Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

Jag retar mig fortfarande på att man inte kan konfigurera en s13p modell utan att den säger "Den konfiguration du har valt är tyvärr inte längre tillgänglig".
de står när man beställer: "vid problem med beställning ring oss" vilket jag gjorde och killen som svarade sa att jag skulle konfigurera om datorn på lite olika sätt för att det kan vara någon produkt som inte finns i lager. Men han kunde inte säga mig vilken del/tillbehör som saknades. riktigt irriterande!

Sist jag pratade med honom (han måste vara norsk?) så sa han att det antagligen var tangentborden det var slut på. Han hade dock aldrig varit med om att en del inte funnits i lager i mer än 48 h och trodde att det skulle gå att beställa senast fredag eller lördag. Att jag försökt sedan i lördags/söndags kunde han bara beklaga...

Tur för Sony att jag inte har så många andra val.

Visa signatur

Sony Vaio S13P - I5-3210M - 12GB RAM - Samsung 830 256GB - GT 640M LE @ 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

Jag retar mig fortfarande på att man inte kan konfigurera en s13p modell utan att den säger "Den konfiguration du har valt är tyvärr inte längre tillgänglig".
de står när man beställer: "vid problem med beställning ring oss" vilket jag gjorde och killen som svarade sa att jag skulle konfigurera om datorn på lite olika sätt för att det kan vara någon produkt som inte finns i lager. Men han kunde inte säga mig vilken del/tillbehör som saknades. riktigt irriterande!

Jag håller med! Har försökt i en vecka nu. Tur att jag inte behöver en laptop förrän i september. Men man skulle uppskatta lite mer specifik info om vad som inte är tillgängligt i konfigurationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schn3id3r:

Sist jag pratade med honom (han måste vara norsk?) så sa han att det antagligen var tangentborden det var slut på. Han hade dock aldrig varit med om att en del inte funnits i lager i mer än 48 h och trodde att det skulle gå att beställa senast fredag eller lördag. Att jag försökt sedan i lördags/söndags kunde han bara beklaga...

Tur för Sony att jag inte har så många andra val.

ja han måste vara norsk, den stackarn måste ju säga det 1000 gånger om dagen "vet tyvärr inte men...." ge honom lite information så han kan meddela kunderna som ringer supporten tycker man ju.... suck

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quecken:

Jag håller med! Har försökt i en vecka nu. Tur att jag inte behöver en laptop förrän i september. Men man skulle uppskatta lite mer specifik info om vad som inte är tillgängligt i konfigurationen.

Skrivet av kufra:

ja han måste vara norsk, den stackarn måste ju säga det 1000 gånger om dagen "vet tyvärr inte men...." ge honom lite information så han kan meddela kunderna som ringer supporten tycker man ju.... suck

Fungerade utan problem att "beställa" den konfiguration jag ville ha med UK som land, så gissningsvis är det just tangentborden som spökar. Killen på Sony sa något om att även de var i kolfiber (eller liknande) och därmed inte samma som i S13, därför går det att beställa den.

Visa signatur

Sony Vaio S13P - I5-3210M - 12GB RAM - Samsung 830 256GB - GT 640M LE @ 1000/1000

Permalänk
Medlem

vill man inte ha s13p varianten. tycker den verkar cool fast kolfiberfinnish eller gunmetalblack?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

vill man inte ha s13p varianten. tycker den verkar cool fast kolfiberfinnish eller gunmetalblack?

Skrivet av Quecken:

Nu går det att beställa S13P, men priset på min konfiguration har stigit med 1000:- för att det numera ingår ett inbyggt 3G-modem. Får väl vänta till måndag och ringa supporten igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schn3id3r:

Nu går det att beställa S13P, men priset på min konfiguration har stigit med 1000:- för att det numera ingår ett inbyggt 3G-modem. Får väl vänta till måndag och ringa supporten igen.

det är riktigt irriterande ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schn3id3r:

Berätta gärna imorgon vad de säger om WAN modulen.
För samma pengar kunde man förut få med det extra batteriet vilket verkar riktigt användbart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sitter med en vaio "custom build" laptop här..
Min är dock nåt år gammal men den har helt klart bra skal, i alla fall relativt tåligt skal.
Min vaio är byggd med kolfiber på ovansidan av skalet.. (Där vaio märket är.)
runt tangentbordet är det blandat plast och kolfiber.
Gångjärnen till skärmen är alu.
Sedan är det väl lite mer specifikerade grejor, samt att de nya custom vaio:sarna antagligen har lite bättre "bygg standard" eller vad man får kalla det, t.ex bättre cpu kylning.
Vet inte om det går längre, men eftersom du ska ha ett GT640 2GB till, så rekommenderar jag att du kontaktar vaio så fixar de så att Intel Core i prollens integrerade Grafikkrets inte går att använda, det är då mest för att spara på ditt RAM minne samt mer strömsnål prolle.

Mina direkta tips i komponent val..
Köp ingen hårddisk från vaio, de skickar med dåliga kvalité diskar från t.ex Hitachi och Toshiba som funkar bra ett tag, men båda mina som jag fått på garanti har fått sina sektorer skadade så det är inte en bra idé.
Köp t.ex en SSD från http://www.inet.se/ eller http://www.komplett.se/
Då sparar du garanterat på papperna.
Lycka till! Simma lugnt, surfandet efter köp av datorer kan bli farligt och kostande...

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Medlem

https://shop.sony.se/shop/ipc/displayLayout/%28rdb=0&cScrollC...

Vad säger ni om den här konfigurationen som studentdator? Kommer programmera och skriva en hel del. Samt hålla på med lättare 3D och grafikprogram. Eller borde jag satsa på något helt annat? Är priset bra för vad man får? Kommer bo på två olika ställen under universitetstiden, så kan man spela lite Civ V och sånt är det ännu bättre! Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quecken:

https://shop.sony.se/shop/ipc/displayLayout/%28rdb=0&cScrollC...

Vad säger ni om den här konfigurationen som studentdator? Kommer programmera och skriva en hel del. Samt hålla på med lättare 3D och grafikprogram. Eller borde jag satsa på något helt annat? Är priset bra för vad man får? Kommer bo på två olika ställen under universitetstiden, så kan man spela lite Civ V och sånt är det ännu bättre! Tack.

Länken verkar inte fungera för mig eller så har du precis samma konfiguration som jag tänkt mig Jag hoppas den kommer att fungera som studentdator, för det är vad jag ska använda min till. Det kommer att skrivas lite rapporter och göras enklare programmering (i MATLAB), samt lite FEM och CAD. Batteritiden i "stamina" är minst lika bra som den jag får ut av min skoldator idag så det räcker för mig. Sedan är det ju inte helt fel att ha lite prestanda över till "avkoppling" emellanåt Tycker priset (om de gör så att man kan välja bort 3G-modemet, isf ca 10 kkr med 2GB grafik och 12GB RAM*) är bra, finns BIOS-mod till grafikkortet så det presterar som ett GT650m (med DDR3).

*Kampanj t.o.m 30:e juli, 360:- för en 8GB 1333MHz sticka monterad från fabrik. De har dock kört samma kampanj ca två veckor nu så man kan ju hoppas att den fortsätter.

Skrivet av kufra:

För samma pengar kunde man förut få med det extra batteriet vilket verkar riktigt användbart.

Hade det varit så väl så hade jag köpt den utan att tveka, men WAN-modul har jag ingen användning för (har en "3G-dongel" redan). Återkommer på måndag

Visa signatur

Permalänk
Medlem

BF3, Skyrim och Diablo 3 med ett överklockat 640m LE 1GB.

http://www.youtube.com/watch?v=wRKqg6tnYIk

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinboson:

Jag köpte min Vaio för drygt 2 år sen. I det hela relativt nöjd (relativt till Acer t ex, vilket inte sätter ribban högt).

http://sp.sony-europe.com/da/170/84580.jpeg

http://www.sony.se/support/sv/product/VPCEB1M1E_WI/updates

några minus:

-För mycket skitprogram från början, och att avinstallera dem gör att du mister en del funktionaliet, såsom fn-aktiverade knappar (volym, ljusstyrka) och kanske det viktigaste: förmågan att bara ladda batteriet till en viss procent, vilken i sin tur förlänger batteriets livslängd.

-GPUn är inte kompatibel med AMDs officiella catalyst-drivrutiner. Du måste ladda ner dessa från Sonys webplats. Men här är bajset på moset: De har inte släppt en uppdatering sedan oktober 2010 (min krets är Radeon 5650 Mobility).

-Batteriets drifttid var nere på 1 timme efter 6 månader = skit.

På det stora hela skulle jag helt avråda från separat GPU och köra integrerad krets, då prestandan ändå är skit för pengarna och batteritiden blir kassare. Har du en stationär så ser jag ingen anledning att köpa separat GPU. Och att gamea på tåget/bussen kan du glömma då batteriet tar slut direkt...

Du kan uppdatera grafikkortet med att installera Catalyst desktop drivers för HD 5000 desktop serien, funkar toppen för mig och du får då senaste catalyst och sånt smått och gott, men AMD's senaste drivers för AMD HD5650 och liknande är senast från 2010, sedan har de bara uppgraderad Catalyst.
Jag har HD5470, men de funkar för alla med det problemet att inte notebook drivisarna från AMD går men desktop funkar!

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schn3id3r:

BF3, Skyrim och Diablo 3 med ett överklockat 640m LE 1GB.

http://www.youtube.com/watch?v=wRKqg6tnYIk

Klart de går med överklock, alla de spelen tar min 1 år gamla Vaio med och utan överklockning dock inte högsta grafik men ändå bättre... Beror mest på hur man behandlar datorn och hur bra man kan hålla temperaturen. Får man tempen runt 60-70+ så blir de inga fps drops och spelet rullar på fint.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Klart de går med överklock, alla de spelen tar min 1 år gamla Vaio med och utan överklockning dock inte högsta grafik men ändå bättre... Beror mest på hur man behandlar datorn och hur bra man kan hålla temperaturen. Får man tempen runt 60-70+ så blir de inga fps drops och spelet rullar på fint.

Personligen tycker jag det är intressant att se potentialen i kortet och då personer tidigare i tråden uttryckt ett liknande intresse tänkte jag att det kunde vara relevant. Om du letar dig in på Notebookreview så kan du se kortet överklockar stabilt till 900MHz för i stort sett alla som provat, vilket innebär 80% överklockning och var en stor anledning till att jag valde Vaion.

Sedan har du ju klart bättre kylning i en 15" som väger ett kg mer och är större åt alla håll samt att du verkar ha 1366*768 upplösning jämfört 1600*900 och således ca fyra miljoner färre pixlar att hantera, så jag köper nog årets modell i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

SV-S13A1C, S13A heter serien.

Du menar 10000:- med SSD-disk? Tycker dom tar lite mycket för SSD-diskarna. Är det svårt att byta själv, eller är det luckor under?

Vilken modell och konfiguration hittar du får 10000:- med SSD??

Måste man ha 1300 MHZ minne eller kan man byta själv? Är det någon prestandaskillnad?

Du säger varm, antar att det kan bli så med den prestandan till sån lätt vikt. Det är i alla fall en dator att hålla fundera på. Tänk dels på en Asus Zenbook VD och byta till SSD. Kostar nästan 13000:- så denna skulle bli lika dyr men med bättre grafikkort.

1333Mhz är väl fullt dugligt? Ska du spela eller, vad har du tänkt? Tror att 1333Mhz klarar sig. Märker inte någon så värst skillnad på 1600Mhz och 1333Mhz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

Enligt tjejen som jag pratade med gick det inte att välja bort WAN-modulen, däremot kunde jag få några procents rabatt om jag köpte idag och över telefon. Då blev ju frågan om det är värt att se om det extra batteriet kommet som kampanj imorgon, fast då kanske man inte får samma rabatt

Det lutar åt en beställning idag

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schn3id3r:

Enligt tjejen som jag pratade med gick det inte att välja bort WAN-modulen, däremot kunde jag få några procents rabatt om jag köpte idag och över telefon. Då blev ju frågan om det är värt att se om det extra batteriet kommet som kampanj imorgon, fast då kanske man inte får samma rabatt

Går det inte bara avbeställa den annars om det skulle komma bättre erbjudande imorgon?

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0l!d:

Går det inte bara avbeställa den annars om det skulle komma bättre erbjudande imorgon?

Jo, det kan man ju, då blir det definitivt beställning idag

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schn3id3r:

5 % finns det rabattkoder som ger på hemsidan (gjorde iaf när jag köpte min), så om det skall vara värt det skall du få mer än 5% på tele. För annars kan du ta 5% + extra batteriet.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

5 % finns det rabattkoder som ger på hemsidan (gjorde iaf när jag köpte min), så om det skall vara värt det skall du få mer än 5% på tele. För annars kan du ta 5% + extra batteriet.

Tror det var 5% hon sa, så har du kvar koden får du gärna skicka den. Har letat lite men ingen av de koder jag hittat har fungerat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schn3id3r:

Tror det var 5% hon sa, så har du kvar koden får du gärna skicka den. Har letat lite men ingen av de koder jag hittat har fungerat.

Jag tror jag använde en av dessa: KAMPSE412

KAMPSE612

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Jag tror jag använde en av dessa: KAMPSE412

KAMPSE612

Det var dem jag testade också, ingen fungerar för mig. Du konfigurerade också själv? En S13P? Med eller utan WAN i så fall?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schn3id3r:

Det var dem jag testade också, ingen fungerar för mig. Du konfigurerade också själv? En S13P? Med eller utan WAN i så fall?

Jag beställde för typ en månad sedan. Då funkade nån kod jag hittade på nätet fint iaf, kommer inte ihåg vilken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Jag beställde för typ en månad sedan. Då funkade nån kod jag hittade på nätet fint iaf, kommer inte ihåg vilken.

Jo, jag har läst det. Synd att det inte fungerade längre och tack för att du tog dig tid

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

Måste varit en del språkförbistring när jag ringde första gången, bad att få bli uppringd nu efter jobbet och då var det inga problem att välja bort WAN-modulen längre. Fick 5% rabatt också så kalaset slutade på 10059,55:- (i5, 12GB RAM, 2GB grafik, 320GB HDD, "Kanonmetallic").

Bara att vänta nu

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schn3id3r:

Måste varit en del språkförbistring när jag ringde första gången, bad att få bli uppringd nu efter jobbet och då var det inga problem att välja bort WAN-modulen längre. Fick 5% rabatt också så kalaset slutade på 10059,55:- (i5, 12GB RAM, 2GB grafik, 320GB HDD, "Kanonmetallic").

Bara att vänta nu

gött! de verkar som deras hemsida spökar en hel del!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Yes! Beställde precis min. Känns skönt efter månader av research av laptops som passar mig.

Permalänk
Medlem

Vilket grafikkort har ni beställt?
GT 640M eller GT 640 LE
640M verkar vara snabbare än LE versionen dock har den mindre minne, vilken ska man gå på?

Ska man beställa via telefon för att kunna få utan WAN modulen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av keeg:

Vilket grafikkort har ni beställt?
GT 640M eller GT 640 LE
640M verkar vara snabbare än LE versionen dock har den mindre minne, vilken ska man gå på?

Ska man beställa via telefon för att kunna få utan WAN modulen?

Vilket kort du än väljer är LE kort och det är bara ddr3 minne på båda på GK. Det som skiljer LE korten från de vanliga är de lägre klockfrekvenserna, vilket inte spelar någon roll för Vaion då det finns flera bios moddar som drar upp klockfrevenskerna så kortet kommer i klass med 650M.