Permalänk
Medlem

Tips på billig N accesspunkt

Hej har en thomson router som är ganska ostabil och har tänkt brygga den med en accesspunkt så att routern bara får agera som modem. så undrar om ni har något tips på en accesspunkt under 500 kr som är stabil

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag har D-Link DIR-655, revision A3 och firmwaren 1,35EU. Man läser en del om folk som har problem med den routern, men jag har aldrig haft några problem och kan rekommendera den. Den kostar 600 kr ny, men på Tradera kan man få en för runt 350 kr.
Det är nog den trådlösa router som stöder 802.11n som ger mest för pengarna. Det ser kul ut med de tre antennerna dessutom.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=158163

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=215488
Med DD-WRT
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/D-Link_DIR-615_rev_E3

Kollega som kör den setupen. Men utan DD-WRT skulle jag inte ta i den med tång!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tack för svaren men jag kör ju adsl2 genom telejacket så jag måste väl använda routern jag har? för ni länkade ju routrar tänkte mer accesspunkt som inte har något modem inbyggt.

Permalänk
Medlem

Router/repeater/accespunkt (valbart) klarar ~90Mbps i troughput. 419:- fri frakt.
http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/accesspunkt/asus-rt-...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Den verkar bra hur tror du den står sig gentemot http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=529365 ? tänkte du länkade ju en router inte en accesspunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

Den verkar bra hur tror du den står sig gentemot http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=529365 ?

Ingen aning faktiskt, har ingen erfarenhet av TP-link.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Alfsvåg:

Tack för svaren men jag kör ju adsl2 genom telejacket så jag måste väl använda routern jag har? för ni länkade ju routrar tänkte mer accesspunkt som inte har något modem inbyggt.

Man brukar kunna ställa in sitt modem till "bridge mode" och därmed avaktivera routern inuti. Då kan du använda den nya routern som router istället, med ditt gamla modem mellan den nya routern och telejacket.
Alternativt kan du avaktivera DHCP i den nya routern och bara låta den tjäna som accesspunkt.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem

Jag utgår efter att ha läst trådstarten att det är en router med wifi du vill ha, och ingen renodlad accesspunkt.

Kör en TP-Link TL-WR1043ND med OpenWRT, och det är lätt den klockrenaste router jag haft, möjligen WRT54GL exkluderad. Har inte startat om den sedan jag flyttade i november, och då var det just bara därför, att jag flyttade. Prestandan är helt klart godtagbar, även om den inte är något direkt monster. Billig är den också, gav 400 spänn för min för något år sedan, och jag kan tänka mig att den är ännu billigare idag.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Jag utgår efter att ha läst trådstarten att det är en router med wifi du vill ha, och ingen renodlad accesspunkt.

Kör en TP-Link TL-WR1043ND med OpenWRT, och det är lätt den klockrenaste router jag haft, möjligen WRT54GL exkluderad. Har inte startat om den sedan jag flyttade i november, och då var det just bara därför, att jag flyttade. Prestandan är helt klart godtagbar, även om den inte är något direkt monster. Billig är den också, gav 400 spänn för min för något år sedan, och jag kan tänka mig att den är ännu billigare idag.

jag vill inte ha en router jag har en router redan som jag tänkt avaktivera wifin på så den routern jag har nu bara agerar som modem.

Jag vill ha en renodlad accesspunkt som jag bryggar med routern som jag redan har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

jag vill inte ha en router jag har en router redan som jag tänkt avaktivera wifin på så den routern jag har nu bara agerar som modem.

Jag vill ha en renodlad accesspunkt som jag bryggar med routern som jag redan har.

Du skriver lite motsägelsefullt "jag tänkt avaktivera wifin på så den routern jag har nu bara agerar som modem" Du skriver som om du tänkt köra din gateway i bryggat läge (modem) men jag tror du enbart tänkt stänga av WIFI och fortfarande använda routerfunktionen i din gateway och låta en extern AP sköta WIFI

Du kan ju köra i princip vilken N-router som helst som "ren" accesspunkt, oftast billigare än en accesspunkt. Själv hade jag en accesspunkt innan åskan klippte den, nu har jag bara 3st routrar och 2 av dem agerar AP.

Om du kör en N-router som AP så kan du även köra den som 4-5 ports switch samtidigt, med DD-WRT så kan man på flertalet routrar ställa om WAN-porten att fungera som en LAN.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

Hej har en thomson router som är ganska ostabil och har tänkt brygga den med en accesspunkt så att routern bara får agera som modem. så undrar om ni har något tips på en accesspunkt under 500 kr som är stabil

Skickades från m.sweclockers.com

Du tänker göra om den till router utan trådlös accespunkt? För det fungerar perfekt med kabel?
Då kan du lösa problemet med en accesspunkt. Men att kalla det modem är fel.

Permalänk

Du vill stänga av wifi i din modem/router och köra wifi över routern du kommer att köpa - precis det som foppson skriver alltså.
Mitt tips blir en valfri Linksys. Dlink och Netgear har jag haft många, många problem med (wifi som bara dör, hängningar mitt i en fw-uppdatering, mm...). Har just nu en wrt-610n som bara funkar (med tre iphones, 2 plattor och sex datorer samtidigt anslutna och ett gäng samtidiga anrop). Aldrig startat om på mer än ett år.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Eftersom jag redan startat denna tråd kan ja ta en följdfråga :)om jag tar en av de routrar ovanför och har den på mitt rum behövs en cat5/6 kabel på ca 10-15 meter det anledningen till att jag vill ha routern på mitt rum är för att jag tänkta skaffa en NAS som jag vill ha på mitt rum + kan jag ju tråda resten av enheterna.

Det jag undrar är, räcker en cat 5/6 kabel att täcka bandbredden som jag behöver för alla enheterna i huset som kör trådat/trådlöst och bandbredden som behövs för att stream en 1080p film (trådat) ?

(cat5/6 kabeln går från våran modem till routern)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

Det jag undrar är, räcker en cat 5/6 kabel att täcka bandbredden som jag behöver för alla enheterna i huset som kör trådat/trådlöst och bandbredden som behövs för att stream en 1080p film (trådat) ?

(cat5/6 kabeln går från våran modem till routern)

Med cat 5 klarar du 100mbit med 5e klarar du 1gbit sexan klarar 10gbit alla på upp till 100meter kabel.. Vad har du för internet uppkoppling? Valet av kabel mellan router och modem är inget dilema för dig.

Permalänk
Medlem

Okej trodde inte att alla trådlösa enheter + trådade skulle få tillräckligt med bandbredd på en cat 5 kabel, antar att jag tar en cat5e kabel för cat 6 är ju tjockare så de blir svårare att dra.

Det är iaf ett väldigt segt internet hastighetermässigt 8/1.