Varför älskar folk Crucial m4?

Permalänk
Medlem

Varför älskar folk Crucial m4?

Simpel fråga, ser att många älskar Crucial m4 oerhört starkt, trots att den är "gammal". Va gör denna så attraktiv jämfört med Samsung 830, Intel 520? Inte riktigt förstått det, då jag aldrig tycker mig se att den " vinner" i benchmark tester...

Så ifall någon kan förbarma sig över mitt okunnande och förklara vore det trevligt.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror inte folk älskar Crucial M4 specifikt, men den har under åren bevisat att det är en stabil SSD som levererar bra prestanda. De flesta gamla hårdvarunerdar som hängt med ett tag gillar produkter som håller utan att nödvändigtvis har den absolut bästa prestandan. Jag kör själv en 64 GB i min filserver med väldigt bra resultat. Den har nästan hängt med lika bra som min X-25V 40 GB, med betydligt bättre överföringshastigheter.

En bra recension på den finns hos X-Bit Labs som också förklarar varför den har fått så pass hög status trots att den är gammal.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Jag köpte en m4 128GB förra året och den är otroligt stabil!
Köpte den också pga att Sweclockers rekomenderade den

Permalänk
Medlem

"Otroligt stabil" är en efterkonstruktion med tanke på 5000-timmars-buggen. Finns ingen anledning förutom priset att köpa den istället för Intel 520 eller Samsung 830 skulle jag säga. I originalutförande passar den dessutom dåligt hårdbelastade servrar och i RAID-arrayer och på OS utan TRIM som XP och MacOSX, möjligtvis är det lite förbättrat i senaste firmware men det vet jag inte.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

"Otroligt stabil" är en efterkonstruktion med tanke på 5000-timmars-buggen.

Vilket i sig inte var ett direkt problem. Ungefär som med Intel 320 buggen som var kraftigt överdriven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Vilket i sig inte var ett direkt problem. Ungefär som med Intel 320 buggen som var kraftigt överdriven.

Klart det var ett stort problem, det är bara de nördigaste datormekarna som sitter och läser nyheter om firmwareuppdateringar till sina diskar. Disken kanske sitter hos din mormor 100 mil bort, i en ubåt eller i en viktig server.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

eller i en viktig server.

MLC + Viktig Server = wat?

Du har bra mycket större problem än en 5000 timmars bug om du installerar en konsument enhet i ett kritiskt server system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

MLC + Server = wat?

Skulle alla företag köpa svindyra SLC-diskar till alla arbetsstationer, laptops och servrar som inte ska blåskärma efter 5000 timmar? Knappast.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Den blev populär eftersom alla sandforce diskarna mer eller mindre sög hästballe.
M4 visade sig vara en snabb och stabil disk, medans problemen med sandforce ökade och ökade konstant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Skulle alla företag köpa svindyra SLC-diskar till alla arbetsstationer, laptops och servrar som inte ska blåskärma efter 5000 timmar? Knappast.

Arbetsstationer, varierar. Laptops, nej. Servrar, ja.

Och du väljer desutom att referera en ensam bugg som fixats, och kommer levererat fixad sedan många månader tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Den blev populär eftersom alla sandforce diskarna mer eller mindre sög hästballe.
M4 visade sig vara en snabb och stabil disk, medans problemen med sandforce ökade och ökade konstant.

Exakt, sitter med en själv, min första SSD och jag har inte haft ett enda problem, nyheten angående firmware uppdateringen kom tidigt trots min dator står igång 24/5.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Den blev populär eftersom alla sandforce diskarna mer eller mindre sög hästballe.
M4 visade sig vara en snabb och stabil disk, medans problemen med sandforce ökade och ökade konstant.

Det här är väl i princip grundanledningen, samtidigt som Intel's motsvarande var dyrare. Kör man senaste firmware är det faktiskt fortfarande en kompetent SSD utan någon särskild akilleshäl.

Permalänk
Medlem

Jag är förälskad i mina Corsair Performance 3 som är corsair's toppsegment bland SSD's utan att kosta skjortan, inte särskilt snabba men oerhört stabila! det har inte kommit en enda firmware update till dom här och det säger väl en del

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1024757

den nyare modellen, den har fått bra betyg på alla ställen jag kollat iaf

On-topic: Crucial m4 har också visat sig stabil utöver 5000 timmar bluescreen buggen, men jag förstår inte varför den är så jävla populär när det finns betydligt bättre diskar i samma prisklass (om vi räknar stabilitet, tex Corsair Performance Series )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

On-topic: Crucial m4 har också visat sig stabil utöver 5000 timmar bluescreen buggen, men jag förstår inte varför den är så jävla populär när det finns betydligt bättre diskar i samma prisklass (om vi räknar stabilitet, tex Corsair Performance Series )

Nåja, det är väl inte riktigt samma prisklass ändå. M4 128GB kostar ~1100kr, en Performance Pro 128GB 1800-1900kr. Performance 3 säljs väl knappt längre.

Permalänk
Skrivet av Uvania:

Jag är förälskad i mina Corsair Performance 3 som är corsair's toppsegment bland SSD's utan att kosta skjortan, inte särskilt snabba men oerhört stabila! det har inte kommer en enda firmware update till dom här och det säger väl en del

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1024757

den nyare modellen, den har fått bra betyg på alla ställen jag kollat iaf

On-topic: Crucial m4 har också visat sig stabil utöver 5000 timmar bluescreen buggen, men jag förstår inte varför den är så jävla populär när det finns betydligt bättre diskar i samma prisklass (om vi räknar stabilitet, tex Corsair Performance Series )

Det är ju en viss skillnad i pris mellan Corsair och Curcial, ca 50%.
Jag själv litar inte riktigt på sandforce enheterna än efter de problem som varit (framförallt hos vissa tillverkare), så jag rekomenderar mest något med Marvel eller Samsungs kontrollers.
För min egen del ar inte topprestanda allt, men det ska ändå vara bättre än en HDD. Jag valde Samsung när jag byggde men mest på grund av att Webhallen inte hade Crucial när jag skulle köpa.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Arbetsstationer, varierar. Laptops, nej. Servrar, ja.

Och du väljer desutom att referera en ensam bugg som fixats, och kommer levererat fixad sedan många månader tillbaka.

Faktum kvarstår att företag inte kommer köpa svindyra SLC-diskar till alla servrar eller inbyggda system eftersom det är onödigt slöseri med pengar. Väldigt många kör Intel G1, G2 och 320 i datacenter och servrar eftersom de inte behöver SLC.

Knappast acceptabelt att arbetsstationer och laptops blåskärmar heller för den delen.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Köpte den då Komplett hade rea på den.

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk
Medlem

Köpte också min på komplett rean, stormnöjd med den, märkbart snabbare än min intel320 och lika stabil, aldrig bsod lr något annat skit som jag fick med skräp sandforce disken man lämnade tillbaka efter man rivit sönder håret

Permalänk
Medlem

samsung 830 kostar ju lika mycket, är stabil den med och presterar bättre så varför köper man inte lika gärna den?

Permalänk
Medlem

Det har nog med timing att göra. Crucial hade tur och hade under en kort tidsperiod den enda SSD:n som det inte fanns något känt krux med.

Folk hann nog köpa M4 i stor utsträckning under denna tidsperiod. Och efter det går det som vanligt; folk pratar upp och rekommenderar det de själva har. Det hann "sätta sig" att M4 är pålitlig (och liksom nästan alla SSD tillräckligt snabb).

Det kunde ha blivit helt annorlunda om buggen blev känd samtidigt som de andra tillverkarnas.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bartil:

Det har nog med timing att göra. Crucial hade tur och hade under en kort tidsperiod den enda SSD:n som det inte fanns något känt krux med.

När då? När den kom så hade den stutterproblem med intel chipsets. Någon här på sidan påpekade för mig att det visade sig vara Intels fel (dåligt dokumenterad funktion), men det gör detsamma, det var ett problem hur som helst. Annars hade jag nog haft en själv nu :/

Nominerar istället Intel 510 som SSD'n utan känt krux! Rätt dyr och slö rent siffermässigt, men några vidspridda problem har jag inte läst om.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

De flesta kör msahci drivrutiner och drabbades därför inte av LPM-problemet i början. För dom som faktiskt installerade Intel RST så löste man det snabbt genom att titta i deras forum och stänga av funktionen med regedit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

När då? När den kom så hade den stutterproblem med intel chipsets. Någon här på sidan påpekade för mig att det visade sig vara Intels fel (dåligt dokumenterad funktion), men det gör detsamma, det var ett problem hur som helst. Annars hade jag nog haft en själv nu :/

Självklart var det Crucials fel, det är deras uppgift att testa produkten tillräckligt innan den släpps. Sen kan en förklaring vara att en funktion var dåligt dokumenterad, men det är är helt ointressant för slutkund.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

Det är ju en viss skillnad i pris mellan Corsair och Curcial, ca 50%.
Jag själv litar inte riktigt på sandforce enheterna än efter de problem som varit (framförallt hos vissa tillverkare), så jag rekomenderar mest något med Marvel eller Samsungs kontrollers.
För min egen del ar inte topprestanda allt, men det ska ändå vara bättre än en HDD. Jag valde Samsung när jag byggde men mest på grund av att Webhallen inte hade Crucial när jag skulle köpa.

Jo hade glömt att crucial har sjunkit så mycket i pris men när jag köpte kostade crucial m4 2299kr på billigaste stället och min kostade 2450kr för 128gb, min 64gb gick på runt 1400kr medans crucials kostade runt 1200kr tror jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

När då? När den kom så hade den stutterproblem med intel chipsets. Någon här på sidan påpekade för mig att det visade sig vara Intels fel (dåligt dokumenterad funktion), men det gör detsamma, det var ett problem hur som helst. Annars hade jag nog haft en själv nu :/

Nominerar istället Intel 510 som SSD'n utan känt krux! Rätt dyr och slö rent siffermässigt, men några vidspridda problem har jag inte läst om.

Det problemet har undgått mig totalt; inte varit medveten om det förrän nu när jag googlade det. Om det bara berör dem som inte kör AHCI, så vet jag iofs knappt om det kan räknas.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcus h:

samsung 830 kostar ju lika mycket, är stabil den med och presterar bättre så varför köper man inte lika gärna den?

Det kan man gott göra. Fast den är ju också relativt trög i särskilda scenarion, hur relevant var och en nu bedömer detta vara.

Permalänk
Skrivet av Scab:

Det kan man gott göra. Fast den är ju också relativt trög i särskilda scenarion, hur relevant var och en nu bedömer detta vara.

Jag upplever den som snabb och den är ju snabbare än (mass)lagringen i min speldator, som består av två WD Raptor 300GB sataII i raid 0. Så frågan är ju bara hur snabbt är snabbt. Det går ju att testa med benchmarkprogram, men om man inte har extrema behov så är vilken SSD som helst från de senaste åren en snabb enhet. Åtminstone om det är en sataIII enhet.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

Jag upplever den som snabb och den är ju snabbare än (mass)lagringen i min speldator, som består av två WD Raptor 300GB sataII i raid 0. Så frågan är ju bara hur snabbt är snabbt. Det går ju att testa med benchmarkprogram, men om man inte har extrema behov så är vilken SSD som helst från de senaste åren en snabb enhet. Åtminstone om det är en sataIII enhet.

Älskar min Samsung 830 :D. Ruggigt stabil och en jäkla skillnad från min gamla HDD ;). Tror inte man märker nån skillnad i hastighet "real -life".

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcus h:

samsung 830 kostar ju lika mycket, är stabil den med och presterar bättre så varför köper man inte lika gärna den?

Vad jag kan se i sweclockers test så är dom ungefär lika snabba. Bra på olika saker helt enkelt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

Jag undrar isåfall vad man ska titta på för några specifika tester när man letar ssd till sin nya gaming dator?
Vore kul att veta vilka benchmark som i gaming "fall" är relevanta typ. För nu hoppar ju många diskar fram
och tillbaka beroende på benchmark, vilket får en att få fet ångest... =(