Driva slutsteg inomhus? Bil bas till datorn..

Permalänk
Medlem

Driva slutsteg inomhus? Bil bas till datorn..

Tjena, tänkte kolla med er hur jag ska göra för att få de som jag vill xD

Jag vill ha lite extra bas när jag lyssnar på musik ( Dubstep ) så jag tänkte använda mig utav 2 st Bil baser på 15" som jag har liggandes, hur ska jag driva dom enklast?

Jag har tänkte lite och kommit fram att köpa ett slutsteg och koppla in den till datorn och bas elemnten till slutsteget. Om det fungerar, hur ska jag driva slutsteget? iomed att den går på 12volt så måste jag köpa en omvandlare, ifrån 230V till 12V?

Isf vart hittar man omvandlare?. haha inte för jag vet vad jag ska leta efter men är detta nånting man kan använda? http://www.kjell.com/sortiment/el/stromforsorjning/nataggregat/ac-dc/fast-utspanning/switchat-nataggregat-300-w-p44481

Mvh.

(Detta kanske inte är helt rätt forum för bil baser osv men eftersom den ska användas till datorn så tycker jag att jag kunde posta ett inlägg här )

Permalänk
Medlem

Köp ett riktigt slutsteg som är gjort för 230V istället.. Det är mycket enklare och blir mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goliat:

Köp ett riktigt slutsteg som är gjort för 230V istället.. Det är mycket enklare och blir mycket bättre.

har för mig att dom är svindyra? :/

Permalänk
Skrivet av omg296:

har för mig att dom är svindyra? :/

http://www.thomann.de/se/foerstaekare.html

Visa signatur

Alienware m17x R3. hd6870m. 2630qm 2,8ghz. 8gb 1333 mhz. blu-ray.1080p 60hz skärm. 120gb Intel 510 ssd/320gb 7200rpm

Permalänk
Rekordmedlem

Skaffa dig ett enklare pa steg att driva det med tex http://www.thomann.de/se/behringer_ep2000_europower.htm?sid=8...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det borde funka med det switchade nätagget, förutsatt att du klarar dig med 300 watt. Om du ska driva ett slutsteg bör du ha en del marginal med avseende på effekt, men en variant är att ha ett litet 12-voltsbatteri inkopplat paralellt för att undvika spänningsdippar vid toppbelastning.

Permalänk
Medlem

...men praktiskt sett så instämmer jag med föregående talare

Permalänk
Medlem

Hhaha kanske skulle säga att jag vill ha så billigt som möjligt, tillsvidare. För att när man har mer cash så kan man köpa större saker

Skrivet av mrqaffe:

Skaffa dig ett enklare pa steg att driva det med tex http://www.thomann.de/se/behringer_ep2000_europower.htm?sid=8...

Ja de är ju enklare

Skrivet av Iskra:

Det borde funka med det switchade nätagget, förutsatt att du klarar dig med 300 watt. Om du ska driva ett slutsteg bör du ha en del marginal med avseende på effekt, men en variant är att ha ett litet 12-voltsbatteri inkopplat paralellt för att undvika spänningsdippar vid toppbelastning.

Men så det sättet jag sa skulle fungera i praktiken? vill inte köpa nåt som inte fungerar... Om jag köper switchade nätagget samt ett 12V batteri så skulle det fungera felfritt? samt hur långt kommer man med 300 watt på nätagget?

Permalänk
Medlem

Rekomenderar helt klart ett bilbatteri om du vill ha det billigt och enkelt. (förutsätter att du redan har alla andra leksaker och bara behöver driva dom)

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Jo, nog ska det funka. Ställ nätagget på 13 volt och se till att batteriet är hyfast laddat innan du ansluter det, så borde det funka utan problem. Men som sagt så är det mycket mer praktiskt med mrqaffes förslag.

Om du väljer att köra på 12 v alternativet så köp ett litet (typ 8Ah) batteri. De små är billiga och du behöver inget stort batteri, det är ju onödigt att ha ett skrymmande batteri när det bara är till för att klara toppbelastningen.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk

Ett billigt 230-steg från thomann kommer nog ge mer för pengarna. Vilken impedans har högtalarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du redan har ett bilslutsteg kan det vara värt att testa med ett 12-v batteri. Om du inte har ett bilslutsteg skulle jag absolut inte köpa ett sånt för att sen hålla på och krångla med nätagg och grejer. Tänk på att ett nätagg inte är gjort för att ladda batterier. Det har alltså ingen "intelligens" och du måste själv se till att ALLTID komma ihåg att stänga av/sätta på det vid rätt laddningsnivåer. Annars finns det en överhängande risk att batteriet blir förstört, i värsta fall kan det till och med explodera eller börja läcka batterisyra... Testa det billiga PA-steget som länkades, i slutändan ger det nog ungefär samma resultat som ett bilslutsteg som kostar några hundralappar mer. Med bilslutsteget tillkommer dessutom batterier o allt krångel. Bara för att det är bilhögtalare måste man inte ha ett bilslutsteg. Kolla som någon skrev vilken impedans högtalarna har..

Tänk också på att ett nätagg som ger 300W troligen inte kan ge 300W på 12V linan om det inte är ett agg av mycket hög kvalité. Tänk också på att bilslutsteg egentligen är gjorda för 14V (den spänning man får när bilen är igång) och därför ger betydligt sämre effekt vid 12V.