Sista råd innan jag lägger kortet i ugnen?

Permalänk
Medlem

Sista råd innan jag lägger kortet i ugnen?

Hej!
Har ett stycke problem med min dator, vet inte om detta är rätt ställe men vet ej om det är hårdvaru- eller drivrutinsfel.

Det började med att jag fick lite konstiga färger och fyrkanter i skärmen när jag spelade spel, skärmen blev t.ex. svart men kom tillbaka, den sa då i taskbar att grafikdrivrutinen har slutat svara men återställts. Sen försvann problemet, sen kom det tillbaka igen, när jag efter det stängde av datorn och startade den igen, så startade den aldrig, fick bluescreens med nvlddmkm.sys som orsak, den hamnade också i en loop där den försökte starta normalt, fick bluescreen, stängde av sig och började om. Om jag startade i felsäkert läge och tog bort grafikdrivrutinen så kunde den startas normalt, efter att jag både tagit bort drivrutinen och gjort en driversweep så installerade jag om, men samma resultat. Varje gång jag startade upp datorn så var laddningsskärmar och t.ex. "moderkortsskärmen" precis i början när man startar ganska uppfuckade, konstiga färger "hackiga" m.m.
När jag precis omformaterade datorn så är dem konstiga färgerna medan datorn startas kvar, men sedan är den som vanligt, tills att jag installerar grafikdrivrutiner, då kan den inte starta.

Vad kan detta bero på?

Datorn är MSI p35, intel q6600, BFG 8800 GTX.

Rent spontant känner jag att detta skulle kunna vara ett hårdvarufel, men eftersom det inte kommer föräns en drivrutin är inblandad vet jag inte, samt att dem konstiga färgerna är där oavsett om drivrutin finns eller ej.

Tips idéer lösningar etc mottages varmt!

sorry för långt inlägg, tack på förhand för svar!

edit: skall påpeka: När windows startar så är det konstiga färger på dom absolut första bilderna (bilden på moderkortet etc) och även på loadscreenen för windows, oavsett om jag har grafikdrivrutin installerad.

Windows kan ej starta om jag har en grafikdrivrutin installerad (provat gamla också), den fastnar i en black screen, får en blue screen och startar om.

provar en ännu äldre drivrutin nu, sedan börjar det luta åt att försöka köra ugnen tricket =/

Permalänk
Medlem

Har du avinstallerat tidigare drivrutiner innan du installerar dina nya..? I sådana fall hur?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Du kan prova att uppdatera bios. Om inte det funkar prova med ett. Annat grafikkort om deet finns att tillgå. Om det funkar med ett. Annat grafikkort så är det bara att börja baka kortet;)

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Hade precis samma problem på min brors dator med ett 8500GT, Fungerade utan drivrutiner och i safe-mode och bilden såg helt normal ut, men i bios etc och med drivrutiner var det fyrkanter o skräp överallt, har inte försökt laga det utan bytte det mot mitt gamla GT 240, återkom gärna med resultatet om du lyckas lösa det så kanske jag kan fixa mitt med och fixa en gammal burk o ge till farfar.

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk

När mitt 8800 behövde bakas så kom siffror och bokstäver huller om buller, även kom det extra konstiga symboler.
Men bara i bios och boot
I Windows så blev de fel färger och drivrutinerna gick inte installera

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinnunen4321:

När mitt 8800 behövde bakas så kom siffror och bokstäver huller om buller, även kom det extra konstiga symboler.
Men bara i bios och boot
I Windows så blev de fel färger och drivrutinerna gick inte installera

Skickades från m.sweclockers.com

"The Matrix" ?

OnT: Som andra redan skrivit, testa först med ett annat kort.

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Inaktiv

Tycker du borde lägga kortet i soppåsen istället och titta runt efter en prisvärd ersättare. Kan tänka mig att du kan förstöra moderkortet om du bränner grafikkortet på fel sätt/ställe.

Ett GTS450 är ungefär 50% snabbare än ett 8800GTX.
Ett GTX560 är ungefär dubbelt så snabbt som ett GTS450.

GTS450 846 kr http://www.inet.se/produkt/5409314/gigabyte-geforce-gts-450-1...

GTX560 1 588 kr http://www.inet.se/produkt/5409213/gigabyte-geforce-gtx-560-1...

Permalänk
Medlem

Hade typ samma problem med min gamla dator med ett 8800gt i, har för mig att jag installerade om windows och flashade bios så funkade det sen.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Jag har själv bakat ett 8800 GTX eftersom kortet gav artefrakter. Efter bakningen så höll kortet i 3 månader, då kom artefrakterna tillbaka.
Jag skriver från min mobil därför orkar jag inte förklara hur jag gick till väga just nu, men när jag kommer hem så kan jag berätta hur jag gjorde!

Permalänk

Köp ett nytt grafikkort! 999 kr för ett GTX 560, som hittat http://cdon.se/hemelektronik/msi_geforce_n560gtx-m2d1gd5_s_1gb-14930593

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Jag bakade mitt 8800 GTX i 200C och i 7 minuter. Innan grafikkortet slängdes in i ugnen så täckte jag alla delar av plast med aluminium folie. Och jag la aluminium "bollar" under kortet så att det inte blev direkt-kontakt med bakplåten.