[Diskussion] Samsung Galaxy S3 (Android 4.0)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Man kan även stänga av WiFi/Blåtand/Synk när man inte använder det.
Samt sänka ljusstyrkan lite osv osv.

Permalänk
Medlem

Kul då man äntligen fått abonnemang strulet fixat, och kan fixa en S3 så kommer man hem så går det inte ladda telefonen och funkar inte då man kopplar in den i datorn heller. Testat med annan kabel funkar inte heller.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Skrivet av Kazen:

Kul då man äntligen fått abonnemang strulet fixat, och kan fixa en S3 så kommer man hem så går det inte ladda telefonen och funkar inte då man kopplar in den i datorn heller. Testat med annan kabel funkar inte heller.

defekt usb port då. reklamera.

Visa signatur

Desktop:
Chassi: Fractal Design Define R3 Vit || Moderkort: ASUS Z97-E || Processor: Intel Core i5 4690K @ 3.5GHz || RAM: Corsair 16GB @ 1600MHz || Grafikkort: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming @ 1920x1080 || Hårddiskar(SATA): 6.25TB, 500GB internal SSD, 750GB internal @ 7200RPM, 1TB internal @ 7200RPM, 1TB external @ 5400RPM, 3TB external @ 7200 RPM || Kylning: Chassi 5 Stock, GPU Stock, CPU Stock || Nätaggregat: Chieftec Super Series 750W ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imdak:

Det finns en standby bug som endel drabbas av. Källa: http://happylaptops.co.uk/2012/06/12/samsung-galaxy-s3-firmwa...

Jag kan använda min flitigt, har allt igång(utom BT) och leka med inställingar(inga spel dock) och jag brukar ha 60% kvar på kvällen.

Svar ti jeeb, den passar bra i mina byxor men jag är ganska stor. När man håller den känns den mindre än vad den är pga de runda kanterna på baksidan. HOX känns betydligt större och svårare att hålla i

Har mailat samsung sverige angående detta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Snart är det nära! Fick veta att jag är nummer 2 i kön hos Halebop, har såklart beställt en blå. Beställde den 15 maj så de är jäkligt sega med att få ut sina telefoner måste jag säga.

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst recensionen på S3:an hos Swedroid blev jag helt salig över den, hade tänkt vänta på Iphone 5
och se hur den skulle se ut, då mitt abonemang hos Telia ändå går ut i Augusti, men nu när den verkar vara försenad
och S3:an ser onekligen fantastisk ut kunde jag inte bärga mig.

Så jag slängde mig på telefonen och ringde Telia igår, med
lite tur får jag den redan imorgon

Visa signatur

I7 9900K | Gigabyte Z390 Aorus Elite | Corsair 16GB @ 3000mhz | ASUS GTX 3060ti Dual | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold| FD Defince C | Benq 23,5" + Alienware 27" IPS 180hz

Permalänk
Medlem

Kan man byta DNS på den utan att behöva välja statisk ip?
På iPhone kunde man få IP från DHCP och sen endast ändra DNS.

Verkar inte gå att endast ändra DNS på S3, behöver ändra DNS på jobbet, så man kommer åt alla sidor, rätt mycket blockat.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Blackie:

Jag har precis som du bytt från iPhone 4 till S3:an och kan inte annat än att hålla med angående batteritiden. Har dock märkt att jag fått en ökning av batteri längden nu efter en vecka och ett par uppladdningar. Till S3:ans försvar kan man ju byta batteri vilket man inte kan göra på iPhonen tyvärr.
Sen har S3:an bättre processor och skärm så det vore ju konstigt om den inte drog mer ström

Överlag så har båda sina för och nackdelar.
Jag SAKNAR däremot Airvideo som jag hade på iPhonen, finns inte ett enda liknande program till Android som ens är i närheten av att hantera det lika bra. Möjligtvis MyPlex med den drar ju så in i h-vete med processorkraft på datorn, Airvideo märkte man knappt var igång.

Du har fel det är inga som helst problem att byta batteri på iphone. Googla så får du se och originalbatteri finns oxå att köpa..

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjorten66:

Du har fel det är inga som helst problem att byta batteri på iphone. Googla så får du se och originalbatteri finns oxå att köpa..

Jaså så du kan ta bort luckan och byta batteri på ca 10 sek?? Visste jag inte...

Permalänk
Medlem

Har precis köpt mig en S3:a i den blåa kulören. Jag är mer eller mindre helt ny som Android-användare och smartphone användare i övrigt och skulle mer än gärna uppskatta lite tips på appar av lite mer erfarna användare för att komma igång ordentligt. Exempelvis: Vilken webbläsare är trevligast (eller fungerar default)?

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk
Skrivet av RedRetro:

Har precis köpt mig en S3:a i den blåa kulören. Jag är mer eller mindre helt ny som Android-användare och smartphone användare i övrigt och skulle mer än gärna uppskatta lite tips på appar av lite mer erfarna användare för att komma igång ordentligt. Exempelvis: Vilken webbläsare är trevligast (eller fungerar default)?

Beror mest på tycke och smak. Personligen kör jag firefox eftersom jag har det på datorn och synk fungerar riktigt bra. annars vet jag inte om det egentligen finns någon allmänt bra app som alla borde ha. beror helt på vad du är för användare.

Visa signatur

Desktop:
Chassi: Fractal Design Define R3 Vit || Moderkort: ASUS Z97-E || Processor: Intel Core i5 4690K @ 3.5GHz || RAM: Corsair 16GB @ 1600MHz || Grafikkort: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming @ 1920x1080 || Hårddiskar(SATA): 6.25TB, 500GB internal SSD, 750GB internal @ 7200RPM, 1TB internal @ 7200RPM, 1TB external @ 5400RPM, 3TB external @ 7200 RPM || Kylning: Chassi 5 Stock, GPU Stock, CPU Stock || Nätaggregat: Chieftec Super Series 750W ||

Permalänk
Skrivet av RedRetro:

Det beror helt på vad dina behov är och vad du gillar.
Men själv använder jag Chroome (beta) den är snabb och väldigt stabil.
Men det är också alltid bra att ha Adobe flashplayer, Adobe Reader mm.
Sen så finns det ju också alla ''vaniga appar'' som facebook, twitter, mailappar, skype.

Visa signatur

| Chassi: Fractal Design Define XL R2 | MB: Asus P8Z77-V PRO | CPU: i7 3770K @4,7Ghz | GPU: GeForce GTX TITAN | PSU: Cooler Master Silent Pro 1000W | SSD: Samsung 840 256GB | HDD: 3TB WD Red | RAM: Corsair 16GB |
Annat onödigt: Xbox 360/One, SGN 3, iPad Mini, Nexus 7, Bärbar HP och två dumburkar som kallas Smart-TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av box4m:

Provade stänga av lite location services på diverse appar och avinstallerade några som kan tänkas använda så får man se.
Nu är inte gps symbolen uppe i hörnet iallafall, den verkar lite sporadisk.
Får se som sagt om detta löser det, så kan man kolla batteritiden då

Någon uppfattning om hur det gick med att stänga av location och gps?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Någon uppfattning om hur det gick med att stänga av location och gps?

Det blev lite skillnad men fortfarande väldigt kasst efter, tweakade även en hel del efter det och deaktiverade massa skitapps från samsung, yahoo etc. Fortfarande skit.

Fabriksåterställde för 1h sen, håller på laddar fullt nu och sen ska jag se vad det gjorde, initiala testet efter fabriksåterställning (bara låta den ligga ) så stannade den på 73% i nästan 20min, vilken är typ 1000% bättre. Men det återstår att se, det kan ju även vara nånting som blir knas med nå apps, men vet inte varför det ska ske, har vart in i varje app jag kan tänka på och stängt av location services osv förut men hjälpte inte.
Får se nu som sagt, återkommer

100% nu, ska låta den ligga i 20min cirka och se, innan fabriksåterställning med en del apps och så, så skulle det vart nere på säkert 93-94% redan..

edit: lät den ligga orörd i 30minuter från 100% och den var fortfarande 100% när jag kollade, testningen fortsätter väl sen med att lägga in appar och diverse inställningar

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av hjorten66:

Ehhhh.... Jo! Klart det går. Säkert jätte enklet och snabbt fixat. Borde gå på ett ögonblick...

Skulle vilja se någon som sitter och trippar på ett flyg och kollar film, upptäcker att batteriet börjar ta slut.

* Personen med Samsung:
Tar fram sitt reserv batteri ur fickan, öppnar locket på baksidan, byter batteri klämmer igen locket, klart!

* Personen med iPhone:
- Ursäkta jag skall bara ta ned min väska med min verktygssats. Fäller sedan ned bordet och börjar skruva.

Lägg märke till verktyget som rullar iväg 1:37, behöver jag säga mer!?
Det är även en kille som skriver något i Youtube tråden att han råkat ha sönder kontakten som man ansluter batteriet till.
Jag skulle inte rekommendera något batteribyte på iPhone, om man inte vet vad man håller på med!

Visa signatur

Case: Antec Flux Pro PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer III 420 RGB Black Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Nova Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XB1X /Switch

Permalänk
Skrivet av Blackie:

Ehhhh.... Jo! Klart det går. Säkert jätte enklet och snabbt fixat. Borde gå på ett ögonblick...

Skulle vilja se någon som sitter och trippar på ett flyg och kollar film, upptäcker att batteriet börjar ta slut.

* Personen med Samsung:
Tar fram sitt reserv batteri ur fickan, öppnar locket på baksidan, byter batteri klämmer igen locket, klart!

* Personen med iPhone:
- Ursäkta jag skall bara ta ned min väska med min verktygssats. Fäller sedan ned bordet och börjar skruva.
KYvjuWg06l4

Lägg märke till verktyget som rullar iväg 1:37, behöver jag säga mer!?
Det är även en kille som skriver något i Youtube tråden att han råkat ha sönder kontakten som man ansluter batteriet till.
Jag skulle inte rekommendera något batteribyte på iPhone, om man inte vet vad man håller på med!

Hahaha, ja men va inte det smidigt...

OnT: Är riktigt nöjd med min S3 nu såhär några dagar in. Batteritiden fortsätter att förvåna mig, grymt mycket bättre än S2:an enligt mig och den hade bra batteritid. Till er som har problem, installera inte alla appar ni kan komma att tänka på som ni vill ha. Installera det ni behöver. Även om ni inte använder apparna ofta så är det många som ligger och smyger på batteriet med sin tillåtelse att nå internet eller din position med mera. Installer det ni behöver och om ni efter hand känner att ni behöver något mer, ta det också. Det är liksom grejen ni behöver inte trycka in alla appar under första dagen för att sedan bara ha dem där. Att endast installera de appar man använder sparar VÄLDIGT mycket batteri.

Förresten, någon som funnit en app som kan kontrollera LED:en mer specifikt utan att starta TalkBack? LED är lite för ljusstark för att man (min fru) inte ska störas på natten av notifikationer och det hjälper inte att kryssa av alla rutor i LED inställningarna.

Visa signatur

Desktop:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredmannen:

Snart är det nära! Fick veta att jag är nummer 2 i kön hos Halebop, har såklart beställt en blå. Beställde den 15 maj så de är jäkligt sega med att få ut sina telefoner måste jag säga.

Skrivet av pimpy:

Efter att ha läst recensionen på S3:an hos Swedroid blev jag helt salig över den, hade tänkt vänta på Iphone 5
och se hur den skulle se ut, då mitt abonemang hos Telia ändå går ut i Augusti, men nu när den verkar vara försenad
och S3:an ser onekligen fantastisk ut kunde jag inte bärga mig.

Så jag slängde mig på telefonen och ringde Telia igår, med
lite tur får jag den redan imorgon

Själv beställde man 16 maj och ligger 84 hos dustin på den blåa Dom får inte in dom för en den 29:onde, så det blir till att vänta. Fick dock med ett par NOCS NS200 headset.

Visa signatur

FD Define R3, svart | MSI P67A-GD55 | i5 2500k @4.6Ghz http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2400167 | Antec Kühler H20 620 Noctua NF-F12 PnP | Corsair Vengeance CL9 1600Mhz 2x4Gb | MSI GTX 570 Twin Frozr III OC PE @935mhz | Samsung 840 Pro 256gb (W8.1 Pro) | 1TB Samsung F3 HD103SJ | D-Link DWA-547 RB | Scythe Kaze Master II | Ms Sidewinder X4 | Corsair M60 | Dell U2312hm IPS | Logitech G35 | Sony Z2

Permalänk
Skrivet av FearKill:

Jaså så du kan ta bort luckan och byta batteri på ca 10 sek?? Visste jag inte...

På 1 minut ska jag klara det iaf..

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjorten66:

På 1 minut ska jag klara det iaf..

Svårt att erkänna när Apple suger på något, eller hur.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedRetro:

Skrivet av Skillzore:

Beror mest på tycke och smak. Personligen kör jag firefox eftersom jag har det på datorn och synk fungerar riktigt bra. annars vet jag inte om det egentligen finns någon allmänt bra app som alla borde ha. beror helt på vad du är för användare.

Skrivet av axelweinar:

Det beror helt på vad dina behov är och vad du gillar.
Men själv använder jag Chroome (beta) den är snabb och väldigt stabil.
Men det är också alltid bra att ha Adobe flashplayer, Adobe Reader mm.
Sen så finns det ju också alla ''vaniga appar'' som facebook, twitter, mailappar, skype.

Jag provade Chrome i början, men den blev knas när man skulle kolla videoklipp och så på nätet.
Prova Ninesky! Ser ut som Chomes ikon fast helgrön. Riktigt skön browser!

Permalänk
Medlem

Hur fan lägger man in widgets till låsskärmen? hittar bara att byta ikoner.. ska det vara så svårt att hitta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Hur fan lägger man in widgets till låsskärmen? hittar bara att byta ikoner.. ska det vara så svårt att hitta?

Finns inte något altenativ isåfall får du installera någon annan lockscreen.

Permalänk
Medlem

Ok nästa problem, varför funkar inte koppla telefonen till datorn? får bara upp guiden skanna och foto inställningar? har aldrig haft problem koppla en telefon till datorn innan..eller kan man inte komma åt internminnet och lägga till filer från windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Ok nästa problem, varför funkar inte koppla telefonen till datorn? får bara upp guiden skanna och foto inställningar? har aldrig haft problem koppla en telefon till datorn innan..eller kan man inte komma åt internminnet och lägga till filer från windows?

Jo man ska få upp telefonen som en extern disk.

Kan vara att man måste installera Samsung Kies för att den ska komma upp. (Hade det redan installerat då jag kopplade in telefonen, så vet inte om det finns ett samband)

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av box4m:

Det blev lite skillnad men fortfarande väldigt kasst efter, tweakade även en hel del efter det och deaktiverade massa skitapps från samsung, yahoo etc. Fortfarande skit.

Fabriksåterställde för 1h sen, håller på laddar fullt nu och sen ska jag se vad det gjorde, initiala testet efter fabriksåterställning (bara låta den ligga ) så stannade den på 73% i nästan 20min, vilken är typ 1000% bättre. Men det återstår att se, det kan ju även vara nånting som blir knas med nå apps, men vet inte varför det ska ske, har vart in i varje app jag kan tänka på och stängt av location services osv förut men hjälpte inte.
Får se nu som sagt, återkommer

100% nu, ska låta den ligga i 20min cirka och se, innan fabriksåterställning med en del apps och så, så skulle det vart nere på säkert 93-94% redan..

edit: lät den ligga orörd i 30minuter från 100% och den var fortfarande 100% när jag kollade, testningen fortsätter väl sen med att lägga in appar och diverse inställningar

Låt luren ligga över natten utan laddning(typ 8h). Optimalt ska det inte dra mer än 4-5%(all sync osv som vanligt, ändra inga såna prylar, tanken är att kolla om nåt drar stöm när det inte borde), annars kan det va nån app som väcker luren å drar batteri.

Kolla den detaljerade batteristatistiken, om luren vart aktiv när skärmen inte vart på så är det nåt som väcker den(sk. wakelock).

Att det drar mycket när man använder luren får man leva med, och oftast går det inte att optimera speciellt mycket. Folk använder luren mer än dom tror ofta. Men drar luren massa i idle så går det att göra nåt åt saken.

Om man har problem med wakelocks så kan man använda appen better battery stats, tror den finns på market, annars finns den på XDA.

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

Det beror väl på om du har inställt att den ska ansluta i MTP elller som masslagring. Som det är nu har du inställt på MTP, är inte säker på vart i inställningarna du hittar det, nåt med usb anslutningsläge som du nog förstått

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

Skrivet av thereal_twisted:

Det beror väl på om du har inställt att den ska ansluta i MTP elller som masslagring. Som det är nu har du inställt på MTP, är inte säker på vart i inställningarna du hittar det, nåt med usb anslutningsläge som du nog förstått

Som thereal_twisted säger ska den vara inkryssad på MTP (Medieenhet) och inte PTP (Kamera) som du har på något sätt fått.
Så det är därför du får upp kameraalternativ och inte lagringsalternativ när du kopplar in telefonen i datorn.
Så när du kopplar in telefonen i datorn så kommer det att ploppa upp en notifikation i notifikationsfältet där det står Ansluten som en kamera.
Tryck på den och kryssa i Medieenhet (MTP), och då kommer du kunna lagra filer till internminnet.

Visa signatur

| Chassi: Fractal Design Define XL R2 | MB: Asus P8Z77-V PRO | CPU: i7 3770K @4,7Ghz | GPU: GeForce GTX TITAN | PSU: Cooler Master Silent Pro 1000W | SSD: Samsung 840 256GB | HDD: 3TB WD Red | RAM: Corsair 16GB |
Annat onödigt: Xbox 360/One, SGN 3, iPad Mini, Nexus 7, Bärbar HP och två dumburkar som kallas Smart-TV.

Permalänk
Skrivet av Epistlewool:

Kan man ta bort eller stänga av touchwiz på något sätt? Jag bryr mig inte så mycket om funktioner i launchern, vill bara att det ska gå så snabbt som möjligt. Android vanilla skulle funka bra för mig

Apex Launcher!!! Nova Launcher finns också men är inte lika snabb som apex på mina S1 S2

Permalänk
Medlem

bump prata på boys!

Visa signatur
Permalänk

Batteri !

[/SPOILER]

Skrivet av axelweinar:

Ett jättebra tips om ni vill spara batteri och få snabbare laddning är att ni:
Går in på Inställningar --> Fler inställingar --> Mobila nätverk --> Nätläge och sedan ändra till GSM endast.
Det enda man får stå ut med är att om inte har 3G så det går lite långsammare, men jag tycker det är värt det.

Tycker du att din telefon får slut på batteri väldigt snabbt? Studier visar nu att appar med reklam ofta drar väldigt mycket batteri och att det är just reklamen som är den stora batteriboven. I många fall går så mycket som 70-90% av appens batteribelastning till annat än vad användaren tror.

Mycket av detta batterislöseri går åt när apparnas reklambanners skickar information (t.ex. användarens GPS-position) för att på så sätt kunna visa mer relevant reklam. Om detta dessutom skickas över 3G-nätet drar detta i sin tur ännu mer energi. I många fall lämnas 3G-uppkopplingen aktiv längre än vad som egentligen behövs.

Nu ska man alltså inte skylla denna ökade batteriförbrukning på gratisapparna då de ofta använder färdig kod för att visa annonser. I regel är det denna färdiga kod som inte är optimerad för att dra så lite ström och bandbredd som möjligt. Men att en annonsfinansierad app i värsta fall kan tömma en telefons batteri på 90 minuter är ändå katasrtofalt dåligt.