klonade mitt windows till en ny ssd med Norton ghost, fick ologiska problem

Permalänk

klonade mitt windows till en ny ssd med Norton ghost, fick ologiska problem

Som sagt, jag köpte en samsung 830 ssd 256gb för att använda som systemdisk. Jag klonade hela nuvarande systemdisken till den nya ssd'n med norton ghost och bockade i att den även skulle kopiera över MGR inställningar. Processen gick fint tills jag ändrade prioritet i bios, när jag bootar från ssd'n får jag ett felmeddelande, BOOTMGR saknas.
Sökte lite på det vilket inte ledde nånstans så jag tänkte att jag borde omformatera ssd'n istället så jag kan klona nuvarande systemdisk igen fast med ett annat program. Jag tänkte pröva gratisprogrammet DriveImageXML.
Men när jag högerklickar till formatera på ssd enheten i "denhärdatorn" säger den att jag inte kan formatera disken för att den "innehåller den windows version som jag använder" och när jag väljer formatera på den disk jag ska kopiera ifrån så får jag ingen varning, men jag kan fortfarande inte boota från ssd'n när hdd'n är urkopplad!
Fattar ingenting! Snälla hjälp!

Permalänk
Hedersmedlem

Har du testat att ta bort hela volymen i diskhanteringen?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro :: 1x AP6W

Permalänk
Medlem

Har du kollat i diskhanteraren om din originaldisk har en separat dold bootpartition?

Tänk då på att Norton Ghost kopierar en partition i taget så man måste först kopiera den dolda System partitionen med inställningar för boot och sedan C:

Det står förklarat i Samsungs guide här: http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/magician...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

tack för svaren, jag lyckades inte gå igenom kloningen å för att optimera prestanda så installerar jag om windows 7 från grunden istället, verkar det enda rätta i nuläget, tack! /def