Råkade ändra till Mac adress på router.....

Permalänk

Råkade ändra till Mac adress på router.....

.....och nu fungerar den inte. Kan inte längre ansluta till den heller. Hur går jag tillväga för att komma åt routern igen och ta bort mac adress?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cubalibre:

.....och nu fungerar den inte. Kan inte längre ansluta till den heller. Hur går jag tillväga för att komma åt routern igen och ta bort mac adress?

Det går väl att återställa den?
Vad heter routern?

Visa signatur

CPU: Hexacore i7-980x ¤ KYLNING: moddad Corsair H70 ¤ MB: Asus Rampage 3 Extreme ¤ RAM: 12GB Corsair Dominator 1600MHz ¤ GPU: MSI GTX 760 ¤ PSU: EVGA SuperNOVA G2 1300W ¤ SSDer: Kingston HyperX Predator HHHL 240GB, Intel SSD 520 240GB, Intel SSD 330 120GB, Corsair Force GT SSD 120GB ¤ CHASSI: HAF 932 ¤ TANGB: Ducky Shine 2 MX Clear ¤ SKÄRMAR: Philips BDM4065 VA-LED 40" 3840x2160, QNIX 2710 LED E2 27" 2560x1440 PLS, Benq 24"

Permalänk
Medlem

Man läser manualen eller så kopplar du in den till en dator som du gjorde när du konfigurerade den första gången. Alltså ingången på routern kopplas till en pc.

Permalänk

Nu har jag gjort en reset på den, och nu hittar jag inte mitt nätverk längre :-/ Jag har inte gjort annat än att kopplat in den då jag fick den ifrån bredbansbolaget. Idag var första gången jag var inne och pillade på inställningarna på den. Går inte att koppla upp sig mot den med http://192.168.1.1/ längre....

Permalänk

Routern är en Inteno...

Permalänk

Hittade mitt trådlösa nu.....hade bytt namn efter att jag återställde den.....kan dock fortfarande inte logga in eller komma åt den på något sätt...

Permalänk
Medlem

Läste du vad jag skrev? Har du provat det? Annars ska det finnas en resetknapp ngnstans på den som återställer till fabriksinställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cubalibre:

Hittade mitt trådlösa nu.....hade bytt namn efter att jag återställde den.....kan dock fortfarande inte logga in eller komma åt den på något sätt...

Koppla in med en sladd och få en IP av den. Koppla upp dig mot den och konfigurera.

Standardlösenord borde gå att finna i manualen eller på nätet.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Rekordmedlem

Allt som finns på nätverk måste ha macadresser, men byter du mac så kan kanske nån firewall klaga på det och blockera trafiken då den kan tro att det är en ny enhet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

JAg tolkade första inlägget som att han slagit på macfiltrering för det är väl rätt omöjligt att byta macadress på en router?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ozo64:

JAg tolkade första inlägget som att han slagit på macfiltrering för det är väl rätt omöjligt att byta macadress på en router?

Näe de brukar ha en funktion för att klona macadresser åtminstone på wanport för att man ska kunna gå runt maclås från ispn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag har givetvis inte en aning om vad jag pysslar med! Jag vet inte hur man kopplar in den till datorn och kommer åt den den vägen. Reset har jag ju kört på routern, men det hjälpte ju inte.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cubalibre:

Jag har givetvis inte en aning om vad jag pysslar med! Jag vet inte hur man kopplar in den till datorn och kommer åt den den vägen. Reset har jag ju kört på routern, men det hjälpte ju inte.

Vad händer mer specifikt, får du några felmeddelanden?

Visa signatur

Permalänk

Ja jag bockade i något som hade med mac adress att göra, och då loggades jag ut och kom inte åt routern igen, och mitt trådlösa nätverk slutade att fungera.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tycker du ska dra ur alla kablar låta den vara så nån minut och sedan hålla inne reset när du kopplar in strömmen igen, då borde den ha gjort en full reset till fabriksinställningarna.

Visa signatur

Permalänk

Det står bara att jag inte kan ansluta, och gör jag en felsökning så står det att det är problem med trådlöst närverkskort eller åtkomstpunkt. Och försöker jag ansluta till routern med webläsaren så hittar den helt enkelt inte den adressen

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cubalibre:

Det står bara att jag inte kan ansluta, och gör jag en felsökning så står det att det är problem med trådlöst närverkskort eller åtkomstpunkt. Och försöker jag ansluta till routern med webläsaren så hittar den helt enkelt inte den adressen

Du försöker väl inte ansluta trådlöst ? du ska använda kabel för att göra inställningar.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du försöker väl inte ansluta trådlöst ? du ska använda kabel för att göra inställningar.

Vadå för kabel? och hur skall den anslutas? det fungerade ju innnan jag bockade i den där mac adressen...

Permalänk
Rekordmedlem

När du ska konfigurera en router så ska du använda kabel, en vanlig nätverkskabel, har du tex ändrat wifi nycklarna när du resetat den mister du kontakten med den, plugga i en nätverkskabel så kommer du nog in och kan konfa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men du måste väl ha en manual till grejjerna du fått?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

När du ska konfigurera en router så ska du använda kabel, en vanlig nätverkskabel, har du tex ändrat wifi nycklarna när du resetat den mister du kontakten med den, plugga i en nätverkskabel så kommer du nog in och kan konfa.

Nu verkade det som att jag lyckades göra en riktig reset, för nu fungerar inte internet med kabel genom routern heller :-/

Och vilka portar skall jag koppla in routern på, och hur kommer jag sedan åt den? jag är ju en AMATÖR på det här.....jag har försökt koppla in den med kabel nu.....både ifrån ingående och utgående på routern och in i datorn, och sedan http://192.168.1.1/ i webläsaren, men inget funkar...

Permalänk
Rekordmedlem

Du kopplar upp den normalt, kabel mellan datorn och en av lanportarna det brukar vara 4 st

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Skrivet av mrqaffe:

Du kopplar upp den normalt, kabel mellan datorn och en av lanportarna det brukar vara 4 st

Och sen?

http://192.168.1.1/ i webläsarn hjälper inte.....hittar ingenting där...

Permalänk
Rekordmedlem

Skriv cmd.exe i sökrutan i win, skriv sedan ipconfig ( i komandotolken) och läs vad din standardgateway har för adress, knappa in den i webläsaren.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Skriv cmd.exe i sökrutan i win, skriv sedan ipconfig ( i komandotolken) och läs vad din standardgateway har för adress, knappa in den i webläsaren.

Ja då fick jag en jättelång lista som ser ut såhär.....

Inga adresser...

Permalänk
Medlem

Ring supporten

Permalänk
Rekordmedlem

Nähäpp, men du visar ju inte övre delen där infon står, Får du inget ip till datorn ? vilket ip nummer har datorn?

Hur ansluter du till nätet just nu förresten? Via grannen ?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nähäpp, men du visar ju inte övre delen där infon står, Får du inget ip till datorn ? vilket ip nummer har datorn?

Hur ansluter du till nätet just nu förresten? Via grannen ?

Kan ju inte visa hela listan då det är flera sidor upp med samma samma samma från #89 till #151 typ. Har gått igenom hela listan och där finns ingenting. Jag ansluter med kabel direkt in i datorn. Klart jag har ip när jag är ansluten till internet, men nu försöker vi ju komma åt routern och få den att fungera igen.

Permalänk
Rekordmedlem

Du har alltså kontakt med internet via routern men kommer inte in i den så du ser inställningarna?
Om det är så att du har en publik ip adress i datorn så ligger routerns admin interface på att annat subnät, i så fall måste du byta nät på datorn manuellt för att kunna komma åt admniinterfacet, det är normalt sett avstängt för fjärradministration pga säkerhetsrisker, kan du kolla i början av ipconfig vad du har för ipv 4 adress och standardgateway?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cubalibre:

Kan ju inte visa hela listan då det är flera sidor upp med samma samma samma från #89 till #151 typ. Har gått igenom hela listan och där finns ingenting. Jag ansluter med kabel direkt in i datorn. Klart jag har ip när jag är ansluten till internet, men nu försöker vi ju komma åt routern och få den att fungera igen.

Det han frågar om är bad får datorn för ip från routern?

Du försöker med 192.168.1.1 men det kan lika gärna vara .10 eller .200 i slutet
Samt att det kan vara 192.168.1.1 eller med .10 eller .200 i slutet

Så därför bör man veta vad du får för ip från routern och vad den säger för gateway utan det går det inte hjälpa dig.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9