Plötslig krasch, kan inte komma in i Windows igen

Permalänk
Medlem

Plötslig krasch, kan inte komma in i Windows igen

Hej!

Kör en cirka två veckor gammal htpc:
OCZ Agility 3 120GB SSD
AMD A4 X2 3400
ASRock A75M-ITX Socket FM1
4gb minne

Den har fungerat felfritt fram tills nu - satt och surfade när plötsligt allt låser sig. Ingen blåskärm eller liknande, utan bara "fryst" bild. Startar om, och kan nu inte komma in i Windows! När jag väljer att "starta normalt" fastnar den vid "loading windows", precis innan de tjusiga färgklickarna dyker upp på skärmen. När jag provar att starta med "startreparation" går det första steget bra (grå-svart laddnings-bar) men den fastnar helt en bit in på nästa steg (grön laddningsbar). Samma sak händer när jag försöker starta med min Windowsskiva.

I bios/uefi ser allt normalt ut tror jag, alla enheter dyker upp där de ska etc.

Har ni några idéer?

Permalänk
Medlem

Troligtvis är det SSD disken som har blivit korrupt, har du senaste firmware på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av milla_66:

Troligtvis är det SSD disken som har blivit korrupt, har du senaste firmware på den?

Tack för svaret! Troligen inte. Det är det jag är rädd för.

Det verkar som att jag måste kunna starta windows för att kunna installera ny firmware, från en annan disk dessutom? Verkar det rimligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av milla_66:

Troligtvis är det SSD disken som har blivit korrupt, har du senaste firmware på den?

Förmodligen.. men testa ställ om SSD disken i BIOS att prata i IDE-läge för att se om du kommer in. Om det funkar testa ställa tillbaka till SATA sedan.

Visa signatur

Life is short, make the best of it

Permalänk
Medlem

Att du kan köra från någon annan windows version kanske. Men det brukar gå att lösa det från en cd-skiva också.
Detta krävs nästan från alla DISK tillverkare.
Men vilken version av Windows kör du? Låter som Windows Vista eller Windows 7?

Visa signatur

Life is short, make the best of it

Permalänk
Medlem
Skrivet av freeAppz:

Att du kan köra från någon annan windows version kanske. Men det brukar gå att lösa det från en cd-skiva också.
Detta krävs nästan från alla DISK tillverkare.
Men vilken version av Windows kör du? Låter som Windows Vista eller Windows 7?

Jag kör Windows 7, x64.

Permalänk
Medlem

Det verkar finnas en bootable cd-lösning från OCZ också, jag ska undersöka detta under förmiddagen. Återkommer med uppdatering. Forsätt gärna komma med goda idéer om det är något annat vi kan prova!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sodapop:

Det verkar finnas en bootable cd-lösning från OCZ också, jag ska undersöka detta under förmiddagen. Återkommer med uppdatering. Forsätt gärna komma med goda idéer om det är något annat vi kan prova!

Kör OCZ bootable verktyg, men det verkar som att även detta "fastnar" ganska tidigt i processen, "Starting udev daemon for hotplug support...". Samma sak oavsett om jag kör från USB eller CD.

Permalänk
Medlem

Hmm.. Testa ladda hem nytt bios till moderkortet.

Visa signatur

Life is short, make the best of it