Sharp is ready for Intel's 3840x2160 displays

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Och hur vet du det?

Om du googlar runt och undersöker saken ordentligt så kan du se att allt pekar på det.

Permalänk

Längtar;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reqlol:

Längtar;)

Det gör jag också. 32 tum och 3840x2160 kommer att vara underbart som datorskärm.

Permalänk
Skrivet av flyawaynille:

Det är för att en area blir större ju närmare en kvadrat man kommer. 16:10 är närmare en kvadrat än 16:9. Därför är 16:10 skärmar större även om det är samma tum på skärmen.

Skrivet av Aleshi:

Vid samma diagonala tum så är 16x10 större ytmässigt än 16x9. Störst är en riktig kvadrat. Men, många förstår inte att man inte ska jämföra vid samma tum. Om en LCD-typ skulle tillverkas med olika storleksförhållanden, en variant i 16x10 och en i 16x9 så skulle det kanske bli så att det skulle bli en 16x10 i 20" och 1680x1050 mot en 16x9 i 22" och 1920x1080.

Det är alltså inte rättvist att jämföra vid samma tum, då de har olika form så får de olika storlekarna olika måttangivelser i tum mätt.

tackar tackar

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Det verkar som att I TV som apple ska släppa är en kombinerad dator och tv. Då hoppas jag att 3840x2160 inte bara kommer finnas som upplösning på 32 tummaren utan även 37 tummaren. Här är en jämförelse med en 30 tums datorskärm och en 37 tum:

http://www.displaywars.com/30-inch-16x10-vs-37-inch-16x9

Om 37 tummaren släpps som en enskild datorskärm med 3840x2160 då kastar jag mig på den istället fär 32 tummaren :D:D:D:D

Permalänk

Är det verkligen nödvändigt att skriva ner era dagdrömmar?

Försök hålla er tills det faktiskt kommit åtminstone något litet test av den.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;12303907']Är det verkligen nödvändigt att skriva ner era dagdrömmar?

Försök hålla er tills det faktiskt kommit åtminstone något litet test av den.

Jag kan förstå vad du menar men detta är faktiskt ett nördforum grabben

Permalänk
Medlem

Fanns det releasedatum på dessa?

Permalänk
Medlem

View Sonic kommer ut med en 32 tummare i 200.000 kronorsklassen i slutet av året och jag är otroligt sugen på den. Jag kan tänka mig att betala det priset men jag kommer att vänta på sharps massproducerade paneler som ska ha samma storlek och upplösning, sharps paneler kommer nog inte kosta mer än 30.000 när dem kommer så det skulle va surt om man hade betalat 200.000 och så släpps en liknande skärm för 30.000 :D. Så ett råd till alla är Vänta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

View Sonic kommer ut med en 32 tummare i 200.000 kronorsklassen i slutet av året och jag är otroligt sugen på den. Jag kan tänka mig att betala det priset men jag kommer att vänta på sharps massproducerade paneler som ska ha samma storlek och upplösning, sharps paneler kommer nog inte kosta mer än 30.000 när dem kommer så det skulle va surt om man hade betalat 200.000 och så släpps en liknande skärm för 30.000 :D. Så ett råd till alla är Vänta!

Du kan tänka dig att betala 200 000kr för en skärm!?!?!?!?!?! Wow, verkligen slöseri med pengar, speciellt när du redan har flera bra skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Du kan tänka dig att betala 200 000kr för en skärm!?!?!?!?!?! Wow, verkligen slöseri med pengar, speciellt när du redan har flera bra skärmar.

Svar ja eftersom pengar inte är ett problem, men som jag sa tidigare så tänker jag vänta på att sharps massproducerade 32 tummare dyker upp eftersom priset säkerligen inte kommer att landa på mer än 30.000 kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

DVI-D klarar mer än så. Däremot brukar man ange 2560x1600 som högsta upplösning på spec till grafikkort på DVI-D porten då det generellt är högsta upplösningen på skärmar (tills nyligen). Men standarden klarar mer än så.

http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface#Dual-li...

Jag har som sagt själv kört 3840*1024 på en DVI-D utgång, med TripleHead2Go kan du som jag sade i min länk få ut upp till 5040*1050@60Hz eller 5760x1080@50Hz.

Så 2560x1600 är bara ett bra standard exempel på högupplöst DVI-D men inte på något sätt gränsen.

När jag läste mitte get inlägg igen såg jag att det är DVI-D dual link med HDCP igång som enligt AMD var begränsat till 2560*1600 Kan ju mycket väl vara så att HDCP är det som sätter stop för högre upplösning. Skulle ju inte direkt vara första gången kopieringsskydd förstör för konsumenter.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Så när tror ni man får se sharps massproducerade paneler? Apple kommer ju inte släppa en sådan i år tydligen så vem/vilka kommer släppa den? http://techon.nikkeibp.co.jp/english/NEWS_EN/20120415/212790/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Så när tror ni man får se sharps massproducerade paneler? Apple kommer ju inte släppa en sådan i år tydligen så vem/vilka kommer släppa den? http://techon.nikkeibp.co.jp/english/NEWS_EN/20120415/212790/...

Tror Samsung eller sharp kommer släppa lite blandade med extrem modeller och allt efter efterfrågan höjs och tillverkningskostnader sjunker som kommer priserna ner till nivåer för dödliga.

Tror inte det kommer gå jättefort då det är svårt att motivera sådana paneler till folk som spelar eller ser på film, lämpar sig ju bäst för jobb/surf.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Tror Samsung eller sharp kommer släppa lite blandade med extrem modeller och allt efter efterfrågan höjs och tillverkningskostnader sjunker som kommer priserna ner till nivåer för dödliga.

Tror inte det kommer gå jättefort då det är svårt att motivera sådana paneler till folk som spelar eller ser på film, lämpar sig ju bäst för jobb/surf.

Man massproducerar inte paneler för att sälja för 200.000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Man massproducerar inte paneler för att sälja för 200.000.

Massproducerat är ett ord man väldigt lätt kan använda. Under 30 000kr lär det inte vara på något år.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Massproducerat är ett ord man väldigt lätt kan använda. Under 30 000kr lär det inte vara på något år.

Den som lever får se, jag har inte brått eftersom jag är supernöjd med min 30 men jag ser fram emot 32 och högre upplösning till konsumentpriser

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Man massproducerar inte paneler för att sälja för 200.000.

Ser inte riktigt hur det är ett svar till mitt inlägg?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Här är ett klipp med information om bland annat IGZO tekniken och 32 tummaren:

http://www.youtube.com/watch?v=L1wRivEeIU8&feature=player_det...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

Här är en klipp med information om bland annat IGZO tekniken och 32 tummaren:

http://www.youtube.com/watch?v=L1wRivEeIU8&feature=player_det...

Tack! Ser riktigt häftigt ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Tack! Ser riktigt häftigt ut!

Eller hur, man undrar när dem dyker upp i handeln bara

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

Eller hur, man undrar när dem dyker upp i handeln bara

Lär väl dröja ett par år och när det väl kommer ut kommer det säkert vara ruggigt dyrt... t.o.m. för dyrt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Lär väl dröja ett par år och när det väl kommer ut kommer det säkert vara ruggigt dyrt... t.o.m. för dyrt dig.

Mjae eftersom 32 tummaren har massproducerats sedan mars i år så lär det nog inte dröja allt för länge innan den kommer ut.
Lg kommer ju ut med nya Ips paneler mot slutet av året som tex 24 (1920x1200), 27 (2560x1440) och 30 (2560x1600). Det gäller somsagt att vara påläst och det är lite synd om dem som köper tex Dell U3013 som kommer ut mot slutet av året/början av nästa när 32 och 3840x2160 säkerligen ligger och lurar runt hörnet.

Skrolla ner lite på sidan så kan ni läsa om LG:s nya paneler! : http://www.tftcentral.co.uk/news_archive/25.htm

Permalänk
Skrivet av landahl:

Mjae eftersom 32 tummaren har massproducerats sedan mars i år så lär det nog inte dröja allt för länge innan den kommer ut.
Lg kommer ju ut med nya Ips paneler mot slutet av året som tex 24 (1920x1200), 27 (2560x1440) och 30 (2560x1600). Det gäller somsagt att vara påläst och det är lite synd om dem som köper tex Dell U3013 som kommer ut mot slutet av året/början av nästa när 32 och 3840x2160 säkerligen ligger och lurar runt hörnet.

Skrolla ner lite på sidan så kan ni läsa om LG:s nya paneler! : http://www.tftcentral.co.uk/news_archive/25.htm

LG och Dells kommande 27" och 30" är lika lite ett konkurrerande alternativ till den här nya 32" som en Volvo är ett alternativ för någon som är spekulant på en ny Porsche. De kommer spela i helt olika divisioner prismässigt. Och de flesta låter budget och behov styra valet av skärm. Så jag tror inte du behöver tycka synd om någon som köper t.ex Dells nästa 30".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony Clifton:

LG och Dells kommande 27" och 30" är lika lite ett konkurrerande alternativ till den här nya 32" som en Volvo är ett alternativ för någon som är spekulant på en ny Porsche. De kommer spela i helt olika divisioner prismässigt. Och de flesta låter budget och behov styra valet av skärm. Så jag tror inte du behöver tycka synd om någon som köper t.ex Dells nästa 30".

Du har såklart rätt, jag överdrev en smula. Jag tror dock inte att 32 tummarna kommer att vara så dyra som vissa tror eftersom IGZO tekniken ska vara billigare än den nuvarande.

Permalänk
Skrivet av landahl:

Du har såklart rätt, jag överdrev en smula. Jag tror dock inte att 32 tummarna kommer att vara så dyra som vissa tror eftersom IGZO tekniken ska vara billigare än den nuvarande.

Jag hoppas att du har rätt.