Permalänk
Medlem

Zotac GTX 680

Ska köpa ett grafikkort och det blir nog ett 680 förmodligen ett zotac. Funderar på antingen ett Amp!
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=750794
Eller Zotacs 680 med 4gb minne.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=750792#info

Amp!:en är ju lite "snabbare" men det andra har dubbla minnet och skiljer bara 100kr från varandra. Vilket är bäst att satsa på? Eller är det bättre att satsa på en annan tillverkare? Vill ha ett kort som klarar ultra på alla spel ett bra tag till framöver!

Permalänk
Medlem

ska du köra mer än en skärm skulle jag säga ta 4GB kortet annars ser jag ingen fördel med det kortet över 2GB varianten förutom att 4GB varianten är lite mer framtidsäkert
även om framtidsäkert är ett luddigt uttryck när det kommer till dator delar
men när det skiljer så lite så varför inte då kan du ju köra 3 skärmar senare om du skulle vilja det

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

100kr för dubbelt så mycket minne är ju som hittat. Finns egentligen ingen anledning att ta 2GB om skillnaden är så liten. Förstår att man kanske tvekar om det skiljer 600+ kr men så är det ju inte i detta fallet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Så det är alltså bättre att ha mer minne i kortet än att ha ett ett snabbare kort? Jag kommer nog aldrig köra på fler skärmare än en, max två men då inte i spel.

Permalänk
Medlem

Ni får tänka på att 4GB modellen är av referensdesign medan AMP är eftermarknadskylare. Inte som att det är 100kr skillnad mellan referens 2GB och referens 4GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin_9o:

Så det är alltså bättre att ha mer minne i kortet än att ha ett ett snabbare kort? Jag kommer nog aldrig köra på fler skärmare än en, max två men då inte i spel.

Nej, så är det inte, mer minne är bara användbart om du inte har tillräckligt, vilket 2gb oftast är på en skärm. 4gb är främst gjord för sli, den har en radialfläkt som blåser ut luften utanför chassit på bekostnad av ljudnivå. Detta är bra i multi-gpu konfigurationer då det annars kan bli varmt, och 4gb är också nästan enbart användbart om du har flera kort, eftersom det behövs flera skärmar för att använda så mycket vram - och har du flera skärmar så behövs beräkningskraften hos flera kort.

Om du inte har några planer på höga upplösningar och sli tycker jag att du kan köra på amp! varianten eftersom du får en bättre kylare och du troligen inte kommer att ha några problem men mängden vram.

Dock så är 100 kronor billigt för dubbelt grafikminne.

Permalänk
Medlem

Ok! Då blir det nog Ampen! Eller är det bättre att köpa ett Asus 680 eller EVGA? Ampen verkar vara "snabbast" iaf!

Permalänk

Själv ska jag byta ut ett trasigt Evga 680 sc+ mot just Zotac 680 Amp, tror det kan vara bra med bättre kylare
Tycker Zotacen verkar bättre än Evga, enligt tester så verkar det suveränt.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.