

Men det är ganska korkad att köpa en svindyr batteriladdare eller ett dyrt labbaggregat. Men båda grejerna kommer antagligen fungera utan problem till det TS ska använda det, men att köpa ett labbaggregat är väl bara korkad? Då får han ju med strömbegränsning, reglerbar spänning etc som han inte kommer använda antagligen. Visst en batteriladdare är väl okej, men är ju väldigt dyra + om han ska bygga in det själv i någon apprat så är det ju dumt att köpa något som är "fint förpackat".

Ta och satsa på typ det här
http://www.ebay.com/itm/120W-Single-Output-Regulated-Switchin...
Eller kanske bygga ett linjärt aggregat? Visst det är oekonomisk, tungt, dålig verkningsgrad. Men det är kul och väldigt lärorikt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptendum:

????
Uppföra sig som ett batteri? Nu får du nog ta och läsa på lite.

Men det är ganska korkad att köpa en svindyr batteriladdare eller ett dyrt labbaggregat. Men båda grejerna kommer antagligen fungera utan problem till det TS ska använda det, men att köpa ett labbaggregat är väl bara korkad? Då får han ju med strömbegränsning, reglerbar spänning etc som han inte kommer använda antagligen. Visst en batteriladdare är väl okej, men är ju väldigt dyra + om han ska bygga in det själv i någon apprat så är det ju dumt att köpa något som är "fint förpackat".

Ta och satsa på typ det här
http://www.ebay.com/itm/120W-Single-Output-Regulated-Switchin...
Eller kanske bygga ett linjärt aggregat? Visst det är oekonomisk, tungt, dålig verkningsgrad. Men det är kul och väldigt lärorikt!

Kan hålla med om att ett labb-aggregat blir lite väl dyrt (och inte så snyggt heller ).
Kan avslöja att det som ska styras är ett ställdon. Det du länkade till såg bra ut rent prestandamässigt.
Dock skulle jag gärna vilja ha det i handen så snabbt som möjligt, så ska försöka se om man kan hitta något liknande i Sverige/EU.

Tack för hjälpen allihopa!

Visa signatur

AMD 8320, Radeon 7950 etc... | Trächassi :) |

Permalänk
Skrivet av Wiker:

Kan hålla med om att ett labb-aggregat blir lite väl dyrt (och inte så snyggt heller ).
Kan avslöja att det som ska styras är ett ställdon. Det du länkade till såg bra ut rent prestandamässigt.
Dock skulle jag gärna vilja ha det i handen så snabbt som möjligt, så ska försöka se om man kan hitta något liknande i Sverige/EU.

Tack för hjälpen allihopa!

Electrokit hade några byggsatser, även färdiga switchade men dem var ganska grov över specade. Men inge fel med det dock kanske priset men men...
http://www.electrokit.com/productsearch?id=1&q=n%C3%A4taggreg...
Finns även linjära byggsatser, men blir ju typ samma pris med en trafo. Om inte dyrare...
Testa och maila electrokit om dem kan ta in något switchat 24V @ ~5A.

Värt att nämna att jag har beställt ganska mycket elektronik grejer från ebay (säkert ett 30 tal gånger). Aldrig torskat i tullen, då har grejerna oftast kommit från kina också

Permalänk

Det finns nästan färdiga lösningar men det kan kosta...
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=69-887-16

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Om man nu skulle vara lat och köpa ett färdigt system istället, då borde denna fungera bra?
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link...

Visa signatur

AMD 8320, Radeon 7950 etc... | Trächassi :) |

Permalänk
Skrivet av Wiker:

Om man nu skulle vara lat och köpa ett färdigt system istället, då borde denna fungera bra?
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link...

Bör kunna funka.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Vilket massa fåniga svar. Skall han bara ha 24V så är det ju något sådant här man använder:

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=69-260-59&t...

Billigt, påliltligt och lättilgängligt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Testpilot

Det är ju bara AC in vilket alla nätaggregat har, kolla lite på specifikationerna innan du säger att det är skit. Liteon-transformatorn är bra mycket bättre än att köpa ett dyrt labb-agg

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

alla elgrossister (ex. ahlsell, elektroskandia osv) som är något att ha, har 24VDC nätaggregat/likriktare. Vill du ha en snabbt så köp en av en av dem.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Skrivet av bengt-re:

Vilket massa fåniga svar. Skall han bara ha 24V så är det ju något sådant här man använder:

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=69-260-59&t...

Billigt, påliltligt och lättilgängligt.

Frågan är hur pålitligt det blir om man inte följer det som han specat

Men med den kategorin så någon av dessa: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=19593&filter...
Vi kan se att priser kan variera kraftigt...

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Det är bara att söka efter "24V 5A power supply" på ebay och ta första bästa/billigaste som klarar 230VAC in (vilket är de flesta switchade nätdelar).
Men du har ju redan fått iaf minst en "kinalänk" redan, till dealextreme.

Skrivet av Kaptendum:

????
Uppföra sig som ett batteri? Nu får du nog ta och läsa på lite.

Varför skulle han läsa på? Beroende på vad det är för laddare så händer det alla möjliga konstiga saker när man kopplar in en sådan. Är det en någorlunda intelligent laddare så känner den tex att "batteriet" inte tar laddning (dvs spänningen ökar inte) och kommer då att avbryta laddningen efter en stund och indikera fel (ingen spänning till grunkan man vill driva). I början utav laddningen så laddar man med konstant ström, vilket innebär att man brassar på med högre spänning än batteriets nominella spänning, vilket innebär typ 28V för ett 24V-blybatteri (det var ju blybatteriladdare som länkades, vad jag såg). Ska sakerna man vill driva drivas med 24V finns alltså risken att de går sönder pga för hög spänning. Skulle spänningsfallet över prylen man vill driva istället börja närma sig den nominella batterispänningen så begränsar laddaren laddströmmen (laddar med konstant spänning istället), vilket kan resultera i att apparaten inte får så mycket ström som den behöver. En del laddare har program för avsulfatering osv, vilket innebär att den pulsladdar med hög ström/spänning.

Ska man göra något annat än att ladda ett batteri gör man således bäst i att inte använda en batteriladdare, utan ett nätagg istället.

Permalänk

Tycker detta verkar vara bästa alternativet om det inte är så att du har brottom och behöver det snarast. 20 dollar med frakt är ju ett givet köp.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Testpilot
Skrivet av dumbo:

Ska man göra något annat än att ladda ett batteri gör man således bäst i att inte använda en batteriladdare, utan ett nätagg istället.

Det var dock bara det allra första tipset som handlade om en batteriladdare, alla andra länkar leder vad jag sett till vanliga transformatorer.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Det var dock bara det allra första tipset som handlade om en batteriladdare, alla andra länkar leder vad jag sett till vanliga transformatorer.

Både länken till Conrad och till Elfa går till laddare för blybatterier. Utöver dem finns det ett antal användbara tips.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av dumbo:

Både länken till Conrad och till Elfa går till laddare för blybatterier. Utöver dem finns det ett antal användbara tips.

Då missade jag den, tyckte som sagt att det flesta var korrekta tips och uppfattade det som att även exempelvis Liteon-transformatorn påstods vara en laddare vilket man kanske skulle kunna tro då det stod "Kodak" i rubriken.

Om det inte är för inbyggnad är en förseglad transformator att föredra enligt mig ur säkerhetssynpunkt.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Kolla inspänningen 110-220V. I Sverige har vi 240V som standard. Kommer förmodligen att funka ändå men i värsta fall blir kondensatorerna på ingången utsatta för en spänning som överstiger deras märkspänning vilket kan ställa till problem.
Kolla alltid inspänningen när ni köper elprylar från utlandet. Speciellt gäller det grejor från USA eller grejor som är avsedda för den amerikanska marknaden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z68AP-D3 CPU: Intel Core i7 2600K Grafik: ASUS Radeon HD 6870 1GB Minne : Corsair 8GB (2x4096MB) Vengeance Blue OS-diskar: 2 x Intel SSD 500GB Chassi : Silverstone HTPC (modifierat) Nätdel: Corsair 600W Operativsystem: OSX 10.9.5 Mavericks och Windows 7 Hoj: FLHRCI

Permalänk
Skrivet av AnnCCarlsson:

Kolla inspänningen 110-220V. I Sverige har vi 240V som standard. Kommer förmodligen att funka ändå men i värsta fall blir kondensatorerna på ingången utsatta för en spänning som överstiger deras märkspänning vilket kan ställa till problem.
Kolla alltid inspänningen när ni köper elprylar från utlandet. Speciellt gäller det grejor från USA eller grejor som är avsedda för den amerikanska marknaden.

Nu är det nog 230V som gäller
Det bör inte vara några problem men för att vara helt säker bör man ha utrustning som kan drivas mellan 220-240V då regleringen av spänning inte är helt exakt.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Skrivet av Mattsingen:

Nu är det nog 230V som gäller
Det bör inte vara några problem men för att vara helt säker bör man ha utrustning som kan drivas mellan 220-240V då regleringen av spänning inte är helt exakt.

Visst är det 230V som är gällande standard med en tillåten variation på 10% upp eller ner. Teoretiskt maxspänning är alltså 253V (230+23) så nog känns det tryggare att välja utrustning som är märkt 240V.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z68AP-D3 CPU: Intel Core i7 2600K Grafik: ASUS Radeon HD 6870 1GB Minne : Corsair 8GB (2x4096MB) Vengeance Blue OS-diskar: 2 x Intel SSD 500GB Chassi : Silverstone HTPC (modifierat) Nätdel: Corsair 600W Operativsystem: OSX 10.9.5 Mavericks och Windows 7 Hoj: FLHRCI