Permalänk
Medlem

Project Yellow Fellow

Tjenare Swec,

Eftersom jag färdigställde mitt förra bygge för cirka 1h sen tycker jag det är på tiden att sparka igång ett nytt!

Detta kommer bli ett stort bygge, mustigt, maffigt, köttigt osv. men framför allt 100% unikt!
Värt att notera är att inga komponenter kommer att vara de absolut värsta och senaste då jag faktiskt bara är en vanlig "mainstream-användare", form går före funktion i detta bygge. Kanske slänger jag in lite kraftigare grafikkort framåt hösten om spelsuget kommer igång eller om det släpps några riktigt snygga kort, tänkte därför smälla in ett stort nätaggregat redan nu som pallar eventuella uppgraderingar.

Jag behärskar inget 3D- program så jag har svårt att visa digitala skisser på planerade mods, kanske kommer jag att lägga upp bilder på gamla hederliga ritningar gjorda med papper och penna, kanske kommer jag bara lägga upp modifikationerna när de är klara, den som lever får se!
Förutom diverse lackning har jag planerat att göra några riktigt schyssta "mods", komponenter som ej kommer att vara sig lika efter mina ingrepp är i huvudsak grafikkorten och CPU- kylaren.

Jag kommer att uppdatera byggloggen regelbundet men under en något längre tid, bygget är tänkt att vara klart tills slutet av Juni.

Jag kommer ej att köra custom vattenkylning i detta bygge trots att Shinobi XL är ett perfekt chassi för vattenkylning till skillnad från t.ex. Fractal Design Array R2, hah. Array R2 är ett underbart chassi på många sätt och vis men att vattenkyla den lilla rackaren krävde sin man!

Komponentlista och "att göra" kommer troligen att uppdateras allt eftersom, kan ju vara kul med en lista över alla grejer jag gjort när bygget är klart!

Mer info kommer!

Specs:
Bitfenix Shinobi XL
Asus P9X79 PRO
Intel Core i7 3820
Be Quiet Dark Power Pro 10 750W
Asus GTX 580 DC2
Corsair Dominator 1600Mhz 16 GB (8x2GB) RAM
Intel 520 120GB SSD
OCZ Agility 3 120GB
Seagate Barracuda Green 2TB
Be Quiet Silent Wings 2 1500rpm
...

Att göra:
Plocka bort HDD-bur etc. [X]
Lacka meshpaneler [X]
Installera samtliga fläktar[X]
Skära ut fönster [X]
Tillverka en "täckplåt" för underdelen []
Tillverka SSD- hållare [X]
Gravera []
Modifiera Cpu- kylare [X]
Diverse småsleeving [X]
Fixa en fästanordning för HDD [X]
Inhandla samtliga komponenter [X]
Lacka den tomma sidopanelen []
...

Jag vill även passa på att tacka mina sponsorer som gör bygget möjligt, mycket trevliga företag med suveräna produkter.
Tack för er hjälp!

Sponsorer:

Bitfenix
http://www.bitfenix.com/global/en/

Be Quiet
www.bequiet.com

Inet (Sponsrar en liten del av Bitfenixprodukterna)
www.inet.se/bitfenix

HerrGoreMann
- Gjorde en schysst banner.

Ha det gött!

Henke

Permalänk
Medlem

kan bli kul att se vad för prylar planerar du / har du i tanken du ska använda ?

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Update!

Tjenare Swec,

Som sagt så har Bitfenix gått in och sponsrat detta bygge med både chassi, fläktar, ledstripes och sleevade förlängningskablar!
Riktigt trevligt och jag tackar en än gång så hjärtligt för detta, tack Thomas!

Dessutom så har jag köpt lite prylar av en kille här på Swec som jag har fått hem!

Här kommer lite bilder på härligheterna!

Fullmatad låda direkt från Tyskland, fylld med trevliga prylar!

Fina grejer!

Grymma fläktar, "Spectre Pro all black" är riktigt snygga och inte så flashiga.

1st Bitfenix Spectre Pro och dess tillbehör.

1st stackars chassi som skall hamna under skalpellen!

Vad det är för chassi borde ni sanna hårdvaruentusiaster kunna lista ut, jag kan hinta om att frontpanelen går att få av men det kräver lite kraft

Var hämtade ett lite paket från "luddev" här på forumet, toppenkille och smidig och bra affär, tack!

Innehållet. En finfin fläktkontroller samt två grafikkort, korten är inte de nyaste och absolut inte de starkaste men de duger gott åt mig! Har på senare dar börjat tappa mitt spelintresse och då känns två 680 lite som pengar i sjön, det roliga med dessa kort är att jag kommer att våga modda dem mer än vad jag hade gjort med ett 680 till exempel Har lite finfina moddplaner för korten så de förhoppningsvis blir helt unika!

Ha det gött!

Henke

Permalänk
Medlem

Update!

Tjenare Swec,

Vet inte hur man ser på dubbelpost angående byggloggar och tillhörande updates men jag slänger in en till i alla fall!

Jag var lite hemlighetsfull med GPU'erna tidigare men jag tänkte att jag lika bra kan avtäcka dem, det är alltså ett par 460's som jag har inhandlat. De duger gott åt mig då jag egentligen inte spelar mer än några timmar i månaden, det blir mer processorkraft som jag har användning av.
På tal om processor så är även en sådan beställd, passade på när en i7 3820 demo länkades i "Dagens Fynd" och klickade hem den, jag är nyfiken på sockel 2011 så det skall bli intressant att se vad den går för! Ett stort plus är att det är minnesplatser på båda sidor om processorn vilket jag gillar skarpt ur en rent estetisk synvinkel!

Nåväl, här är bilden på korten utan förklädnad. Hade precis likadana i mitt Definebygge så dem är välbekanta, riktigt trevliga kort!

Här även lite bilder på chassit Bitfenix Shinobi XL då min lilla hemlighetsfullhet tidigare inte resulterade i några gissningar

En update kommer troligtvis imorgon då jag både har processor och ett paket från graffitiaffären highlights.nu liggandes på posten...

Ha det gött!

Henke

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

kan bli kul att se vad för prylar planerar du / har du i tanken du ska använda ?

Tack, kul att du tycker det!
Det enda jag har bestämt nu är en i7 3820 och dubbla gtx 460, resten får tiden utvisa

Nu bjuder jag på en tjusig trippelpost, vet som sagt inte hur man ser på sådana ting i byggloggar, en moderator får gärna informera!

Permalänk

Ser fram emot framtida mods!
Följer med spänningen bygget!

Mvh

Permalänk
Medlem

Update!

Tjenare Swec!

Här kommer den utlovade lilla updaten, har fått hem en processor samt lite färg!

Processorn var en Demoprodukt som jag knep för ~2k på komplett tack vare tips i "dagens fynd", lådan var ganska medtagen med själva processorn ser helt ny ut! Manual samt det lilla klistermärket var också orörda, känns som ett bra köp!

Här har vi då lite fräsch färg! Man var tvungen att beställa 6 burkar för att lägga en order så jag fick snällt klicka hem 2.4liter färg..
Svart, vit och gul blev det! Har tänkt att lacka meshen på chassit gul, kan bli vrålsnyggt eller skitfult, vi får se!

1 styck processor!

Prestanda!

Jag fyndade dessutom ett 2011 moderkort igår på min dagliga "demoproduktsrunda", det låg lite i skymundan på webhallen men jag knep det direkt när jag såg det!
Ett Asus P9X79 PRO blev det och för detta fick jag punga ut med hela 995 riksdaler, kändes som ett givet köp!

Nu i början av bygget blir det självklart en massa bilder på anlända paket men i helgen kommer det säkerligen någon liten "arbetsbild"!

Ha det gött!

Henke

Permalänk
Medlem

Ska följas!
Detta måste jag börja med när jag blir lite äldre, och skaffat mig lite mer pengar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Ska följas!
Detta måste jag börja med när jag blir lite äldre, och skaffat mig lite mer pengar...

Kul att du följer! Roligt med lite kommentarer, kändes ensamt att sitta och uppdatera för mig själv

Det är jäkligt kul att bygga men väldigt dyrt som du säger, jag försöker i dagsläget endast köpa demo/begagnat för att spara in så mycket som möjligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av xHenke:

Kul att du följer! Roligt med lite kommentarer, kändes ensamt att sitta och uppdatera för mig själv

Det är jäkligt kul att bygga men väldigt dyrt som du säger, jag försöker i dagsläget endast köpa demo/begagnat för att spara in så mycket som möjligt

Precis
Bilder på hårdvara blir aldrig för gammalt, keep em coming!
Har själv börjat kolla på hur jag ska modda mitt nuvarande Corsair 600T med en plexiskiva..... Man måste ju börja någonstans

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Precis
Bilder på hårdvara blir aldrig för gammalt, keep em coming!
Har själv börjat kolla på hur jag ska modda mitt nuvarande Corsair 600T med en plexiskiva..... Man måste ju börja någonstans

Haha härligt, det kommer mer ska du se

600T är ett fint chassi, kommer ihåg hur jag suktade efter det när jag hade ett Define R3. Lycka till med din modd!

Permalänk
Medlem

Kan bli väldigt intressant bygge så ska följa med glädje
Kul att du lyckats få tag på mobo och processor såpass billigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Kan bli väldigt intressant bygge så ska följa med glädje
Kul att du lyckats få tag på mobo och processor såpass billigt

Roligt att höra!
Det tycker jag också, att få tag på en processor+mobo med nypris på ~4900kr för 2995kr känns som ett kap!

Permalänk
Medlem

Update!

Tjenare Swec,

Har grejat lite grann med datorn idag och tagit lite bilder så jag tänkte slänga upp en liten update!
Skall fixa lite mer saker imorgon så förhoppningsvis hinner jag med en update även då.

Jag sålde även iväg mitt förra bygge igår då det var lite svårt att finansiera ett nytt bygge med ett högpresterande system stående, det var med en tår i ögat som Wisc bytte ägare men jag är ju som alla andra inte gjord av pengar
Nackdelen är att jag får sitta och ladda upp bilder med min lilla EEE istället, det går segt men det går!

En beställning på 16GB (8x 2GB) ram samt en CPU- kylare är lagd så lite mer hårdvara kommer nästa vecka!

Army of fans

Isärskruvat Shinobi XL

Fräscha Alchemykablar som ska in i bygget!

Lamptron FC5 V2. Riktigt schysst fläktstyrning, skall försöka få tag på en till!

Fläktförlängningar, kablarna kommer inte att synas så tro inte att bygget blir rött, de vita och svarta tog slut så det fick bli en röd som nödlösning.

Snabbfästena till 5.25" platserna åkte ut, snabbfästen känns tyvärr lite som en lösning på ett problem som inte finns.

Drog fläktförlängningarna så att jag har "fläktuttag" över hela lådan, smidigt!

Ha det gött!

Henke

Permalänk
Medlem

Ska du verkligen använda så många fläktar?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

Ska du verkligen använda så många fläktar?

Jag kommer att använda 12st, 3 i fronten, 6 i taket, 2 i botten och 1 bak. De två stora samt den ensamma 120mm är fläktar som kom med chassit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ser ut som det kan bli ett intressant bygge.
Fläktar kan man aldrig få för mycket av Ska se om jag kan få inspiration att bättra på något i min egen burk.
Sitter själv med en dator med 1x180, 4x140 och 2x120 fractal design fläktar i ett Arc chassi. Det är inte byggt med en riktigt bra design grund, utan mer tänkt som en luftkyld spelrigg.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Inaktiv

Nice att du använder Montana Black färg! Har några ståendes hemma faktiskt, och undrar om man kan använda dom på backplates/hårddiskvaggor osv. utan att det påverkar temp för mycket?

Permalänk
Medlem

Roligt roligt!! Men ang projetket så kommer det alltså bli svart, vitt och gult? Kommer nog bli rätt snyggt tror jag!
Kommer följas!

Har också vart i kontakt med Thomas och han är riktigt skysst så får se när mitt projekt kommer komma igång! Men köpa begagnat och demo produkter har jag faktiskt inte tänkt så mycket på men då kan man ju få in lite basic hårdvara för inte så många kronor. Tänkte att jag skulle använda mig av min befintliga rigg med nya ram, kylare mm men kanske en ide att köpa annan hårdvara till projektet istället... Då jag också tänker som du "form före funktion" i mitt kommande projekt

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

Ser ut som det kan bli ett intressant bygge.
Fläktar kan man aldrig få för mycket av Ska se om jag kan få inspiration att bättra på något i min egen burk.
Sitter själv med en dator med 1x180, 4x140 och 2x120 fractal design fläktar i ett Arc chassi. Det är inte byggt med en riktigt bra design grund, utan mer tänkt som en luftkyld spelrigg.

Roligt att du tror det, hoppas att jag kan bidra med lite inspiration!
Håller med, fläktar är grymt!

Skrivet av anon188021:

Nice att du använder Montana Black färg! Har några ståendes hemma faktiskt, och undrar om man kan använda dom på backplates/hårddiskvaggor osv. utan att det påverkar temp för mycket?

Det är fin färg men när jag har lackat har det blivit lite "klibbig" finish även när det har torkat länge :/
Jag skall tillverka ett par backplates till grafikkorten som jag troligen skall lacka med Montana så jag kan återkomma med resultat angående värme!

Skrivet av Extremaz:

Roligt roligt!! Men ang projetket så kommer det alltså bli svart, vitt och gult? Kommer nog bli rätt snyggt tror jag!
Kommer följas!

Har också vart i kontakt med Thomas och han är riktigt skysst så får se när mitt projekt kommer komma igång! Men köpa begagnat och demo produkter har jag faktiskt inte tänkt så mycket på men då kan man ju få in lite basic hårdvara för inte så många kronor. Tänkte att jag skulle använda mig av min befintliga rigg med nya ram, kylare mm men kanske en ide att köpa annan hårdvara till projektet istället... Då jag också tänker som du "form före funktion" i mitt kommande projekt

Absolut, svart/vitt/gult blir det!
Kul att du följer, ju mer följare och kommentarer desto roligare!

Thomas är riktigt generös det håller jag med om, kanske lite för generös för Bitfenix eget bästa men all publicitet är god publicitet antar jag
Demo och begagnat är ganska underskattat, speciellt här på marknaden kan man få riktigt schyssta grejer till grymma priser!
Låter väldigt spännande med ditt kommande projekt, skall hålla utkik efter en bygglogg!

Permalänk
Medlem

skulle jag sett denna tråd tidigare skulle jag ha gissat rätt på chassit

detta kommer följas

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamed:

skulle jag sett denna tråd tidigare skulle jag ha gissat rätt på chassit

detta kommer följas

Haha, bra jobbat!
Kul!

Permalänk
Medlem

Kommer följas med intressant :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawrgasm:

Kommer följas med intressant :).

Roligt att höra!
Som sagt, ju fler följare och kommentarer desto roligare!
Jag skall försöka svara på allt jag kan!

Permalänk
Medlem

Update!

Tjenare Swec!

Som utlovat bjuder jag på en liten update även idag!
Har lackat lite prylar samt sleevat lite grann. Jag är oerhört tacksam för mina färdigsleevade Alchemykablar, sleeva är sinnessjukt pilligt och långrandigt, jag kommer ihåg hur sjukt jag slet med Silverstone- agget i mitt förra bygge..

Här kommer lite bilder på dagens jobb!

Tråkiga tempsensorer

Roliga tempsensorer

Gult!

Lackbåset..

Lackade meshpaneler, sparade den stora i toppen svart då det hade blivit för mycket gult annars.

Voila! Blev bättre än jag hade trott, grymt nöjd med färgvalet och resultatet med dem på!

Lacken ser lite sisådär ut på loggan men det är för att jag har sandpapprat den, tyckte det skulle se lite "hårdare" ut men jag får se om jag lackar om den.

Nästa update kommer troligen när jag får hem moderkortet jag har beställt, webhallen tar god tid på sig!

Ha det gött!

Henke

Permalänk
Medlem

Ser snyggt ut

Permalänk
Medlem

Roligt att du gör nått annorlunda men som Djurgårdare måste man hata det lite:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Fancy!

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawrgasm:

Ser snyggt ut

Kul att höra!

Skrivet av LTsm:

Roligt att du gör nått annorlunda men som Djurgårdare måste man hata det lite:)

Haha jag har inte haft en tanke på att datorns färger kan associeras med ett visst fotbollslag

Skrivet av Sweex:

Oh yes my good sir, quite fancy indeed!

Permalänk
Medlem

Föjde ditt förra bygge och kommer börja följa detta också. Ser riktigt snyggt ut med det gula!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 2500k@4,4| NH-D14 |GTX 780| ASUS VG248QE | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 990 | Dali Zensor 7