Permalänk
Medlem

Bärbar dell blir för varm

Bytade till en ssd och efter det så har datorn stängt av sig pga värme vid några tillfällen.
Tankade ner core temp, om jag inte minns fel så har den varit uppe mot 78 grader C. Det är en Mobile Intel Core i7 720QM (Clarksfield).

Funderar om en fläkt gått sönder. Det är en fläkt som iaf ofta går på högvarv

Permalänk
Medlem
Skrivet av MB:

Bytade till en ssd och efter det så har datorn stängt av sig pga värme vid några tillfällen.
Tankade ner core temp, om jag inte minns fel så har den varit uppe mot 78 grader C. Det är en Mobile Intel Core i7 720QM (Clarksfield).

Funderar om en fläkt gått sönder. Det är en fläkt som iaf ofta går på högvarv

Jag kan tänka mig att det är mycket damm i datorn för jag hade samma symtom med min gamle bärbara.
Det tog inte länge innan fläcktarna gick på fullvarv å så va datorn skitvarm men det va bara en massa damm i den.

Visa signatur

Mobo: Msi M-Power Lightning CPU: i7-3770K som kyls av en Antec KÜHLER H2O 920 RAM: Ballistic Elite 1866 16 GB GPU: Msi Gtx 780 Lightning SLI PSU: Be quiet dark power pro 850W Chassi: NZXT Switch 810 - Gunmetal SSD: Samsung 840 Pro Series SSD 128GB HDD 1: WD Caviar Black 1TB HDD 2:WD Caviar Black 2TB HDD 3:WD Green 4TB Skärm: BenQ XL2410T 120Hz Optiska enheter:Samsung DVD±RW brännare, SH-S223C Ljud: Asus Xonar Xense

Permalänk

Hej

Ked af at høre, at du har problemer med din Dell.

Jeg vil som Meckley først råde dig til at rense computeren for støv, og evt. opdatere drivers til chipset & BIOS. Du finder de nyeste drivers her: http://www.dell.com/support/drivers/se/sv/sedhs1?c=se&l=sv&s=...

Skulle dette ikke afhjælpe problemer, er du velkommen til at sende mig dit servicetag i en privat besked (PM), så ser jeg gerne, om jeg evt. kan finde en løsning på problemet.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.

Permalänk
Skrivet av DellCare:

Hej

Ked af at høre, at du har problemer med din Dell.

Jeg vil som Meckley først råde dig til at rense computeren for støv, og evt. opdatere drivers til chipset & BIOS. Du finder de nyeste drivers her: http://www.dell.com/support/drivers/se/sv/sedhs1?c=se&l=sv&s=...

Skulle dette ikke afhjælpe problemer, er du velkommen til at sende mig dit servicetag i en privat besked (PM), så ser jeg gerne, om jeg evt. kan finde en løsning på problemet.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar

Håller med dig angående rensning av damm, dock betvivlar jag att uppdatering av drivrutiner osv skulle lösa ett värmeproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MB:

Bytade till en ssd och efter det så har datorn stängt av sig pga värme vid några tillfällen.
Tankade ner core temp, om jag inte minns fel så har den varit uppe mot 78 grader C. Det är en Mobile Intel Core i7 720QM (Clarksfield).

Funderar om en fläkt gått sönder. Det är en fläkt som iaf ofta går på högvarv

Som de flesta skriver så brukar det vara damm som är boven, men jag gissar mer på en trasig fläkt.
Om det är en Dell som du nu har så ska du ha ett test program i BIOS som gör att du kan kolla om fläktarna fungerar.

Dell Diagnostic heter det och går att komma åt när du startar din dator och trycker på någon av F1-12 knapparna, brukar stå längst ner i BOOT fönstret vilken det är

Tror att Karina vet vilken tangent det kan vara ^^ Hon har säkert koll på sånt

Mvh: Marcus O

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Skrivet av Tazadar:

Som de flesta skriver så brukar det vara damm som är boven, men jag gissar mer på en trasig fläkt.
Om det är en Dell som du nu har så ska du ha ett test program i BIOS som gör att du kan kolla om fläktarna fungerar.

Dell Diagnostic heter det och går att komma åt när du startar din dator och trycker på någon av F1-12 knapparna, brukar stå längst ner i BOOT fönstret vilken det är

Tror att Karina vet vilken tangent det kan vara ^^ Hon har säkert koll på sånt

Mvh: Marcus O

Det kan du tro jeg ved, Marcus.

Du skal trykke F12 for at komme ind i Dell Diagnostics (PSA).

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.