HiFi till datorn för 3,4k

Permalänk
Medlem

http://www.clasohlson.com/se/Anslutningskabel%20SKX/Pr4901910... 10 meter för 40 kr i vitt eller svart. kontakt BEHÖVS INTE bara onödigt om du inte kopplar ut och in dina kablar 10 gånger om dan

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkHo:

Nästa uppdatering bör bli ett vettigare ljudkort typ asus sonar essence, för det inbyggda ljuget brukar va sådär. Bäst när man har en integrerad förstärkare är ju att köra digitalt ut.

Jag kör hackintosh och det finns tyvärr inte drivrutiner för PCIe ljudkort. Det verkar definitivt vettigt med digitalt ut och om T-ampen suger eller i framtiden så kommer jag nog skaffa en förstärkare som stöder det.

Skrivet av Fenix:

Grejen med T-amp är väl att den låter sisådär som standard, men med lite pill kan man få den markant bättre..

Jag skulle nog valt typ en begagnad gammal NAD 3020 eller dylikt istället för en t-amp, men TS kanske har ont om utrymme?

Ja. Bla. ska hela paketet fraktas ned till mitt studentboende i september och jag känner inte direkt för att betala 200kr extra för att frakta en fet förstärkare...

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem

Alltså du kan få ljud med vilken kabel som helst. Det är inte där flaskhalsen ligger utan det är så att med en viss kabel kan man få ett annat ljud som dina öron uppskattar. Om högtalaren bara ger i från sig alldeles för mycket bas och lite av det andra kan man få fram det resterande registret utan att pilla med med diverse skit EQ eller tonkontroller.

Jag har själv testat och man hör den skillnaden.
Kan väl berätta min lilla egen resa. Först köpte jag Argon 25kr/m kabel och lite andra skit kablar det lät inget vidare i högtalarna. Sedan testade jag lite dyrare kabel från Argon 60kr/m och sedan Van den hul:s billiga och sist QED. Det slutade med QED sliver och QED j2p 3,5mm till rca och jag har inte bytt sedan dess.

Slutsats:
Kabel ger ljud i alla prisklasser däremot skall du tänka på att det är dina egna öron som skall bli nöjda och ingen annans.

Permalänk
Skrivet av Cindori:

Totalt 3150:- med frakt och allt. 350:- billigare än Audioengine 5+ till och med.

Hur vet du att inte du tycker att Audioengine 5+ låter bättre? Dumt att inte provlyssna, eller du kanske inte ens hade någon möjlighet att provlyssna innan men ändå.
Men vi får väl hoppas att du blir nöjd ändå.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cindori:

Jag kör hackintosh och det finns tyvärr inte drivrutiner för PCIe ljudkort. Det verkar definitivt vettigt med digitalt ut och om T-ampen suger eller i framtiden så kommer jag nog skaffa en förstärkare som stöder det.

För att vill man ha bra ljud så har man externt ljudkort, finns en uppsjö bra ljudkort exempelvis det i Argon integrerade.

Permalänk
Skrivet av Cindori:

Se länkar i OP

Har kollat länkarna. Jag kör själv en T-Amp med TA2024 chip tillsammans med Dynavoice F-6 EX och de har 91 dB i känslighet. Det funkar bra. Vet dock inte hur mycket skillnad det är men vad jag har läst så rekommenderar de flesta 9x i känslighet tillsammans med T-Amp.

Ang. kablar så skall man ha tjockare kablar hur längre de skall vara. Skall man bara ha någon meter så funkar de billigaste 0.75 mm^2.

Permalänk
Medlem

Ville bara säga att jag har fått alla delar i systemet och testkört dem i några veckor nu.
Alla delar slapp undan tullen vilket var trevligt

Ljudet är riktigt bra. Det jag hade oroat mig mest för var avsaknaden av kontroll för basen, men den är riktigt balanserad så jag lider inte av det.

Efter en veckas provlyssning så började jag dock fundera på om det verkligen var ett bra köp, om musiken verkligen låter bättre. Slog då igång gamla högtalarna från Logitech och DÅ blev det uppenbart vilken uppgradering det verkligen var.

Jag kan inte annat än rekommendera en liknande setup för den som funderar på HiFi-ljud till datorn (eller vad som helst). T-ampen är sjukt smidig och snygg, och klarar definitivt av att driva högtalarna med sina 20w. När jag maxar ut volymen på Ampen så behöver jag endast 50% volym på datorn för att köra på "högt" (högre än vad man skulle ha på tex. en fest).

All in all, lyckat köp och jag kan inte se något behov av tillägg eller ytterligare uppgradering i horisonten.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]