Frågelådan: Vertical Sync, RAID och PCI Express 3.0

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Rocky Scarlet*:

Eh, va? Har du en skärm som klarar 60hz så kan du max ha 60 fps med vsync på. Har du 15 fps så har du 15 fps. Har du 45 fps så har du över 30 fps. Jag vet inte riktigt om jag förstod dina frågor korrekt, men men. Kör du utan vsync så kommer du få tearing om du har över 60 fps i något spel. Kör du med vsync på och din dator inte klarar av att skicka ut 60 fps hela tiden så kommer det att lagga, då du kommer få fpsdrops ned till 30 fps, precis som Jonas och Emil sa i videon.

OT: Skitbra frågelåda! Tack!

Nej, det är ju det som är hela grejen. Om belastningen är jämn och datorn inte klarar 60 FPS så kommer varje bild behöva användas 2 gånger (eller 3 gånger med en 120 hz skärm), och med 60 uppdateringar/sekund så innebär det att bilden byts 30 gånger (eller 40 gånger på en 120 hz skärm).

Skrivet av Johan1980:

Att man ens orkar bry sig? Ifall v-sync kompenserar på något sätt vid 30 fps så är det säkert uppe vid 60 nån sekund senare igen. Eller? Det kanske låser ditt grafikkort totalt så du tvingas köpa nytt via cdon då givetvis.... ;P

Bra i övrigt kanske skulle kolla på hela istället för att haka upp mig på detta.

Nej, det innebär att ditt grafikkort inte kan arbeta för fullt, och om du undrar varför man bryr sig om sånt här så är du på fel forum

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av MartenKL:

Saxat direkt ur sidan du länkade till;

With this checksum, any transmission error that flips a single bit of the message, or an odd number of bits, will be detected as an incorrect checksum. However, an error that affects two bits will not be detected if those bits lie at the same position in two distinct words. If the affected bits are independently chosen at random, the probability of a two-bit error being undetected is 1/n.

Hur som helst så var det även tidigare i RAID-segmentet en anmärkning om att varannan bit skulle läggas på respektive disk. Blockstorlek bör för fysiska diskar vara multiplar av 512 bytes medans för SSD hela multiplar av 4096 bytes. Så gör man aldrig och det fick mig att vara lite tveksam till herrarnas RAID-kunskaper. Mer precist använder man checksum för att kontrollera integriteten av data medans paritetsdata används för att skapa redundans.

Hur du än tolkar artikeln på wikipedia så är inte paritetsdata i en raid en checksumma. Checksummor motsvarar storleksmässigt bara en fraktion av datat och är inte för återställning utan för att kunna identifiera bitfel.

Artikeln om RAID på wikipedia nämner inte någonstans sum eller checksum.
http://en.wikipedia.org/wiki/Raid_0#RAID_0

[edit]Men visst checksummor kan använda Xor men det hamnar fortfarande efter datat, inte parallellt med datat.
[/edit]

Jag anmärkte enbart på att du sa att (check)summa innebar addition. ><

i2500k@4.6GHz, 8gb, 7970@1.131V/1125/6000
Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005

Jag stör mig lite på att de säger att RAID är till för datasäkerhet. Det stämmer inte helt då RAID i första hand är till för driftsäkerhet vilket inte är samma sak. RAID använder man för att inte allt ska gå ner när en disk kraschar, alltså är det driftssäjerhet. Det är ju ofta viktigt att en hårddiskkrasch inte dödar hela systemet. Därför kör man någon lämplig RAID-nivå för att man ska kunna fortsätta köra medan man byter ut den trasiga disken. Alternativet är ju att man får plocka ner hela systemet medan disken byts ut och allt återställs från en backup.

Nej datasäkerhet får man av backuper och inte av RAID. Det finns så mycket mer än bara ett rent hårdvarufel på disken som kan förstöra all data. Till exempel är det kraschade filsystem, virus, ren klantighet från användare, elfel som grillar båda diskarna och så vidare och så vidare. En RAID betyder inte att data är säkert, det betyder bara att man kan fortsätta köra på som vanligt när en disk kraschar.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Nov 2010

äntligen V-sync! ska bli intressant.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av Zotamedu:

Jag stör mig lite på att de säger att RAID är till för datasäkerhet. Det stämmer inte helt då RAID i första hand är till för driftsäkerhet vilket inte är samma sak. RAID använder man för att inte allt ska gå ner när en disk kraschar, alltså är det driftssäjerhet. Det är ju ofta viktigt att en hårddiskkrasch inte dödar hela systemet. Därför kör man någon lämplig RAID-nivå för att man ska kunna fortsätta köra medan man byter ut den trasiga disken. Alternativet är ju att man får plocka ner hela systemet medan disken byts ut och allt återställs från en backup.

Nej datasäkerhet får man av backuper och inte av RAID. Det finns så mycket mer än bara ett rent hårdvarufel på disken som kan förstöra all data. Till exempel är det kraschade filsystem, virus, ren klantighet från användare, elfel som grillar båda diskarna och så vidare och så vidare. En RAID betyder inte att data är säkert, det betyder bara att man kan fortsätta köra på som vanligt när en disk kraschar.

Vad bra att du beskriver/förtydligar detta, men att säga att du stör dig på detta är bara löjligt. Du måste ha det riktigt jobbigt i vardagen? Tror inte vare sig Jonas eller Emil påstått att de på något sätt skulle vara experter inom området datasäkerhet.

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av elajt_1:

Vad bra att du beskriver/förtydligar detta, men att säga att du stör dig på detta är bara löjligt. Du måste ha det riktigt jobbigt i vardagen? Tror inte vare sig Jonas eller Emil påstått att de på något sätt skulle vara experter inom området datasäkerhet.

Det är en seglivad myt som verkar sprida sig mer och mer att RAID1 är ekvivalent med en backup eftersom diskarna är speglade. När de ändå pratade så länge om det kunde de ju lagt en minut på att förklara att en backup fortfarande är ett måste om man är rädd om filerna.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Aug 2004

tack för en grym frågelåda!
kan dock inte annat än skratta när jag läser alla kommentarer haha

• Corsair Obsidian 750D • i5 4670K @ 4.5 Ghz • Corsair H110 • Asus ROG Strix RTX 2060 • Asus Maximus VI Hero
• Corsair 4x4gb (16GB) • Corsair RM750 • Samsung 840 250GB • Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nacka
Registrerad
Dec 2001

Jag har vsync inaktiverat då jag upplever muslagg när den är på. Men spelar mest bara ut2004 så vet inte hur det är i andra spel. Har inte upplevt problemet med tearing med vsync off.

Skickades från m.sweclockers.com

thank you, come again

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

När jag kollar med fraps i ex. Crysis 2 så pendlar bilduppdateringen mellan 28-60 fps när jag har vsync aktiverat, har 60hz bilduppdateringsfrekvens.
Hur kan det komma sig att bilduppdateringen ofta ligger runt 40-50 fps då den borde bli hälften av skärmens 60hz (alltså 30fps) när darorn inte klarar att hålla 60 fps?

Processor: I7 2600K @ Stock Moderkort: MSI P67A-G45 RAM: 8GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz
Grafikkort: Gigabyte GTX 690 HD1(System): Corsair SSD Force Series GT 120GB HD2: Seagate Barracuda 1TB
Nätagg: Corsair TX V2 850W OS: Win 7 Home Premium Skärm: Asus 24" LED VG248QE

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av miiw:

När jag kollar med fraps i ex. Crysis 2 så pendlar bilduppdateringen mellan 28-60 fps när jag har vsync aktiverat, har 60hz bilduppdateringsfrekvens.
Hur kan det komma sig att bilduppdateringen ofta ligger runt 40-50 fps då den borde bli hälften av skärmens 60hz (alltså 30fps) när darorn inte klarar att hålla 60 fps?

Det har besvarats tidigare: olika frames tar olika lång tid, och fpsräknaren räknar fram ett medel på frameraten över en viss tid.
Så medelframeraten över en sekund kan vara tex 40fps, men bestå av olika perioder av 60 och 30 fps. (kort och förenklat)

maybe i'm a one trick pony
but i ride it ride it ride it ride it
ride it honey

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kållered
Registrerad
Maj 2003

Vore intressant om dom kunde snoka reda på vilken klass asus, msi, gigabyte, galaxy m.m har på deras grafikkort och moderkort m.m

In science we trust!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2001

Här är mina 2cents iaf så långt som jag kunnat läsa på om detta.

Det som framkommer i frågelådan är nästan korrekt. Dock stämmer det inte att tearing inte uppkommer så länge som FPS är under skärmens Hz. Eftersom vsync synkroniserar FPS efter Hz, så betyder det ju att FPS:en även kan vara osynkade när de är lägre än 60, vilket betyder att man kan få tearing även när man kör tex. 45 fps fast skärmen är på 60Hz. Detta är iaf tydligt på min skärm, får tearing oavsett FPS så länge som vsync inte är på. Så jag tror det är väldigt missvisande att säga att 120Hz skärmar är frälsningen. Samma gäller för FPS limiter, har provat den inbyggda i BF3 och satt den på tex 58FPS, det blir lika mkt tearing som utan limiter när fps:en går upp mot 80+. Enda fördelen med FPS limit är att grafikkortet slipper jobba i onödan, så blir det lite tystare.

Vissa påpekar att man inte märker att FPS dippar ner till 30 när den går under 60 och vsync på. För det första, så är tripplebuffering aktiverat som standard i BF3 som många testat med, så den effekten märks inte av där. Dessutom tror jag inte den effekten kommer synas i FRAPS, utan mest kännas av, frafikkortet kommer fortfarande rapportera att det skickar ut 59 fps bara att häflten av dessa kommer va dubletter (om jag fattar det rätt). Så det kommer kännas som 30, men se rapporteras som nästan 60.

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||Gigabyte GTX 970||850EVO 500GB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Trädvy Permalänk
Bosmang 🤷
Emil Åkered
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Svarar på lite inlägg här, kan tyvärr inte ha långa utläggningar för alla som undrar saker. Känns dock generellt som många bör läsa lite mer på egen hand runt vad framför allt v-sync egentligen är, då det finns gott om missuppfattningar i tråden.

Skrivet av Jonathanknet:

asså nu blev jag riktigt besviken, ni ljuger ju om v-sync? I videon 03:25 - 03:50.
Det är inte alls så som ni säger, ja skrev det till någon på forumet för ett par dar sen.
Om din fps ligger över 60 fps o du kör med v-sync På och du dipper ner till 59 fps, varför sjutton skulle den låsa sig vid 30fps?
Den gör inte det, jag har aldrig märkt det. jag har spelat med vsync i många år och jag avskyr lagg. jag märker direkt när det laggar o det gör det inte (30fps=lagg). Datorn "offrar" möjligtvis någon enstaka procent för att rätta till tearingen men inte mer än så. Det är ju som att säga att alla på hela forumet ljuger som säger att dom spelar bf3 o har 55 fps eller 50 eller 40... Antingen har du 30 eller 60 fps.. Snälla någon, gör om gör rätt.
Tippar på att ni inte spelar med vsync på
http://www.youtube.com/watch?v=dvVbl4RcXwY han spelar med vsync på... kolla hans fps.

Du bör kanske spana över dels definitionen av att "ljuga", dels hur du formulerar dig. Ett tips är att fundera över konceptet med v-sync och läsa på lite mer innan du kommer med "bombsäkra" uttalandet och taskig attityd.

Skrivet av Nioreh83:

Att vsync låser till 30fps vid drops under 60 är både fel och rätt. Självklart kan datorn inte annat göra än att dubbla en frame om den tar för lång tid att rendera. Om alla frames dubbleras vid 60Hz blir det således 30fps, men om bara en frame dubblas under en sekund blir det självklart 59 fps.

Beroende på hur man mäter säger mätningen 30 eller 59 fps. Fps kan mätas vid given frame extrapolerad av hur lång tid just den framen tog (den dubblerade framen ger ett värde på 30fps), eller det faktiska antalet frames som visats under den senaste sekunden (i detta fallet 59).

Oftast betyder det dock att om fpsen droppar under 60 på en bild så är förmodligen nästkommande frame lika krävande att rendera och den kommer även den behöva dubbleras, så därför är det oftast 30fps en liten stund som blir resultatet oavsett mätmetod.

Nästa steg ner är att varje bild måste ritas 3 gånger. Det ger 20 fps, inte 15. Först nästa steg, när varje bild ritas 4 gånger blir fps:en 15. (60/3=20, 60/4=15)

Hoppas ni förstår vad jag förklarar

Skrivet av miiw:

När jag kollar med fraps i ex. Crysis 2 så pendlar bilduppdateringen mellan 28-60 fps när jag har vsync aktiverat, har 60hz bilduppdateringsfrekvens.
Hur kan det komma sig att bilduppdateringen ofta ligger runt 40-50 fps då den borde bli hälften av skärmens 60hz (alltså 30fps) när darorn inte klarar att hålla 60 fps?

Skrivet av Roger W:

Det har besvarats tidigare: olika frames tar olika lång tid, och fpsräknaren räknar fram ett medel på frameraten över en viss tid.
Så medelframeraten över en sekund kan vara tex 40fps, men bestå av olika perioder av 60 och 30 fps. (kort och förenklat)

Visst är det så, många mjukvaror mäter FPS som ett snitt över en sekund vilket inte är helt ologiskt. Ligger då bildfrekvensen och pendlar mellan två lägen kommer snittet hamna någonstans i området mellan, det vill säga något "icke korrekt" värde.

Nämnvärt är dock att det i stort handlar om ett undantagsfall. För att situationen ska upsptå måste belastningen/bildfrekvensen ligga mycket nära (till exempel) 60 FPS, och landa precis över/under i omgångar. Oftast är det som "Nioreh83" är inne på, att bildrutor efter varandra tar i stort lika lång tid att rendera. Det gör att situationen där bildfrekvensen slår precis runt 60 FPS-nivån längre perioder är ganska ovanlig.

Skrivet av MartenKL:

Då kan jag bara be om ursäkt och tacka för mycket proffsiga fredagspaneler och frågelådor.

Jag har pysslat mycket med RAID-optimering när stora SCSI-diskar var på 18GB och tpc-c och RAID 10 var helt nytt, så ämnet är för mig kärt.

MvH Mårten

Inget att be om ursäkt för!

Skrivet av Da´Russian Stallion:

Här är mina 2cents iaf så långt som jag kunnat läsa på om detta.

Det som framkommer i frågelådan är nästan korrekt. Dock stämmer det inte att tearing inte uppkommer så länge som FPS är under skärmens Hz. Eftersom vsync synkroniserar FPS efter Hz, så betyder det ju att FPS:en även kan vara osynkade när de är lägre än 60, vilket betyder att man kan få tearing även när man kör tex. 45 fps fast skärmen är på 60Hz. Detta är iaf tydligt på min skärm, får tearing oavsett FPS så länge som vsync inte är på. Så jag tror det är väldigt missvisande att säga att 120Hz skärmar är frälsningen. Samma gäller för FPS limiter, har provat den inbyggda i BF3 och satt den på tex 58FPS, det blir lika mkt tearing som utan limiter när fps:en går upp mot 80+. Enda fördelen med FPS limit är att grafikkortet slipper jobba i onödan, så blir det lite tystare.

Vissa påpekar att man inte märker att FPS dippar ner till 30 när den går under 60 och vsync på. För det första, så är triple buffering aktiverat som standard i BF3 som många testat med, så den effekten märks inte av där. Dessutom tror jag inte den effekten kommer synas i FRAPS, utan mest kännas av, frafikkortet kommer fortfarande rapportera att det skickar ut 59 fps bara att häflten av dessa kommer va dubletter (om jag fattar det rätt). Så det kommer kännas som 30, men se rapporteras som nästan 60.

Mja, jag hoppas inte vi sade att det bara uppkommer tearing med för låg bildfrekvens, och sade vi det menade vi något annat (vilket jag tror framkom vid vidare utläggning). Precis som du säger handlar det om att skärmen och bildfrekvensen är i osync, oavsett om det är fler eller färre rutor per sekund.

Vidare, när det gäller vad som mäts av Fraps och annan mjukvara är det lite olika vad jag förstått. Vissa program mäter hur ofta den bakre bufferten uppdateras (vilket borde bli hyfsat korrekt med triple buffering), andra hur ofta den främre bufferten uppdateras (vilket fortfarande är synkroniserat med skärmen). Det gör att siffrorna inte nödvändigtvis speglar vad som faktiskt händer.

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-8400 - Z370M-ITX/ac - GTX 1070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 2600X - Asus B450 - GTX 1080 Ti - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> Surface Pro 4 - m3-6Y30 - 4 GB DDR3
▪ Konsol -> Playstation 4 Pro - Playstation Vita

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

Jo, tyvärr säger du det vid 02:30 i videon:
"Det inträffar då när din bildfrekvens då springer iväg över vad din skärms uppdateringsfrekvens har"
Du menade säkert det som ett exempel, men ni gick aldrig tillbaka till det och förtydligade att det även händer när bildfrekvensen är lägre.

Angående olika sätt att mäta FPSen så är ju dock det ju bara hur lång tid man mäter under som påverkar det när vsync är på eftersom båda metoderna du beskriver skulle räkna upp 1 gång vid samma tillfälle, och det är när skärmen faktiskt uppdateras, så det spelar ju inte in i vsync fallen som folk har tyckt är konstiga, så det måste ju vara variationerna i beräkningstid som orsakar det ändå?

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Trädvy Permalänk
Bosmang 🤷
Emil Åkered
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av SteveK:

Jo, tyvärr säger du det vid 02:30 i videon:
"Det inträffar då när din bildfrekvens då springer iväg över vad din skärms uppdateringsfrekvens har"
Du menade säkert det som ett exempel, men ni gick aldrig tillbaka till det och förtydligade att det även händer när bildfrekvensen är lägre.

Får be om ursäkt ifall det blev någon förvirring där, då. Vi förtydligade ju dock hur fenomenet uppstår, vilket även innefattar att det inträffar så snart frekvenserna är ur sync.

Skrivet av SteveK:

Angående olika sätt att mäta FPSen så är ju dock det ju bara hur lång tid man mäter under som påverkar det när vsync är på eftersom båda metoderna du beskriver skulle räkna upp 1 gång vid samma tillfälle, och det är när skärmen faktiskt uppdateras, så det spelar ju inte in i vsync fallen som folk har tyckt är konstiga, så det måste ju vara variationerna i beräkningstid som orsakar det ändå?

Jag är inte riktigt med på vad du menar här, är det att mäta på front- eller backbuffer du talar om? Om så är fallet innebär triple buffering (minst) dubbla bakre buffertar, och om mjukvaran räknar för alla kommer den visa högre siffror jämfört om man bara tittar på när skärmen faktiskt uppdateras.

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-8400 - Z370M-ITX/ac - GTX 1070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 2600X - Asus B450 - GTX 1080 Ti - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> Surface Pro 4 - m3-6Y30 - 4 GB DDR3
▪ Konsol -> Playstation 4 Pro - Playstation Vita

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av emilakered:

Får be om ursäkt ifall det blev någon förvirring där, då. Vi förtydligade ju dock hur fenomenet uppstår, vilket även innefattar att det inträffar så snart frekvenserna är ur sync..

Ingen fara alls, som du sa tidigare så är det ju väldigt lätt att något blir fel/otydligt när man bara står och diskuterar under nån timme.

Skrivet av emilakered:

Jag är inte riktigt med på vad du menar här, är det att mäta på front- eller backbuffer du talar om? Om så är fallet innebär tripple buffering (minst) dubbla bakre bufferts, och om mjukvaran räknar för alla kommer den visa högre siffror jämfört om man bara tittar på när skärmen faktiskt uppdateras.

Absolut, med double buffering utan vsync/tripple buffering så gör det skillnad, men med double buffering med vsync på så byts ju front och back buffer alltid samtidigt och alltid i samband med att skärmen faktiskt uppdateras, så jag menar bara att de som fått "konstiga" FPS med vsync på inte kan ha berott på vilken metod som programmet använder för att räkna FPS.

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Trädvy Permalänk
Bosmang 🤷
Emil Åkered
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av SteveK:

Absolut, med double buffering utan vsync/tripple buffering så gör det skillnad, men med double buffering med vsync på så byts ju front och back buffer alltid samtidigt och alltid i samband med att skärmen faktiskt uppdateras, så jag menar bara att de som fått "konstiga" FPS med vsync på inte kan ha berott på vilken metod som programmet använder för att räkna FPS.

Ah, nej, absolut. "Vanlig" v-sync utan triple buffering byter ju alla (två) tillgängliga buffertar på samma gång, så där ska det inte spela någon roll. Värt att tänka på är dock vad som tagits upp tidigare här, att vissa spel (bland annat BF3, vad som sägs) automatiskt kör med triple buffering (eller någon form av "egen" utjämningsteknik) när v-sync aktiveras.

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-8400 - Z370M-ITX/ac - GTX 1070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 2600X - Asus B450 - GTX 1080 Ti - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> Surface Pro 4 - m3-6Y30 - 4 GB DDR3
▪ Konsol -> Playstation 4 Pro - Playstation Vita

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av emilakered:

Ah, nej, absolut. "Vanlig" v-sync utan triple buffering byter ju alla (två) tillgängliga buffertar på samma gång, så där ska det inte spela någon roll. Värt att tänka på är dock vad som tagits upp tidigare här, att vissa spel (bland annat BF3, vad som sägs) automatiskt kör med triple buffering (eller någon form av "egen" utjämningsteknik) när v-sync aktiveras.

Jo, det är ju sant, bra poäng

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2001

Tycker det blev en givande diskussion här nu. Vad jag förstått så är det ju så att Doubble Buffering används oavsett om man kör vsync eller inte. Men tripple buffering där emot, används inte/gör ingen nytta om inte v.sync samtidigt är på.

Undrar vidare om det finns några test på hur mkt tearing man får med en 120hz skärm jämfört med 60hz skärm vid samma FPS, förslagsvis en fps strax under 60 så det blir mer rättvist. Om det är så att 120hz skärmar eliminerar tearing, eller iaf att problemet blir mkt mindre så kan jag tänka mig att skaffa en. Har dragit mig för det då dessa skärmar inte finns med IPS panel än så länge, men det sägs ju vara på gång.

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||Gigabyte GTX 970||850EVO 500GB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Tycker det blev en givande diskussion här nu. Vad jag förstått så är det ju så att Doubble Buffering används oavsett om man kör vsync eller inte. Men tripple buffering där emot, används inte/gör ingen nytta om inte v.sync samtidigt är på.

Undrar vidare om det finns några test på hur mkt tearing man får med en 120hz skärm jämfört med 60hz skärm vid samma FPS, förslagsvis en fps strax under 60 så det blir mer rättvist. Om det är så att 120hz skärmar eliminerar tearing, eller iaf att problemet blir mkt mindre så kan jag tänka mig att skaffa en. Har dragit mig för det då dessa skärmar inte finns med IPS panel än så länge, men det sägs ju vara på gång.

Känner inte till några test, men med tanke på orsaken till tearing (bild byts medan skärmen uppdateras) så blir det ganska uppenbart att fler uppdateringar = större risk att det blir en uppdatering samtidigt som bilden byts = mer tearing.
Å andra sidan så ligger bilden kvar hälften så lång tid, så du får en ny chans att bli av med den tearingen snabbare.

Alltså: Nej, en 120hz skärm löser absolut inte problemet, risken blir till och med dubbelt så stor, men när det händer så blir konsekvensen inte riktigt lika allvarlig.

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2001
Skrivet av SteveK:

Känner inte till några test, men med tanke på orsaken till tearing (bild byts medan skärmen uppdateras) så blir det ganska uppenbart att fler uppdateringar = större risk att det blir en uppdatering samtidigt som bilden byts = mer tearing.
Å andra sidan så ligger bilden kvar hälften så lång tid, så du får en ny chans att bli av med den tearingen snabbare.

Alltså: Nej, en 120hz skärm löser absolut inte problemet, risken blir till och med dubbelt så stor, men när det händer så blir konsekvensen inte riktigt lika allvarlig.

Förstår ditt resonemang, men det säger väldigt lite om hur det känns i praktiken :), vilket såklart också blir svårt att påvisa i test. Borde dock synas om man filmar skärmytan med en videokamera.

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||Gigabyte GTX 970||850EVO 500GB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Förstår ditt resonemang, men det säger väldigt lite om hur det känns i praktiken :), vilket såklart också blir svårt att påvisa i test. Borde dock synas om man filmar skärmytan med en videokamera.

Men då skulle det behöva synkas med kamerans uppdateringsfrekvens också, den tar ju också bara en mängd still bilder, och vanligtvis i lägre frekvenser än skärmar uppdateras i...och om det är känslan du är ute efter så kommer det ju vara subjektivt och alla kommer tycka olika, det enda vettiga testet är då att du själv provar med en 60 hz skärm och en 120 hz skärm, och även då så skärmarna troligen olika i andra avseenden som kan påverka resultatet. 120 hz är däremot mycket bättre om du vill köra med vsync på eftersom pauserna som GPUn tvingas ta blir kortare, och gamla bilder ligger och väntar kortare tid = mindre fördröjning.

Något som nog faktiskt kan hjälpa däremot är kanske att skaffa en CRT skärm eftersom de (IIRC) kan byta uppdateringsfrekvens, så du kan sätta på vsync och ändra skärmens uppdateringsfrekvens till den FPS du väntar dig att din dator kommer kunna hålla. I teorin så kanske det t.o.m. skulle gå att utveckla ett program/en metod som triggar igång en CRT skärms nästa uppdatering när det finns en ny bild att rita upp, men med tanke på att OpenGLs triple buffering metod och hur ovanliga CRT skärmar är numera så känns det väldigt orealistiskt att det någonsin skulle hända, och jag kan mycket väl ha fel om att det ens är möjligt.

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av SteveK:

Känner inte till några test, men med tanke på orsaken till tearing (bild byts medan skärmen uppdateras) så blir det ganska uppenbart att fler uppdateringar = större risk att det blir en uppdatering samtidigt som bilden byts = mer tearing.

Njae om du med fler uppdaterar menar högre frekvens på skärmen, så tror jag det kan vara ett feltänk. Tearing får man ju vartenda gång när datorn ritat färdigt bilden i en backbuffer och swappar över den till frontbuffern. Dvs antalet "tears" torde vara beroende av frameraten och direktpåverkas inte i sig av frekvensen på skärmen.

Skrivet av SteveK:

Å andra sidan så ligger bilden kvar hälften så lång tid, så du får en ny chans att bli av med den tearingen snabbare.

Mmm, det låter rimligt: Varje specifik "tear" måste ju visas under hälften så lång tid (då varje vertikalt svep över skärmen görs ju dubbelt så fort) så borde kanske kunna leda till att de märks mindre?
Och ju högre frekvens på skärmen, desto färre tears borde det bli på varje individuell frame.
Säg att spelet har en realtivt fast framerate på 59fps. Då får man en tear på varje uppdatering på en 60 hz skärm, men bara en tear på vartannan uppdatering på en 120hz skärm. (men om det i praktiken har någon större skillnad i minskar eller ökar upplevelsen av tearingen vågar jag inte svära på!)

Om jag inte missar nått nu.

maybe i'm a one trick pony
but i ride it ride it ride it ride it
ride it honey

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Roger W:

Njae om du med fler uppdaterar menar högre frekvens på skärmen, så tror jag det kan vara ett feltänk. Tearing får man ju vartenda gång när datorn ritat färdigt bilden i en backbuffer och swappar över den till frontbuffern. Dvs antalet "tears" torde vara beroende av frameraten och direktpåverkas inte i sig av frekvensen på skärmen.

Nej, tearing får man när datorn swappar backbuffern över till frontbuffern medans skärmen håller på att läsa in den. Orsaken är helt enkelt att den börjar läsa in en bild, och när bilden byts till en ny så läses resten av bilden in från den nya bilden. Bilderna i buffrarna är aldrig tearade, det är alltså helt enkelt ett resultat av att bilderna från 2 "bufferomgångar" mixas till en bild under inläsningen.

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Roger W:

Det har besvarats tidigare: olika frames tar olika lång tid, och fpsräknaren räknar fram ett medel på frameraten över en viss tid.
Så medelframeraten över en sekund kan vara tex 40fps, men bestå av olika perioder av 60 och 30 fps. (kort och förenklat)

Tackar så mycket, förstår nu varför det ibland kan kännas som bilduppdateringen är betydligt lägre än den som fraps visar när vsync är aktiverat när den bara visar ett medelvärde så.

Processor: I7 2600K @ Stock Moderkort: MSI P67A-G45 RAM: 8GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz
Grafikkort: Gigabyte GTX 690 HD1(System): Corsair SSD Force Series GT 120GB HD2: Seagate Barracuda 1TB
Nätagg: Corsair TX V2 850W OS: Win 7 Home Premium Skärm: Asus 24" LED VG248QE

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Sep 2008

Haha så jävla skönt mitt i programmet,
-3e generations core processor från intel,
-Som inte heter ivy bridge!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2005

Mycket bra jobbat.

IT och datorer är ett så stort begrepp så man kan inte kunna allt, jag tycker det är sjukt bra att Sweclockers läser på och försöker förklara för gemene mann hur dessa saker fungerar - i stort sätt, och också hur det upplevs för de flesta.

Är man riktigt intresserad av ett visst ämne eller har riktigt stora problem så kan man ju enkelt läsa själv om detta.

Givtevis ska det inte uppstå fel, och det säger sig själv att man inte vill filma sig själv säga felaktiga saker, men det händer den bästa (har t.om hänt mig) så det är ju inget att bli arg över

Jag har haft lite problem med tearing och faktiskt undrat varför det sker, och efter videon så var jag tvungen att läsa mer om det (för att jag är intresserad) men faktum kvarstår att hur mycket jag än försöker i teorien att komma fram till vad som borde vara bäst så är det ju bara att smälla igång ett spel och testa både med och utan v-sync.

Glädjer mig till nästa avsnitt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av elajt_1:

Vad bra att du beskriver/förtydligar detta, men att säga att du stör dig på detta är bara löjligt. Du måste ha det riktigt jobbigt i vardagen? Tror inte vare sig Jonas eller Emil påstått att de på något sätt skulle vara experter inom området datasäkerhet.

Att säga att han stör sig på det är väl inte löjligt. Att du känner att du behöver påpeka detta är lika löjligt isåfall. (och precis lika löjligt som detta påpekande )

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Wooshen:

Haha så jävla skönt mitt i programmet,
-3e generations core processor från intel,
-Som inte heter ivy bridge!

Har du lust att förklara exakt vad de menar med detta?
Förvirrade bara andra..

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Jekean:

Har du lust att förklara exakt vad de menar med detta?
Förvirrade bara andra..

Det är bara ett skämt, det var någon mässa de var på där utställarna bestämt inte ville kalla det för ivy bridge och insisterade på 3:e generationens core processorer.

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL