Permalänk
Medlem

Rådfrågning köpa i5 eller i7

Hej!

Jag är lite fundersam vilken av dessa jag skall köpa i5 3570k, i7 3770 eller i7 3770K.

Använder datorn till normalt användande, spel, film osv.

Vet att i5 räcker för spelande och normal användande just nu, men jag har väll tänkt att jag skall ha systemet ett tag och tänkt spela Arma 3, därför har jag väll tvekat och funderat på vilken av dem som är mest framtidssäker och om det är värt att slänga ut 500-700 kr extra för en i7. För pengar är det egentligen inga problem med, men man vill ju ändå lägga ut pengar på rätt sak.

Så skall jag satsa på i5:an eller i7:orna?

Permalänk
Medlem

Bättre med i7 för du sa att du spelar och i framtiden så kanske du vill filma när du spelar och redigera film? I själva spelningen så sklijer det inte mycket i prestanda men om du har tänkt att jobba i lite mer tunga program så är det bättre med i7, men som jag ska så är det inte sån stor skillnad i själva spelandet. so your choise

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Medlem

Måste du fråga så är det en i5 du ska ha.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Om det är så att du bygger en helt ny rigg kan jag råda dig att välja i5 3570 som kommer uppfylla dina behov med råge och lägga pengarna du sparar på något annat kul.
Minns inte vart men jag har för mig att jag läst att spel inte kommer dra någon nytta av HT (Hyperthreading) på många år. Så om det är en gaming rigg du ska ha är i5an ett självklart val

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Måste du fråga så är det en i5 du ska ha.

Verkligen inte!

Om man gillar att hålla på med videoredigering, photoshop, 3d rendering, komprimering etc så kan det vara trevligt med en i7, skulle säga att det finns nog en hel del personer som sysslar med detta som har användning för en i7 som inte är insatta i hårdvara som skulle kunna behöva fråga

Kör på en i5 om det är för spel, ta i trä men har svårt att tänka mig att du skulle vara begränsad av 4 kärnor dom närmsta åren när det kommer till spel, om/när är det nog dags för uppgradering hur som.

Permalänk
Medlem

i5 låter de som, kan du slänga några hundringar på en kylare å överklocka lite lätt så får du den bästa allroundprestandan för pengen

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem

Finns massor med trådar om du använder nån enkel sökfras "i5 vs i7"..

Permalänk
Medlem

"välj en i5 om det är för spel" varför ?? visst den är billigare men den har väl fortfarande samma prestanda som en i7 ?? jag hade kört i7, känns B och köpa i5 tycker jag.. man vill ju som sagt vara framtidssäker osv.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Finns massor med trådar om du använder nån enkel sökfras "i5 vs i7"..

Dock är ju sweclockers sökfunktion helt bedrövlig, man måste ju skriva namnet på tråden exakt rätt för att man ska få någon träff, men ja, några trådar bör man få upp

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:

"välj en i5 om det är för spel" varför ?? visst den är billigare men den har väl fortfarande samma prestanda som en i7 ?? jag hade kört i7, känns B och köpa i5 tycker jag.. man vill ju som sagt vara framtidssäker osv.

Det enda framtidssäkra är att köpa nytt i framtiden med pengar man sparar på att inte köpa sånt man inte behöver.

Min Pentium 4 var ju väldigt framtidssäker, den hade ju HT... eller så var den inte det.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av Theunit:

"välj en i5 om det är för spel" varför ?? visst den är billigare men den har väl fortfarande samma prestanda som en i7 ?? jag hade kört i7, känns B och köpa i5 tycker jag.. man vill ju som sagt vara framtidssäker osv.

Självklart är i7 en bättre processor, men frågan var ju om det var värt den extra kostnaden i TS fall. För normalt användande och alla typer av spel är i5 fullt tillräcklig, även i framtiden (fram tills det är dags att uppgradera resten av datorn). Man väljer inte efter vad som "känns B" eller ej, man väljer efter sina behov och sin ekonomi.

Men visst, är man ekonomiskt oberoende finns det ju ingen poäng i att välja något annat än det bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Självklart är i7 en bättre processor, men frågan var ju om det var värt den extra kostnaden i TS fall. För normalt användande och alla typer av spel är i5 fullt tillräcklig, även i framtiden (fram tills det är dags att uppgradera resten av datorn). Man väljer inte efter vad som "känns B" eller ej, man väljer efter sina behov och sin ekonomi.

Men visst, är man ekonomiskt oberoende finns det ju ingen poäng i att välja något annat än det bästa.

Självklart, fast jag tror inte att det är liksom så att "ah men jag köper en ny dator, shiit 700kr mer! ääh då får jag skita i det" get my point ? 700kr liksom, och du får då ett bättre val, för mig är det självklart men som sagt finns dom som har det sämre ställt än mig, men då kanske man inte köper en dator i huvetaget?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Skrivet av Theunit:

Självklart, fast jag tror inte att det är liksom så att "ah men jag köper en ny dator, shiit 700kr mer! ääh då får jag skita i det" get my point ? 700kr liksom, och du får då ett bättre val, för mig är det självklart men som sagt finns dom som har det sämre ställt än mig, men då kanske man inte köper en dator i huvetaget?

Tänk så här istället - varför ska man lägga 700 kronor på något man förmodligen aldrig kommer använda eller märka av? Om man nu har de 700 kronorna, varför inte lägga dem på ett schysstare grafikkort, mer minne eller en SSD som han faktiskt har användning för när han spelar?

Permalänk
Medlem

Har läst igenom tråden nu och det verkar som det blir en i5. Men det känns fortfarnde som man kommer ångra sig.

Men för att få en lite bekräftelse skulle jag vilja veta av dem som har i5, skulle ni om hade en slant över från ert bygge, köpt en i7:a ändå även om ni vet att den inte kommer användas fullt ut eller kommer ni ändå ta i5:an.

Permalänk
Medlem

Om du inte tänkt att köpa ett nytt grafikkort just nu, så ta en i7 om du har cash över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

Om du inte tänkt att köpa ett nytt grafikkort just nu, så ta en i7 om du har cash över.

Jag tror inte jag behöver ett nytt än har ett gtx 590 som har väntat på en ny sammarbets partner. Så det kanske blir en i7 i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åkan:

Har läst igenom tråden nu och det verkar som det blir en i5. Men det känns fortfarnde som man kommer ångra sig.

Men för att få en lite bekräftelse skulle jag vilja veta av dem som har i5, skulle ni om hade en slant över från ert bygge, köpt en i7:a ändå även om ni vet att den inte kommer användas fullt ut eller kommer ni ändå ta i5:an.

Jag har en i7 på jobbet där jag behöver den, helt onödigt hemma om man mest ska spela. Om det i framtiden går för långsamt med en i5 överklockad till 4,5 GHz så kommer även i7an vara gammal och mossig.

Och då har jag ändå råd att köpa en ny i7 3960X + LGA 2011-moderkort + minnen varje månad året om utan att det påverkar min ekonomi alls. Fast jag lägger hellre pengar på annat än datordelar jag inte behöver.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åkan:

Hej!

Jag är lite fundersam vilken av dessa jag skall köpa i5 3570k, i7 3770 eller i7 3770K.

Använder datorn till normalt användande, spel, film osv.

Vet att i5 räcker för spelande och normal användande just nu, men jag har väll tänkt att jag skall ha systemet ett tag och tänkt spela Arma 3, därför har jag väll tvekat och funderat på vilken av dem som är mest framtidssäker och om det är värt att slänga ut 500-700 kr extra för en i7. För pengar är det egentligen inga problem med, men man vill ju ändå lägga ut pengar på rätt sak.

Så skall jag satsa på i5:an eller i7:orna?

arma 3 kommer inte använda mer än 4 kärnor det kan jag lova dig inte effektivt i alla fall så kör på en i5 och överklocka.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Förstår inte när folk skriver saker som: 'det är ju bara 700kr, de har ju samma prestanda så köp en i7'. När de nu har samma prestanda i spel är det vansinnigt för de flesta att köpa en i7. De få gångerna ni komprimerar något eller liknande, så kommer ni inte dö av att det tar 10-20% längre tid. 700kr är mycket när det gäller en datorkomponent, för de pengarna kan du köpa en ssd istället som gör betydligt mer skillnad. Eller gå upp till nästa nivå av grafikkort eller köpa en ordentligt kylare och på så sätt få ut mer prestanda av din processor. Eller köpa 8 gig mer minne, eller ett bättre chassi med bättre kylning eller ljudnivå. Alternativen är många och att lägga dem på en i7:a om man är osäker på om man kommer utnyttja det är enligt mig det sämsta av dem.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpt en i7 för att det låter bling med 8 trådar.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

i5 och i7 är egentligen samma processor fast i7 har tillägget HT (Hyper Threading) samt lite mer cash minne. Både i5 och i7 har fyra fysiska cpu kärnor, men i7:an får fyra extra virtuella låssas kärnor som gör att operativsystemet tror att det är åtta kärnor (slår du av HT på moderkortet så märker tex inte Windows att det finns fyra extra kärnor även om det är en i7:a som sitter i datorn). Och bara program som är skrivna för Hyper Threading kan utnyttja de extra virtuella kärnorna, spel använder inte Hyper Threading än (väldigt sällan), det är väldigt ovanligt eftersom 4 kärnor nästan är overkill fortfarande (2013), BF3 använder bara 50% av kärnorna på en i5:a resten av arbetet ligger på grafikkortet.

Och ibland kan det tillochmed bli långsammare med en i7:a än en i5:a för spel, i de spel som inte är bra kodade så bör man helst slå av HT funktionen. Ska man bara spela så är det i5 som gäller, ska du hålla på med beräkningsintensiva saker så ska du välja i7, tex videoredigering.

Om du är ute efter spela så välj en i5:a och lägg pengarna på ett så kraftfullt grafikkort som möjligt.

BF3 får man 1 fps bättre prestanda med en i7:a vs en i5:a. Det är inte värt dom pengarna . Lägger heller ca 800 kr mer på ett bättre grafikkort än en i7:a om det är hardcore gaming som gäller.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Bf3 som exempel för att visa att HT suger, jag tappar iaf fps drops med HT påslaget så jag antar att HT verkligen suger i alla spel.

Permalänk
Medlem

Om du spelar spel och sedan använder datorn mest för att surfa, titta på film osv så kommer du få ut så otroligt mycket mer av pengarna med en i5:a som du överklockar och sedan lägger mellanskillnaden på först och främst en ssd, och sedan i andra hand grafik, t ex GTX 760 i SLI som är otroligt prisvärt sett till prestanda.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Vad HawkHo säger.

Är nog bara jag men verkar vara många "pappa betalar"-folk här inne. 700kr är 700kr och 700kr är mycket på en datorkomponent. För mig är 700kr väldigt mycket, och extremt mycket när man inte kommer använda 700kr. Som att kasta i sjön. Ge bort 700kr till bättre behövande vet jag (varför inte mig?).

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Skrivet av Åkan:

Har läst igenom tråden nu och det verkar som det blir en i5. Men det känns fortfarnde som man kommer ångra sig.

Men för att få en lite bekräftelse skulle jag vilja veta av dem som har i5, skulle ni om hade en slant över från ert bygge, köpt en i7:a ändå även om ni vet att den inte kommer användas fullt ut eller kommer ni ändå ta i5:an.

Jag köpte en i5 2500k när det begav sig, och har inte varit i behov av bättre, klockade upp min i 4.6ghz och den funkar finfint till att streama, frapsa, redigera osv med. Lägg 700kr på bättre graffe eller en ssd istället.

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Avstängd

i5 alla dagar i veckan

Permalänk
Skrivet av yoyopro:

i5 alla dagar i veckan

Yep!1

Visa signatur

__________________
| Intel i5 3350P| MSI Geforce GTX 1050 TI X | Asus Z77| WIN 10 Home -64 bit

Permalänk
Medlem

Om du inte redan har moderkort, 4670k.
Om du har moderkort, 3570k.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Folk måste sluta kasta omkring ordet "framtidssäker". Hårdvara är färskvara!
Spara dom där extra hundralapparna och köp nytt lite tidigare istället. Det ger mer för pengarna.
Räkna inte med att en dator ska vara "bra" mer än några (ganska få) år.

Permalänk
Medlem

Trådskaparn har nog antagligen bestämt sig redan - tråden är ju ett år gammal

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.