Permalänk
Medlem

Laga högtalarkontroll

Hej!

Har ett par Logitech Z2300, vars högtalare och bas fungerar alldeles utmärkt! Men det är en fjärrkontroll/volymjusterare som är trasig.

En sådan. Det går två sladdar ifrån den som ni ser på bilden, den ena går till basen (D-sub?) och den andra går till datorn (3,5mm). Själva 3,5 mm kontakten har lossnat från sladden och jag behöver nu en lösning för att kunna fixa detta. Logitech säljer tyvärr inte fjärrkontrollen separat, och jag har ingen garanti kvar.

Jag har öppnat upp fjärrkontrollen och det ser ut så här:

Det går tre sladdar i ena änden, en röd, en vit och en svart som jag inte vet vad den är till för.

På underisdan är det iaf 3 st som lödats i kretskortet.

I andra änden av sladden så finns bara två stycken, en röd och en vit.

Så nu till min fråga. Om jag ska byta ut sladden som antagligen är den bästa lösningen(?), vad är det för sladd jag ska ha? Är det en 3,5mm hane till 3,5mms hane och sedan klippa av i ena änden? För jag måste ju ha 3 sladdar i ena änden, och två i andra.

Tack på förhand!

// OM

Permalänk

Finns där ingen skärm i sladden? en strumpa av koppar som går innanför höljet och utanför trådarna.
Isåfall är det jord och de andra 2 är vänster och höger.
Köp en billig 3.5 kontakt och löda dit den, iofs så är det väl samma pris på att klippa en färdig kabel.

Permalänk
Medlem

Jo det finns koppartrådar som går innanför höljet och utanför trådarna.

Ska jag köpa enbart 3,5mm kontakten eller ska jag byta ut hela sladden?

Köpte en lödstation för 99 kr på Jula och bytte hela sladden genom att löda bort den gamla och klippte av en 3,5mm hane till 3,5 mm hane, klippte av den i ena änden och lödde den i kretskoret på fjärrkontrollen, så nu fungerar det