Hemmabio, vad behöver jag för ljud?

Permalänk

Hemmabio, vad behöver jag för ljud?

Har varit sugen på att köpa mig ett hembiopaket länge och tänkte nu ska jag slå till. Det lär bli mycket film och ännu mer musik.

Jag är inte så insatt i vad jag behöver ljudmässigt. Jag har varit och provlyssnat en del på diverse system och oftast är det svårt att föreställa sig hur högtalarna kommer låta hemma. Jag vill gärna höra era synpunkter, har som sagt lyssnat en del men innan jag köper något vill jag kolla med er.

Har varit inne på att bygga ett system med Cerwin-Vega komponenter och en Denon AVR-1912 Reciver. Gillar maffigt ljud med bra tryck!

Men då tänkte jag, det kanske är overkill för mitt vardagsrum? Har gjort en liten skiss i paint nedan på planlösningen i vardagsrummet.

Räcker det kanske med 2.0/2.1 system? Ska man prova med 2.1 först och kanske bygga ut?

Budget: 8500-12000kr

Här är Cerwin-Vega komponenterna jag tänkte. Kanske räcker med små/stativ-högtalare till fronten? Eller är jag helt ute och cyklar?

Fram/Golv

Center

Bak

SUB

Receiver

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem

Eftersom du antagligen vill spela en hel del musik också, så tycker jag frontarna är OK och inget är overkill på nått sätt.
Sen vilka fabrikat på högtalare är ganska personligt, CW är inte mina favoriter.

Tycker väl att det hela känns som ett ganska välbalanserat system som kommer låta bra för pengarna, vill man öka ljudkvalitet speciellt för musik kan man ju gå upp lite på frontarna och receivern

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Eftersom du antagligen vill spela en hel del musik också, så tycker jag frontarna är OK och inget är overkill på nått sätt.
Sen vilka fabrikat på högtalare är ganska personligt, CW är inte mina favoriter.

Tycker väl att det hela känns som ett ganska välbalanserat system som kommer låta bra för pengarna, vill man öka ljudkvalitet speciellt för musik kan man ju gå upp lite på frontarna och receivern

Tack för svaret ggustavsson! Ja, man kan ju alltid byta ut frontarna osv i framtiden om man känner för det. Finns det några andra tillverkare i stil med CW? Som har samma maffiga ljud?

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem

dynavoice är väl inte så tokiga

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Recivern är en smula klen. Det är ett ganska stort rum du har.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[¿:

Gangster;12270718']Har varit sugen på att köpa mig ett hembiopaket länge och tänkte nu ska jag slå till. Det lär bli mycket film och ännu mer musik.

Jag är inte så insatt i vad jag behöver ljudmässigt. Jag har varit och provlyssnat en del på diverse system och oftast är det svårt att föreställa sig hur högtalarna kommer låta hemma. Jag vill gärna höra era synpunkter, har som sagt lyssnat en del men innan jag köper något vill jag kolla med er.

Har varit inne på att bygga ett system med Cerwin-Vega komponenter och en Denon AVR-1912 Reciver. Gillar maffigt ljud med bra tryck!

Men då tänkte jag, det kanske är overkill för mitt vardagsrum? Har gjort en liten skiss i paint nedan på planlösningen i vardagsrummet.

http://home.no/gangztra/hemmabio.jpg

Räcker det kanske med 2.0/2.1 system? Ska man prova med 2.1 först och kanske bygga ut?

Budget: 8500-12000kr

Här är Cerwin-Vega komponenterna jag tänkte. Kanske räcker med små/stativ-högtalare till fronten? Eller är jag helt ute och cyklar?

Fram/Golv

Center

Bak

SUB

Receiver

Tacksam för hjälp!

Ditt rum är i bra storlek till det ljudet du länka, har själv inte testat dem men dem ser ok ut.
Själv har jag ett system från Audio Pro, stilrena och fantastiskt ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Sen kan han alltid byta upp sig om han planerar kraftigare ljud, men det är ju bättre med en starkare reciver från början

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Hmm.... Då är frågan vad man ska ta... Denons nya AVR-2113 verkar ha samma effekt, bara mer lull-lull (Som jag för övrigt också gillar). Har du tips på någon? En riktigt djungel det här...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av iizhuuez:

Ditt rum är i bra storlek till det ljudet du länka, har själv inte testat dem men dem ser ok ut.
Själv har jag ett system från Audio Pro, stilrena och fantastiskt ljud.

Det låter ju toppen!

Har lyssnat på CW en del och mitt öra gillar dem

Fantastiskt ljud? Beskriv gärna mer

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Asprarn:

dynavoice är väl inte så tokiga

Får se om man kan lyssna lite på de med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[¿:

Gangster;12271237']Det låter ju toppen!

Har lyssnat på CW en del och mitt öra gillar dem

Fantastiskt ljud? Beskriv gärna mer

Trivs du med ljudet så köp dem, jag fick köpa hem mina och testa om jag var nöjd med hur dem spela hemma, men alla butiker kanske inte ger den förmånen.

Bra diskant, bra tryck i basen, djup bas när de behövs. Kraftig reciever med många inställningsmöjligheter.
Jämnt ljud till musik.

Sen är ju de flesta ljuden i de högre prisklasserna "bra", men alla hör olika och har olika smak och tycke.
Jag skulle köpt efter magkänslan om jag var du, förutsatt att du läst lite om ljudet innan.

Ett tips: Köp en kraftigare reciever så OM du senare vill uppgradera frontarna mm så har du kraft till det.

Permalänk

Åk ner till närmaste hifiklubben och provlyssna lite?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Skrivet av iizhuuez:

Trivs du med ljudet så köp dem, jag fick köpa hem mina och testa om jag var nöjd med hur dem spela hemma, men alla butiker kanske inte ger den förmånen.

Bra diskant, bra tryck i basen, djup bas när de behövs. Kraftig reciever med många inställningsmöjligheter.
Jämnt ljud till musik.

Sen är ju de flesta ljuden i de högre prisklasserna "bra", men alla hör olika och har olika smak och tycke.
Jag skulle köpt efter magkänslan om jag var du, förutsatt att du läst lite om ljudet innan.

Ett tips: Köp en kraftigare reciever så OM du senare vill uppgradera frontarna mm så har du kraft till det.

Tack för svaret.

Min mage och mina öron säger CW så det får det nog bli

Har du några rekommendationer på en bättre receiver?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av simonwellander:

Åk ner till närmaste hifiklubben och provlyssna lite?

Har varit och lyssnat, både på det ena och det andra, vill bara vädra lite på forumet och se vad andra tycker innan jag bestämmer mig helt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av '[¿:

Gangster;12271278']Min mage och mina öron säger CW så det får det nog bli

Utan att lyssna på några andra vettiga högtalare i prisklassen?

Personligen gillar jag inte ljudet från Cerwin vega lådor, oavsett hur starkt de kan spela...

EDIT:

Skrivet av '[¿:

Gangster;12271281']Har varit och lyssnat, både på det ena och det andra, vill bara vädra lite på forumet och se vad andra tycker innan jag bestämmer mig helt.

aha okej! Men dåså, vi kan ju inte veta vad du tycker är bra Låt dina öron bestämma, hehe.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Inaktiv

CW är helt okej, om du lyssnar på Rock, Techno eller Dub....och gillar vräkningsbesked i brevlådan.

Hifiklubben brukar ha schyssta biosystem, dock inga häftiga subbar i dessa paketen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[¿:

Gangster;12271278']Tack för svaret.

Min mage och mina öron säger CW så det får det nog bli

Har du några rekommendationer på en bättre receiver?

Jag kan tipsa om min recievers nyare modell:

http://www.hifiklubben.se/produkter/hemmabio/receiver/denon_a...

http://www.denon.co.uk/uk/Product/Pages/Product-Detail.aspx?C...

Permalänk
Medlem

Kan ge dig ett tips på ett system som låter helvetes bra ! hade detta system för ett tag sen, finns även i mitt galleri hur allt såg ut!

sjukt bra pris på detta paket & lovar att dom spelar med högtalare som ligger många tusen över detta pris!

Låter lika bra till film som musik! BI-AMPA Frontarna & du har tryck som heter duga =D

hade en Onkyo 608 stärkare att driva allt, & ha ingen sub de behövdes inte,

http://www.fynda.se/show_prod.php?prodid=4008

MVH Andreas

Visa signatur

Chassi: Corsair 7000x, PSU Corsair HX1000i, MB: GIGABYTE AORUS MASTER X670E, CPU:AMD Ryzen 9 7900X3D, GPU: ASUS Radeon RX 7900 XTX 24GB TUF OC, RAM: G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz, M.2: 2*WD Black SN850X 1TB Gen 4, OS: Win 11 Pro, Monitors: Samsung Odyssey G9 49 5120x1440 240hz + ASUS "RoG SWIFT " PG278Q 144Hz G-Sync, Headset : Logitech Pro X 2 Lightspeed, Mic : RØDE Mikrofon NT1 + Ai-1 Studio Kit + RØDE PSA1+ Professional Studio Arm

Permalänk
Avstängd

Det är helt OMÖJLIGT att veta vad du ska ha, även om du provlyssnar först, ljudet kommer inte att låta lika hemma hos dig som i butik på samma sätt som bilden på TV'n i butik inte ser likadan ut när du kommer hem, det bästa är om man får testa grejerna hemma innan man bestämmer sig, men det tillåter ju iofs inte butikerna (jag har dock den fördelen att jag kan få låna hem från min lokala butik innan jag bestämmer mig, men det är för att jag känner ägaren), så man får prova sig fram genom att köpa och duger de inte, prova ifall du får lämna tillbaka och ta något annat, annars sälj det och köp nytt, det blir visseligen en förlust, men that's life, nöjer man sig inte med vad som helst så är det den vägen man får gå, jag skulle dock avråda från Cerwin Vega, deras storhetstid är över, den var på 80-talet och en bit in i 90-talet, finns mycket bättre alternativ nu så som Monitor Audio, det är bara min rekomendation

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk

Jag tackar för alla svar. Hinner inte svara på allt just nu, ska iväg på jourjobb....

Givetvis förstår jag att det är omöjligt för er att veta vad jag ska ha. Ljud osv är helt individuellt! Visst hade det bästa varit att få låna hem ett system och lyssna i huset i lugn och ro Jag får helt enkelt suga på den här karamellen lite till låter det som.

Jag tackar för alla tips och ska läsa igenom tråden lite mer noggrant imorgon!

Visa signatur