Dell UltraSharp 27" U2711 - För MMO-spelande/film/surfande

Permalänk
Medlem

Dell UltraSharp 27" U2711 - För MMO-spelande/film/surfande

Hej, jag hittade inte en enda dedikerad tråd åt just denna skärmen. Tänkte beställa en ny IPS 27" med 2560x1440 inför lanseringen av Diablo 3 och denna verkade vara bäst för priset.
Det enda som oroar mig är att den är lanserad i början av 2010 och jag känner inte till paneltypen som heter just H-IPS, hur ställer den sig till vanlig IPS? Och sen är det CCFL och inte LED bakgrundsbelysning,vilka är för- och nackdelar då?

Mycket tacksam för svar!
Mvh Henke!

Visa signatur

¤ CPU Intel Core 2 QUAD Q9450 CPU Kylare Zalman CNPS9700LED Ultra Quiet GPU GeForce GTX 280 1024MB Moderkort Asus Rampage Formula iX48 RAM Corsair Dominator 2GB TWIN2X2048-8500C5DF Ljudkort Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty PSU Corsair HX Series Modular Power Supply 620W Chassi Cooler Master Stacker STC-T01 HDD WD Raptor 150GB 10000RPM ~ Maxtor 300GB ~ Samsung SpinPoint 500GB ¤

Permalänk
Medlem

H-IPS är "bra" ips, de "nya" IPS monitorerna som du hittar för 2k, är av en mycket billigare teknik, e-IPS. Fördelen med LED är strömförbrukningen, och att skärmen kan göras plattare, kan även ge högre kontrast, lite beroende på om det är edgeled eller "riktig led". CCFL har generellt jämnare bakgrundsbelysning, och inte samma problem med backbleed.

Defenitivt att rekomendera! Sitter på storebror, u3011, är galet nöjd! Kom ihåg o aktivera sRGB profilen och sänk brightness, det ser bäst ut, enligt mig iaf.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

H-IPS är "bra" ips, de "nya" IPS monitorerna som du hittar för 2k, är av en mycket billigare teknik, e-IPS. Fördelen med LED är strömförbrukningen, och att skärmen kan göras plattare, kan även ge högre kontrast, lite beroende på om det är edgeled eller "riktig led". CCFL har generellt jämnare bakgrundsbelysning, och inte samma problem med backbleed.

Defenitivt att rekomendera! Sitter på storebror, u3011, är galet nöjd! Kom ihåg o aktivera sRGB profilen och sänk brightness, det ser bäst ut, enligt mig iaf.

Precis det svar jag letade efter, tack så jättemycket!

Mvh Henke

Visa signatur

¤ CPU Intel Core 2 QUAD Q9450 CPU Kylare Zalman CNPS9700LED Ultra Quiet GPU GeForce GTX 280 1024MB Moderkort Asus Rampage Formula iX48 RAM Corsair Dominator 2GB TWIN2X2048-8500C5DF Ljudkort Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty PSU Corsair HX Series Modular Power Supply 620W Chassi Cooler Master Stacker STC-T01 HDD WD Raptor 150GB 10000RPM ~ Maxtor 300GB ~ Samsung SpinPoint 500GB ¤

Permalänk
Medlem

Har en Dell u2711 själv! Otroligt nöjd, satt tidigare på en TN 27" samsung. Skillnaden är som natt och dag!
Köpte den för diabo 3 hehe sitter bara å väntar nu!

Permalänk
Medlem

Är denna skärmen den ända rätta i sin prisklass? Hittade annars skärmen nedan med PLS-teknik som jag inte blev speciellt mycket klokare av att googla, någon som vet om tekniken är bättre eller sämre än H-IPS?

Skärmen:
https://www.inet.se/%28F%28YF_Fvs5idSrv-B9EWld7UrkUcmo-l9J2pE...

Mvh Henke

Visa signatur

¤ CPU Intel Core 2 QUAD Q9450 CPU Kylare Zalman CNPS9700LED Ultra Quiet GPU GeForce GTX 280 1024MB Moderkort Asus Rampage Formula iX48 RAM Corsair Dominator 2GB TWIN2X2048-8500C5DF Ljudkort Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty PSU Corsair HX Series Modular Power Supply 620W Chassi Cooler Master Stacker STC-T01 HDD WD Raptor 150GB 10000RPM ~ Maxtor 300GB ~ Samsung SpinPoint 500GB ¤

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkiZoR:

Är denna skärmen den ända rätta i sin prisklass? Hittade annars skärmen nedan med PLS-teknik som jag inte blev speciellt mycket klokare av att googla, någon som vet om tekniken är bättre eller sämre än H-IPS?

Skärmen:
https://www.inet.se/%28F%28YF_Fvs5idSrv-B9EWld7UrkUcmo-l9J2pE...

Mvh Henke

PLS från samsung har generellt sett stora problem med backbleed. Om du söker runt lite på forumet ser du flera som skickat tillbaka sina skärmar pga div problem. Det skall tydligen vara bättre nu, med en nyare batch, men fortfarande inte bra.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

H-IPS är "bra" ips, de "nya" IPS monitorerna som du hittar för 2k, är av en mycket billigare teknik, e-IPS. Fördelen med LED är strömförbrukningen, och att skärmen kan göras plattare, kan även ge högre kontrast, lite beroende på om det är edgeled eller "riktig led". CCFL har generellt jämnare bakgrundsbelysning, och inte samma problem med backbleed.

Defenitivt att rekomendera! Sitter på storebror, u3011, är galet nöjd! Kom ihåg o aktivera sRGB profilen och sänk brightness, det ser bäst ut, enligt mig iaf.

Håller med helt! Jag kör mina på 9% brightness / sRGB. Glad att någon annan sprider meddelandet!

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv

Kör på Dell skärmen, kalibrerad med kalibreringsvertyg. Helt fantastiskt

Permalänk
Medlem

Tänk på att spela i 2560x1440 är väldigt krävande och är ganska tungt! Det blir ganska tung i wow för mitt gtx 560ti...

Planerar att köpa ett nytt grafikkort om du vill riktigt njuta av diablo! Kommer själv köpa ett nytt grafik kort! Tror det är video minnet som stryper på mitt gkort

Permalänk

Jag har också u3011 och tycker skärmen är grymt bra. Sj. har jag 43 i brightness . Tycker att det var lite mörkt med att ha 8 i brightness enl. de flesta reviews:)

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Jag har också u3011 och tycker skärmen är grymt bra. Sj. har jag 43 i brightness . Tycker att det var lite mörkt med att ha 8 i brightness enl. de flesta reviews:)

Beror vell på hur ljust du har i rummet du sitter i.

Själv är jag en ljuskygg varelse, med mörkläggningsgardiner och taklampan av^^

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

som sagt, antiglare filtret gör vita färger suddiga och gråaktiga vilket är synd.
då man spelar har man ju ändå släkt och gardiner/persienn/rullgardin som täcker eventuella fönster iaf jag.

så en skärm utan detta antiglare typ Hazro 27":arn hade jag valt idag om jag fick byta ut min Dell.
men läs på mkt om recensioner och detaljerade specifikationer och fakta jag gjorde misstaget att inte göra detta tillräckligt noga så jag får skylla mig själv
jag kör med V-sync avstängt i alla spel men adaptiv V sync påtvingat via Nvidias control panel, och jag upplever inte skärmen som "slö" eller eftersläpande vid FPS spel osv.
jag är en "färgnörd" så jag kör med "Game" alternativet som inställning i skärmens meny.
sedan full Digital Vibrance via Nvidias controllpanel, visst bilden blir inte verklighetstrogen men mkt skönare att se på och spela med enligt mitt personliga tycke och smak, men alla gillar olika.

förövrigt så gillar jag 16:9 bättre än föregående 16:10 som jag körde på min samsung 245b men också de smaksak beroende på vad man använder skärmen till.

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Asus ROG Swift PG278Q | Sony A9G 65"
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk

Jag har också en U2711 och är otroligt nöjd.

Skrivet av Wizbro:

Håller med helt! Jag kör mina på 9% brightness / sRGB. Glad att någon annan sprider meddelandet!

Jag kör min på 20% brightness / normal.

sRBG ger lite för neutrala färger enligt mig...

Men smaken är som baken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplified:

Jag har också en U2711 och är otroligt nöjd.

Jag kör min på 20% brightness / normal.

sRBG ger lite för neutrala färger enligt mig...

Men smaken är som baken.

Jo, självklart är det upp till var och en. Dock var jag ''som du'', till en början - körde standard, men dock 50% brightness. Jag håller med om att sRGB kan se lite tråkigt ut, men så fort du vant dig kommer du tycka att alla andra lägen ser något övermättade ut.

Enligt mig är det värt att vänja sig, och jag rekommenderar det starkt. Men, som sagt, är det ju självklart upp till dig om du väljer att göra det, eller inte.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Iwar:

PLS från samsung har generellt sett stora problem med backbleed. Om du söker runt lite på forumet ser du flera som skickat tillbaka sina skärmar pga div problem. Det skall tydligen vara bättre nu, med en nyare batch, men fortfarande inte bra.

Kan inte du söka fram dessa inlägg då?
Jag läser de flesta inlägg som postas i det här forumet och när det gäller Samsungs PLSer tjatas det enormt om backlight bleed. Frågan är vad folk bygger det på, det känns mest som att så många upprepar samma sak om och om igen att det blir en självuppfyllande profetia.
Kanonomdömen på Prisjakt också, folk som inte ens haft skärmjäveln skriver ner den, nån annan får ett exemplar som är kasst och orkar inte byta och testa ett till.

När det gäller skärmar kan man inte räkna kallt med att få ett tillräckligt bra exemplar på första försöket, man måste vara beredd på att gå igenom några om man har höga krav. Det är inte svårare än så.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;12283397']Kan inte du söka fram dessa inlägg då?
Jag läser de flesta inlägg som postas i det här forumet och när det gäller Samsungs PLSer tjatas det enormt om backlight bleed. Frågan är vad folk bygger det på, det känns mest som att så många upprepar samma sak om och om igen att det blir en självuppfyllande profetia.
Kanonomdömen på Prisjakt också, folk som inte ens haft skärmjäveln skriver ner den, nån annan får ett exemplar som är kasst och orkar inte byta och testa ett till.

När det gäller skärmar kan man inte räkna kallt med att få ett tillräckligt bra exemplar på första försöket, man måste vara beredd på att gå igenom några om man har höga krav. Det är inte svårare än så.

Precis, om man ser mitt galleri ser man att allafall min s27a850t inte har blb problem..

Den är riktigt bra och det är underbart med eco light funktionen som sänker/höjer ljusstyrkan beroende på ljuset i rummet, detta har gjort att jag inte får huvudvärk av att skriva i word osv under en längre tid!

Tror att dellen är en riktigt bra skärm med .. men som du skrev den förtjänar inte allt negativt.

Permalänk
Medlem

Sitter också i funderingar på att skaffa denna skärm, sitter för tillfället med u2311h, skitnöjd. Men vill ha lite större skärm och högre upplösning, hade tidigare en TN 27" som jag inte gillade.

Vågar inte köpa en "korea" skärm tragiskt nog, och denna skärm verkar ju som det ända alternativet (i prisklassen åtminstone)

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Funderar även jag på att skaffa denna skärm, sitter för tillfället med u2311h (skitnöjd förövrigt).

Är dock ute efter en större skärm med högre upplösning, hade tidigare en TN 27" som jag inte gillade.

Vågar inte köpa en "korea" skärm tragiskt nog, och denna skärm verkar ju som det ända alternativet (i prisklassen åtminstone)

Frågan är om det kommer några nya skärmar snart med IPS/1440p+/hög hz. Då är även frågan hur långt fram det är

(skärmen används i huvudsak till surfande/film-serier/spel) i den ordningen

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

Jag får min på måndag och det jag orar mig mest för är om mitt grafikkort ska palla med.Spelar mest World of Tanks mern en del BF3 och Skyrim blir det ju också.

Visa signatur

Gigabyte M32U , AMD Ryzen 9 5900X , ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC , Corsair iCUE 5000X RGB Midi Tower , ASUS ROG Strix X570-F GAMING , Corsair MP600 PRO 1TB M.2 , Samsung 860 EVO 4 TB , Corsair RM850x, 850W Vit PSU , Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 32GB , Corsair iCUE H100i ELITE CAPELLIX White , Win 10

Permalänk

Hämtade min på posten idag.Lirar WoT i 2560x1440 och det är galet snyggt!
Grym skärm!Kör min i sRGB preset mode,tycker det ser äckligt bra ut.Toknöjd!!

Visa signatur

Gigabyte M32U , AMD Ryzen 9 5900X , ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC , Corsair iCUE 5000X RGB Midi Tower , ASUS ROG Strix X570-F GAMING , Corsair MP600 PRO 1TB M.2 , Samsung 860 EVO 4 TB , Corsair RM850x, 850W Vit PSU , Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 32GB , Corsair iCUE H100i ELITE CAPELLIX White , Win 10

Permalänk
Medlem

Hoppas jag får min här i morgon eller Onsdag. Ska bli riktigt, riktigt spännande.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Skrivet av Rizzt:

Hoppas jag får min här i morgon eller Onsdag. Ska bli riktigt, riktigt spännande.

Nu har det ju gått ett tag..så vad tycker du?Själv är jag skitnöjd,men nu sneglar jag på MSI 7970 Lightning för att göra skärmen rättvisa

Visa signatur

Gigabyte M32U , AMD Ryzen 9 5900X , ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC , Corsair iCUE 5000X RGB Midi Tower , ASUS ROG Strix X570-F GAMING , Corsair MP600 PRO 1TB M.2 , Samsung 860 EVO 4 TB , Corsair RM850x, 850W Vit PSU , Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 32GB , Corsair iCUE H100i ELITE CAPELLIX White , Win 10

Permalänk
Medlem

Tänk på att dell snart kommer att släppa en uppföljare till U2711 med w-led och glossy panel (för dem som föredrar det). Enligt rykten kommer Dells nya 30 och 27 vara billigare än föregångarna. U3011 och u2711 kommer att fortsätta säljas men ska ha professionella som målgrupp och de nya 30 och 27 kommer att ha mainstream som målgrupp.

Permalänk
Medlem

Helvete vad dyr!
Tänkte (eller hoppades kanske) när jag läste alla kommentarer att den HÖGST skulle ligga på 4000kr.
+5000kr är för mycket för mig för en skärm med tanke på att det är typ vad min dator är värd i princip.

Finns det något alternativ till denna skärm i dagsläget? Som kanske är något billigare?
Gillar tanken av upplösningen samt att jag sneglat på 27" ett bra tag nu.

Tack på förhand för att jag lånar tråden

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Helvete vad dyr!
Tänkte (eller hoppades kanske) när jag läste alla kommentarer att den HÖGST skulle ligga på 4000kr.
+5000kr är för mycket för mig för en skärm med tanke på att det är typ vad min dator är värd i princip.

Finns det något alternativ till denna skärm i dagsläget? Som kanske är något billigare?
Gillar tanken av upplösningen samt att jag sneglat på 27" ett bra tag nu.

Tack på förhand för att jag lånar tråden

Tänk på att du har skärmen längre än datorn och att skärmen är den du upplever allt med så 5000 kr för en kvalitetsskärm är kaffepengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Helvete vad dyr!
Tänkte (eller hoppades kanske) när jag läste alla kommentarer att den HÖGST skulle ligga på 4000kr.
+5000kr är för mycket för mig för en skärm med tanke på att det är typ vad min dator är värd i princip.

Finns det något alternativ till denna skärm i dagsläget? Som kanske är något billigare?
Gillar tanken av upplösningen samt att jag sneglat på 27" ett bra tag nu.

Tack på förhand för att jag lånar tråden

Köpte min för ~2 år sedan kostade då 8.5k , värd varenda krona , vill du ha en högre upplösning än på en TV så kostar det lite

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Min 23" från 2006 kostade 13000. Den funkar dock lika bra nu som den gjorde då. Tappat lite ljusstyrka kanske.

Permalänk
Medlem

Skulle ni säga att man måste ha en riktigt bra dator för att ha nytta av en sån här skärm?
Jag menar det måste vara rätt tungt att dra ett spel i den högsta upplösningen.
Nu spelar jag endast dota2 i princip som inte är så krävande men tror ni spelet fortfarande ser bra ut i t ex 1920*1080? Eller möjligtvis ännu lägre?

Har första hand tänkt ha skärmen till att surfa, programmera och kolla lite film. Gillar att ha stor yta.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Skulle ni säga att man måste ha en riktigt bra dator för att ha nytta av en sån här skärm?
Jag menar det måste vara rätt tungt att dra ett spel i den högsta upplösningen.
Nu spelar jag endast dota2 i princip som inte är så krävande men tror ni spelet fortfarande ser bra ut i t ex 1920*1080? Eller möjligtvis ännu lägre?

Har första hand tänkt ha skärmen till att surfa, programmera och kolla lite film. Gillar att ha stor yta.

Köp INTE en hög upplöst skärm om du inte ska spela med den högsta upplösningen. Du behöver väl en helt Ok dator men inte någon värsting för att spela Dota.