Permalänk
Avstängd

Byta fläkta i en CLEVO - M570TU

Jag har en gammal CLEVO - M570TU 17 tums släp-bar dator med Nvidia m8800 GTX som klarade alla spel tills BF3 kom.
Underklockad rätt kraftigt:

Den väsnas enormt störande, trotts underklockningen, och undrar om det är någon som provat att byta fläkta i en bärbar dator? Kanske svårt att komma åt då det är mycket heatpipes ivägen. Kan öppna den och ta en bild om någon är intresserad.

Kan säga att när jag öppnade hela bakstycket för att kunna sätta i en SSD så var hela innanmätet nästan kliniskt rent från damm trotts år av flitig användning.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Om du använt datorn i flera år, är det säkert damm på cpukylaren.

Har rengjort en hel hög med laptops av olika typer och årsmodeller åt familj och vänner, 9 av 10 av dessa
var fulla med damm, resten hade defekta minnen etc. Inte en enda av dessa hade defekt fläkt dock.
Oftast måste man plocka sönder hela datorn, lyfta ur moderkort osv, för att komma åt fläkten/kylarn.
Vissa äldre datorer hade en lucka på undersidan, galet smidigt.

Minns en bekant som alltid hade datorn i sängen, den hade gått så varm att luften vid utblåset hade deformerat
plastgallret. Hott!
En månad senare var den lika dammig igen, pga sänganvändandet.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Avstängd

Sprutat med tryckluft. Laptoppen har låtit högt hela sitt liv. Köpte den för nästan 4 år sedan 2008-10-07
av GGS Data. Det är först nu - när denna 21 229 kr fd monster har blivit till old - som jag vågar mecka med den.

Men vore kanske inte dumt med att plocka isär den, som du skrev, och göra en storrengöring. Sedan leta om man kan hitta tystare fläktar att byta till.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Om den alltid låtit som den gör, är det ju förmodligen inget fel på den som orsakar ljudet.
Att den blir så varm kan bero på att kylpastan torkat ut så pass att den förlorat mycket av
sin förmåga att leda värme, och/eller att den faktiskt är full av damm. Inte alltid det hjälper
att blåsa tryckluft i den, om det sitter en liten dammatta på flänsen åker den inte ut med tryckluft.

Fin maskin det där för övrigt.

Visa signatur

QC7