Hjälp! Min 286a har blivit stenad! (Stone virus)

Permalänk
Medlem

Hjälp! Min 286a har blivit stenad! (Stone virus)

Jag var helt säker på att alla mina disketter var virusfria, men så vart inte fallet. En kort stund efter att jag bootat med en floppy innehållande DOS 6.22, SYSat C disken och startat om med samma floppy igen fick jag meddelande om att datorn blivit stenad, och efter en reboot (boot från en annan skrivskyddad diskett) fick jag detta meddelandet:

Förtvivlad som jag var gick jag på jakt efter antivirusprogram. Hittade ett program på en gammel 5 1/4 floppy vid namn "findviru" som fann att både C och D drive var smittade och ombad mig att kontrollera partitionssektorn:

Nu är jag fast och jag har än så länge inte hittat några andra program jag kan bota datorn med. Hjälper en omformatering? Eller ska man starta Seagates "Disk Manager" och initiera disken + formatera?

Visa signatur

2009a - GPU[ASUS GTX570 1280MB], MoBo[ASUS P5Q-E], RAM[4GB], HDD's[3x SG 3TB, 1x WD 1TB, 1x Corsair F120 SSD], Mon[Iiyama Visionmaster Pro 451 (2048x1536@73Hz)]

Permalänk
Medlem

Hittade just ett program på en floppy kallat "HDTEST". Verkar som om det har möjlighet till låg formatering. Det ska väl lösa problemet kanske? hehe

Visa signatur

2009a - GPU[ASUS GTX570 1280MB], MoBo[ASUS P5Q-E], RAM[4GB], HDD's[3x SG 3TB, 1x WD 1TB, 1x Corsair F120 SSD], Mon[Iiyama Visionmaster Pro 451 (2048x1536@73Hz)]

Permalänk
Medlem

Hittade lite info om viruset här: http://www.symantec.com/security_response/writeup.jsp?docid=2...
Verkar som du behöver återskapa din MBR på hårddisken. Prova köra "fdisk /mbr".

Visa signatur

"Man kan inte raka en man i hans frånvaro" -norskt ordspråk av okänt ursprung.

Permalänk
Medlem

Äsh, jag drog en låg formatering på MFM diskarna. Tror dem behövde det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Haha, virus var då bra mycket roligare förr

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Haha, underbart! Du bara måste testa att ringa supportnumret där och begära en uppgradering av virusscannern som klarar av att fimpa Stoned, om nu någon mot all tänkbar förmodan svarar

För framtida referens om du får nå mer problem, vill minnas att såväl Thunderbyte Antivirus som F-prot var rätt kompetenta.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Haha, underbart! Du bara måste testa att ringa supportnumret där och begära en uppgradering av virusscannern som klarar av att fimpa Stoned, om nu någon mot all tänkbar förmodan svarar

Telefonnumret tillhör numera en privatperson hehe

Skrivet av kaput:

För framtida referens om du får nå mer problem, vill minnas att såväl Thunderbyte Antivirus som F-prot var rätt kompetenta.

Ska kolla upp dem, kan vara bra att ha!

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ragin Pig:

Haha, virus var då bra mycket roligare förr

Skrivet av kaput:

Nja, jag tycker TS bör avvakta och hoppas på att "Microsoft" ringer och talar om att han har virus, let the trolling begin
http://www.sweclockers.com/nyhet/15240-falska-telefonsamtal-f...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

underbart med att ditt AV är 234 månader gammalt, sannolikt äldre än en hyffsad mängd av forumanvändarna här

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

antivirus programet är bland annat äldre än mig

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem

det gjordes när jag var 5 månader gammal! coolt virus föresten!:D

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Det där ser ut som Dr. Solomon's program, var väl den vanligaste testvinnaren på 90-talet av AV-program.

Tänk på den gamla goda tiden då det kom ett kuvert med disketter en gång i månad med uppdateringar av AV-programmet.

Visa signatur

mb = millibit!