Apple tar 199 EUR för nytt batteri till Macbook Pro med Retina-skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av GalenStork:

Okej, jag vet att ni Apple-haters ägnar era liv om att prata om datordelar ni inte äger eller vill köpa, men här kommer en guide som kan vara användbar i livet;

1. Tänker jag köpa datorn? Om nej, gå vidare med livet.
2. Äger jag datorn? Om nej, gå vidare med livet.

Varför bryr ni er så helvetiskt intensivt om andra människors produkter? Vad spelar det för roll för er hur batteriet ser ut i andra människors datorer? Ni är sjukligt besatta.

Hade det handlat om en person hade ni varit föremål för psykiatrisk vård. Just sayin'.

Varför är ni så intresserade av andra människors ägodelar? Varför blir ni så provocerade?

Har btw lagt en beställning på två retina-books, en till mig och en till bruden.

Jag har en Macbook av något äldre modell. Sådana här påhitt gör mig tveksam till köp av de nya produkterna. Jag har bytt batteri i Macbooken en gång; som några redan påpekat så håller dessa kort och gott ofta inte datorns livslängd ut, och tappar från dag ett gradvis laddningsförmåga. Lite beroende på ens mobilitetsbehov kan man därför mycket väl behöva byta batteri innan det helt gett upp. Detta vet tillverkarna, därav separata batterigarantier. Apple får gärna ta betalt för premiumsupport och diverse tjänster, men som någon sa så har man ju skapat det här problemet själva och tar sedan betalt för att lösa det. Jag har svårt att se en god anledning till att batteriet inte bara kan skruvas på plats.

Permalänk
Inaktiv

Nu kan ju Samsung kopiera

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Hur lång garanti är det på batteriet då? Jag kommer ihåg en väldigt gammal Dell som jag hade, där var det 1 år på batteriet och 3 på datorn. Anledningen var helt enkelt att batteriet anses vara en förbrukningsvara och då bör det väll inte vara omöjligt att byta det?

Stämmer bra, 1 år på batteri och 3 år på alla datorer och elektroniska prylar http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument.... Gäller dock att påpeka den lagen då försäljare "glömmer bort" den.

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Avstängd

Fan vad dåligt!

Hatar företag som använder "säkerhetsskruvar" och lim för att hålla konsumenter borta från produkter som de betalat för!

Permalänk
Medlem

I Vinstens namn så håller Apple på att gräva sin egen grav.Sent skall fårskocken beundrare av detta överprisade utsugarföretag vakna och inse att de betalar dyra pengar för mediokra produkter och haussar upp dess aktievärde till det löjliga.
...VAKNA...
Ni är inte coola för att ni har en Apple utan snarare så tittar vi som vet lite snett på er och skakar på huvudet tänkandes "jahaja ytterligare en som blivit lurad".
För det är faktiskt så att en gris är en gris även om den är sminkad.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Inte alls farligt! hur mycket tar Dell tex för att byta batteri?

Kanske inte ingår batteri, men fortfarande helt OK pris för jobbet. jag menar också, hur ofta byter man batteri? en gång i månaden?

Vad har du rökt för något? Ett sådant enkelt ingrepp som att byta batteri ska inte kosta mer än frakt kostnad + batteriet. Kan gissa att i alla grejer du har hemma så kan du själv byta batteri. Apple tillverkar och säljer lyx prylar. Det är inga dåliga grejer men fårstår inte hur dom kan ha en sån stor marknadsandel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlinen:

Kvarstår ju dock att Apple medvetet skapar ett problem för att sedan kunna ta betalt för det. Tror vilken normalbegåvad människa som helst kan byta ett batteri i en dator. Finns exakt 0 fördelar med att limma fast batteriet.

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakke87:

Vad har du rökt för något? Ett sådant enkelt ingrepp som att byta batteri ska inte kosta mer än frakt kostnad + batteriet. Kan gissa att i alla grejer du har hemma så kan du själv byta batteri. Apple tillverkar och säljer lyx prylar. Det är inga dåliga grejer men fårstår inte hur dom kan ha en sån stor marknadsandel

Lön till den som skall byta batteriet och skicka tillbaka produkten då? Spelar ingen roll om det är enkelt, någon skall ha lön för det endå.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomhas:

Kvarstår ju dock att Apple medvetet skapar ett problem för att sedan kunna ta betalt för det. Tror vilken normalbegåvad människa som helst kan byta ett batteri i en dator. Finns exakt 0 fördelar med att limma fast batteriet.

Fördelen är väl att man kan få datorn lite tunnare än om du kan byta själv, och det är väl det Apple är ute efter då de även tog bort lite portar.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Men... Den har ju en frukt på sig! Det måste väll betyda att batteriet räcker MINST dubbelt så länge, eller?!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomhas:

Jo man kan ta mer betalt så man får får behålla titeln som högst värderade varumärke. Helt jävla sjukt är det att att folk fortsätter köpa sakerna. Jag förstår inte vad det är som är premium med något sånt här.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Jag kan inte fatta att folk köper Apple produkter. Så lättlurade.

Permalänk
Hedersmedlem

Fullt resonabelt pris.

Med tanke på vad datorn kostar att köpa (ca 20.000), så är priset för ett batteribyte inte mer än rimligt på cirka 10% av summan. Jag tror det kostar mer, rent procentuellt, att byta batteri på andra laptops, och ser därför inte problemet. Som exempel; Att byta delar på och reparera en Ferrari kostar betydligt mer än att göra detsamma på en Skoda, trots att det rimligen borde handla om relativt lika kostnader i material. Att serva premiumprodukter kostar mer än att serva Svensson-produkter.

Och ni som tycker att man borde byta batteri själva - ni har aldrig funderat över om det kanske finns någon mer anledning till VARFÖR det är så? (Förutom att Apple är onda, yadda yadda) Det är ju precis likadant här som med iPhone. Batteriets position i datorn är krånglig att nå, för att designen ska kunna bli så bra som möjligt. (Precis som med iPhone), och därför krävs det kunnig personal för att kunna byta detta utan att skada andra komponenter. Det är alltså MER jobb att byta ett batteri på en av dessa, jämfört med en "vanlig" laptop, och därför kostar det också mer. Högst rimligt.

Skrivet av blade80:

Jo man kan ta mer betalt så man får får behålla titeln som högst värderade varumärke. Helt jävla sjukt är det att att folk fortsätter köpa sakerna. Jag förstår inte vad det är som är premium med något sånt här.

Fortsätter med biljämförelserna:

En Ferrari har inte mer prestanda i förhållande till sitt pris jämfört med en annan bil, men likt förbannat köper folk Ferraris ändå. Vad har en Ferrari då, som den billigare bilen inte har?

Design - En ferrari ser jävligt speciell ut, snygg, i mångas ögon. Samma med Mac.
Märke - Alla vet att en Ferrari är premium, kostar lite extra. Samma med Mac.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GalenStork:

Okej, jag vet att ni Apple-haters ägnar era liv om att prata om datordelar ni inte äger eller vill köpa, men här kommer en guide som kan vara användbar i livet;

1. Tänker jag köpa datorn? Om nej, gå vidare med livet.
2. Äger jag datorn? Om nej, gå vidare med livet.

Varför bryr ni er så helvetiskt intensivt om andra människors produkter? Vad spelar det för roll för er hur batteriet ser ut i andra människors datorer? Ni är sjukligt besatta.

Hade det handlat om en person hade ni varit föremål för psykiatrisk vård. Just sayin'.

Varför är ni så intresserade av andra människors ägodelar? Varför blir ni så provocerade?

Har btw lagt en beställning på två retina-books, en till mig och en till bruden.

Så om man tycker något är dåligt eller orättvist så ska man bara blunda och gå vidare? Det bildas ju fina samhällen på dom värderingarna. Förstår att det finns dom som bryr sig mer om en snygg dator än en funktionsduglig. Men du måste ju förstå att alla gillar inte samma nischade företag som du gillar och det viger nog ingen sitt liv åt så sluta whina, köp din dator och hoppas att du inte behöver byta/laga något i den

Permalänk
Inaktiv

Sköna försvar jag ser i tråden. "Krävs kunnig personal", "andra tar nästan lika mycket" "designen" osv.
Problemet kvarstår ju med att dom limmar fast batteriet och sen ska ha sjukt mycket cash för en kalleanka åtgärd.

Trolla hur ni vill, det är ju som att limma fast strömkabeln i tvn/batterierna i fjärrkontrollen o sen behöva skicka in den för att få den utbytt. Profit helt enkelt, låtsas inte om något annat, ni fanboys där ute.
Har själv en iphone o den äger helt klart, men en bärbar dator från Apple? Aldrig i livet.

Permalänk
Medlem

Apple tar 199 EUR för nytt batteri till Macbook Pro med Retina-skärm:

Har tröttnat på de rejält, de tänker bara på pengar och skiter i sina kunder så,

Apple kan gå och f*** them self.

Jag hoppas fanboys börjar förstå lite.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | MSI CARBON X870E | AMD 9800X3D | RX 7900 XTX | DOMINATOR 6000MHZ 64GB | CRUCIAL T705 2TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | ALIENWARE 34 | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem

Så länge folk köper deras produkter och knyter näven i fickan så kommer det inte bli ändring. Jag köper iallafall inte nån apple produkt. För samma pris så får man faktisk mer om det är en icke apple märke.

Permalänk
Medlem

Överpris som allt annat.

Visa signatur

i7 860 @2.80Ghz -
12 GB ram -
Gigabyte P55-UD3L -
MSI Twin Frozr III 6950 2048 gb -
Corsair TX 750 -

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon4992:

Sköna försvar jag ser i tråden. "Krävs kunnig personal", "andra tar nästan lika mycket" "designen" osv.
Problemet kvarstår ju med att dom limmar fast batteriet och sen ska ha sjukt mycket cash för en kalleanka åtgärd.

Trolla hur ni vill, det är ju som att limma fast strömkabeln i tvn/batterierna i fjärrkontrollen o sen behöva skicka in den för att få den utbytt. Profit helt enkelt, låtsas inte om något annat, ni fanboys där ute.
Har själv en iphone o den äger helt klart, men en bärbar dator från Apple? Aldrig i livet.

Hycklare?

iPhone har ju EXAKT samma grej, mycket krångel med att byta batteri, och inget vanliga människor ger sig på att göra själva. Men nu är det alltså för jävligt, när det är i en laptop?

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Fullt resonabelt pris.

Med tanke på vad datorn kostar att köpa (ca 20.000), så är priset för ett batteribyte inte mer än rimligt på cirka 10% av summan. Jag tror det kostar mer, rent procentuellt, att byta batteri på andra laptops, och ser därför inte problemet. Som exempel; Att byta delar på och reparera en Ferrari kostar betydligt mer än att göra detsamma på en Skoda, trots att det rimligen borde handla om relativt lika kostnader i material. Att serva premiumprodukter kostar mer än att serva Svensson-produkter.

Och ni som tycker att man borde byta batteri själva - ni har aldrig funderat över om det kanske finns någon mer anledning till VARFÖR det är så? (Förutom att Apple är onda, yadda yadda) Det är ju precis likadant här som med iPhone. Batteriets position i datorn är krånglig att nå, för att designen ska kunna bli så bra som möjligt. (Precis som med iPhone), och därför krävs det kunnig personal för att kunna byta detta utan att skada andra komponenter. Det är alltså MER jobb att byta ett batteri på en av dessa, jämfört med en "vanlig" laptop, och därför kostar det också mer. Högst rimligt.

Bilexemplet är inte ens nära då en appleprodukt inte är en Ferrari, inte ens i närheten. Det tar betalt för premium fast dom är som vilken produkt som helst.

Jag undrar vad som skulle hända om Dell skulle börja med samma tilltag. Inte skulle de få sälja fler datorer i alla fall.
Det ironiska är att om man vill ha en Macbook Pro som är ny är det bara att acceptera de dåliga sakerna också eftersom man
vill ha just en Mac. Men det är ju en Mac så den måste ju bara vara bra...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Hur mycket ska dom mjölka?

Permalänk
Skrivet av Rawet:

Inte alls farligt! hur mycket tar Dell tex för att byta batteri?

Kanske inte ingår batteri, men fortfarande helt OK pris för jobbet. jag menar också, hur ofta byter man batteri? en gång i månaden?

Man beställer ett nytt från t.ex. 24.se för typ 700kr och byter själv på 30sec eftersom batteriet sitter med en hasp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakke87:

Så om man tycker något är dåligt eller orättvist så ska man bara blunda och gå vidare? Det bildas ju fina samhällen på dom värderingarna. Förstår att det finns dom som bryr sig mer om en snygg dator än en funktionsduglig. Men du måste ju förstå att alla gillar inte samma nischade företag som du gillar och det viger nog ingen sitt liv åt så sluta whina, köp din dator och hoppas att du inte behöver byta/laga något i den

I vilket sammanhang kan du gemföra en ferrari och en skoda mer än att båda är en bil så används dom och köps av helt olika orsaker. En äpple laptop vs en "vanligt" brandad laptop används på samma sätt och konkurrerar om samma marknad, därför måste man gemföra dessa produkter mot varandra. Och du måste ha rätt i dina 10% men man får ju faktiskt inte något extra. I slutändan så är priskillnaden kanske inte jätte stor mellan vissa men liknelsen du gör är helt uppåt väggarna

Permalänk

Orka bry sig, bara att köpa en annan dator om man vill ha möjlighet att byta batteri.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av hippomania:

Hur mycket ska dom mjölka?

Sålänge där finns kor, finns där mjölk.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Klart det känns som mycket pengar när det är <2000 på en gång. Men vem fan byter batteri oftare än en gång per år?
Batteriet i min MBP 15" har hållt sedan 2008 och börjar faktiskt lägga av nu. På 4 år är 1500 småpengar.

Sen är det ju i och för sig jobbigt att behöva lämna in och vänta på reparationen istället för att köpa batteriet och göra det själv.

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Medlem

Det här är knappast ett problem. Folk som köper apple är väl medvetna om att varje apple-produkt kommer med "The apple experience" vilket kan översättas ungefär till "Användare är idioter och ska inte hålla på och pilla med varken hård-eller mjukvara, men vi gör det gärna åt dem och ser till att det blir rätt, för en oförskämd summa pengar."

Personligen uppskattar jag inte den affärsmodellen alls, men det gör garanterat de som köper apple, annars hade de inte köpt apple. Så vad är problemet?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blade80:

Bilexemplet är inte ens nära då en appleprodukt inte är en Ferrari, inte ens i närheten. Det tar betalt för premium fast dom är som vilken produkt som helst.

Jag undrar vad som skulle hända om Dell skulle börja med samma tilltag. Inte skulle de få sälja fler datorer i alla fall.
Det ironiska är att om man vill ha en Macbook Pro som är ny är det bara att acceptera de dåliga sakerna också eftersom man
vill ha just en Mac. Men det är ju en Mac så den måste ju bara vara bra...

Bara för att du inte tycker den är premium, så tycjker uppenbarligen andra det. Annars hade de ju aldrig betalat det höga priset för den? Oavsett på vilka grunder, så tycker ju onekligen många människor att denna är så mycket bättre än konkurrenterna, trots det högre priset, att de köper den. Då är den ju premium? Den enda punkten där bilexemplet haltar är prestandan, en Ferrari utklassar en Skoda i prestanda också, där en Macbook troligen inte utpresterar en annan dator. Men premium likt förbannat, med utseende och märke.

Hade Apple upptäckt att de förlorade mycket vinst på dessa tilltag, hade de antagligen tänkt om. Men det gör de inte, så det är inget problem. Som jag sa tidigare, premiumprodukter kostar mer än vanliga produkter för service.

Visa signatur