Permalänk
Medlem

Laptop till TV med VGA - inget ljud

Kopplade Gateway laptop till LG tv med VGA. Får inget ljud från filmer jag spelar upp (via netflix) Behöver jag skaffa en audio kabel som ser ut som en hörlurssladd i båda ändarna och stoppa in i laptopen och sen i TVn? (var?)

Skulle vilja få surround ljudet fixat till det hela också. Har högtalare kopplade till en DVD-spelare som också arbetar som receiver. Tror det är en gul och en röd och en svart kabel i baken på DVD-spelaren. Har tidigare många gånger försökt att flytta dom till baksidan av TVn till uttagen som har samma färg (och alla andra när det inte funka) men fick aldrig något ljud. Får bara sutroundsystemet när jag kollar på film med dvdspelaren. Det skiter jag dock i nu när jag har netflix, ville bara lägga till det så ni vet hur det ligger till.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sosemon:

Kopplade Gateway laptop till LG tv med VGA. Får inget ljud från filmer jag spelar upp (via netflix) Behöver jag skaffa en audio kabel som ser ut som en hörlurssladd i båda ändarna och stoppa in i laptopen och sen i TVn? (var?)

Skulle vilja få surround ljudet fixat till det hela också. Har högtalare kopplade till en DVD-spelare som också arbetar som receiver. Tror det är en gul och en röd och en svart kabel i baken på DVD-spelaren. Har tidigare många gånger försökt att flytta dom till baksidan av TVn till uttagen som har samma färg (och alla andra när det inte funka) men fick aldrig något ljud. Får bara sutroundsystemet när jag kollar på film med dvdspelaren. Det skiter jag dock i nu när jag har netflix, ville bara lägga till det så ni vet hur det ligger till.

VGA Ger bara bild. Så ja, du behöver separat ljudsladd också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För att få digital ljud dvs DTS, eller Dolby så behöver du HDMI, Displayport eller motsvarande utgång som stödjer digitalt ljud. Den vanliga analog "hörlursutgången" på laptopen fixar troligtvis inte det.

Sen behöver du även en film/streamtjänst som har digitalt ljud, på min Onkyo reciver så tänds DTS eller Dolby lampan när en film har digitalt ljud.
Lycka till

Permalänk
Medlem

Undrar vad detta har med Internet, uppkoppling och nätverk att göra?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Undrar vad detta har med Internet, uppkoppling och nätverk att göra?

Troligtvis "uppkoppling" LOL. (No offence vs TS intended...)

Permalänk
Medlem

Hehe, tänkte "nätverk" som i alla slags nätverk.

Hm, kan inte hitta någon displayport på laptopen. Har definitivt ingen HDMI port.

Filmstream? Menar du t.ex netflix?

Någon som har en aning hur jag ska koppla om min dvdspelare för att få ljud när jag kollar på film via datorn?

Permalänk
Medlem

Så ska jag köpa en RCA kabel? Hur får jag in den i laptopen? Köpa konverter och köra in i hörlursutgången på laptopen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sosemon:

Så ska jag köpa en RCA kabel? Hur får jag in den i laptopen? Köpa konverter och köra in i hörlursutgången på laptopen?

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sosemon:

Så ska jag köpa en RCA kabel? Hur får jag in den i laptopen? Köpa konverter och köra in i hörlursutgången på laptopen?

Det finns kablar som har två stycken RCA-kontakter på ena sidan och en 3.5mm-kontakt i andra. Finns i princip hos alla elektronikbutiker.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Okej det var ju skitbra. Har massa RCA liggandes hemma så blir antingen att köpa adaptern eller en hel sladd då.

Finns det inga med 3st rca kontakter? Dvdspelaren/receivern har 3st. Gul, röd och svartntror jag det är. Hade varit nice att koppla in laptopen tll den med ljudetnså man får surroundljudet

Permalänk

den röda och svarta (vita hos vissa system) ger bara höger och vänster signal för ljudet, den gula är en simplare bildsignal som skickas, alltså ingen suround, om du inte har en digital ut, som tidigare sagt, HDMI, Displayport, Toslink (Optisk) så går det inte att få ut en suround ljud från den bärbara du använder.

finns det en möjlighet att få reda på vilken bärbar dator det är du använder?? mer exakt?? så kanske det går att se om det finns någon annan kopplingsmöjlighet att använda.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

det du har till dvd:n (röd,svart,gul) är gissningsvis scart, funkar som tethir beskrev. har du inga andra ingångar på DVD:n?

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

den röda och svarta (vita hos vissa system) ger bara höger och vänster signal för ljudet, den gula är en simplare bildsignal som skickas, alltså ingen suround, om du inte har en digital ut, som tidigare sagt, HDMI, Displayport, Toslink (Optisk) så går det inte att få ut en suround ljud från den bärbara du använder.

finns det en möjlighet att få reda på vilken bärbar dator det är du använder?? mer exakt?? så kanske det går att se om det finns någon annan kopplingsmöjlighet att använda.

Aj fan där föll polletten ner för mig. Vet bara att det är en Gateway men så snart jag får tag i datorn ska jag ta reda på det.

Skrivet av Otur:

det du har till dvd:n (röd,svart,gul) är gissningsvis scart, funkar som tethir beskrev. har du inga andra ingångar på DVD:n?

Finns förutom AUX grejorna "optical in"

Känner mig hyfsat säker på att det inte finns någon optisk ljudport på laptopen dock.

Permalänk
Medlem

vissa laptops har optisk ut i samma som den vanliga hörlursutgången. Men annars kan ett USB-ljudkort vara en ide.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Ittade en sladd med 3.5mm anslutning i båda ändarna. Kopplade in den i hörlursporten och i en port i tvn som heter RGB/DVI OUT. Ljudet var ganska lågt och var ett litet brus i bakgrunden. Speciellt när jag kopplade in strömmen till laptopen så nörjade det brusa mer och högre.

Skulle jag få bättre kvalite med mini-to RCA kabel?

Permalänk
Medlem

Det kan vara så att ljudet är lågt och brusigt för att du har kopplat in ljudet till "OUT", borde finns en lika dan kontakt som det står "IN" på, då får du stereoljud, för att få surround måste du ha en digital coax (är ibland samma som 3,5mm porten för analogt ljud på dyrare datorer) eller toslink, har du inte det så finns det usb ljudkort att köpa rätt billigt för Max några 100. Glöm inte att du måste ha en motsvarande INgång på recivern.

Edit: ang. bruset kan det bero på ett litet jordfel men det kan ha uppenbarat sig för att du antagligen hade väldigt högt ljud när du testade i fel kontakt. Var försiktig med att ansluta grejerna till varandra om dem är påslagna och står i olika rum då de kan vara ansluta till olika faser i ditt hus och därmed inte ligger på samma spänning samt jord.

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Medlem
Skrivet av s____87:

Det kan vara så att ljudet är lågt och brusigt för att du har kopplat in ljudet till "OUT", borde finns en lika dan kontakt som det står "IN" på, då får du stereoljud, för att få surround måste du ha en digital coax (är ibland samma som 3,5mm porten för analogt ljud på dyrare datorer) eller toslink, har du inte det så finns det usb ljudkort att köpa rätt billigt för Max några 100. Glöm inte att du måste ha en motsvarande INgång på recivern.

Edit: ang. bruset kan det bero på ett litet jordfel men det kan ha uppenbarat sig för att du antagligen hade väldigt högt ljud när du testade i fel kontakt. Var försiktig med att ansluta grjerna till varandra om dem är påslagna och står i olika rum då de kan vara ansluta till olika faser i ditt hus och därmed inte ligger på samma spänning samt jord.

Oj ursäkta. Det var Audio in där jag hade kopplat in kabeln. Idag var ljudetbså lågt att det knappt hördes något. Kollade runt på inställningar på både dator och TV. Borde funkat som igår med tanke på att jag aldrig äbdrade något. Testade starta om allt osv, men nothing.

Ljudkort låter intressant. Exakt vad för uttag på receivern behöver jag?
Fibns USB uttag på TVn f.ö. Men antar att man ine kan bära ljud med USB...

Permalänk
Medlem

du hade ju optical in på dvd:n, så köper du ett usb-kort med optical out kan du koppla in det där

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

du hade ju optical in på dvd:n, så köper du ett usb-kort med optical out kan du koppla in det där

Fan det är ju skitbra! Kan jag vara hundra på att det är rätt sorts optical in port på dvdn? Dvs, det är för ljud osv så det inte är något annat konstigt?

Bara fixa USB kort med optical out och en kabel nudå. De flesta laptops borde väl klara av det eller behöver man något speciellt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sosemon:

Fan det är ju skitbra! Kan jag vara hundra på att det är rätt sorts optical in port på dvdn? Dvs, det är för ljud osv så det inte är något annat konstigt?

Bara fixa USB kort med optical out och en kabel nudå. De flesta laptops borde väl klara av det eller behöver man något speciellt?

Precis! Du hade väl kombinerad dvd och reciver? Se till så det står in på "dvd'n" så är det rätt. Sen måste källan du spelar upp vara dolby digital eller dts, som ex en dvd eller hd film, ev en avancerad streaming tjänst.

Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"