Intressant skärm! Achieva Shimian QH270| $400 IPS 2560x1440 Korean Monitor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplified:

Ett annat exempel är gamlingar.

Det hände en gång när farsan hade bjudning. Jag skulle ta en bild + skriva ut.
"Nämen åååå så fint, titta där är jag"
*finger + lång nagel flyger in i skärmen*.

Folk som är avundsjuka kan också vara en riskfaktor.

Tempererat glas är bra att ha när man är i en sådan situation. Man vet aldrig när olyckan är framme.

Vad menar du med folk som är avundsjuka? Avundsjuka på vad?

Permalänk
Skrivet av landahl:

Vad menar du med folk som är avundsjuka? Avundsjuka på vad?

Avundsjuka på allt i allmänhet.

En koreansk skärm lär inte göra någon avundsjuk, men om du har en bra dator så kanske de sitter där gröna av avundsjuka på din rigg.

Jag sitter själv på en U2711 och skulle inte köpa skit från utlandet utan garanti.

År 2005 var en "polare" mycket avundsjuk på min (på den tiden) dåvarande rigg. Han tog ut sin ilska på min kringutrustning (tangentbord, joystick etc).

Jag förstår att poängen med ditt inlägg är att indirekt skryta om "att du har bättre", eftersom frågan som du har ställt mig är i allmänhet dum. Om du läser min signatur så ser du att jag inte sitter på billigt skit heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplified:

Avundsjuka på allt i allmänhet.

En koreansk skärm lär inte göra någon avundsjuk, men om du har en bra dator så kanske de sitter där gröna av avundsjuka på din rigg.

Jag sitter själv på en U2711 och skulle inte köpa skit från utlandet utan garanti.

År 2005 var en "polare" mycket avundsjuk på min (på den tiden) dåvarande rigg. Han tog ut sin ilska på min kringutrustning (tangentbord, joystick etc).

Jag förstår att poängen med ditt inlägg är att indirekt skryta om "att du har bättre", eftersom frågan som du har ställt mig är i allmänhet dum. Om du läser min signatur så ser du att jag inte sitter på billigt skit heller.

Wtf?

En koreansk skärm med samma panel som din U2711 och Apple cinema display. Den koreanska har dock inte någon AG-coating.

Sen kan man ju, som jag sagt några ggr nu, få en 80hz+-skärm med IPS-panel numera, och det för under 4k med frakt, ganska bra tycker jag

Är ni väldigt unga? För jag tolkade inte landahls inlägg som något skrytande utan mer en seriös fråga på ditt väldigt knepiga uttalande.

Permalänk
Medlem

U2711 var inget för mig. My eyes! MY EYEEEEES!!! IT BUUUUUURNS!!!!! Köpte en förra veckan. Den står nu på golvet här brevid i väntan på att skickas tillbaka till inet. Kör min gamla hederliga Benq E2200 tills min skärm från Starcraftland kommer.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;12283339']Alltså, även om den skulle vara bra från start, så förändras den ju med tiden.
Och då sitter du där utan någon möjlighet att justera färgkanaler.
Det är det som jag tycker är så vanskligt med att köpa en sån här skärm.

Visst, man kan justera färgerna i grafikkortets inställningar eller något tredjepartsprogram som det talats om här, men det brukar inte ge de bästa resultaten precis.
Jaja, folk gör som de vill.

Jo saknaden av OSD är lite av ett riskmoment, dock visste jag inte att färgerna förändras med tiden. Men det är ju lätt gjort att ändra färgtemp via mjukvara åtminstone, men då är problemet att många program inte tycks använda sig av ICC profiler, men det ska gå på något sätt om jag förstått det rätt. Men hur som helst, för det priset man betalar är risken ändå rimlig på något sätt. Alternativet är att punga 5k+ för en märkeskärm, och i dagsläget är det inte ett alternativ för min del.

Men förresten, köpte inte du en av dessa skärmar? Fick du något problem med den som gör att du nu har denna tveksamma inställning till att köpa dem? Man blir ju lite nyfiken

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Är ni väldigt unga? För jag tolkade inte landahls inlägg som något skrytande utan mer en seriös fråga på ditt väldigt knepiga uttalande.

Jag är 21 år gammal så om det klassas som ungt för dig har jag ingen aning om.

På vilket sätt är landahls inlägg en seriös fråga?
"Avundsjuka på vad?", är det inte uppenbart?

Skrivet av Zidious G:

U2711 var inget för mig. My eyes! MY EYEEEEES!!! IT BUUUUUURNS!!!!! Köpte en förra veckan. Den står nu på golvet här brevid i väntan på att skickas tillbaka till inet. Kör min gamla hederliga Benq E2200 tills min skärm från Starcraftland kommer.

Sänk ljusstyrkan till 20% så slipper du att ha ont i ögonen.
Om du tycker att färgerna är överexponerade så kan du byta till sRGB läge.

Permalänk
Skrivet av Simplified:

Avundsjuka på allt i allmänhet.

En koreansk skärm lär inte göra någon avundsjuk, men om du har en bra dator så kanske de sitter där gröna av avundsjuka på din rigg.

Jag sitter själv på en U2711 och skulle inte köpa skit från utlandet utan garanti.

Jag tycker din attityd är lite lustig, "en koreansk skärm lär inte göra någon avundsjuk" hur tänker du när du skriver det egentligen? Din U2711 har ju en panel som är tillverakad av LG, ett koreansk företag (med andra ord är den i stort sett en koreansk skärm). Samtliga högkvalitativa paneler görs ju i Korea så vitt jag vet.

Jag antar att du inte har jättekoll på var saker produceras och hur man härleder kvalitet, och det kanske kan kännas ballt att stämpla saker åt höger och vänster men tro mig, det är inte ballt. Kommentarer som "skit från utlandet" ger dig inte respekt utan tvärt om. Dock har jag också varit ung och inte alltid tänkt igenom mina åsikter/saker jag sagt, så ta inte detta som kritik utan snarare ett välmenat tips

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Skrivet av gammarayburst:

Jag tycker din attityd är lite lustig, "en koreansk skärm lär inte göra någon avundsjuk" hur tänker du när du skriver det egentligen? Din U2711 har ju en panel som är tillverakad av LG, ett koreansk företag (med andra ord är den i stort sett en koreansk skärm). Samtliga högkvalitativa paneler görs ju i Korea så vitt jag vet.

Jag antar att du inte har jättekoll på var saker produceras och hur man härleder kvalitet, och det kanske kan kännas ballt att stämpla saker åt höger och vänster men tro mig, det är inte ballt. Kommentarer som "skit från utlandet" ger dig inte respekt utan tvärt om.

Jag har mer koll än vad du tror.

Min definition av "koreansk skärm" är billiga skärmar som säljs på ebay (catleap, crossover etc). Koreanska märken som Samsung, etc faller inte inom den kategorin enligt mig.

Folk har en tendens att försvara saker som de har köpt till varje pris. Du verkar falla inom den kategorin.

Om en skärm är A klassad (som i en catleap, crossover etc) eller A+ (som i en Apple Cinema, U2711 etc) lär ingen se om man inte kollar noga. A klassad innebär att det kan förekomma döda pixlar, vilket en gäst inte kommer lägga märke till ändå.

Det jag syftar på är den generella byggkvaliten. Skärmarna framstår som plastiga, vilket är mer än förståeligt med tanke på priset.

Permalänk
Skrivet av Simplified:

Jag har mer koll än vad du tror.

Folk har en tendens att försvara saker som de har köpt till varje pris. Du verkar falla inom den kategorin.

Om en skärm är A klassad (som i en catleap, crossover etc) eller A+ (som i en Apple Cinema, U2711 etc) lär ingen se om man inte kollar noga. A klassad innebär att det kan förekomma döda pixlar, vilket en gäst inte kommer lägga märke till ändå.

Det jag syftar på är den generella byggkvaliten. Skärmarna framstår som plastiga, vilket är mer än förståeligt med tanke på priset.

Nej nu missupfattar du helt och hållet, jag "försvarade" inte mitt köp alls i mitt inlägg. Jag poängterade bara att ditt sätt att uttrycka dig angående koreanska skärmar, som om de vore någon sorts andra gradens produkt, är lite märkligt när din U2711 har en koreansk panel. Som sagt så tillverkas samtliga högkvalitativa IPS paneler (skullle tippa på större delen av alla paneler öht) i Korea.

Jag har inte ens fått hem min Achieva så det blir lite svårt för mig att försvara det köpet, varför jag nu skulle vilja försvara det överhuvudtaget. Jag har köpt den och har jag tur så är det ett grymt köp, har jag otur är det inget mer med det. Jag var fullt medveten om risken när jag valde att köpa den. Angående panelerna som används i dessa budgetskärmar vet jag precis att det är rester som inte de stora märkena vill ha, men det gör dom inte på något sätt dåliga. Har man lite tur är nog skillnaden mot en "A+" panel inte synbar. Sen när det gäller byggkvaliten, det viktiga för mig är att panelen är bra för det är den jag tittar på, inte ramen och foten.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Skrivet av gammarayburst:

Nej nu missupfattar du helt och hållet, jag "försvarade" inte mitt köp alls i mitt inlägg. Jag poängterade bara att ditt sätt att uttrycka dig angående koreanska skärmar, som om de vore någon sorts andra gradens produkt, är lite märkligt när din U2711 har en koreansk panel. Som sagt så tillverkas samtliga högkvalitativa IPS paneler (skullle tippa på större delen av alla paneler öht) i Korea.

Jag har inte ens fått hem min Achieva så det blir lite svårt för mig att försvara det köpet, varför jag nu skulle vilja försvara det överhuvudtaget. Jag har köpt den och har jag tur så är det ett grymt köp, har jag otur är det inget mer med det. Jag var fullt medveten om risken när jag valde att köpa den. Angående panelerna som används i dessa budgetskärmar vet jag precis att det är rester som inte de stora märkena vill ha, men det gör dom inte på något sätt dåliga. Har man lite tur är nog skillnaden mot en "A+" panel inte synbar. Sen när det gäller byggkvaliten, det viktiga för mig är att panelen är bra för det är den jag tittar på, inte ramen och foten.

Jag ser att du skrev detta innan jag redigerade mitt inlägg.

Du har tydligen hängt upp dig på ordet "Koreansk skärm".

Skrivet av Simplified:

Min definition av "koreansk skärm" är billiga skärmar som säljs på ebay (catleap, crossover etc). Koreanska märken som Samsung, etc faller inte inom den kategorin enligt mig.

Jag använder som sagt ordet "koreansk skärm" som ett samlingsnamn på dessa skärmar som denna tråd handlar om (crossover, catleap etc).

Ge gärna förslag på ett mer passande namn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplified:

Jag är 21 år gammal så om det klassas som ungt för dig har jag ingen aning om.

På vilket sätt är landahls inlägg en seriös fråga?
"Avundsjuka på vad?", är det inte uppenbart?

Du är ung, det förklarar saken.

Det är en seriös fråga från någon som är äldre. Vem tar ut sin avundsjuka eller blir direkt avundsjuk på någon annans dator? Han tyckte väl precis som jag att det låter knepigt. Aldrig varit med om det faktiskt, och då har jag ändå haft bra grejor och LANat en del.

Skrivet av Simplified:

Jag har mer koll än vad du tror.

Min definition av "koreansk skärm" är billiga skärmar som säljs på ebay (catleap, crossover etc). Koreanska märken som Samsung, etc faller inte inom den kategorin enligt mig.

Folk har en tendens att försvara saker som de har köpt till varje pris. Du verkar falla inom den kategorin.

Om en skärm är A klassad (som i en catleap, crossover etc) eller A+ (som i en Apple Cinema, U2711 etc) lär ingen se om man inte kollar noga. A klassad innebär att det kan förekomma döda pixlar, vilket en gäst inte kommer lägga märke till ändå.

Det jag syftar på är den generella byggkvaliten. Skärmarna framstår som plastiga, vilket är mer än förståeligt med tanke på priset.

Jag ser inte problemet med att dom är billiga. Ja, det är en A-panel, ändå så är vissa felfria. Ta min, den har en död pixel, något både Dell U2711 och Apple Cinema Display också kan ha. Så istället för att ha lagt ut minst 6k på en skärm och då med jobbig AG-coating fick jag en 100hz IPS-skärm för tot 3500kr(inkl. Expressfrakt och tull).

Jag vet inte ifall jag tycker Yamakasin är speciellt plastig, sure, den har en högblank ram vilket såklart gör att man ser att det är plast, men ramen är stilren och inte alls iögonfallande.

Har du sett en av dessa skärmar?

Jag behöver inte försvara mitt köp då det för priset är riktigt bra skärmar och absolut inget att vara missnöjd med. Det finns ju en anledning till att de blivit så stora borta på OCN.

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Du är ung, det förklarar saken.

Det är en seriös fråga från någon som är äldre. Vem tar ut sin avundsjuka eller blir direkt avundsjuk på någon annans dator?

Det finns vissa "nötter" som blir det. Det är inte vanligt, men jag hade oturen att stöta på en.

En fråga till dig: är 89 ditt födelseår? Isåfall kan du också klassificeras som ung då du endast är två år äldre än mig.

Skrivet av Dreas89:

Har du sett en av dessa skärmar?

Jag har inte sett någon av skärmarna som den här tråden handlar om.

Jag har däremot sett en Hazro HZ27WC (troligtvis samma stomme som Achieva) hos en bekant. Enlig mig är byggkvalitèn B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplified:

Det finns vissa "nötter" som blir det. Det är inte vanligt, men jag hade oturen att stöta på en.

En fråga till dig: är 89 ditt födelseår? Isåfall kan du också klassificeras som ung då du endast är två år äldre än mig.

Jag har inte sett någon av skärmarna som den här tråden handlar om.

Jag har däremot sett en Hazro HZ27WC (troligtvis samma stomme som Achieva) hos en bekant. Enlig mig är byggkvalitèn B.

Du skrev att mitt inlägg tidigare var för att skryta om min dator! Grabben vakna upp, är du 12 år? Jag förstår inte hur du kan tro att man vill skryta om en dator, vem fan som helst kan köpa en dator och det är väl inget att skryta om! Jag ställde bara en enkel fråga till dig eftersom du skrev att man kan råka ut för avundsjuka folk när det gäller en datorskärm/dator. Fullständigt obegripligt tänk du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplified:

Det finns vissa "nötter" som blir det. Det är inte vanligt, men jag hade oturen att stöta på en.

En fråga till dig: är 89 ditt födelseår? Isåfall kan du också klassificeras som ung då du endast är två år äldre än mig.

Ja, jag är 89a. Mentalt närmar jag mig dock 300 i vissa frågor

Skrivet av Simplified:

Jag har inte sett någon av skärmarna som den här tråden handlar om.

Jag har däremot sett en Hazro HZ27WC (troligtvis samma stomme som Achieva) hos en bekant. Enlig mig är byggkvalitèn B.

http://www.120hz.net/attachment.php?attachmentid=41&d=1335488...

http://www.120hz.net/attachment.php?attachmentid=55&d=1335489...

http://www.monitortests.com/yamakasi-catleap-q270-led/catleap...

Jag tycker utseendet mest säger "Mje, inget speciellt".

Permalänk
Skrivet av landahl:

Grabben vakna upp, är du 12 år?

Nej, 21.

Skrivet av landahl:

Du skrev att mitt inlägg tidigare var för att skryta om min dator!

Skrivet av landahl:

Jag ställde bara en enkel fråga till dig eftersom du skrev att man kan råka ut för avundsjuka folk när det gäller en datorskärm/dator. Fullständigt obegripligt tänk du har.

Om jag har missuppfattat dig så ber jag om ursäkt.

Så här har jag tolkat din fråga:

"Vad menar du med folk som är avundsjuka?"
Kan tolkas som: "Hur kan billigt skit göra folk avundsjuka?"

"Avundsjuka på vad?"
Kan tolkas som: "Billig Koreansk skärm är väl inget som folk kan vara avundsjuka på"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplified:

Nej, 21.

Om jag har missuppfattat dig så ber jag om ursäkt.

Så här har jag tolkat din fråga:

"Vad menar du med folk som är avundsjuka?"
Kan tolkas som: "Hur kan billigt skit göra folk avundsjuka?"

"Avundsjuka på vad?"
Kan tolkas som: "Billig Koreansk skärm är väl inget som folk kan vara avundsjuka på"

Du behöver absolut inte be om ursäkt, du missuppfattade mig helt enkelt.

Permalänk
Medlem

What the...? Jag beställde min skärm i onsdags, och just nu ringde dom från DHL och undrade om jag var hemma. Dom kommer om två timmar med den. Flög den med JAS månne? :D:D:D

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

va i, det är ju sjukt, hoppas man får ett samtal inom kort nu då:)

Visa signatur

How do you know if a person playing Diablo on Hardcore? They will tell you!

Permalänk
Skrivet av Simplified:

Jag ser att du skrev detta innan jag redigerade mitt inlägg.

Du har tydligen hängt upp dig på ordet "Koreansk skärm".

Jag använder som sagt ordet "koreansk skärm" som ett samlingsnamn på dessa skärmar som denna tråd handlar om (crossover, catleap etc).

Ge gärna förslag på ett mer passande namn.

Jomen när du skriver "vem blir avundsjuk på en koreansk skärm" får man intrycket att du syftar på skärmar från Korea i allmänhet, det tycker jag inte är så konstigt. Hade du bara varit tydligare från början skulle jag inte ha missupfattat dig, t.ex kunde du ju sagt koreansk budgetskärm vilket är väldigt mycket tydligare än koreansk skärm

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplified:

Jag har mer koll än vad du tror.

Min definition av "koreansk skärm" är billiga skärmar som säljs på ebay (catleap, crossover etc). Koreanska märken som Samsung, etc faller inte inom den kategorin enligt mig.

Folk har en tendens att försvara saker som de har köpt till varje pris. Du verkar falla inom den kategorin.

Om en skärm är A klassad (som i en catleap, crossover etc) eller A+ (som i en Apple Cinema, U2711 etc) lär ingen se om man inte kollar noga. A klassad innebär att det kan förekomma döda pixlar, vilket en gäst inte kommer lägga märke till ändå.

Det jag syftar på är den generella byggkvaliten. Skärmarna framstår som plastiga, vilket är mer än förståeligt med tanke på priset.

Det är ju du som sitter och försvarar dig med "jag sitter inte med billigt skit" osv.

Förövrigt så kollar jag in i skärmen när jag sitter vid datorn. Varför kollar du på plasten? Har du snea ögon eller.
Edit: Du köpte din dell i april. Blev besviken på AG coatingen. Lite avundsjuk på att man kan få exakt samma skärm för 1/3 av priset utan AG coating?

Detta var riktat mot dig :S

Landahls fråga var helt berättigad. Den var inte riktad mot dig enligt mig. Undrar vilket folk du hänger med som är avundsjuka på allt i allmänhet.

puss.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Skrivet av gammarayburst:

Jomen när du skriver "vem blir avundsjuk på en koreansk skärm" får man intrycket att du syftar på skärmar från Korea i allmänhet, det tycker jag inte är så konstigt. Hade du bara varit tydligare från början skulle jag inte ha missupfattat dig, t.ex kunde du ju sagt koreansk budgetskärm vilket är väldigt mycket tydligare än koreansk skärm

Kan inte annat än hålla med.

Skrivet av Amiroo:

Förövrigt så är det bara baksidan på skärmen som är "plastig". Men min baksida är riktad mot en vägg. Du kanske har din skärm felvänd?

Min skärm är inte felvänd ;).Jag syftar mest på fot/ram.

Skrivet av Amiroo:

Edit: Du köpte din dell i april. Lite avundsjuk på att man kan få exakt samma skärm för 1/3 av priset?

Jag köpte min skärm för 4990kr. En "koreansk" kostar ca 2/3 av det priset.

Fördelar med att betala 1/3 mer:
+3 års garanti
+byggkvalite
+klass A+ (jag har 0 döda pixlar)

Det är inte exakt samma skärm för övrigt. U2711 har en panel som troligtvis är av äldre modell än vad som finns i de "koreanska skärmarna" (backlight = CCFL vs LED).

Vill jag ha en pryl så köper jag den, så nej jag är inte avundsjuk på något eller någon.

Permalänk
Skrivet av Amiroo:

Edit: Du köpte din dell i april. Blev besviken på AG coatingen. Lite avundsjuk på att man kan få exakt samma skärm för 1/3 av priset utan AG coating?

Var har du läst att jag är "besviken på AG coatingen"?

Tvärtom. Jag gillar AGn faktiskt, nu när man har blivit vad vid den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplified:

Var har du läst att jag är "besviken på AG coatingen"?

Tvärtom. Jag gillar AGn faktiskt, nu när man har blivit vad vid den.

"1: Glare. Ytan får inte vara matt (jag stör mig på grynigheten)."

Felformulerad mening när jag redigerade. Menade att du blev besviken på skärmen i helhet, och att du ogillar AG.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Skrivet av Amiroo:

"1: Glare. Ytan får inte vara matt (jag stör mig på grynigheten)."

Felformulerad mening när jag redigerade. Menade att du blev besviken på skärmen i helhet, och att du ogillar AG.

Du måste lära dig läsa datum.

När jag fick skärmen var första intrycket "det här var ju inte så farligt".
Anledningen till att jag ogillade AG när jag skrev det inlägget var för att jag har sett MYCKET värre coating på någon (gammal) HP skärm.

Jag skapade tråden innan jag köpte min U2711.

Dessutom är jag inte besviken, skärmen var långt bättre än vad jag hade förväntat mig. Kan inte vara mer nöjd.

Tror du att du kan ta dig an friheten att avgöra om jag är nöjd eller inte?

Jag tror bestämt att det är DU som försöker försvara din produkt genom att ge massa falska påståenden om det som jag har köpt.

Jag bryr mig om kvalite och design och är dessutom beredd att betala för det.
Ett exempel: Varför köpte jag en AW laptop när jag kan få en ASUS/MSI med likvärdig prestanda för halva priset?
Svar: Design.
Samma sak gäller med mitt skärmval.

Jag tror bestämt att avundsjukan kommer från din sida, inte min.

Permalänk
Medlem

Okej, hjälp mig nu så är ni snälla , har följt tråden och behöver nu lite råd. Till skillnad från många andra som skriver här så ska min skärm endast användas till bildredigering och för jobb i diverse dokument. Nedan följer lite funderingar som ni kanske kan reda ut.

Har avsaknaden av OSD på vissa skärmar något att göra med färgåtergivningen även vid bildredigering i program som Photoshop? Anledningen till att jag vill investera i en Ips-panel är just vinsterna med en mer korrekt färgåtergivning. Vissa talar här om att i spel som Wow så påverkas färgåtergivningen negativt, gäller detsamma vid bildredigering eller är detta skilda fenomen som inte har något med varandra att göra?

Vilket av alternativen tror ni passar mig bäst? Jag vill då ha en skärm utan tempered glass och den ska som sagt mest användas för grafiskt arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplified:

Jag köpte min skärm för 4990kr. En "koreansk" kostar ca 2/3 av det priset.

Fördelar med att betala 1/3 mer:
+3 års garanti
+byggkvalite
+klass A+ (jag har 0 döda pixlar)

Det är inte exakt samma skärm för övrigt. U2711 har en panel som troligtvis är av äldre modell än vad som finns i de "koreanska skärmarna" (backlight = CCFL vs LED).

En koreansk med 80-120hz kostar 2/3.

Du har 1 års garanti på vissa koreanska.

Byggkvalité kan jag ge dig, men det är på inget sätt så att byggkvalitén på min Yamakasi känns jättedålig, för priset fullt acceptabel.

Klass A+ innebär en mindre chans till döda pixlar, inte att du inte kan få dom. Ser dock inte problemet med 1-2 döda pixlar. De är svarta och så länge dom inte är annat än runt ytterkanterna så märker man inte av dom.

A- gör ju att risken för döda pixlar och blödningar är större, men även där kan du få en skärm som är till synes felfri.

Här är en lista på de skärmar som har samma panel som de koreanskaskärmarna:

http://www.tftcentral.co.uk/ - Sök på LM270WQ1 för panel.

Citat:

Apple iMac 27" unknown 27"WS LG.Display H-IPS (LM270WQ1-SDA2)
Apple iMac 27" MB952LL/A unknown 27"WS LG.Display H-IPS (LM270WQ1-SDA2)
Apple 27" LED Cinema Display 12ms 27"WS LG.Display H-IPS (LM270WQ1)
Apple 27 LED Cinema Display 12ms 27"WS LG.Display H-IPS (LM270WQ1)
Hazro HZ27WA 6ms G2G 27"WS LG.Display H-IPS (LM270WQ1)
Hazro HZ27WC 6ms G2G 27"WS LG.Display H-IPS (LM270WQ1)
Hazro HZ27WD 6ms G2G 27"WS LG.Display H-IPS (LM270WQ1)
HP ZR2740w 12ms G2G 27"WS LG.Display H-IPS (LM270WQ1-SDDA)
Achieva Shimian QH270 6ms G2G 27"WS LG.Display H-IPS (LM270WQ1)
Achieva Shimian QH270 SE 6ms G2G 27"WS LG.Display H-IPS (LM270WQ1)
Yamakasi Catleap Q270 6ms G2G 27"WS LG.Display H-IPS (LM270WQ1)
Yamakasi Catleap Q270-IPST 6ms G2G 27"WS LG.Display H-IPS (LM270WQ1)
Yamakasi Catleap Q270-IPSM 6ms G2G 27"WS LG.Display H-IPS (LM270WQ1)
Yamakasi Catleap Q270-IPSTDP 6ms G2G 27"WS LG.Display H-IPS (LM270WQ1)
Yamakasi Catleap Q270-IPSMDP 6ms G2G 27"WS LG.Display H-IPS (LM270WQ1)
Yamakasi Catleap Q270-IPSBS 6ms G2G 27"WS LG.Display H-IPS (LM270WQ1)
Yamakasi Catleap Q270-IPSB 6ms G2G 27"WS LG.Display H-IPS (LM270WQ1)

Är man beredd att chansa lite så får man alltså en S-IPS-panel för under 4k med möjlighet till bra bildkvalité.

Du verkar lite som jag i min inställning till TN-paneler. Skillnaden här är att du får samma saker, fast billigare

Det verkar också viktigt för dig att det ska synas att du köpt dyra saker.

Till RJ: Powerstrip eller liknande kan få färgprofiler att användas vid olika program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av R_J:

Okej, hjälp mig nu så är ni snälla , har följt tråden och behöver nu lite råd. Till skillnad från många andra som skriver här så ska min skärm endast användas till bildredigering och för jobb i diverse dokument. Nedan följer lite funderingar som ni kanske kan reda ut.

Har avsaknaden av OSD på vissa skärmar något att göra med färgåtergivningen även vid bildredigering i program som Photoshop? Anledningen till att jag vill investera i en Ips-panel är just vinsterna med en mer korrekt färgåtergivning. Vissa talar här om att i spel som Wow så påverkas färgåtergivningen negativt, gäller detsamma vid bildredigering eller är detta skilda fenomen som inte har något med varandra att göra?

Vilket av alternativen tror ni passar mig bäst? Jag vill då ha en skärm utan tempered glass och den ska som sagt mest användas för grafiskt arbete.

Ha läst att vissa av dessa skärmar har en "blåare ton" eller vad man kallar det Vilket jag antar inte är optimalt för bildredigering.

Har själv en fråga:
Hur mycket brukar dessa skärmar gå inkl. frakt, tull och moms?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaloThe1:

Ha läst att vissa av dessa skärmar har en "blåare ton" eller vad man kallar det Vilket jag antar inte är optimalt för bildredigering.

Har själv en fråga:
Hur mycket brukar dessa skärmar gå inkl. frakt, tull och moms?

Det beror på vilken skärm man får. Det finns ju färgprofiler att dra hem som ska vara bra.

Min som kostar 100 dollar mer pga. möjligheten till 130hz med rätt grafikkort kostade 460 dollar, värdet skrevs till 150 på lådan så fick skatta 340kr. Tot fick jag betala 3500 med expressfrakt. Korea - Karlstad på mindre än två arbetsdagar.

Skickades ifrån Korea runt 09.00 svensk tid på fredagen. Levererades till mig 11.50 på måndagen, riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Vilken av dessa skärmar kan man uppnå högst hz med?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asprarn:

Vilken av dessa skärmar kan man uppnå högst hz med?

Yamakasi Catleap med 2B-PCB.

Det finns ca 1000st 2B-PCBer kvar i världen. 100 har sålts, jag sitter numera på en.

120hz.net anordnar försäljningen av dessa. Just nu verkar det dock stopp av någon anledningen. Planen var att 100st skulle släppas varje måndag, blev bara 100st innan det tog stopp.