Arma II DayZ Mod, optimera

Permalänk
Medlem

Någon som vet ifall Arma hanterar crossfire bra? Vore kul att kunna spela i native upplösning 2560x1440 utan att behöva dra ner settings.

Annars ruskigt sugen på att testa denna mod. Har sneglat på Arma tidigare men inte kommit mig för att börja. Kanske kan börja med denna mod, sen testa lite "seriös" övrig Arma och sen hoppa in i Arma 3 lite varm i kläderna, när nu det kommer.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwid:

Någon som vet ifall Arma hanterar crossfire bra? Vore kul att kunna spela i native upplösning 2560x1440 utan att behöva dra ner settings.

Annars ruskigt sugen på att testa denna mod. Har sneglat på Arma tidigare men inte kommit mig för att börja. Kanske kan börja med denna mod, sen testa lite "seriös" övrig Arma och sen hoppa in i Arma 3 lite varm i kläderna, när nu det kommer.

Hur väl Crossfire hanteras dikteras i princip uteslutande av drivrutinerna till grafikkortet och de "profiler" de har för olika spel. Se jag vågar gissa att skalningen bör ligga på ungefär samma nivåer som för andra spel när du kör crossfire vs ett kort.

Sedan är grafikmotorn i mitt eget tyckte inte driekt världens mest optimerade sak och kan säkert ställa till lite problem om man vill högt i upplösningarna.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Gjort tråd på Reddit och Dayzmods-forum, och nästan alla säger åt mig att köpa CPU först, verkar det som.

Någon som har några synpunkter på det? Vet att jag redan fått svar, men verkar ha fått lite andra svar här, än vad jag fått på andra forum.

Permalänk
Skrivet av Peldan:

Gjort tråd på Reddit och Dayzmods-forum, och nästan alla säger åt mig att köpa CPU först, verkar det som.

Någon som har några synpunkter på det? Vet att jag redan fått svar, men verkar ha fått lite andra svar här, än vad jag fått på andra forum.

Egentligen beror det mest på hur du kommer spela spelet. ArmA2 är känt för att vara tungdrivet för CPU'n främst i samband med mycket AI och script. Lirar man online på dedikerade servrar så sköts inte dessa uträkningar av din dator, utan av servern du är ansluten till. Det som däremot beräknas lokalt på din dator är allt det grafiska, vilket är mer beroende av ditt grafikkort än din CPU. Även när man lirar rena pvp-uppdrag utan några AI-moduler så är det väldigt låg CPU-belastning.

Om du däremot tänker lira singleplayer, leka i editorn, eller hosta ett coop-uppdrag att lira med dina polare, så blir du betydligt mer beroende av en snabb CPU eftersom din burk måste sköta alla beräkningar för AI och eventuella tunga script själv. Även tyngre populära moddar som tex ACE2, WarFX och diverse alternativa AI-moduler drar ner prestandan en hel del. Innan DayZ dök upp så var det så de flesta lirade som inte var med i klaner eller dylikt, och därför har det alltid varit stor prio på just CPU vad gäller ArmA. Denna uppfattningen sprids uppenbarligen vidare även nu i DayZ-trådarna, eftersom många tänker att "det är ju ArmA".

Så, eftersom du nämnde att du tänker uppgradera just för att lira DayZ, vilket drivs av dedikerade coop-servrar och inte tillåter några andra moddar, så anser inte jag att du är särskilt beroende av all den där extra CPU-kraften som de mer inbitna ArmA-spelarna är. Som sagt så baserar jag även det på min tidigare erfarenhet av dualcore-processor i ArmA2 då det har presterat helt ok på medium-inställningar i standard-utförande, förutsatt att man då har ett grafikkort som hänger med.

Den stora nackdelen med ditt grafikkort är inte hastigheten, utan den låga mängden VRAM. ArmA2/OA använder ovanligt stora uppsättningar av texturer och höga upplösningar för alla objekt som renderas, jämfört med de flesta andra spel. Detta i samband med de stora öppna miljöerna, mängden zombies/karaktärer, samt viewdistance, gör att 512mb VRAM är i absolut minsta laget. Enligt mig iaf så är detta den största flaskhalsen i ditt fall, vilket kommer fortsätta begränsa dina grafikinställningar ganska hårt även om du köper ny processor. Det ger dig inte bara låg fps, utan även frustrerande pop-up effekter för både texturer och modeller när du rör dig i omgivningen.

Men men, vad du än väljer att köpa så kommer du iaf få en märkbar boost i spelet. Frågan är ju bara vilket område du vill bättra på

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Egentligen beror det mest på hur du kommer spela spelet. ArmA2 är känt för att vara tungdrivet för CPU'n främst i samband med mycket AI och script. Lirar man online på dedikerade servrar så sköts inte dessa uträkningar av din dator, utan av servern du är ansluten till. Det som däremot beräknas lokalt på din dator är allt det grafiska, vilket är mer beroende av ditt grafikkort än din CPU. Även när man lirar rena pvp-uppdrag utan några AI-moduler så är det väldigt låg CPU-belastning.

Om du däremot tänker lira singleplayer, leka i editorn, eller hosta ett coop-uppdrag att lira med dina polare, så blir du betydligt mer beroende av en snabb CPU eftersom din burk måste sköta alla beräkningar för AI och eventuella tunga script själv. Även tyngre populära moddar som tex ACE2, WarFX och diverse alternativa AI-moduler drar ner prestandan en hel del. Innan DayZ dök upp så var det så de flesta lirade som inte var med i klaner eller dylikt, och därför har det alltid varit stor prio på just CPU vad gäller ArmA. Denna uppfattningen sprids uppenbarligen vidare även nu i DayZ-trådarna, eftersom många tänker att "det är ju ArmA".

Så, eftersom du nämnde att du tänker uppgradera just för att lira DayZ, vilket drivs av dedikerade coop-servrar och inte tillåter några andra moddar, så anser inte jag att du är särskilt beroende av all den där extra CPU-kraften som de mer inbitna ArmA-spelarna är. Som sagt så baserar jag även det på min tidigare erfarenhet av dualcore-processor i ArmA2 då det har presterat helt ok på medium-inställningar i standard-utförande, förutsatt att man då har ett grafikkort som hänger med.

Den stora nackdelen med ditt grafikkort är inte hastigheten, utan den låga mängden VRAM. ArmA2/OA använder ovanligt stora uppsättningar av texturer och höga upplösningar för alla objekt som renderas, jämfört med de flesta andra spel. Detta i samband med de stora öppna miljöerna, mängden zombies/karaktärer, samt viewdistance, gör att 512mb VRAM är i absolut minsta laget. Enligt mig iaf så är detta den största flaskhalsen i ditt fall, vilket kommer fortsätta begränsa dina grafikinställningar ganska hårt även om du köper ny processor. Det ger dig inte bara låg fps, utan även frustrerande pop-up effekter för både texturer och modeller när du rör dig i omgivningen.

Men men, vad du än väljer att köpa så kommer du iaf få en märkbar boost i spelet. Frågan är ju bara vilket område du vill bättra på

Ja, jag håller faktiskt med dig.
Jag uppgraderade mitt RAM igår, från 2gb till 4gb(bara 3gb som är användbart men men), och jag märkte faktiskt en ganska stor skillnad! Det är faktiskt bra FPS ute i landskapet nu, men när jag bara tittar på en stad från distans så börjar jag genast FPS-droppa, det kan ju nästan bara betyda att det är graffet som spökar.

Jag ska bara lira Multiplayer på DayZ, så blir nog ett HD6850 som någon övertygat mig om, det verkar jäkligt nice för priset Beställer i slutet av månaden. Tack.

Permalänk
Medlem

By the way, här är ett svar jag fick på deras forum av någon kille/tjej:

"OP, at that low a resolution your 4670 should be able to run high settings in ARMA II"

och

"512MB VRAM is more than enough for your resolution, if you want to double check, download MSI Afterburner and add VRAM monitoring to the OSD - you'll be able to see in real time what the VRAM usage is"

båda svaren var av samma person. Ska titta i Afterburner och se hur mycket vram som används.

EDIT:!!!!!!
Jag spelade ett tag nu, med MSI Afterburner på. Under hela spelsessionen så låg vram usage mellan 200-280mb. Vad betyder det då? o_o (Har inte direkt varit i någon stad än, får se vad som händer när jag kommer in mot kusten vid Cherno/Electro, då lär det vara högre.

EDIT2: Efter ett tag gick det upp till typ 380mb och stannade där.

Permalänk
Skrivet av Peldan:

By the way, här är ett svar jag fick på deras forum av någon kille/tjej:

"OP, at that low a resolution your 4670 should be able to run high settings in ARMA II"

och

"512MB VRAM is more than enough for your resolution, if you want to double check, download MSI Afterburner and add VRAM monitoring to the OSD - you'll be able to see in real time what the VRAM usage is"

båda svaren var av samma person. Ska titta i Afterburner och se hur mycket vram som används.

EDIT:!!!!!!
Jag spelade ett tag nu, med MSI Afterburner på. Under hela spelsessionen så låg vram usage mellan 200-280mb. Vad betyder det då? o_o (Har inte direkt varit i någon stad än, får se vad som händer när jag kommer in mot kusten vid Cherno/Electro, då lär det vara högre.

EDIT2: Efter ett tag gick det upp till typ 380mb och stannade där.

Man kan inte riktigt jämföra det så. Spelet vet ju hur mycket VRAM du har tillgängligt och anpassar streamen av data till ditt minne därefter. Ju mer minne som finns tillgänligt desto mer data kan buffras, och man får då överlägset snabb åtkomst till texturer eller whatever jämfört med att ständigt behöva ladda om data till minnet pga snålt utrymme där endast det viktigaste får plats. Annars uppstår det fps-drops eller spikar när minnet blir fullt, tex när du vänder dig fort, färdas fort eller vistas i städer.

Jag måste dock erkänna att jag helt glömde bort den låga upplösningen du lirar på, vilket såklart sänker kraven en aning på VRAM (Förutsatt att du inte vill kunna lira med högre upplösning efter uppgradering?). Men riktigt så stor skillnad gör det inte. Att du skulle kunna lira på high med det grafikkortet bara för att du kör i 1024* är rent skitsnack. Högre grafikinställningar är ju det som främst sätter krav på VRAM jämfört med att lira med allt på low.

Men bara så att jag inte sitter och ljuger för dig så gjorde jag lite tester själv, så att du har något att jämföra med. Jag mätte också mängden minne som används via Afterburner, och jag har 2gb VRAM tillgängligt på mina kort.
Testade dock bara lite snabbt genom Benchmark 1 (Finns i Scenarios. Test 2 är för CPU), så under normalt spelande så blir det bara mer och mer minne som används ju längre man spelar. "Video Memory" är inställt på Default, vilket det alltid skall vara för att spelet ska använda korrekta värden för uppmätt VRAM. Jag startade även om spelet mellan varje test.

1680x1050, 100% 3d resolution, AA Normal, resten på max -> ~2000mb Memory usage

1680x1050, 100% 3d resolution, resten på low -> ~960mb Memory usage

1024x768, 100% 3d resolution, AA Normal, resten på max -> ~2000mb Memory usage

1024x758, 100% 3d resolution, resten på low -> ~880mb Memory usage

Lite skillnad från dina test-resultat. Så spelets användning av VRAM anpassar sig uppenbarligen efter systemets begränsningar och nyttjar resurserna så långt som möjligt. Upplösningen spelar mindre roll jämfört med att sänka övriga grafik-inställningar, men jag var aldrig i närheten av 512mb, utan såg ~740mb som minsta värdet precis i starten av benchmarken.
Anledningen till varför ditt minne inte är maxat är väl antagligen för att du kör med inställningen Low på "Video Memory" i spelet vilket ger ett felaktigt värde, eller så är det kanske reserverat.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Man kan inte riktigt jämföra det så. Spelet vet ju hur mycket VRAM du har tillgängligt och anpassar streamen av data till ditt minne därefter. Ju mer minne som finns tillgänligt desto mer data kan buffras, och man får då överlägset snabb åtkomst till texturer eller whatever jämfört med att ständigt behöva ladda om data till minnet pga snålt utrymme där endast det viktigaste får plats. Annars uppstår det fps-drops eller spikar när minnet blir fullt, tex när du vänder dig fort, färdas fort eller vistas i städer.

Jag måste dock erkänna att jag helt glömde bort den låga upplösningen du lirar på, vilket såklart sänker kraven en aning på VRAM (Förutsatt att du inte vill kunna lira med högre upplösning efter uppgradering?). Men riktigt så stor skillnad gör det inte. Att du skulle kunna lira på high med det grafikkortet bara för att du kör i 1024* är rent skitsnack. Högre grafikinställningar är ju det som främst sätter krav på VRAM jämfört med att lira med allt på low.

Men bara så att jag inte sitter och ljuger för dig så gjorde jag lite tester själv, så att du har något att jämföra med. Jag mätte också mängden minne som används via Afterburner, och jag har 2gb VRAM tillgängligt på mina kort.
Testade dock bara lite snabbt genom Benchmark 1 (Finns i Scenarios. Test 2 är för CPU), så under normalt spelande så blir det bara mer och mer minne som används ju längre man spelar. "Video Memory" är inställt på Default, vilket det alltid skall vara för att spelet ska använda korrekta värden för uppmätt VRAM. Jag startade även om spelet mellan varje test.

1680x1050, 100% 3d resolution, AA Normal, resten på max -> ~2000mb Memory usage

1680x1050, 100% 3d resolution, resten på low -> ~960mb Memory usage

1024x768, 100% 3d resolution, AA Normal, resten på max -> ~2000mb Memory usage

1024x758, 100% 3d resolution, resten på low -> ~880mb Memory usage

Lite skillnad från dina test-resultat. Så spelets användning av VRAM anpassar sig uppenbarligen efter systemets begränsningar och nyttjar resurserna så långt som möjligt. Upplösningen spelar mindre roll jämfört med att sänka övriga grafik-inställningar, men jag var aldrig i närheten av 512mb, utan såg ~740mb som minsta värdet precis i starten av benchmarken.
Anledningen till varför ditt minne inte är maxat är väl antagligen för att du kör med inställningen Low på "Video Memory" i spelet vilket ger ett felaktigt värde, eller så är det kanske reserverat.

Jäklar, tack så mycket för att du tar tiden att hjälpa mig så mycket!
Du verkar ju uppenbarligen kunnigare än de där personerna, så jag tar och litar på dig.
Antingen kör jag på video memory default, eller så kör jag Low, kommer inte ihåg, och jag sitter i Safe Mode just nu eftersom datorn krånglar lite.

Tack så mycket, jag kör på graffet.

Permalänk
Medlem

Det finns väldigt många texturer i spelet som måste läsas från hårddisken. Många använder därför SSDs för att texturernas laddtid ska reduceras. Jag funderar på att skaffa GTX 670 4GB som kanske minimerar behovet av en SSD, men jag har inte sett några tester kring det än. Att spelet kan använda runt 2 GB är ju bra nyheter dock.

CPUn begränsar definitivt spelet om man tex skapar en bana med hundratals AI (se Benchmark 2 i missions i spelet), men jag vet inte om någon CPU klarar att köra den på 60fps. Klarar du att köra Benchmark 1 med över 60 fps (vsync av) med alla videorelaterade inställningar på lägsta (utom resolution) borde CPUn inte vara ett problem för DayZ i alla fall.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

Okay. Liten update här då! Beställde nyss ett HD5870 1gb GDDR5, tillsammans med ytterligare 2gb ram så jag totalt har 4gb ram.

Kommer med update om typ 2-3 dagar när sakerna kommit, om hur prestandan är in-game.
Hörs så länge!

Permalänk
Medlem

Installerat grafikkortet och det nya RAMet.

Jag kör just nu på AA och AF på Low, Shadow på Normal, V-sync och postprocessing off och resten på normal. 1280x1024 är resolution. Det körs nästan helt laggfritt, men i t.ex chernarus så laggar det lite. Funderar på att köpa ett moderkort för 590kr och en quad core 3.6GHz AM3+ processor senare. Tack för allt.

FRÅGA:

Vad är bäst då? i3 2100 (Dual core 3.1GHz) eller FX-4100 (Quad-core 3.6GHz)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peldan:

Installerat grafikkortet och det nya RAMet.

Jag kör just nu på AA och AF på Low, Shadow på Normal, V-sync och postprocessing off och resten på normal. 1280x1024 är resolution. Det körs nästan helt laggfritt, men i t.ex chernarus så laggar det lite. Funderar på att köpa ett moderkort för 590kr och en quad core 3.6GHz AM3+ processor senare. Tack för allt.

FRÅGA:

Vad är bäst då? i3 2100 (Dual core 3.1GHz) eller FX-4100 (Quad-core 3.6GHz)?

Är det ddr2 ram så måste du köpa nytt igen. I samband med nytt moderkort alltså.

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar