Permalänk
Medlem

Hjälp med val av bärbar

Hej alla Sweclockare,

Jag ska köpa en bärbar dator till min käre far men är ganska grön på laptop-området. Jag har en budget på ca 8000kr (kan sträckas upp till 10000kr om det kan motiveras). Den ska användas till Outlook, vanligt kontorsanvändande, presentationer, filmtittande, surfa mm. Viktigt är att datorn uppfattas som "rapp". Ingen särskild märkespreferens men som vanligt så lite problem som möjligt vill man väl ha. Ytterligare kriterier är:

SSD - absolut måste och minst 120gb. Jag kan även montera in detta själv (köpa SSD löst) om modellen inte har det. Behöver inte ha någon annan lagring eftersom det inte ska sparas massa saker på den

13,3-15,6 tum - den han har idag är 15,6 tum men en ny kan vara något mindre, beror på pris och prestanda

Portabilitet - inte särskilt viktigt eftersom den mestadels står på skrivbordet, han tar med den ibland till landet. Vad jag förstått är det lätt att Ultrabooks blir varma? Bättre ventilation är att föredra.

Som sagt budgeten är 8000kr och vill gärna landa däromkring, även om det kanske blir overkill för de simpla saker laptopen ska användas till.

Jag har sneglat lite på denna http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1... som jag sedan sätter i en samsung 830 ssd samt 8gb minne, vad sägs om det? Finns det bättre alternativ?

Tackar så mycket på förhand för hjälpen!

EDIT: CD läsare är även ett krav!

Permalänk
Medlem

den kommer funka fint ^^

förresten om det ska finnas lite mer plats på ssdn kika på dem i lite högre prisklass ska finnas ssd på cdon på 160 gb för 1300 ^^
http://cdon.se/hemelektronik/intel_320_series_160gb_ssd_r%3a2...
borde väl vara skaplig prestanda för de pengarna eller så kanske du kan lägga på lite mer eftersom du får ganska mycket över från budgeten som du har ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

får man en 2.5" till laptoppen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maikzen:

får man en 2.5" till laptoppen?

Vad menar du?

Permalänk

För det användarområde du specificerat tycker jag att denna fungerar utmärkt:
http://www.inet.se/produkt/1969436/asus-zenbook-ux31e-i5-128g...

Hyfsad processor, bra SSD, lagom storlek. Dock bara 4GB ram, men det är ju lätt ordnat för under en femhundring.

Jag ser inga problem med Ultrabooks.

Den du själv föreslog är dock bra om du orkar pilla med den först. Processorn i den är att föredra.

Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.

Permalänk
Medlem

Jag upplever inte alls att ultrabooks blir varma.
Det finns säkert någon modell som blir det med överlag är dom knäpp tysta och inte alls varma.
Nu har jag en UX31 asus ijuförsig. Men den låter absolut ingenting. Fläkten behöver nästan aldrig gå på känns det som. Eller så är det bara jag som inte hör den.
Och den är absolut den kallaste laptoppen jag haft i mitt knä, tycker snarare att det är "non" ultrabooks som blir varma lätt eftersom dom oftare har lite kraftfullare delar som kräver mer kylning.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Undrade bara om 2.5" hårddiskar rumms i ultrabooksen

Permalänk
Medlem

Tackar för tipsen, tar gärna fler tips om det finns. Funderar kanske på om det är bättre om man köper en med SSD redan i, så slipper jag vara ansvarig om något skulle gå sönder.

Permalänk