Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Ett väldigt smidigt sätt att lära sig grunderna är ju som tidigare nämnts Cisco Packet Tracer. Det finns färdiga labbar med steg-för-steg instruktioner att följa. Man bör dock läsa på lite så man förstår vad det är man gör och inte bara sitter och knappar kommandon som en robot.

Japp, har fått en skiva av en kollega på jobbet som har packet tracer och lite CCNA material och labbar på sig. Dock känns det mer spännande att labba på riktig utrustning, men har man inte den utrustning som behövs så är det ju såklart bra att använda det.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Japp, har fått en skiva av en kollega på jobbet som har packet tracer och lite CCNA material och labbar på sig. Dock känns det mer spännande att labba på riktig utrustning, men har man inte den utrustning som behövs så är det ju såklart bra att använda det.

Helt klart. Problemen för hemmapularen blir när man börjar greja lite mer med routing, spanning-tree osv när du kanske behöver tre switchar och ett par routrar för att bygga topologin. Har man inte ett välutrustat labb då så blir det knepigt.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Helt klart. Problemen för hemmapularen blir när man börjar greja lite mer med routing, spanning-tree osv när du kanske behöver tre switchar och ett par routrar för att bygga topologin. Har man inte ett välutrustat labb då så blir det knepigt.

Hörru, jag kom att tänka på en sak. Har du tid och lust så är jag mer än villig att lägga några kvällar i veckan och köra en utbildning för dig och för andra som kanske vill ta CCNA. Jag jobbar rätt mycket och har två snart tre barn så det blir inte så ofta. En kväll i veckan med självstudier i mellan i 10 veckor så ska vi nog fixa det. Det här är ett ärligt menat erbjudande och självklart gratis på min fritid. Vi skulle kunna hålla till på mitt jobb i Solna.
Intressant?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Skrivet av drefk2000:

Lite Kuriosa: Write mem eller kort wr är en rest från Ciscos tidigare operativsystem CatOS.
I IOS är det copy run start som gäller.

Jag har kört så mycket CatOS att wr sitter i ryggmärgen, så det är det jag använder.
Det händer att jag får bita mig i läppen för att inte lära ut fel när jag håller kurser, något jag gör då och då.

Till ämnet. Som jag och många andra redan sagt så kan du inte göra särskilt mycket med den switch du har nu.
Nu är det så att jag kanske kan få lös en 1800 router som du kan få. Alla som vill lära sig Cisco ska hjälpas.
Jag är dubbel fanboy.. Nvidia privat och Cisco professionellt
Har du riktig tur kanske jag hittar en PIX också.. heller otur, beroende på hur man ser det..

Jag törs inte lova något men jag tar en koll i skrotlagret på jobbet och hör av mig.

Haha en PIX vore lite elakt!

Har lyckats hitta en gammal Pix som det tydligen kördes VPN-trafik igenom på jobbet och den känns verkligen som från en helt annan planet. Dock är jag inget stort fan av ASA-brandväggar heller, men de behövs självklart.

För övrigt, kul tråd. Hoppas ni hittar fler som kan tänkas joina er utbildningskväll Låter oerhört intressant (men så synd att jag bor på fel sida landet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aurastream:

Haha en PIX vore lite elakt!

Har lyckats hitta en gammal Pix som det tydligen kördes VPN-trafik igenom på jobbet och den känns verkligen som från en helt annan planet. Dock är jag inget stort fan av ASA-brandväggar heller, men de behövs självklart.

För övrigt, kul tråd. Hoppas ni hittar fler som kan tänkas joina er utbildningskväll Låter oerhört intressant (men så synd att jag bor på fel sida landet).

Brandväggar är det område jag och cisco inte kommer överens. Checkpoint äger allt, watchguard för mindre företag och Clavister om det kniper. ASAn borde släpas ut på öppen gata och skjutas inför folkets jubel. Trots detta kan jag dem innan och utan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Hörru, jag kom att tänka på en sak. Har du tid och lust så är jag mer än villig att lägga några kvällar i veckan och köra en utbildning för dig och för andra som kanske vill ta CCNA. Jag jobbar rätt mycket och har två snart tre barn så det blir inte så ofta. En kväll i veckan med självstudier i mellan i 10 veckor så ska vi nog fixa det. Det här är ett ärligt menat erbjudande och självklart gratis på min fritid. Vi skulle kunna hålla till på mitt jobb i Solna.
Intressant?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag läser på högskolan i Västerås och har tillgång till all utrustning där. Har avslutat kurserna för CCNA och CCNA Security även om jag inte tagit certifikaten ännu.

Men tack så mycket för erbjudandet, det var väldigt generöst.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Jag läser på högskolan i Västerås och har tillgång till all utrustning där. Har avslutat kurserna för CCNA och CCNA Security även om jag inte tagit certifikaten ännu.

Men tack så mycket för erbjudandet, det var väldigt generöst.

Mitt tips, ta certen. Med tanke på vad du kan så fixar du dem plättlätt och det är värda massor i ett CV

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Mitt tips, ta certen. Med tanke på vad du kan så fixar du dem plättlätt och det är värda massor i ett CV

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, jag har planerat att göra det. Det blir sommarens projekt efter att tentorna är skrivna. Kolla upp var/när/hur man kan ta dem.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Brandväggar är det område jag och cisco inte kommer överens. Checkpoint äger allt, watchguard för mindre företag och Clavister om det kniper.

Check på Checkpoint.

Watchguard??! - heresy av stora mått Men smaken är som baken.

Permalänk
Medlem

Hade du kritiserat Checkpoint hade vi behövt träffas för 15 rundor bareknuckle fighting :D. Watchguard är en aquired taste, jag håller med. De är grymma för företag med 1-70 ansällda

Jag har en hemma själv, knäcker utan problem allt på konsumentmarknaden
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk

Har faktiskt jobbat med IT-lösningsförsäljning, där jag i ett uppdrag skulle boka in finska IT-chefer till ett seminarium som Checkpoint skulle hålla, dock var intresset svagt. Jag lyckades nog boka in ett tiotal personer iaf på två timmar. Inte så lätta att övertyga men vissa höll på mycket med säkerhet och bodde nära. De flesta som sa ja direkt var de som hörde Checkpoint och frågade "sa du verkligen checkpoint?" och sen något om "vilken ära!"

Permalänk
Medlem

Gällande utbildning så får jag går kurser på arbetsgivarens bekostnad. Har kollat upp ett par-tre stycken, men dom är ju så intensiva. Har ju hört de som läst på högskolan och hållt på med Cisco i en termin eller två. Kurserna som ska ge CCNA är ju 1 eller 2 veckor som jag har sett. Det känns toksnabbt med tanke på hur mycket man ska kunna på den tiden.

Har ni några tips? Det blir inget förrän tidigast hösten, men det kan vara bra att ha något inplanerat i god tid.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Gällande utbildning så får jag går kurser på arbetsgivarens bekostnad. Har kollat upp ett par-tre stycken, men dom är ju så intensiva. Har ju hört de som läst på högskolan och hållt på med Cisco i en termin eller två. Kurserna som ska ge CCNA är ju 1 eller 2 veckor som jag har sett. Det känns toksnabbt med tanke på hur mycket man ska kunna på den tiden.

Har ni några tips? Det blir inget förrän tidigast hösten, men det kan vara bra att ha något inplanerat i god tid.

Ciscokurserna på till exempel global knowledge är extremt intensiva och riktar sig till de som redan kan ämnet men nu ska certa sig. De har em CCNA bootcamp på 5 dagar där man går från 0800 - 2000 och skriver certet på fredag. Vore jag dig skulle jag läsa allt jag kom över, gärna Todd Lamels böcker. Labba med utrustningen, jag ska göra mitt bästa för att skaffa fram mer. Kör packet tracer. Sen när du känner dig varm i kläderna, gå ovan nämda bootcamp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Ciscokurserna på till exempel global knowledge är extremt intensiva och riktar sig till de som redan kan ämnet men nu ska certa sig. De har em CCNA bootcamp på 5 dagar där man går från 0800 - 2000 och skriver certet på fredag. Vore jag dig skulle jag läsa allt jag kom över, gärna Todd Lamels böcker. Labba med utrustningen, jag ska göra mitt bästa för att skaffa fram mer. Kör packet tracer. Sen när du känner dig varm i kläderna, gå ovan nämda bootcamp.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, jag önskade at det fanns kurser för nybörjare också och inte bara för de som redan kan mycket om Cisco.
Todd Lammles CCNA guide 7th edition har jag och har redan börjat läsa. Har läst runt 80 sidor hittils, men läser ganska sällan i den, blir när jag har lite tid över.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Jag pluggar Nätverksteknik med itsäkerhet på Högskolan väst i trollhättan, DVS så har jag läst CCNA 1-4 under höstterminen och början av vårterminen.
Ett tipps är att titta på CBT nuggets, de har en mycket bra serie av tutorials som är mycket användbara under CCNA.

sedan kan jag ge dig lite lätta kommandon tricks för att göra vardagen lite lättare när man konfar.
när man sparar kofen, istället för att skriva "copy running-config startup-config" eller "copy run start" så finns det ett kommando som många missar. "write" (tror jag) eller "wr" som är betydligt kortare än ovanstående.

Även när man rensar startup config så kan man istället för att skriva "erase startup-config" eller "erase start" använda kommandot "write erase" eller "wr er".

sedan om du ska pinga eller använda ett kommando många gånger så rekommenderar jag att du använder dig av kommandot "alias" som gör att du kan förkorta ett kommando som tex ping 192.168.0.1 till "a".

Sedan vet jag inte om du redan visste detta, men istället för att byta ner config mode för att kunna använda sig av tex ping eller show, använd kommandot "do" innan. tex "Switch(config)#do sh ip int br". fast tab fungerar inte när man använder sig av do.

sedan om du inte redan visste, Skriv början av ett kommando. tex "en" och klicka på tab så kommer switchen skriva ut kommandot "enable". om det finns flera kommandon som börjar på samma bokstäver så skrivs alla möjliga kommandon med samma start ut.

och ? är också användbart.

Mvh.

Permalänk
Medlem

Det här med att skriva en del av kommandot och sedan tab är något som är väldigt användbart i Linux. Speciellt då jag är uppvuxen med DOS och Windows och inte kan alla kommandon utan och innan i Linux. Bra att Cisco använder sig av samma sak.

Tack för övriga tips också olleb

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Rekommenderar GNS3 (http://www.gns3.net/) om du vill får lite bättre än packettracer.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziim0n:

Rekommenderar GNS3 (http://www.gns3.net/) om du vill får lite bättre än packettracer.

Tack, det ser intressant ut. Bookmarkar det och kollar på det någon dag.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Ingen ASIC emulering i GNS, men den fungerar jätte bra på routing.

Började med CCNP i februari, har Tshoot kvar nu i juni. Sen så är det bara en prov som är skillnad mellan ccnp och ccdp, så den ska tas också.

Sen kommer jag rikta mig in på wireless, eftersom jag tycker det är jätte spännande, och har arbetat med design och implementering av ganska stora wlan sista året.

Kan varmt rekommendera cbt nuggets. Jeremy Cioara är jätte bra på att lära bort cisco grejer.

Om du behöver ccna exploration och eller packet tracer, pm mig.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W