Fredagspanelen 39: Allt från Computex, Windows 8 och straffskatt på IE

Permalänk
Medlem

Haha, skulle nog bli en fin dryck

Sry snodde din bild av jonas ,"hejkk"

Permalänk

Produktplasering. Blää... Sluta med det

Visa signatur

i5 12600K - Noctua D14 SE2011 - msi pro Z670-A - 32 GB kingston fury beast 3600 mhz cl17 - WD_BLACK SN750 SE NVMe - Asus Tuf 3080 12gb - ACER XB271HU @ 144hz G-sync - Corsair 850AX - Fractal Design Meshify 2 - Mionix Zibal

Permalänk
Medlem

Hahaha
Men skippa energidrycken och drick bira istället, är det inte fredag eller?
Kan iaf påpeka att personligen skrev jag av sandforce direkt jag hörde att den körde med komprimering för att uppnå sin prestanda(sandforce 1)...
Sitter just nu en 256GB Crucial M4 i min burk.. Råkade tyvärr ut för barnsjukdomen att den gav upp efter ca ett halvår uptime(en av dom första) men Crucial löste det rätt snabbt.. Fortfarande finfin prestanda trots att den har gått nästan proppfull hela tiden..

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk

Får snabbt dåligt samvete och måste erkänna att jag gillar fredagspanelen grymt mycket...

Visa signatur

i5 12600K - Noctua D14 SE2011 - msi pro Z670-A - 32 GB kingston fury beast 3600 mhz cl17 - WD_BLACK SN750 SE NVMe - Asus Tuf 3080 12gb - ACER XB271HU @ 144hz G-sync - Corsair 850AX - Fractal Design Meshify 2 - Mionix Zibal

Permalänk
Skrivet av devdel:

Är det bara jag eller är det fler som inte Ser någon fläck?

Edit: Ja, nu ser jag. En vit fläck. Vad jag kan se så försvinner den när Jonas flyttar huvudet "över" fläcken. Tror det är på väggen som fläcken sitter.

Är på alla filmerna från Computex också

Visa signatur

Processor: Core I5. Antec Küler 620 PnP 2x Gentle typhoon 1850 Rpm. RAM: 8Gb Vengance. GPU:CF 6950 twin frozr@ 950/1400. Mobo: P8P87 Pro. Nätagg: Ax 850. OS: W7 ultimate 64bit. Allt detta i ett Define R3 med 4 120mm fläktar. Vertex2 120gb ssd, 3 Tb lagring på HDD´s
Apple iPhone 32gb
MacBook Pro I5

Permalänk

Jonas, HUR kunde du missa Watch Dogs när du kollade upp E3-mässan=?!?!!?
Riktigt najs spel, älskar alltid när sk GTA-kloner poppar upp! Det negativa var på slutet, urusel bilfysik, och motorljudet kunde jag inte låta bli att garva åt!

Visa signatur

Intel Core i7-3930K | Asus P9X79WS | 8GB DDR3 | GeForce GTX460 | Lian Li PC-A71FB
/se mitt (framtida) galleri: http://
PSU OEM's | DDR3 IC's | Windows 8 ÄR sämre än färdigskivat bröd!

Permalänk
Medlem

En trevlig panel. Håller tummarna för en frågelåda innehållande lite ups:er nästa vecka.

Permalänk
Medlem

Underbart som alltid! Men tyvärr måste säga en sak till Emil vad har du på dig? Ska du ha kostym ta en som passar dig och armarna vill jag inte snacka om det ser ut som du har en morgonrock på dig arm längd ska passa till kostymen mer säger jag inte.
Panelen var otroligt bra som alltid mycket info och sköna inlägg av 2 sköna personer!

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

Detta var en go avlutning på bygget av dreamhack, nu har tech äntligen fått upp lite stabil fiber så nu tankar vi HD

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som reagerar på att det låter som nån kör bilspel i bakgrunden i mellan åt? Typ runt 11:20 hörs det, när pojkarna pratar. Låter nästan som det åker bilar i bakgrunden. Jäkla märkligt ljud, men förutom det, mycket bra panel, keep it up

Permalänk
Medlem

Det heter "Chaffs" inte flares....

Visa signatur

2x E5-2690 | Supermicro x9dri-ln4f+ | 128GB 10600R Samsung ddr3 | 500GB 850 Evo | Asus R9-290x Matrix | Corsair RM1000i | Corsair Carbide AIR 540 | Intel X5650 | ASUS PT6-Delux OC-Palm | 12GB | 500GB Samsung 850 EVO + 400 GB Intel 910| Asus 7850 | Corsair Carbide 400Q |Supermicro X8DTI-f | 2x Intel Xeon X5650 | 96GB ECC RAM | 2x 250 GB Samsung 850 EVO | UNRAID 6.2.2 | Corsair Graphite 600t

Permalänk
Medlem

Haha skön bild
Men ja när man väl uppfattat att den döda pixeln eller vad det nu är finns där så blir det extremt störande att försöka ignorera den.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

Pratar om Apple, säger att det kommer bli rage.
emil säger att apple är koko...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Relik 📜

Vi vet att vi har en död pixel, inte mycket att göra åt. Lång historia kort måste det komma servicetekniker för att fixa kameran varje gång det händer, och det tar lite tid att styra upp. Kan kika på om det går att fixa i redigeringen tills vidare.

Skrivet av Bean:

Underbart som alltid! Men tyvärr måste säga en sak till Emil vad har du på dig? Ska du ha kostym ta en som passar dig och armarna vill jag inte snacka om det ser ut som du har en morgonrock på dig arm längd ska passa till kostymen mer säger jag inte.
Panelen var otroligt bra som alltid mycket info och sköna inlägg av 2 sköna personer!

Vilken tur att jag har dig som kan styra upp min garderob, då. Jag får nog hålla mig till enfärgade skjortor i fortsättningen (rutor, linjer eller mönster gör ju alla galna), varva med Minecraft-tshirts - det verkar gå hem!

Skrivet av Tette:

Det heter "Chaffs" inte flares....

Ber så hemskt mycket om ursäkt att termerna inte sitter som gjutna! Nästa gång vi pratar motmedel för flyg ska jag se till att få allt rätt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Man tackar för ännu en trevlig fredagspanel! Behöver ni täcka burkarna kan ni göra duracell klisterlappar att täcka över med.

Permalänk

Jag tackar ännu en gång både Jonas och Emil för en härlig och humor fylld fredagspanel med lite smått och gott
Sen undrar jag om det nån gång kan hända att inte nån gnäller på Jonas och Emil eller panelen utan tar det för vad det är och använder skallen nån gång och tänker att AHH dom gör ju detta för våran skull vilket är väldigt snällt av dom och informativt
Tack ännu en gång för en härlig panel

Permalänk
Medlem

Taipei 101 är helt OK och det är fint utsikt, men det är inte så mycket att gråta över om man missade det.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tette:

Det heter "Chaffs" inte flares....

Messerschmidt mode on (utan att sett filmen):
Chaff (countermeasure), a radar countermeasure in which aircraft spread a cloud of small, thin pieces of aluminum foil, or sheets of metal-coated plastic.
Flares are commonly composed of a pyrotechnic composition based on magnesium or another hot-burning metal, with burning temperature equal to or hotter than engine exhaust.

Permalänk
Skrivet av linus.klang:

:'( har ni en pajj pixl eller har någon pajjat bakgrunden... är det bara jag som stör mig på den? precic brevid Jonas Huvud
/döda pixlar är värre än migrän

jag ser då ingen död pixel, kollade jag extremt noga sen så ser jag pixeln men inte när jag bara kollade på videon så sätt
ni måste verkligen studera varenda pixel för att hitta detta eller verkligen känsliga skärmar

Skrivet av X3n0M0rph:

Mycket trevlig Fredagspanel det tackar man för.

Måste hålla med Emil när det gäller Macbook Pro 13" förstår inte hur Apple har tänkt när det gäller 1280 x 800 upplösningen, det skulle skulle ju sitta som hand i handske att få en högre upplösning på denna eminenta bärbara dator verkar hel korkat att inte uppdatera skärmen och innan jag blir ihjälslagen av alla Apple fanboys så kan jag säga att jag har haft ett antal Macs i mitt liv, mycket bra arbetsdatorer överlag, lite dyra och tyvärr har en del gått sönder för mig (måndags ex kanske) men annars mycket nöjd.

När det gäller spel så kolla upp dessa: Watch Dogs, Metro: Last Light & The Last of Us (tror tyvärr inte detta kommer till PC) såg väldigt intressant ut på E3 i år.

The Last of Us kommer bara till PS3 och samma sak med underbara Beyond
EDIT: Två spel som jag verkligen ser fram emot

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScrewFearMe:

jag ser då ingen död pixel, kollade jag extremt noga sen så ser jag pixeln men inte när jag bara kollade på videon så sätt
ni måste verkligen studera varenda pixel för att hitta detta eller verkligen känsliga skärmar

Syns jätte tydligt på båda mina skärmar och jag tror det syns tydligt på de flesta skärmar.

Jag ser dock knappt den om jag tar av glasögonen

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Hjälpsam

Det här börjar fan i mig bli skumt, ni kommenterar Emil och Jonas klädval, utseende och framträdande.
Intresserar ni er inte för det tekniska som förmedlas i fredagspanelen?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScrewFearMe:

jag ser då ingen död pixel, kollade jag extremt noga sen så ser jag pixeln men inte när jag bara kollade på videon så sätt
ni måste verkligen studera varenda pixel för att hitta detta eller verkligen känsliga skärmar

På min iPad lös den som en strålkastare i nyllet på mig...

Dock inte lika mycket på datorskärmen, men den syntes bra där med..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Svenska fottballslag kanske inte är så där bra MEN...

JONAS och EMIL tycka jag gör et fantastisk super bra job !

jag är mycket tacksam för att ni hängar på med at informere mig og testa alla mögliga hardware som jag ïnte vett om eller även fanns?!

You guys do a hell of job - just want to give you cadeau - because you have really earnt it!

Keep it up, i know there is a lot of people appriciating your work.

Hopppas att ni hitta en som erbjuada er gratis kaffe

bästa hälsninga
Tony

Visa signatur

Antec P280, I5 3570K Asus P8Z77-V deluxe, FSP Aurum 750w, Cosair 8gb 1600mhz Noctua NH-C12P SE14 Samsung 830 128SSD, 4 tb hdd

Permalänk
Medlem

Haha snyggt

Visa signatur

i7 6700k @ 4.6 GHz | 16GB DDR4 3866Mhz Trident-Z | ASUS 1080 Ti @ 2050MHz | ASUS z170-Deluxe | Samsung PRO 256 GB | Acer x34a 100hz G-Sync

Permalänk
Medlem

Riktigt bra Fredagspanel idag! Och det var absolut inget fel på Emils kostym, såg normalt ut.

Det enda störande elementet är som sagt den döda pixeln. Men jag kunde sluta stirra på den i alla fall och koncentrera mig på Emil och Jonas istället.

Synd att ni hade det så stressigt på Computex mässan så att ni inte hann med allt ni skulle. Saknade bla era dagliga sammanfattande videoinlägg på Swecextra där ni snackar om dagens intryck från mässan. Saknade även lite inlägg där ni filmade runt medan ni går omkring på mässgolvet och området i närheten så att man får en bättre bild av hela alltet så att säga. Skulle även varit kul med några videoinlägg från mindre seriösa montrar med kul prylar (om sådana fanns dvs), skulle passa bra för swecextra. Kan dock förstå om det var svårt hinna med detta.

Mitt favoritklipp var helt klart det från McDonalds med Emil.

Men var är videorecensionen av Cooler Master chassit? Ligger inte uppe ännu!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Swecking - overclock yourself.

Permalänk
Skrivet av Joakim Ågren:

Riktigt bra Fredagspanel idag! Och det var absolut inget fel på Emils kostym, såg normalt ut.

Det enda störande elementet är som sagt den döda pixeln. Men jag kunde sluta stirra på den i alla fall och koncentrera mig på Emil och Jonas istället.

Synd att ni hade det så stressigt på Computex mässan så att ni inte hann med allt ni skulle. Saknade bla era dagliga sammanfattande videoinlägg på Swecextra där ni snackar om dagens intryck från mässan. Saknade även lite inlägg där ni filmade runt medan ni går omkring på mässgolvet och området i närheten så att man får en bättre bild av hela alltet så att säga. Skulle även varit kul med några videoinlägg från mindre seriösa montrar med kul prylar (om sådana fanns dvs), skulle passa bra för swecextra. Kan dock förstå om det var svårt hinna med detta.

Mitt favoritklipp var helt klart det från McDonalds med Emil.

Men var är videorecensionen av Cooler Master chassit? Ligger inte uppe ännu!

Ja, den döda pixeln sticker lite i ögonen
Den fanns med i Computex-videorna också och ett tag trodde jag att jag hade hittat en död pixel på min mobil, men lyckligtvis så var det inte så...
Bra fredagspanel dock, absolut!

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Medlem

Ingen mer än mig som brukar sätta sig på dasset med trådlöst headset och lyssna på fredagspanelen? Det är ju det bästa som finns.

Permalänk

Angående Kogan och avgift för IE 7...
Tror Jonas och Emil inte förstår att många idag har arbetsdatorer som sina enda datorer. Nu gäller det inte mig men min kära far och mor har båda företags-laptops som sina enda datorer och på dessa går det av säkerhetsskäl inte att installera och avinstallera olika program (i alla fall inte i den mån av kunskap de och de flesta andra besitter).

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeedHurley:

Angående Kogan och avgift för IE 7...
Tror Jonas och Emil inte förstår att många idag har arbetsdatorer som sina enda datorer. Nu gäller det inte mig men min kära far och mor har båda företags-laptops som sina enda datorer och på dessa går det av säkerhetsskäl inte att installera och avinstallera olika program (i alla fall inte i den mån av kunskap de och de flesta andra besitter).

Det går att köra in Google Chrome Frame utan admin-konto/behörigheter. De flesta webbläsare går också att köra direkt i sk portable-utförande. Då det inte finns mycket av support för IE7 finns det ingen ursäkt att köra åtminstone IE8. Nedlåsta rättigheter och GPO:er hindrar er inte från att köra program. Faktum är att Kogan hade kunnat mandatera / tvinga användningen av Chrome Frame för IE7-användare. Det är inga konstigheter i dagsläget. Bästa är väl dock att inte ge dom hemsidan alls om det är så och säga till den procent att uppdatera eller köra alternativ webbläsare. Eller helt enkelt bara gnälla och inte serva upp en komplett sida med all funktionalitet.