Varför är så många på Sweclockers negativa till Apple?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

- Är trött på allt tjafs om Apple. Jovisst, jag är medveten om att det är en av världens största företag, men vafan, att 4S slog säljrekord blev jag bara tjurig av. )

företag med högst börsvärde* Störst borde väll baseras på antal anställda eller antal fabriker.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

Kommer ihåg när Apple lanserade iPhone 4, de presenterade FaceTime och hävdade att de bringade videosamtal världen.
Den ragen jag fick då, ojojoj...
Refererar lite till det tidigare citatet om Apple TV; Apple tar något och marknadsför det som om det aldrig funnits tidigare och folk sväljer det.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
99:e percentilen

Jag har bara en Apple-produkt, och det är en iPad (1). Jag har varit extremt nöjd med den hela tiden ... fram tills jag uppdaterade till iOS 5. Först blev den TOTALT oanvändbar. Efter ominstallation är den seg och fryser i x antal sekunder vad man än ska göra. Vore det inte för det hade jag tyckt att den är en fulländad produkt.

Kanske beror det på att Apple bara satte in 256 MB minne. Kanske är CPUn för kass. Kanske har de skrivit dålig kod i iOS 5. Oavsett vilket är jag ÖVERTYGAD om att de gjorde det med flit för att sedan "tvinga" folk att köpa iPad 2 och iPad 3.

Jag vill inte ha en iPhone dock. Alldeles för krångligt att behöva gå via iTunes vad man än ska göra. Och inställningsmöjligheterna är skrämmande dåliga. Kameran har ju INGA inställningar ALLS. Ska man ställa in ett siffermässig på något finns det alltid bara t ex 3, 5 och 10. Man kan inte skriva in valfritt värde, som på Android.

Med det sagt måste jag erkänna att iPhone-appar nästan alltid är betydligt snyggare än Android-appar, men det är ju inte så konstigt eftersom utvecklaren bara behöver optimera och testa för EN upplösning, EN skärmstorlek och ETT GUI.

Till själva frågan:
SweCare gillar inte Apple för att deras produkter har för få inställningar, är omöjliga att uppgradera, är för inlåsta, kostar för mycket och har för dålig prestanda.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Jag gillar Apple och skiter fullständigt vad andra tycker och säger.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Inaktiv

Jag är varken för eller emot om Apple eller Windows. Men...Jag har själv varit ägare av en Macbook. Det var den mest underbaraste datorn jag ägde. Jag hade även Windows 7 installerad på den om jag ville spela lite spel som inte fanns till Mac.

Mina egna erfarenheter om Apple:

+ Lätt att hantera och förstå out-of-the-box.
+ Stabil OS.
+ Färre säkerhetshot i Mac OSX
+ Lyxigare design (subjektivt)
+ Bättre färgåtergivning på deras Macbooks, än på övriga windowsbaserade bärbara.

- Priset
- Dålig utbud av spel till Mac OSX
- Vissa uppdateringar av deras datorer har förra generationens komponenter. Ibland är Apple först med att använda nya komponenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag kan inte förstå varför så många på Sweclockers är så otroligt negativa till Apple och deras produkter. Apple är ju dem som alltid är först med ny teknik så vad är problemet?

Alltid? säker på du menar alltid? isåfall så tog tråden slut här eftersom du inte är kunnig nog

Visa signatur

-PC- HAF932 - i7 920d0 oc 3.8ghz - P6TDELUXE v2 - Asus 7950 3GB TOP - Samsung 830 128gb - 2xWD 1TB Black - Asus Xonar Essence STX - Logitech G400 - Sennheiser pc360G4me - Logitech Z5500 - S27a950d 120hz - 2233RZ 120hz
GAME | Dota2 | Age of Conan
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke_930:

För att Sweclockare läser oftast på innan de köper en vit plastbit.

Ack så rätt.

OT: Apple är överprisat som fan, Vad betalar du för?`En "fin" design och ett operativsystem?

Skit.

Visa signatur

| NZXT Phantom Svart | 2 st XFX Radeon HD7970 3072MB Crossfire | Corsair 16GB (4x4096MB) 1600Mhz |
| Intel Core i7 2600K 3,4GHz + Noctua NH-D14 | Gigabyte Z68XP-UD3P |

Citera gärna mina inlägg så jag hittar tillbaka igen!

Permalänk
Medlem

Finner Apples produkter allmänt överprisade. Förutom deras surfplattor, möjligtvis.

Exempel: En PC för 20,000:- när jag kan få en likvärdig icke-Apple PC för 8,000:-? Visst är den snygg, men det är fan inte värt mer än dubbla priset. Tröttnar jag på Windows går jag över till Linux. Eller förvandlar jag den rentav till en Hackintosh.
Apples produkter är inte dåliga, de är bara inte värda sitt pris.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av fActis:

Ack så rätt.

OT: Apple är överprisat som fan, Vad betalar du för?`En "fin" design och ett operativsystem?

Skit.

fin design = kylskåp:)

Visa signatur

-PC- HAF932 - i7 920d0 oc 3.8ghz - P6TDELUXE v2 - Asus 7950 3GB TOP - Samsung 830 128gb - 2xWD 1TB Black - Asus Xonar Essence STX - Logitech G400 - Sennheiser pc360G4me - Logitech Z5500 - S27a950d 120hz - 2233RZ 120hz
GAME | Dota2 | Age of Conan
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Jag har bara en Apple-produkt, och det är en iPad (1). Jag har varit extremt nöjd med den hela tiden ... fram tills jag uppdaterade till iOS 5. Först blev den TOTALT oanvändbar. Efter ominstallation är den seg och fryser i x antal sekunder vad man än ska göra. Vore det inte för det hade jag tyckt att den är en fulländad produkt.

Kanske beror det på att Apple bara satte in 256 MB minne. Kanske är CPUn för kass. Kanske har de skrivit dålig kod i iOS 5. Oavsett vilket är jag ÖVERTYGAD om att de gjorde det med flit för att sedan "tvinga" folk att köpa iPad 2 och iPad 3.

Jag vill inte ha en iPhone dock. Alldeles för krångligt att behöva gå via iTunes vad man än ska göra. Och inställningsmöjligheterna är skrämmande dåliga. Kameran har ju INGA inställningar ALLS. Ska man ställa in ett siffermässig på något finns det alltid bara t ex 3, 5 och 10. Man kan inte skriva in valfritt värde, som på Android.

Med det sagt måste jag erkänna att iPhone-appar nästan alltid är betydligt snyggare än Android-appar, men det är ju inte så konstigt eftersom utvecklaren bara behöver optimera och testa för EN upplösning, EN skärmstorlek och ETT GUI.

Jag håller med till till fullt när det gäller dåligt stöd för äldre generationera apple produkten, jag hade själv en Ipod Touch 2gen. Som funkade precis som jag ville, inga problem där(detta var innan SweC drog ner mig i nördträsket). Men ungefär när 4gen kom ut så fick jag samma problem som du och inte kom det några fler uppdateringar efter det. Kan inte säga att Android är särskillt duktiga på optimeringar eller uppdateringar. "Hallå, det kommer faktiskt; det tar bara ett år extra(har en Incredible S som väntar på ICS).

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crille90:

Kunskapen hos swec folket är generellt sett högre än landets befolkning, alltså kommer du stöta på mer folk på sweclockers som inte tycker om apple.

Inget större fel på Apple dock passar utmärkt till folk utan kunskap. och det är dem som köper produkterna, Så ser inget fel här alls.

bara dumt att påstå sånt. har själv 127 IQ enligt illustrerad vetenskap och föredrar Iphone framför för Android. Det går snabbare att navigera runt mm.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

bara dumt att påstå sånt. har själv 127 IQ enligt illustrerad vetenskap och föredrar Iphone framför för Android. Det går snabbare att navigera runt mm.

För IQ har en direkt koppling till teknisk kunskap om PC och mobiltelefoni:)
Han skrev "kunskap" inte smart

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

bara dumt att påstå sånt. har själv 127 IQ enligt illustrerad vetenskap och föredrar Iphone framför för Android. Det går snabbare att navigera runt mm.

Och vad fasen har "IQ" med kunskap att göra? Ditt problem med att Android är segt löser man mycket enkelt. Installera LauncherPro eller liknande. Inte själva OS:et i sig som är segt, utan Launchern. Har haft samma problem med alla Android-smartphones jag ägt, ett segt GUI med input-lag, med en annan launcher är min Galaxy S+ rappare än min brors 4S. Jävligt skumt att tillverkarna inte blir bättre på det.

Eller menade du bara att det är krångligare att navigera i, något jag absolut inte håller med om.

För att komma till enhetens inställningar krävs två tappningar, tar väl runt en sekund. För att öppna webbläsaren krävs en, för att ringa krävs en, för att SMS:a krävs en, för att öppna utforskaren krävs en, osv. osv.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

personligen kommer det till pris varför spendera 6000kr på en iphone 4s när jag kan spendera 3800kr på en google galaxy nexus allt som allt så är dom här två enheterna nästa likadan i specs men det är en 2200kr pris skillnad säg mig varför? samma sak går för resten av deras enheter. men om en person är medveten om det och ändå går för det så är det deras affär och dom vet vad dom går in i

men jag blir mest irriterad på tablettards som tror eftersom dom har spendarat dom där 6000kr att deras product är det bästa någonsin och försvarar företaget när dom gör något dumt istället för att stå tillbaka och bara titta

Permalänk

såg ett erbjudande på en begagnad mac, 5870 + intel xeon, 8gb ram. 1TB hdd. denna maskin gick på 88tusen, låter ganska prisvärt va? kan tillägga att detta var ett år tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag kan inte förstå varför så många på Sweclockers är så otroligt negativa till Apple och deras produkter. Apple är ju dem som alltid är först med ny teknik så vad är problemet?

Underbar trollbait good hunting!

Sallar mig nog till de som havdar att den generella tekniska kunskapen pa sweclockers ar hogre an i sverige i ovrigt. Vilket leder till en annan kravbild... Jag rekommenderar Apple till mina foraldrar, skulle dock aldrig kopa det sjalv da det ar for instangt. Men det ar bara vad jag tycker.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk

Det är få företag som lyckas göra så få ändringar i "nya produkter" Ta iphone som exempel, högre upplösning, överklockad cpu och ny design plus nån ändring i mjukvaran. Det är fantastiskt! Alla måste köpa! Men nån funktion sparas det på för nästa telefon. Samma med iPad redan 1 vecka efter den släpptes kommer nya rykten hur nästa gen blir. Ha ha, att dom orkar, sälj skiten säger jag så blir alla glada, passa på och säg upp fejjan också. Skönt att få detta sagt!

Permalänk
Medlem

Det är svenska momsen som är problemet med Apples priser i Sverige. Ska man köpa en Apple-produkt tycker jag att man borde resa till USA och köpa den därifrån.

Permalänk
Medlem

om man bortser från priset på apple produkterna så är dom mycket bätte, ex mac os x är 10x bättre än windows förutom när det gäller spel och programmering. (mina åsikter).

Visa signatur

CPU Amd fx 8120 @4GHz Cpu Kylning: Antec kuhler 620 Mobo: Asus M5A99X evo
Ram: Corsair Vengeance 8gb PSU: OCZ ZT 750W GPU: Crossfire 6950
Chassi: Powermac G5 Lagringsdisk: WD 500gb OS disk: SSD samsung 830

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

Det finns en stor orsak till varför sweclockers medlemmar föredrar PC och PCmoddning före ett överprisat Apple i alla dess former och det är att vi på sweclockers är mer pålästa än medel-svensson och inte går på APPLE´s reklam.

Håller fullständigt med.
Apple gör bra saker, det kan nog ingen säga emot, men Apple-märket kostar för mycket.

Permalänk
Medlem

Det enda intressanta är deras laptops. Alla andra produkter apple gör finns det andra företag som gör mer passande saker till mig.

Permalänk

Jag tror att folk inte gillar applefranchisen framför allt för att de står för att vara de "snygga, innovativa, miljömedvetna,moderna människan"= Folk med självbeundran alltså. Sen så är de kanske inte alltid så fantastiskt bra och det tycker folk här om att tala om.

Min egen åsikt till varför jag inte gillar apple är deras användaravtal och sätt att äga sina användare. Det står så mycket skit i de hundra sidorna man skriver under för att få använda sin nya iphone och som man sedan skriver under. Man säljer typ sin själ.

Dessutom är appleprylar i allmänhet gjorda för att endast fungera med andra appleprylar, vilket får mig att inte köpa hela delas koncept eftersom jag tror på en fri marknad. Har du köpt en applepryl behöver du köpa en till för att det hela ska fungera.

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Skrivet av sten1930:

bara dumt att påstå sånt. har själv 127 IQ enligt illustrerad vetenskap och föredrar Iphone framför för Android. Det går snabbare att navigera runt mm.

Hahah, minns de där testet på illustrerad...lol xD

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Eng_95:

om man bortser från priset på apple produkterna så är dom mycket bätte, ex mac os x är 10x bättre än windows förutom när det gäller spel och programmering. (mina åsikter).

om man inte spelar och programerar... vad gör man då ? surfar? isåfall handlar det ju ej om operativet.. det är ju webbläsaren man ska anpassa sej efter isåfall.

och ifall det är layouten man vill ha så går det få en macs tema på en windows dator helt gratis.

inte för att provocera, men snälla ge mej ett motargument, vill verkligen förstå vad som verkar vara så bra med mac datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eng_95:

om man bortser från priset på apple produkterna så är dom mycket bätte, ex mac os x är 10x bättre än windows förutom när det gäller spel och programmering. (mina åsikter).

Jag har hört att många tycker att deras os är mycket bättre än windows. Vad är det du tycker är bättre?

Permalänk
Medlem

Att just folk hatar Apple för tillfället är nog mer "stick it to the man" mentalitet. Det har alltid varit "coolt" att hata det största it företaget, oavsett om de gör bra, dåliga eller medelmåttiga produkter. För några år sen var det Microsoft, nu är det Apple och när Apples bubbla spricker (vilket kommer hända förr eller senare) så skulle det inte förvåna mig om det bli populärt att hata Google. Inget företag kan någonsin göra en produkt som alla gillar, det kommer alltid finnas någon som tycker att det är skit och att alla som köper sagd produkt är idioter.

Permalänk
Avstängd

Apple är inte prisvärd, och har inga högpresterande komponenter.
Och innan var de många som var apple frälsta, och bad dagligen till apple och SJ.
Men nu känns det mer som att alla hatar Apple, för att mängden gör det.

Jag har Apple produkter för att de är snygga, funktionella, och fungerar.
De passar min livsstil, där utseende går framför det mesta.
Dagen det finns en vettig utmanare till produkterna jag har från Apple, så kommer jag nog köpa dem istället för Apple.
Men just nu finns det bara ett företag som kan leverera det jag vill ha, och behöver i min vardag, och det är Apple.
Självklart har jag även en speldator, som används sällan, men jag har den i alla fall.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem

Jah men Macbooks är ju vita? man betalar ju för den patenterade färgen

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem

Sorry att jag inte läst hela tråden men kan la dra min anledning ändå.

Jag som teknikintresserad tycker inte om idén med ett företag som utformar rubbet. Vilket företag som helst kan ju utveckla komponenter och mjukvara till PC och bidra med något nytt. Hur hade utvecklingen sett ut om alla datorer som säljs hade varit Apple? Ett företag som gör hårddiskar, ett företag som gör CPU etc etc. Det hade inte funnits någon konkurrans. Det är likadant med mjukvaran. Teknik ska vara öppen för alla, det är så den utvecklas bäst och jag tycker det är väldigt synd att trenden pekar på det motsatta, att användare accepterar mindre kontroll över sina system. Istället borde fler värna möjligheten att kunna välja produkt från olika tillverkare, var man vill köpa sin mjukvara ifrån och vad man får göra med sina grejjer helt enkelt.

Missförstå mig inte, det är inte så att jag tycker allt ska vara Open-source och att jag förkastar kommerciell mjukvara helt, det är bra att det finns bägge. Vad hade linux varit utan Windows och tvärtom? Apple går dock för långt, det är inte vad jag hoppas är framtiden för IT.