Permalänk

Tips och tricks för Google-sökningar

Skrivet av AndreaX:

Zap och mrNo kanske borde samarbeta på en guide för hur man identifierar bedragare och skumma affärsupplägg, kunde vara till gagn för många del på det här stället..

kunde bli en vinnartråd.

Ska vi kolla om det stämmer?
Även fast denna guide inte bara är för identifiering av bedragare, utan också allmänna Google tips.

Dock så blir tråden vi postade i, "Guide: Att tjäna pengar över internet", ett bra exempel, så jag vill berätta om den först.

Informationssökning och hur du kan bli avslöjad:
Två frågor ställdes tidigt i den tråden, dessa var "är det vad du har tjänat under 6 månader?" och "Vad är det för filer man laddar upp, lagliga?...".

TS svarade på första frågan med att posta en bild på vad han hade tjänat och på den bilden stod också hans användarnamn för hemsidan.
Han tog bort bilden, men jag repostade den straxt efter.

Som svar på den andra frågan så skrev han "Ja, olagliga filer såsom copyright är inte tillåtet. Vuxet material är inte heller ok."

Men då undrade personer vad för filer just han hade hostat.
Vilket inte blev så svårt att ta reda på då vi har hans användarnamn för både Sweclockers och på den hemsida som betalade honom, då personer ladddade ner de filer han laddat upp.

Så här kommer första tipset då du ska söka med google.
Hans användarnamn på "hemsidan som betalade honom" är "sharehare", använder vi följande sökfras på google:
sharehare, så blir resultatet

Dold text

men om vi använder samma sökfras inom citationstecken, "sharehare", så får vi följande resultat

Dold text

Går du in på "Avancerad sökning" i google så står detta

Dold text

Vilket säger att den andra sökningen vi gjorde, den med sökfrasen inom citationstecken, var en exakt sökning.
Det kan du se om du jämför de två sökningarna vi gjorde, i den första sökningen så ser vi resultat där google delat på sökfrasen "sharehare" till
"share hare", men i den andra sökningen så syns bara de resultat som innehåller den exakta frasen "sharehare".

Exakta sökningar gör nog de flesta av er, men det är till stor hjälp så det skadar inte att ta upp det igen.

Och vi fick svar på frågan "vad är det för filer du delar då? :)"

Dold text

Men för att bli lite mer säker på att TS (emiln96) och denna "sharehare" är samma person så behöver vi lite söka lite mer. (vi säger att det behövs..)

Hur gör vi det då? Det lättaste är att göra en exakt sökning med de två användarnamnen vi misstänker.
"emiln96" "sharehare"
Här får vi upp ett par sidor som har båda användarnamnen i sig.

Dold text

Den ena hemsidan är för "Battlefield 3" och den andra är "MMORPG Account Marketplace".
Vi kollar först "Battlefield 3" resultatet.

Dold text

Där ser vi att ea login(?) "emiln96" spelar Battlefield 3 under namnet "[TiC] ShareHare".

Det andra sökresultatet, "MMORPG Account Marketplace", är mer intressant.
Här har vi en användare vid namn "emiln96", samma namn som TS i tråden vi har som exempel.
Vi ser också en MSN-mail, "sharehare@hotmail.com".
Han avslutar med sitt namn, "Emil".
Vad som är så intressant här är faktiskt det Skype namn han ger oss, "emiln27".

Dold text

Zaptoit, hade vid denna tidpunkt redan postat ett inlägg, här, till vart vi ska komma.

För söker vi på det Skype namnet, som en exakt sökfras, så hittar vi följande

Dold text

Nämen, vad ser vi där, sweclockers.com? Jag tror det.
Och tråden heter "Kan man verkligen tjäna pengar på internet ?".

Nu så förväntar man sig se "emiln96" skriva sitt Skype nick här så är det hela löst, häng med, vi kollar.

... det var nästan rätt, en användare vid namn "LeetBoy27" skrev "emiln96"s Skype namn..
(Bilden är nytagen, så han är nu avstängd.)

Dold text

Och kollar vi denna persons profil så ser vi detta,
namn: emil,
plats borlänge.

Dold text

Vi kan redan här säga att "LeetBoy27" och "emiln96" är samma person, men vi gör följande sökning endå:
"emiln96" "borlänge"

Och går vi in på första resultatet så ser vi:

Dold text

Så förutom att TS post bröt mot regel § 9 Marknadsföring och försäljning, vilket gjorde att tråden låstes, så var
Zaptoit misstankar om att "LeetBoy27" och "emiln96" skulle vara samma person korrekt.
TS hade då också brytit mot §10.1 "En fysisk person får inte registrera mer än ett användarkonto ...", båda kontona nu är avstängda.

Så vad ville jag säga med denna berättelse?
I huvudsak två saker:
1. Schrimp skrev det i tråden innan den låstes.

Citat:

Jag hoppas folk fattar att man ska tänka en och två gånger på vad man skriver på nätet..

2. Använd exakta sökfraser! Gå lös med citationstecken, det hjälper dig att hitta vad du söker efter!

-----------------------------------------------------------------------

Med det sagt så kommer här en lista med lite hjälp i ditt googl'ande.

En av mina favoriter: "&tbs=qdr:n5&tbo=1"
Då du använder google så kan du få resultat från (rödmarkerat), Senaste timmen, Senaste dygnet osv.

Dold text

Men klistar du in "&tbs=qdr:n5&tbo=1" i slutet i din URL på den senaste sökningen så kommer du endast se resultat för de
Senaste 5 Minuterna. Det är "n5" som är tiden, vill du ha för de senaste 50 minuterna så skriver du istället "n50".

Klista in i slutet på URL'en, sök en gång först, jag sökte på sweclockers.
Du ser här efter jag sökt en gång men inte klickat enter efter att ha klistrat in det markerade "&tbs=qdr:n5&tbo=1"

Här är då jag klickat enter efter att ha lagt till "&tbs=qdr:n5&tbo=1" i URL'en.

Här har jag ändrat n5 till n50, dvs till Senaste 50 Minuterna.

Dold text

Sen har vi att bara få resultat från en viss sida.
Det kan du skriva in i "Avancerad sökning" när du googlar, men du behöver bara skriva: "site:[hemsida]"

Jag sökte också på den exakta frasen "att äta glass", 5 gånger ha det förekommit på sweclockers.com.

Dold text

"filetype:[ändelse]", kan också vara trevligt att kunna.

PDF filer hos sweclockers.com.

Dold text

"inurl:[text]", här vill jag som exempel se alla sidor på sweclockers.com som har "fredagspanelen" i sin URL.

Dold text

Sen har vi "intext:[text]", jag försöker visa skillnaden i bilderna.

Först har vi "atari 520" utan intext, då ser du att resultatet "atari 520" är i fet stil.

Sen har du med "intext:"atari 520"", där är det fler fetstilta i texten för resultaten.
Då är du säker på att din sökning kommer finnas i texten.

Dold text

Är det någonting du inte vill ha med i ditt sökresultat? Använd minus("-").
Det fungerar med "inurl:[text]", "site:[hemsida]" och de andra.

Dold text

####################
## Update01 2012-07-30 ##
####################

Vill du få information om en hemsida, så som liknar [hemsida], länkar till [hemsida].
Skriv då "info:[hemsida]".

Dold text

Då du klickar in på "webbsidor som liknar" eller "webbsidor som länkar till" (se bilden över)
så använder du egentligen "related:[hemsida]" respektive "link:[hemsida]".

Dold text

"webbsidor från sajten" är "site:[hemsida]" och
"webbsidor som innehåller ordet" är [hemsidan] inom citationstecken.

Förutom intext: och inurl: som vi tagit ovan så har vi också
"intitle:[text]" som gör att texten måste finnas i titeln, och
"inanchor:[text]" gör att man bara söker i texten man kan klicka på i en hyperlänk.

Dold text

Liknande ord kan du söka med, sätt ett Tilde-tecken "~" framför. Fungerar bättre med Engelska.

Dold text

Du kan använda jokertecken (wildcard) också, dvs är det något ord du saknar så kan du använda en asterisk (*) isället.

Dold text

#####################
## BonusUpdate 2012-08-01 ##
### Updated 2012-08-09 ###
#####################

Edit, se tråd under Programmering och digitalt skapande: [Release: SweC-Like] Håll koll på alla trådar i Guide Tävlingen.

Här har ni nu, programmet som kollar alla trådar i forumdelen "Guider" och visar första postens "Gilla" antal.
Alla får använda programmet, men gillar du programmet och denna post så uppskattar jag om du kan klicka på "Gilla" för denna post.

Version 1.1.
Se till att du har Microsoft .NET Framework 4.5 RC installerat: Microsoft .NET Framework 4.5 RC
Sen kan du hämta och använda SweC-Like: Mirror01 - Direct Link [fileden.com] Mirror02[sendspace.com]

Så här ser det ut innan du laddat trådarna, du ser också alternativen vid högerklick.

Dold text

Efter att du klickat "Load" så börjar den ladda trådarna. Du kan, efter att de laddat klart, dubbelklicka på en cell för att gå till den radens tråd.
Markera flera celler och kopiera deras innehåll(ctr+c) funkar också.

Dold text

version 1.0. (old)

Då du startar programmet:

Dold text

Efter du klickat "Hämta Guide Trådar." så låser sig fönstret, du kan då inte flytta fönstret förens programmet har laddat alla sidor.

Dold text

Resultaten visas automatiskt då all data har hämtats. (Ja du kan sortera efter antalet Gilla)

Dold text

Knappen "Gå till min Google tråd." tar dig hit.

Dold text
Permalänk
Medlem

Grym guide!
Gillat och klart.

Kul att se pojken ägd också dessutom

Visa signatur

Desktop|Corsair HW 850W 80+|ASUS P8P67 PRO REV 3.1|I5 2500K(4.4Ghz OC)|Scythe BIG Shuriken|
Corsair Vegeance DDR3 8GB|W7 Ultimate|OCZ Vertex 2 120GB|3TB HDD|XFX Radeon HD6970 2GB GDDR5|
Notebook|ASUS N56VZ + 256GB M4 SSD|

Permalänk
Medlem

Underhållande läsning, blev lite natthumor över det hela. +1 för din lista med googletips.

Permalänk

Bra att ni gillar det, är det någonting jag kan förbättra i texten säg då gärna till.

Permalänk
Medlem

Att lära sig googla är verkligen något jag borde göra. Man har så sjukt mycket nytta i livet av att kunna söka information på rätt sätt.
Skulle inte någon kunna skriva en utförlig guide bara om hur man googlar på bästa sätt? Det fanns ju med en hel del bra tips i slutet av denna guide men det torde väl finnas fler?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Att lära sig googla är verkligen något jag borde göra. Man har så sjukt mycket nytta i livet av att kunna söka information på rätt sätt.
Skulle inte någon kunna skriva en utförlig guide bara om hur man googlar på bästa sätt? Det fanns ju med en hel del bra tips i slutet av denna guide men det torde väl finnas fler?

Vad är du ute efter? Ge mig exempel.
Jag kan nog hitta fler roliga saker du kan göra med google, ge mig lite tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_no_one:

Vad är du ute efter? Ge mig exempel.
Jag kan nog hitta fler roliga saker du kan göra med google, ge mig lite tid.

Det där med site, inurl, intext osv

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

hur ska ni dela på datorn för den bör ni ändå ha!

Synd bara att tråden försvann höll mig sällskap på jobbet fredags kväll och allt...

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Det där med site, inurl, intext osv

Vill du ha mer om hur och var det kan vara bra att använda dem?
Med fler exempel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_no_one:

Vill du ha mer om hur och var det kan vara bra att använda dem?
Med fler exempel?

Ja, typ åt det hållet ja.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Roligt "projekt", dock vet jag inte riktigt vad moderatorerna kommer att anse.. Nästan lite kränkande, men i lärande syfte. Har skummat igenom och det verkar inte finnas uppgifter om namn, adress osv. så egentligen bör det inte vara någon fara.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Faktiskt väldigt användbar guide! Lätt att förstå också! Om det här är en guide inför tävlingen, så skulle jag rösta på den här.

Permalänk
Skrivet av rinosaur:

Roligt "projekt", dock vet jag inte riktigt vad moderatorerna kommer att anse.. Nästan lite kränkande, men i lärande syfte. Har skummat igenom och det verkar inte finnas uppgifter om namn, adress osv. så egentligen bör det inte vara någon fara.

Nej det bör det inte vara, skulle de av någon anledning inte gilla det så får de säga hej. Inte så jobbigt att ändra lite om det skulle behövas.

Skrivet av amius:

Faktiskt väldigt användbar guide! Lätt att förstå också! Om det här är en guide inför tävlingen, så skulle jag rösta på den här.

Klart det är.

Skrivet av Kalium:

Ja, typ åt det hållet ja.

Den blir svår, ska tänka ut nått. Har du någon idé på hur, säg gärna till.

Permalänk
Medlem

Haha, mycket bra jobbat "Gilla"
Sen ska sägas att den där emil knappast är Skarpaste kniven i lådan.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

informativ och bra guide

Visa signatur

p4 Northwood 3300mhz Geforce fx5900XT 128mb DDR(450/780), 1024 dual DDR(440mhz)

Permalänk
Medlem

Trodde inte att guiden skulle ge annat än "how to google" men delen i slutet var helt ny för mig och kommer definitivt att komma till användning. Mycket bra! - Gillar.

Permalänk

Väldigt tacksam !

Tack för fina tråden fint jobbat !
Behövde värkligen tips med google har kämpat förgäves ett tag med "den"

Citat:

Englar vist finss dem !

Visa signatur

Kirsti

Permalänk
Medlem

Det finns bara ett ord som kan beskriva det här...

BRA!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Processor: Intel i7 2700k @ 4,6 GHz | Kylare: Thermalight Silver Arrow | Grafikkort: Asus GTX 560Ti DirectCU II TOP | Chassi: NZXT H2 | Mobo: MSI Z68-GD55 (B3) | RAM: Corsair Vengance Black Low Profile 16 GB | HDD: 2x 1 TB Segate Barracuda 7200 RPM | SSD: N/A | Nätagg: Corsair 560 W

Permalänk
Medlem

Riktigt intressant läsning må jag säga! +1 röst på dig.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

En av de jag använder mest är intitle:

Detta fungerar också på Youtube vilket är riktigt trevligt när man sorterar efter visningar då man lätt kan eliminera många resultat genom att begränsa sökningen till endast titeln.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

HOW A BOSS GOOGLE!!!!!!!

Permalänk
Medlem

Mindblown, här satt man och trodde att man hade bra koll på datorer och allt men nu känner man sig som nyfödd

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk

Vi har en "Update01".
FredrikMH, bra att du sa det, då youtube använder samma söksystem för det är en del av google.
Jag lägger upp en Update02 med info om just youtube senare idag.

Som sagt, saknas det nått mer så säg bara till.

Permalänk

Jag skulle updatera guiden för Youtube sökning, det kommer.
Anledningen till att den inte kom igår var för att jag började jobba på detta:

Dold text

Jag kommer troligen få klart programmet till imorgon(småsaker kvar), och det kommer vara tillgängligt för dem som gillar denna tråd.

Permalänk
Medlem

Riktigt nyttig guide att läsa igenom!

Visa signatur

| Sharkoon Rebel 9 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 | ASUS P8Z68-V PRO | i5-2500K @4.3Ghz | CM Hyper 212 Plus | GTX 580 3GB PhysX | Corsair TX V2 650W | Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS |

Permalänk

BonusUpdate, SweC-Like har lagts till i första posten.
Prova det gärna.

Permalänk
Geeks
SweClockers

#4 - Vinnare!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_no_one:

En välskriven guide. Men något du kan lägga till är användandet av minustecknet. Jag använder detta tecken väldigt ofta när jag googlar för att få bort en massa skräpresultat. Tidigare fanns även stöd för plustecknet men det har Google tydligen tagit bort.

Om du exempelvis söker på processorer och får upp sidor om både Intel och AMD men bara kanske är ute efter Intel så kan man skriva "processorer Intel -AMD", så tar den bort allt som har med AMD att göra.

Med
Utan

Det skiljer sig över 130000 antalet träffar. Nu är väl kanske inte processorer det bästa exemplet, men det kan vara värt att veta i fall man får upp träffar på något man inte är ute efter

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

En välskriven guide. Men något du kan lägga till är användandet av minustecknet. Jag använder detta tecken väldigt ofta när jag googlar för att få bort en massa skräpresultat. Tidigare fanns även stöd för plustecknet men det har Google tydligen tagit bort.

Om du exempelvis söker på processorer och får upp sidor om både Intel och AMD men bara kanske är ute efter Intel så kan man skriva "processorer Intel -AMD", så tar den bort allt som har med AMD att göra.

Med
Utan

Det skiljer sig över 130000 antalet träffar. Nu är väl kanske inte processorer det bästa exemplet, men det kan vara värt att veta i fall man får upp träffar på något man inte är ute efter

Det är redan med. Ovanför "Update01".

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_no_one:

Det är redan med. Ovanför "Update01".

Aah, den missade jag helt och hållet

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi