Sätta på datorn för första gången! Hjälp!

Permalänk
Medlem

Sätta på datorn för första gången! Hjälp!

Tja!

Nu har jag byggt min första dator ever

Det jag undrar är vad jag kommer att behöva göra för att få den spelbar, det jag har läst är bara att sätta dit rätt tid/datum, sen spara å restarta.
Dessutom, ska jag sätta dit min Windows CD innan första påslagningen?(vet dock ej hur d skulle gå till) Eller ska jag sätta dit den när jag är i BIOS?

Alla tips å tricks är välkomna, och om ni vet mer om att starta å fixa datorn för första gången så tillägg gärna mer tips å tricks

mvh

Adam

Permalänk
Medlem

Ett tillägg med! Ska jag köpa Windows 7 Home Premium 64-bit för 999kr? eller finns det ett bättre som påverkar prestanda eller spelupplevelse, såg att det fanns Windows för över 2000kr

Jag hittade en windows CD hemma från förra installationen(förra datorn). Kan man använda den igen även fast det står Enbart distrubition för en dator?

två
Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Nevercooler:

§ 4
Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning).

Skriver man så tätt som TS gjorde så är det inte bumpning, han kommer ändå vara längst upp i listan. Dock borde TS lära sig använda redigera-funktionen.
EDIT: Sen vill moderatorerna att man anmäler inläggen istället för att påpeka i tråden att någon brutit mot reglerna.

OnT: När du startat datorn för första gången får du installera drivrutiner först, en i taget och starta om datorn efter varje installerad drivrutin. Dem följer med på CD-skivor med de komponenter du köpt, annars finns det nyare versionen på internet.

citat
Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horph:

Jag hittade en windows CD hemma från förra installationen(förra datorn). Kan man använda den igen även fast det står Enbart distrubition för en dator?

Det första du skall göra är att ställa in DVDn till boot priority 1 så datornn först läser ifrån just dvdn, när du gjort det kan du sätta på datorn och sedan lägga in installationsskivan. Jag har inte byggt så många datorer men ställde ialf in rätt volt och CAS Latency manuellt i BIOS innan jag installerade Windows, detta kan du dock gott och väl göra efter du installerat Windows. Hoppas det hjälpte och allt fungerar som det skall med din nybyggda dator

Mvh
Isak

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem

Tackar för er hjälp Sorry om jag gjorde ngt fel, inte up-to-date med reglerna.
Jag har en SSD disk, ska jag installera windows där eller? Kommer detta göra processen annorlunda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horph:

Jag har en SSD disk, ska jag installera windows där eller? Kommer detta göra processen annorlunda?

Windows ska in på SSD disken och dra ur alla andra diskar förutom SSDn innan / under installationen och sätt i de när windows är klart.

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horph:

Du bootar upp datorn till BIOS, där väljer du din dvd/cd-läsare som boot device 1/boot priority eller liknande, och din SSD som 2'a.
Nu kollar du noga i BIOS så att det inte står "IDE-mode", utan det ska stå AHCI-mode, annars kan du inte använda SSDns fulla hastighet.

Stoppa i windowsskivan och starta om datorn, om du gjort allt rätt så ska windowsinstallationen starta, kör igenom den, installera på SSD som du frågade, när datorn sedan automatiskt startar om (efter installationen) så hoppar du in i BIOS igen och ställer in SSDn som första boot enhet istället för dvdn.

Nu kommer datorn boota up från SSDn och göra klart windows installationen.

Hoppas jag inte skrivit något fel eller för otydligt, nyvaken

Permalänk
Medlem

Tack! Det hjälpte verkligen! Nu e jag faktiskt lugn igen

Ska åka å köpa lite saker för att åtgärda mina tidigare misstag nu!:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horph:

Tack! Det hjälpte verkligen! Nu e jag faktiskt lugn igen

Ska åka å köpa lite saker för att åtgärda mina tidigare misstag nu!:P

Helt rätt.. Learning by doing..

Lycka till..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fan, sorry att jag mjölkar er såhär tidigt på morgonen!

Men det enda "problemet" jag har kvar nu är att sätta dit alla kablar.
Ska alla intag vara ifyllda på moderkoret?
Sen såg jag att det fanns SATA 1 SATA 2 å ngn annan sak, det är där SSDn ska eller? kanske hårdisken med?

Återigen sorry om jag e jobbig:P

Permalänk

Har dina hårddiskar/SSD(er) sata-ut/ingångar så är det självklart att de ska kopplas på moderkortets dito. Moderkort brukar ha olika sorters kretsar för hantering av sata-portarna. T ex kan det vara en av märket Intel och en annan av märket marvel. Du kan själv välja och vraka vilken av dem du vill välja (RTFM om det), generellt så brukar de flesta vilja använda Intels om det finns.

Lite överkurs kanske, men om du inte använder den andra controllern så är det vettigt att stänga av den i BIOS/UEFI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizor:

Har dina hårddiskar/SSD(er) sata-ut/ingångar så är det självklart att de ska kopplas på moderkortets dito. Moderkort brukar ha olika sorters kretsar för hantering av sata-portarna. T ex kan det vara en av märket Intel och en annan av märket marvel. Du kan själv välja och vraka vilken av dem du vill välja (RTFM om det), generellt så brukar de flesta vilja använda Intels om det finns.

Lite överkurs kanske, men om du inte använder den andra controllern så är det vettigt att stänga av den i BIOS/UEFI.

Helt rätt.

Vad jag har läst sturlar framförallt SSDs om de sitter i en marvelport.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
På lite offt

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.